بازدید 2610
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

دستاورد‌های دانش بنیان شدن صنعت نفت بستری برای صادرات اقلام راهبردی تولید بار اول شده این صنعت

بعد از تشدید تحریم ها بسیاری از شرکت های دانش بنیان در کشور به تولید تجهیزات و اقلام راهبردی ورود کردند و تا حد زیادی توانستند مشکلات را حل کنند. در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بسیاری از تجهیزات بومی شده است. ما ابتدای خنثی سازی تحریم ها هستیم و باید به تلاش هایمان در این زمینه ادامه دهیم.
کد خبر: ۱۱۶۷۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹ 11 March 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بعد از تشدید تحریم های غرب علیه کشورمان و در شرایطی که دسترسی ما به اقلام راهبردی و تجهیزات استراتژیک محدود شد، تصمیم گرفتیم به سمت تولید این تجهیزات در داخل کشور حرکت کنیم. بنابراین، از دو روش قبلی مقابله با تحریم ها یعنی دور زدن آن ها و حل و فصل از طریق مذاکره عبور کردیم و به اتکا به توان داخلی روی آوردیم. در راستای مقابله ی هدفمند با تحریم ها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارگروه تولید بار اول را با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات و اقلام راهبردی صنایع در دستور کار قرار داد. از طرفی با پیگیری معاونت علمی ‌و فناوری رییس جمهوری و در قالب ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش بنیان آیین نامه اجرایی برنامه تولید بار اول توسط دولت ابلاغ شد و حالا دیگر دانش بنیان‌ها با یک پشتوانه بسیار قوی قانونی ‌می‌توانند محصولات بو‌می‌سازی شده خود را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی عرضه کنند.

شواهد نشان می دهد که وزارت نفت بیش ترین استفاده را از دستاوردهای دانش بنیانی و تولیدات بار اول داشته است. تا جائیکه این وزارتخانه مورد تقدیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت. به نظر می رسد، تنها راه گریز از تحریم ها این است که به استفاده ی حداکثری از ظرفیت های داخلی بپردازیم و هر آنچه در توان داریم به کار بگیریم تا خودمان تجهیزات مورد نیازمان را تولید کنیم. این روند تا جایی پیش رفته است که حالا به صادرات کاتالیست به روسیه می پردازیم و خبرهایی مبنی بر قصد مسکو برای استفاده از توربین های ایرانی به جای نمونه های آلمانی به گوش می رسد. در ارتباط با این موضوعات نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را جویا شدیم که در ادامه می آید.

سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در ارتباط با احتمال خرید توربین های ایرانی توسط روسیه برای استفاده در نیروگاه های آبی این کشور تصریح کرد: ما در زمینه ی ساخت توربین از قابلیت های خوبی برخورداریم و تولیدات ما با نمونه های خارجی قابل رقابت است. تکنولوژی مربوط به توربین ها از سال ها پیش در کشورمان بومی شده و ظرفیتی برای صادرات آن ها به وجود آمده است. در حال حاضر می توانیم نیاز دیگر کشورها از جمله روسیه را تأمین کنیم.

وی در ادامه گفت: برخی اقلام مانند کاتالیست ها و توربین ها در صنایع نفت و گاز کاربرد بسیار بالایی دارند. صادرات این اقلام به روسیه می تواند برای کشورمان به لحاظ ارزآوری مزیت های زیادی داشته باشد و به تقویت برندینگ ما در منطقه به لحاظ صنعتی منجر شود. کاتالیست ها نمونه ای از تکنولوژی های پیشرفته محسوب می شوند و کشورهایی که می توانند به تولید آن ها بپردازند، از مزیت خوبی برخوردارند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: اینکه امروز در کشورمان کک اسفنجی هایی با ارزش حرارتی بالا تولید می شود، اینکه می شنویم شرکت دانش بنیانی موفق به تولید تاپ درایوهایی شده است که امکان حفاری در اعماق زیاد را به ما می دهد و یا اینکه به تجهیز پالایشگاه های فراسرزمینی می پردازیم و به فناوری تحریمی شیرین سازی گاز دست یافته ایم، تمامی این موارد نشان دهنده ی ظرفیت های بالای داخلی و دانش بنیانی ماست. این دستاوردها تنها در سایه ی اعتماد به متخصصان کشور و به اجرا گذاشتن سیاست هایی مانند تولیدات بار اول و مصوبات مجلس در خصوص حمایت از دانش بنیان ها به دست آمده است.

وی در ادامه گفت: سیاست راهبردی کشور بر حمایت از دانش بنیان ها و استفاده ی حداکثری از ظرفیت های داخلی مبتنی است. همراستا با بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از شرکت های دانش بنیان این موضوع در دستور کار قرار دارد و ثمراتش را در صنعت نفت و گاز کشور مشاهده می کنیم. باید به سمتی برویم که در نهایت به صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان بپردازیم و از این طریق برای کشور ثروت آفرینی داشته باشیم.

میرتاج الدینی خاطرنشان کرد: اگرچه تحریم ها یک تهدید محسوب می شوند اما این ظرفیت وجود دارد که آن ها را به فرصت تبدیل کنیم. خوشبختانه این اتفاق در کشورمان رخ داده است. بعد از تشدید تحریم ها بسیاری از شرکت های دانش بنیان در کشور به تولید تجهیزات و اقلام راهبردی ورود کردند و تا حد زیادی توانستند مشکلات را حل کنند. در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بسیاری از تجهیزات بومی شده است. ما ابتدای خنثی سازی تحریم ها هستیم و باید به تلاش هایمان در این زمینه ادامه دهیم. دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور از جمله صنعت نفت و گاز نیز بستر مهمی برای صادرات این اقلام راهبردی تولید بار اول شده ایجاد خواهد کرد که صادرات کاتالیست و توربین به روسیه از همین فرصت های ایجاد شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار