بازدید 2679

این رژیم‌غذایی ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد

طبق داده‌های به دست آمده از یک مطالعه که اخیرا صورت گرفته، پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تقریباً یک چهارم کاهش دهد.
کد خبر: ۱۱۶۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸ 16 March 2023

به گزارش تابناک به نقل از آنا، محققان دانشگاه نیوکاسل دریافتند که این رژیم می‌تواند تغییرات زوال عقل را کاهش دهد؛ داده‌های بانک زیستی انگلیس نیز نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند از زوال شناختی جلوگیری کند و افرادی که از سبک غذایی غنی از غذاهای دریایی، غلات کامل، آجیل و سبزیجات پیروی می‌کنند می‌توانند خود را از آسیب‌های این بیماری در امان نگه دارند.

رژیم مدیترانه‌ای یک سبک تغذیه سالم و عمدتاً گیاهی است که شامل سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و چربی‌های سالم مانند ماهی و روغن زیتون است. گزارش جهانی و خبری ایالات متحده رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به عنوان بهترین رژیم غذایی در جهان برای ۵ سال متوالی رتبه بندی کرده است.

مطالعات قبلی نیز حاکی از آن است افرادی که از الگوهای غذایی سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند. بر اساس تحقیقاتی که بر روی بیش از ۶۰ هزار انگلیسی و بررسی شیوه زندگی بیش از نیم میلیون نفر انجام شده، احتمال ابتلا به این بیماری مغزی در افرادی که رژیم مدیترانه‌ای مصرف می‌کردند به میزان قابل توجهی کمتر بود. شواهد دیگری است که نشان می‌دهد رژیم غذایی یک عامل خطر مهم قابل تغییر در ابتلا به این بیماری است؛ کنار سایر عوامل دیگر سبک زندگی که شامل سیگار کشیدن و ورزش نکردن می‌شود. شرکت کنندگان در این مطالعه که بالاترین امتیاز را با رژیم غذایی مدیترانه‌ای کسب کردند، ۲۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند.

تصور می‌شود که تغذیه می‌تواند عامل کلیدی سلامت مغز باشد، زیرا تحقیقات قبلی کمبودها را با زوال عقل و زوال شناختی در زندگی بعدی مرتبط دانسته‌اند. طبق نتایج منتشر شده در مجله BMC Medicine، در طول نزدیک به یک دهه، ۸۸۲ مورد ابتلا به زوال عقل در میان شرکت‌کنندگان رخ داده؛ یافته‌ها نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای بدون توجه به خطر ژنتیکی فرد، «اثر محافظتی» در برابر زوال عقل دارد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای کشف این یافته مورد نیاز است.

این رژیم‌غذایی ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد

الیور شانون، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه نیوکاسل که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت می‌گوید: «زوال عقل بر زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد و در حال حاضر گزینه‌های محدودی برای درمان این بیماری وجود دارد. بنابراین، یافتن راه‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل یک اولویت اصلی برای محققان و پزشکان است. مطالعه ما نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیشتر می‌تواند یک استراتژی برای کمک به افراد به منظور کاهش خطر ابتلا به زوال عقل باشد».

کارشناسان مدت‌ها گمان می‌کردند که مصرف مواد مغذی توسط یک فرد می‌تواند بر خطر زوال عقل تأثیر بگذارد، به‌ویژه زمانی که صحبت از زوال عقل عروقی می‌شود که ناشی از کاهش جریان خون به مغز است؛ فولات - موجود در سبزیجات با برگ سبز تیره، لوبیا، آجیل و دانه‌ها سطح گردش خون آمینو اسید هموسیستئین را کاهش می‌دهد که با آلزایمر مرتبط است. ه طور مشابه، تصور می‌شود ویتامین E موجود در روغن‌های گیاهی، آجیل، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات ممکن است از طریق اثر آنتی‌اکسیدانی قوی محافظ خوبی در برابر این بیماری باشد. در مقابل، اسیدهای چرب تک اشباع و اشباع در گوشت و لبنیات با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است، زیرا می‌توانند تشکیل لخته خون را تشویق کنند.

سوزان میچل از مرکز تحقیقات آلزایمر در انگلیس گفت: شواهد زیادی وجود دارد که خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به کاهش خطر زوال شناختی کمک کند. اما شواهد برای رژیم‌های غذایی خاص بسیار واضح نیست. این مطالعه جدید و بزرگ به این تصویر کلی می‌افزاید، اما تنها بر اساس داده‌های افرادی که اصالت سفید، انگلیسی یا ایرلندی دارند.

در حالی که هنوز هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از زوال عقل وجود ندارد، رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات، همراه با ورزش فراوان و عدم استعمال دخانیات، همگی به سلامت قلب کمک می‌کنند که به نوبه خود به محافظت از مغز در برابر بیماری‌هایی که منجر به زوال عقل می‌شود، می‌انجامد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر