آملی لاریجانی به اظهارات نمایندگان درباره هیات عالی نظارت پاسخ داد

آملی لاریجانی با ابراز تاسف از طرح برخی موضوعات نادرست درباره هیات عالی نظارت در مجلس گفت: متاسفانه در مجلس، مطالب نادرستی درباره هیات عالی نظارت مجمع طرح شده و در این اظهار نظرها، تلقی های اشتباهی در بیان برخی نمایندگان مجلس دیده می شود. البته ریاست مجلس نکات خوبی را به نمایندگان متذکر شدند.
کد خبر: ۱۱۶۸۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹ 16 March 2023

آملی لاریجانی به اظهارات نمایندگان درباره هیئت عالی نظارت پاسخ داد

 

تابناک _ در جلسات اخیر مجلس شورای اسلامی، شاهدیم که برخی نمایندگان مجلس تذکراتی را درباره تداخل میان وظایف برخی از نهادها بجلس متذکر شده اند که در آخرین مورد یکی از نمایندگان تهران در این زمینه تذکر داد.

 الیاس نادران در جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: در هیچ جای آیین‌نامه نیامده که باید مجلس شورای اسلامی نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام را در مصوبات تامین کند. قبلا رویه این بود که اگر مجمع تشخیص نظراتی داشت، به شورای نگهبان می‌داد و شورای نگهبان آن را به مجلس به عنوان نظراتش ارسال می‌کرد و نسبت به آن اصرار هم نداشت. الان رویه عوض شده است. درباره بودجه نه مجمع تشخیص مصلحت نظام که هیات عالی مجمع اظهارنظر می‌کند؛ آنجا کارمندی نشسته و آنها را به مجلس شورای اسلامی منتقل می‌کند. از شأن مجلس دفاع کنید.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نادران هم اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه بودجه دخالت ندارد، تصمیمات هیات عالی نظارت هم بر اساس بند ۲ اصل ۱۱۰ است که نباید مصوبات مجلس شورای اسلامی مغایرتی با سیاست‌های کلان داشته باشد و آن هم از طریق شورای نگهبان ارسال می‌شود؛ یعنی ارتباطی با مجمع تشخیص ندارد و حتما شورا باید به مجلس ارائه دهد.

رئیس مجلس اضافه کرد: البته ممکن است در روش اشکالاتی باشد که من به این موضوعات معترض می‌شوم؛ اما به هرحال هیات عالی نظارت می‌تواند در موضوع مغایرت با سیاست‌های کلی ورود کند و آن را از طریق شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و باید این رویه دنبال شود.

گلایه آملی لاریجانی از اظهارات برخی نمایندگان مجلس

همین اظهارات موجب شد، در آغاز جلسه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که به اصلاح مغایرت های بودجه ۱۴۰۲ با سیاست های کلی نظام اختصاص یافته بود، رییس مجلس شورای اسلامی به آن واکنش نشان دهد.

در ابتدای این جلسه، آیت الله آملی لاریجانی با ابراز تاسف از طرح برخی موضوعات نادرست درباره هیات عالی نظارت در مجلس، گفت: متاسفانه در مجلس، مطالب نادرستی درباره هیات عالی نظارت مجمع طرح شده است و در این اظهار نظرها، تلقی های اشتباهی در بیان برخی نمایندگان مجلس دیده می شود. البته ریاست مجلس نکات خوبی را به نمایندگان یادآور شدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در هیئت نظارت، مصوبات مجلس از حیث تطبیق و عدم مغایرت با سیاست های کلی بررسی می شود.

وی تاکید کرد: مصوبات هیئت عالی، پس از بررسی و تبادل نظرهای مبسوط و مستدل اعضای هیئت نظارت از میان اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و با رای گیری مشخص می شود. مصوبات هیئت به صورت رسمی از طریق شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر