بازدید 15980
تصمیم مهم در روزهای پایانی سال

پای دلار ۲۵ هزار تومانی به نرخ تسعیر دارایی ارزی بانک‌ها باز شد/ ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل

نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در گزارشگری مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ برای هر یورو معادل ۲۶۵،۰۰۰ ریال و برای هر دلار آمریکا معادل ۲۵۰،۰۰۰ ریال و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو تعیین شد.
کد خبر: ۱۱۶۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸ 18 March 2023

محمد امیر زاده کمند؛ نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در گزارشگری مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ برای هر یورو معادل ۲۶۵،۰۰۰ ریال و برای هر دلار آمریکا معادل ۲۵۰،۰۰۰ ریال و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو تعیین شد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بانک مرکزی دقایقی پیش اعلام کرد: پیرو بخشنامه‌های منتهی به بخشنامه‌ شماره ۳۷۶۹۸۳‏/۰۰ مورخ ۲۴‏/۱۲‏/۱۴۰۰ موضوع اعلام نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارش‌گری مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰، حسب مصوبه جلسه مورخ ۲۱‏‏‏/۱۲‏‏‏/۱۴۰۱ هیأت عامل بانک مرکزی، مقرر شد:

«الف) اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۴۰۱ در چارچوب مصوبه جلسه مورخ ۵ /۱۱/ ۱۴۰۰ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، برای هر یورو معادل ۲۶۵،۰۰۰  ریال و برای هر دلار آمریکا معادل ۲۵۰،۰۰۰  ریال و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۱ تسعیر شود.

ب) سود (زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل و چنان‌چه مانده سرفصل «حساب سود و زیان انباشته» بانک و موسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص اندوخته‌ها نشان‌دهنده سود باشد، سود ناشی از تسعیر (پس از حذف آثار مالیاتی احتمالی) به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی‌شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و موسسه اعتباری غیربانکی گردد. ضمناً چنان‌چه مانده سرفصل مزبور نشان‌دهنده زیان باشد، سود ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، صرفاً کاهنده زیان انباشته خواهد بود.

ج) قرارداد‌های منعقده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با مشتریان، تابع شرایط و مفاد مندرج در قرارداد‌های فیمابین می‌باشد.

د) مبنای تسعیر اعلامی از سوی بانک مرکزی برای اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در آخرین مقطع تهیه صورت‌های مالی، تا مقطع بعدی اعلام آن، ملاک و مبنای تسعیر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌باشد. همچنین در خصوص اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی غیرپولی نیز مفاد استاندارد‌های حسابداری (مبنی بر تسعیر به نرخ ارز زمان ایجاد/ تحصیل/ تجدید ارزیابی) لازم الاجراست.»

در پایان این بخشنامه آمده است، مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳/۹۶ مورخ ۱۶/ ۵/ ۱۳۹۶ به تمامی واحد‌های ذی‌ربط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.

 

۲۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل

 

تعیین نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به رقم ۲۵ هزار تومان به ازای هر دلار در حالی است که سال گذشته در همین روزها، بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای اعلام کرده بود: نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی منتهی به پایان سال مالی ۱۴۰۰ معادل ۲۲۰۰۰۰ ریال برای هر یورو و ۲۰۰۰۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا تعیین شده است؛ بنابراین با مقایسه نرخ امروز و سال قبل، مشخص می‌شود که نرخ تسعیر ارز به نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی نسبت به سال قبل، ۲۵ درصد افزایش یافته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
حقوقی بانک صادرات طوری سهم میفروشد گویی سهم 10 برابر شده. چرا هیچ نهادی نظارت نمی کند تا سهمی که چند برابر با ارزش واقعی خود فاصله دارد ، به این شکل به حراج گذاشته نشود.
ناظر بورس باید معاملات کد به کد این سهم را بیشتر بررسی کند.
از آن بابایی که گفت از یکشنبه سر هر کوی و برزن درهم امارات میریزند چه خبر؟؟؟
اقای حریرچی درهم ارزان نشد!!!!
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در نقش تامین کننده درهم

تاسف تاسف

احتمالا منظورشان یکشنبه ۴ سال پیش بوده
خدای شکرت دلار ۲۵ تومان شد نه ۶۰ هزار درود بر برادران اصولگر طرفداران دولت سید مرحومین حضرت آیت الله العظمی دکتر سید ابراهیم رئیسی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
دلار ۲۵ نشده دوست محترم
نرخ تسعیر ان که برای تصفیه حساب درون بانکی است این رقم شده
نرخ تسعیر بیشتر مربوط به تصفیه های دولتی است و ربطی به بازار آزاد و حتی دلار نیمایی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
مگه ۶ کلاسه ها دکتر حساب میشن ؟
دولت گرانی و تورم
اگر قوانین بانک ها را برعکس بنویسید کشور درست می شود یعنی بانک ها با افزایش تورم بیشتر زیان کنند تا با افزایش تورم ، آنوقت بانک ها رفتارشان بر زیاد کردن تورم و سود بردن بیشتر بهم می خورد و در جهت تثبیت پایه پولی متمرکز می شوند.
این نشون میده که بدهی ها هنوز هست و بعد این مدت هنوز بانک ها از جیب مردم نتونستند بدهی خود را به بانک مرکزی تسویه کنن
و قراره دلار همچنان بتازونه و مسئولین فقط به گفتار درمانی ادامه میدهند
آمریکا نابود شود
جدا مسخره است
به چه حقی وقتی دلار نیما بالای 36000 و دلار سنا بالای 40000 تومان است نرخ تسعیر ارز بانک ها را 25000 تومان اعلام میکنید تا حقوق سهامداران بیچاره بانک ها را پایمال کرده و به آنها ظلم کنید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
سود در همین مابه تفاوتهای بانکی و بازار آزاد است دیگه
یک روز مانده به اغاز سال جدید هنوز حقوق بازنشسته ها واریز نشده
حضرات گفتند حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس حروف الفبا از ۲۰ تا ۲۸ اسفند واریز خواهد شد حرف اول فامیلی من «س» وهمسرم «د» است ولی هیچکدام تا این لحظه واریز نشده
خداوند شرمنده کند ان کسانی را که پدرها و پدربزرگ ها را نزد خانواده شان شرمنده میکنند
بازدید 496 .... چرا فریب ؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی