بازدید 2596

روایت ۳ عضو شورای نگهبان از جلسات بررسی بودجه

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پس از بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شد تا مصوبات این لایحه با موازین شرع و قانون اساسی تطبیق داده شود.
کد خبر: ۱۱۶۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰ 14 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پس از بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شد و جلسات شورای نگهبان برای بررسی این مصوبه بصورت فشرده همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه آیت‌‌الله سیداحمد خاتمی عضو فقیه شورای نگهبان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره بررسی این لایحه در شورای نگهبان می‌گوید: اعضای این شورا مصوبات مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه را ابتدا طبق اصل 4 قانون اساسی بررسی می‌کنند تا مخالف موازین شرع نباشد.

وی ادامه می‌دهد: سپس بررسی خواهد شد که مصوبات بودجه‌ با کلیت و اصلی از قانون اساسی در تنافی نباشد.

توجه به معیشت در بودجه

همچنین دکتر سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان و قائم مقام دبیر این شورا درباره توجه به اقتصاد و معیشت در لایحه بودجه می‌گوید: در بودجه امسال به موضوع معیشت و اقتصاد توجه شده و در بخش‌هایی از بودجه به طور مثال‌ معافیت‌های مالیاتی برای اقشار خاص و معافیت‌هایی در قبوض برق، آب و گاز در نظر گرفته شده است.

زمان‌بندی شورا لحاظ شود

دکتر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان نیز در این گفتگو اظهار می‌دارد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته ابهامات و اشکالاتی نسبت به مصوبات مجلس شورای اسلامی وجود دارد که آن ابهامات به مجلس شورای اسلامی فرستاده خواهد شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره مدت زمان بررسی بودجه در شورای نگهبان هم بیان می‌کند: متاسفانه هر سال با این مشکل مواجه هستیم که زمان قانونی شورای نگهبان برای بررسی لحاظ نمی‌شود. اگر بخواهیم بر مبنای زمان قانونی خودمان عمل کنیم بودجه به ابتدای سال آینده نمی‌رسد.

وی می‌افزاید: البته تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که به صورت سه شیفته جلسات را برگزار می‌کنیم. اما از دولت و مجلس درخواست می‌کنم که زمان‌بندی شورای نگهبان در بررسی بودجه لحاظ شود تا ما بتوانیم بررسی‌هایمان را انجام بدهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار