بازدید 234520
با سیصد و هفتاد و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین

حملات شدید موشکی روسیه به شهرهای مختلف اوکراین+ فیلم/ اوکراین: از حملات امروز روسیه شوکه شدیم/ پیش بینی کارشناسان چینی از زمان پایان جنگ اوکراین

سیصد و هفتاد و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۶۷۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ 09 March 2023

حملات شدید موشکی روسیه به شهرهای مختلف اوکراین

بین الملل تابناک: سیصد و هفتاد و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

روسیه: ۱۵۰۰ فرد و نهاد در فهرست تروریستی قرار دارند
۱۴۰۱/۱۲/۱۹ - ۰۰:۵۸

یوری چیخانچین مدیر سرویس فدرال نظارت مالی روسیه گفت که این نهاد تاکنون حدود ۱۵۰۰ فرد و نهاد را در فهرست تروریستی قرار داده است.

چیخانچین پنجشنبه در دیدار به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه افزود: این افراد در راستای مقابله با تامین مالی تروریسم در فهرست سیاه قرار گرفتند که گروه‌های تروریستی وابسته به ملی‌گرایان اوکراین نیز در میان آنها هستند.

وی افزود که بیش از ۲۸۰ پرونده دیگر نیز در رابطه با تروریسم در حال بررسی است که اقدامات سرویس فدرال نظارت مالی نقش مهمی در آن ایفا می‌کند.

چیخانچین گفت: متاسفانه سازمان‌های غیرانتقاعی امروز بعنوان ابزاری به منظور جمع‌آوری پول برای تروریست‌ها بکار می‌روند. ما در این زمینه با سرویس امنیت فدرال همکاری می‌کنیم.

پوتین اول مارس به سرویس امنیت فدرال روسیه گفت که فعالیت خود برای مقابله با روند صعودی جاسوسی و خرابکاری اوکراین و غرب علیه روسیه را افزایش دهند.

وی اظهار کرد: سرویس‌های اطلاعاتی غربی به صورت سنتی در روسیه فعال بودند و اکنون آنها منابع فردی، تکنیکی و دیگر منابع اضافی را علیه ما استفاده می‌کنند. ما باید به شکل مناسب به این اقدامات پاسخ دهیم.

پوتین همچنین فعالیت سرویس امنیت فدرال، حمایت ضد جاسوسی از یگان‌های ارتش در اوکراین و مبادله اطلاعات مهم تاکتیکی را مهم توصیف کرد.

لاوروف: اوکراین علاقه‌ای به مذاکره برای حل مسائل ندارد
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ - ۲۲:۱۶

«سرگئی لاوروف» درباره بیانیه‌های اوکراین و متحدانش در خصوص مذاکره تصریح کرد: خودتان درباره عقلانی بودن بیانیه‌ها قضاوت کنید؛ «ولودیمیر زلنسکی» سپتامبر گذشته، فرمانی را برای ممنوعیت مذاکره با روسیه صادر کرد و از طرف دیگر متحدان غربی وی به طور مستمر تاکید کرده اند که مسکو باید در میدان نبرد شکست بخورد تا کی‌یف از موضع قدرت، وارد مذاکره شود.

لاوروف در عین حال از میانجیگیری برخی کشورهای عربی از جمله عربستان برای حل بحران اوکراین و تبادل زندانی بین کی‌یف و مسکو استقبال کرد.

چراغ سبز جدید ترکیه برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ - ۲۱:۵۴

 ترکیه می‌گوید سوئد و فنلاند در مسیر پیوستن به ناتو گام‌هایی عملی در جهت رفع نگرانی‌های آنکارا برداشته‌اند و این سه کشور جلساتی مشترک برگزار خواهند کرد.

«اسکار استنستورم»، مذاکره‌کننده ارشد سوئد بعد از گفت‌وگوهای سه‌جانبه در این خصوص گفت: «شاهد هستیم که ترکیه اذعان کرده که هم سوئد و هم فنلاند گام‌هایی عملی در جهت این توافق برداشته‌اند که نشانه خوبی است.»

او گفت که سه کشور جلسات بیشتری برگزار خواهند کرد، اما به تاریخ جدیدی برای برگزاری این جلسات اشاره نکرد.

ماه گذشته اعلام شد مذاکرات میان ترکیه، سوئد و فنلاند در خصوص پیوستن این دو کشور حوزه اسکاندیناوری به ناتو به درخواست آنکارا برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.

دو کشور اسکاندیناوی فنلاند و سوئد طبق تفاهم سه‌جانبه با ترکیه متعهد شدند که به آنکارا در زمینه تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم کمک و محدودیت‌های بخش دفاعی ترکیه را حذف کنند.

پیشتر، هواداران گروه تروریستی پ ک ک با برگزاری تجمع در استکهلم، بیانیه های اهانت‌آمیزی علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه صادر کردند و پس از این تحولات، «مصطفی سنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه، سفر برنامه‌ریزی شده همتای سوئدی خود به آنکارا را لغو کرد و در همین راستا وکیل اردوغان شکایتی را در این رابطه در دفتر دادستانی ارشد آنکارا مطرح کرد و یک پرونده جنایی در این رابطه تشکیل شد.

«توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد نیز پس از آن تصریح کرد که اقدامات پ ک ک، فرایند موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو را دشوارتر می‌کند.

در تاریخ 18 می 2022، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین، خواستار پیوستن به ناتو شدند و اردوغان در آن زمان تأکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند زیرا این دو کشور با گروه تروریستی پ ک ک همکاری دارد اما پس از آن، در پی مذاکرات طرفین با مقام‌های ترکیه، نمایندگان سوئد و فنلاند اعلام کردند که با ترکیه در مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.

در پی اظهارات مقام‌های سوئد و فنلاند، اردوغان تأکید کرد که تا زمانیکه دو کشور به تعهدات خود پایبند نباشند، ترکیه از پیوستن آن‌ها به ناتو حمایت نمی‌کند. تا به امروز از 30 کشور عضو ناتو، تنها دو کشور ترکیه و مجارستان، با درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت نکرده‌اند.

اعلام آمادگی ریاض برای میانجیگری در جنگ اوکراین
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ - ۲۰:۱۱

 «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی که به روسیه سفر کرده، امروز (پنجشنبه، ۹ مارس)، در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روس  تصریح کرد که کشورش آماده میانجیگری در بحران روسیه و اوکراین است. 

به نوشته «العربی الجدید»، وی در بخش دیگری از این نشست خبری تصریح کرد: پادشاهی سعودی در خصوص بازارهای انرژی، هماهنگی نزدیکی با روسیه دارد و به توافق «اوپک +» پایبند است.

در مقابل، لاوروف نیز ضمن تاکید بر تداوم اجرای تعهدات اوپک‌+، تصریح کرد: عربستان و کشورهای دیگر، روند مبادله اسرای جنگ با اوکراین را تسهیل کردند.

سفر بن فرحان به مسکو، یک هفته پس از سفر مشابهش به کی‌یف و دیدار با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور و «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین صورت گرفته است.

وی در سفر به اوکراین نیز با اشاره به تاکید کشورش بر تلاش‌های بین‌المللی برای حل سیاسی بحران کی‌یف - مسکو، بر ضرورت تداوم تلاش‌ها به منظور کاستن پیامدهای انسانی جنگ کنونی میان روسیه و اوکراین تاکید کرد.

علاوه بر عربستان سعودی، ترکیه نیز برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین اعلام آمادگی کرده است. خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» به نقل از یک منبع دیپلماتیک در آنکارا، تصریح کرد که ترکیه پیشنهاد میانجیگری برای برگزاری نشست سران روسیه و اوکراین را مطرح کرده است اما هنوز زمان و مکان این دیدار مورد بررسی قرار نگرفته است.

پیش بینی کارشناسان چینی از زمان پایان جنگ اوکراین
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ - ۱۷:۳۴

 یک روزنامه ژاپنی پنجشنبه (نهم مارس) به نقل از منابع گزارش داد که طرح صلح پکن برای جنگ اوکراین بر اساس این پیش‌بینی کارشناسان نظامی چینی تدوین شده که خصومت‌ها در اوکراین تابستان ۲۰۲۳ پایان می‌یابد. 

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، در این گزارش گفته شده که سندی که آکادمی علوم نظامی (AMS) در پکن دو ماه پیش منتشر کرد ممکن است بر موضع چین موثر بوده باشد زیرا این اندیشکده توصیه‌هایی را خطاب به کمیسیون مرکزی نظامی حزب کمونیست چین، بالاترین نهاد تصمیم‌گیرنده برای نیروهای مسلح این کشور ارائه کرده بود. 

به نوشته این گزارش، این آکادمی شبیه‌ساز درگیری در اوکراین را تکمیل کرد که منجر به این پیش‌بینی شد که این درگیری حدوداً تابستان ۲۰۲۳ با دست برتر روسیه پایان می‌یابد زیرا در بین دلایل مختلف، اقتصاد هر دو طرف روس و اوکراینی بسیار تهی‌تر از آن خواهد بود که بعد از تابستان درگیری‌ها بتواند ادامه پیدا کند. 

چین اخیراً موضع خود در قبال بحران اوکراین را در قالب یک طرح منتشر کرد و در آن خواستار ازسرگیری مذاکرات صلح شد و بر مخالفت خود با استفاده از تسلیحات اتمی تاکید کرد. 

اما این طرح مورد استقبال طرف‌های غربی حامی کی‌یف در جنگ قرار نگرفت و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه ای‌بی‌سی نیوز ادعا کرد این ایده که چین درباره نتیجه جنگ مذاکره خواهد کرد، منطقی نیست. 

به گزارش رویترز، بایدن در سالگرد جنگ اوکراین گفت: پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) آن (طرح صلح چین) را تشویق می‌کند، پس چطور می‌تواند خوب باشد؟ من چیزی در طرح چین ندیدم که نشان دهد در صورت پیش رفتن طبق آن، جز برای روسیه، برای دیگران هم مفید باشد. این ایده که چین قصد دارد درباره عاقبت جنگی که کاملاً برای اوکراین ناعادلانه است مذاکره کند، منطقی نیست. 

 «جوزپ بورل» مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا هم ادعا کرد طرح پیشنهادی چین نه یک طرح صلح بلکه یک «سند اعلام موضع» است.

بعد از انتشار طرح صلح پکن برای اوکراین، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم با ادعای اینکه نشانه‌هایی از برنامه‌ریزی چین برای کمک نظامی به روسیه وجود دارد، گفت «به‌دلیل اینکه پکن هنوز تهاجم غیرقانونی به اوکراین را محکوم نکرده، غرب هم میانجی‌گری این کشور را قبول ندارد».

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اما در کنفرانسی مطبوعاتی ادعا کرد از برخی بخش‌های طرح صلح ۱۲ ماده‌ای اعلام شده از سوی چین برای پایان دادن به بحران در کشورش استقبال کرده و قصد دارد با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین دیدار کند. به نوشته رویترز، زلنسکی با این حال مشخص نکرد چه زمان این دیدار قرار است اتفاق بیفتد.

طبق این گزارش، زلنسکی صرفا برخی بخش‌های طرح پیشنهادی چین برای برقراری آتش‌بس و صلح در اوکراین را مورد پذیرش قرار داد و گفت اوکراین باید آغازگر یک طرح صلح باشد. وی ادامه داد: من فعلا آن را به عنوان یک سیگنال می‌بینم، نمی‌دانم بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد.

وزارت امور خارجه روسیه در اظهارنظر درباره طرح صلح اعلامی چین برای بحران اوکراین گفته مسکو تمایل پکن برای مشارکت در حل‌وفصل درگیری از طریق تدابیر صلح‌آمیز را بسیار ارج می‌نهد. 

مسکو: حملات موشکی امروز تلافی جویانه بود
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ - ۱۷:۳۳

 وزارت دفاع روسیه پنجشنبه (نهم مارس، ۱۸ اسفند) اعلام کرد به تلافی تررویسم هفته گذشته در منطقه «بریانسک»، حملات موشکی گسترده به اهدافی داخل اوکراین انجام داد. 

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پاسخ به تروریسم سازماندهی‌شده توسط رژیم کی‌یف در دوم مارس (۱۱ اسفند) در منطقه بریانسک، نیروهای مسلح فدراسیون روسیه دست به حمله گسترده تلافی‌جویانه زد.

این وزارتخانه افزود: سلاح‌های دقیق هوایی، دریایی و زمین با برد بلند از جمله سامانه موشکی کینژال عناصر کلیدی زیرساخت نظامی اوکراین، شرکت‌های مجتمع نظامی-صنعتی و همچنین تاسیسات انرژی که نیروی آن‌ها را تامین می‌کند، هدف قرار داد.  

طبق اعلام مسکو، همه اهداف تعیین شده مورد اصابت قرار گرفت و این حملات، سایت‌های محل استقرار هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی را منهدم کرد، زیرساخت‌های راه‌آهن درگیر در انتقال تسلیحات خارجی را ویران کرد و تاسیسات درگیر در تولید مهمات و تعمیر تجهیزات نظامی را از کار انداخت. 

اوکراین: از حملات امروز روسیه شوکه شدیم
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ - ۱۷:۳۲

 حملات موشکی روسیه به اوکراین، سخنگوی نیروی هوایی کی‌یف را شوکه کرد و نخست‌‎وزیر اوکراین را به درخواست از غرب برای ارسال کمک‌های تسلیحاتی و تشدید تحریم‌های روسیه واداشته است.

حملات گسترده روسیه به مناطق وسیعی از اوکراین که شامگاه چهارشنبه آغاز شد و تا صبح امروز پنجشنبه ادامه داشت، همچنان خبرساز است.

مقام‌های ارشد اوکراین اعلام کردند که در حملات موشکی شدید روسیه به هفت منطقه اوکراین که با شلیک حداقل ۸۱ موشک از انواع مختلف انجام شده است، حداقل ۱۱ نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند.

ولودیکمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، روسیه را به انجام حملات علیه زیرساخت‌های حیاتی و مناطق مسکونی متهم کرد. به گفته او، اوکراین شب سختی را پشت سر گذاشت چرا که روسیه به کی‌یف، میکلایف، خارکیف، زاپوروژیا، اودسا، دنیپرو و ژیتومیر و دیگر مناطق حملات گسترده‌ای انجام داده است.

«دنیس شمیهال» نخست‌وزیر اوکراین ضمن اتهام‌زنی به روسیه درباره حمله به مناطق مسکونی از کشورهای غربی حامی کی‌یف خواست، کمک‌های تسلیحاتی را به اوکراین بیشتر کنند و تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کنند.

«یوری ایهنات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در یک نطق تلویزیونی درباره وضعیت جاری صحبت کرد. این مقام نظامی اوکراین، از حجم شدید حملات روسیه و تنوع موشک‌های استفاده شده این کشور در این حملات، حیرت کرد.

ایهنات گفت: «همانطور که می‌بینید، این حمله واقعا در مقیاس بزرگ است و برای اولین بار است که (روسیه) از انواع مختلفی از موشک‌ها استفاده می‌کند. این بار از شش (موشک) کینژال استفاده شد. این حمله‌ای است که من به یاد ندارم قبلا دیده باشم».

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین افزود: «(در حملات اخیر روسیه) انواع مختلف هواپیما استفاده شد، (هواپیمای) راهبردی، دوربرد، میگ ۲۱ و ۸۱ موشک شلیک شد. موشک‌های X-۲۲ هم بود که ما نمی‌توانیم آن‌ها را ساقط کنیم، ما کینژال را هم نمی‌توانیم ساقط کنیم... هیچ توانایی برای مقابله با این سلاح‌ها نداریم».

حملات شدید موشکی روسیه به شهرهای مختلف اوکراین

در ادامه درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین، خبرها حاکی است که روسیه به کی‌یف پایتخت و شش منطقه دیگر اوکراین حملات موشکی شدیدی انجام داده است.

منابع رسانه‌ای غربی شامل «سی‌ان‌ان» خبر دادند، دور جدید حملات موشکی شدید روسیه به اوکراین از صبح امروز پنجشنبه آغاز شده و تاکنون حداقل دو کشته در کی‌یف و چهار کشته در «لویو» بر جای گذاشته است.

یک مقام دولتی اوکراین مستقر در لویو در پیامی تلگرامی مدعی شد که حملات موشکی روسیه، یک منطقه مسکونی در این شهر را هدف قرار داده و جان حداقل دو زن و دو مرد را گرفته است.

«هرمان هالوشچنکو»، وزیر انرژی اوکراین، پیش از انتشار خبرها درباره تلفات در لویو اعلام کرده بود، حملات موشکی روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین حداقل دو کشته بر جای گذاشته بود.

تعداد بازدید : 27328

به گفته هالوشچنکو، حملات روز پنجشنبه (امروز) روسیه به هفت منطقه «کی‌یف، میکلایف، خارکیف، زاپوروژیا، اودسا، دنیپرو و ژیتومیر» اوکراین انجام شده است.

«ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف، پایتخت اوکراین خبر داده که در نتیجه حملات امروز روسیه، برق حداقل ۱۵ درصد از پایتخت اوکراین قطع شده است.

با گذشت چند ساعت از انتشار نخستین خبرها درباره سلسله حملات روسیه به مناطق مختلف اوکراین، عالی‌ترین مقام نظامی کی‌یف آماری درباره تعداد موشک‌های شلیک شده روسیه ارائه داد.

به گفته «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، روسیه از شب گذشته تا به امروز (پنجشنبه) ۸۱ موشک از انواع مختلف به اوکراین شلیک کرده است.

زلنسکی نیروهای ویژه انگلیس را دلال گلوله توپ کرده است!

تیمی متشکل از سربازان نیروهای ویژه انگلیس یک مسابقه مخفیانه با زمان را برای تضمین گلوله‌های توپخانه برای اوکراین رهبری می‌کنند.

به گزارش دیلی اکسپرس، جزئیات این عملیات تنها چند روز پس از آن فاش شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تایید کرد: توپخانه اولین چیزی است که ما به آن نیاز داریم؛ هم سیستم ها و هم مهمات - گلوله در مقادیر زیاد.

بر اساس این طرح، یک گروه ۱۲ نفره از سربازان نیروهای ویژه انگلیس ( SAS ) به همراه افسران اطلاعاتی و مقامات دفتر امور توسعه و کشوهای مشترک المنافع در حال جست و جوی کشورهایی هستند که انبارهای گلوله‌های ۱۲۲ میلی‌متری برای هویتزرهای ساخت شوروی دارند.

این افراد خود را خریدار اسلحه معرفی کرده و با حمل "مقدار قابل توجهی پول نقد"، جلساتی را با واسطه‌ها و تعمیرکاران هماهنگ کرده‌اند تا این گلوله‌ها را از بازار سیاه خریداری کنند. این مأموریت با کار در گروه‌های کوچک تنها دو و سه نفره، این افراد را به کشورهایی از آنگولا و مصر گرفته تا اردن، قزاقستان و حتی ویتنام برده است.

در یکی از این موارد، آنها با استفاده از یک دلال رومانیایی بدون اشاره‌ای به اوکراین، از کارخانه‌های مهمات سازی پاکستان متعلق به دولت پاکستان - که در ابتدا در سال ۱۹۵۱ با همکاری کارخانه مهمات سلطنتی بریتانیا با استفاده از مهندسان بریتانیایی تأسیس شد-  خرید را انجام داده‌اند. به این ترتیب در یک پل هوایی غیررسمی، ده‌ها هزار گلوله با هواپیماهای حمل و نقل  سلطنتی از پایگاه هوایی نورخان پاکستان به فرودگاه بین‌المللی کلوژ رومانی حمل شد. با این حال، گفته شد که دست کم یک بخش از ۴۰۰۰۰ گلوله معامله شده تحویل داده نشده است.

استفاده از نیروهای ویژه در این نقش بی سابقه نیست. در سال ۲۰۰۶، بریتانیا بزرگترین عملیات تخلیه را از زمان دانکرک آغاز و با تشدید جنگ با اسرائیل، ۳۵۰۰ شهروند انگلیسی را از لبنان خارج کرد؛ اما پیش از اینکه بالگردهای ارتش برای جمع آوری افراد سرگردان به عنوان بخشی از عملیات نجات مستقر شوند، سربازان نیروهای ویژه با پول نقد به بیروت فرستاده شدند تا تمام موشک‌های زمین به هوا را که می‌توانستند پیدا کنند محافظت نمایند.

یک منبع نظامی گفت: مردم ما منابعی در سرتاسر جهان دارند که می‌دانند مهمات موجود است یا خیر و با چه کسی برای دستیابی به یک معامله تماس بگیرند. همیشه آسان نیست؛ تقلاها با بن‌بست‌های زیادی روبرو بوده، ولی موفقیت‌هایی نیز به همراه داشته است.

اوکراین حدود ۱۰۰۰۰۰ گلوله در ماه شلیک می‌کند، در حالی که روسیه متوسط روزانه ۲۳۰۰۰ گلوله - بیش از ۶۰۰۰۰۰ گلوله در ماه - طبق گفته ژنرال کریستوفر کاولی، فرمانده عالی نیروهای ناتو در اروپا، آمریکا به تنهایی بیش از یک میلیون گلوله توپخانه مدرن ارائه کرده است، اما صنایع نظامی می‌تواند کمتر از یک دهم این میزان را در یک سال تولید کنند.

نیروهای اوکراینی در یک ماه بیش از آن چیزی که کشورهای ناتو می توانند در یک سال بسازند، موشک شلیک می کنند. ماه گذشته، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هشدار داد: «واضح است که ما در رقابت تدارکات هستیم. قابلیت‌های کلیدی مانند مهمات... قبل از اینکه روسیه بتواند ابتکار عمل را در میدان نبرد به دست بگیرد، باید به اوکراین برسند.»

جنگ باعث شده است که برخی کارخانه‌ها چندین دهه پس از بسته شدن درهای خود بازگشایی شده‌اند. یکی از این کارخانه ها در کوستنتس، نزدیک صوفیه، اکنون در حال تولید گلوله های ۱۲۲ میلی متری برای اوکراین است. به گفته منابع، این پوسته‌ها توسط ایالات متحده خریداری می شود و تیمی از متخصصان را اعزام کرده است تا اطمینان حاصل شود که هر پوسته تولید شده به اوکراین می‌رود.

دکتر مارینا میرون از کینگز کالج لندن گفت: استراتژی روسیه اکنون این است که توانایی اوکراین را برای جنگیدن، با هدر دادن مهمات ناتو از بین ببرد، به همان روشی که خود آنها در سال ۱۹۷۹ در افغانستان پیاده کردند. ما باید به یاد داشته باشیم که روسیه به اقتصاد دوران جنگ روی آورده است، بنابراین کارخانه‌های آن شبانه روزی در سه شیفت کار می کنند. کشورهای ناتو هنوز این پیام را دریافت نکرده‌اند.

سوئد: اروپا با ارسال مهمات بیشتر به اوکراین موافقت کرد

 وزیر دفاع سوئد در حاشیه نشست وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در استکهلم از موافقت این کشورها برای ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی بیشتر به اوکراین خبر داد.

به گزارش شینهوا، پال جانسون گفت: اجماع فزاینده‌ای در میان اعضای اتحادیه اروپا وجود دارد که باید مهمات بیشتری به اوکراینی ارسال شود.

وزیر دفاع سوئد افزود: من امیدوارم تا نشست بعدی وزرای دفاع اروپا در ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) در بروکسل، ما واقعاً بتوانیم درباره ساز و کار این طرح به توافق برسیم.

 وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست غیررسمی خود در استکهلم مصوب کردند، ۲ میلیارد یورو برای تولید و ارسال انواع مهمات به اوکراین اختصاص یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۵۳
روسیه با این کارها دشمنی ابدی در مردم اوکراین ایجاد کرده در واقع روسیه در قلب مردم اوکراین منفور است وامریکا محبوب
پاسخ ها
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
سید میگم خیلی حرفه غربگداباشی مثلا بخوان برات پیشرفت وآبادانی به ارمغان بیارن بری زیرچترحمایت اونا وهمه جوره مثلا بخوان امنیتت روتامین کنن بعدکشورت ویران بشه استقلالش گرفته بشه آدماش کشته بشن بقیه هم کوچ کنن، آخه بیچارهها نونتون نبود آبتون نبود
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
مگه همین عراقی ها ایرانی ها رو زنده به گور نمیکردن الان بعد از ۴۰ سال نشدن عزیزتر از جان ما خوب یه زمانی همچین خوب بشن که ببینن مردم
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
تو الان از قلب مردم اکراین خبر داری؟ اتفاقا اونی که الان بین مردم اکراین منفوره زلنسکیه نه روسها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
مرگ بر جنك ولي يك سوال ايا الان زاپن از امريكا تنفر دارد با اين كه بمب اتم انداخته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
اگر جنگ اتمی شروع نشود و اوکراینی باقی مانده باشه
بعد خیال پردازی راه بندازید
درضمن رژیم داعشف صدام هم نابود شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
روسیه اولین قدرت اتمی جهان هستش هزاران بمب اتم و جنگ افزار هسته ای ساخته اگر یک گلوله به طرف خاک روسیه شلیک شود امام آمریکا به خاکستر تبدیل خواهد شد
هرچند 4 بمب اتم هم برای نابودی آمریکا کافی است
نیویورک
شیکاگو
واشنگتن
لس آنجلس
ناز شستت پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
لعنت بر پوتین
من در عجبم چرا در جنگها هیچگاه آن فرمانده اصلی جنگ در ابتدای کار کشته نمی شود و یا اصلا کشته نمی شوند جالبه بعد از خاتمه جنگ با هم رفیق می شوند در جنگ جهانی هیتلر موسولینی چرچیل. ... در جنگ سوریه بشار ...در جنگ فلسطین اسرائیل سران فلسطین و یا نخست وزیر ان اسرائیل در جنگ عراق و ایران صدام در جنگ روسیه اکراین. پوتین زلنسکی و.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
خسته نباشی!
چون بیشترین حفاظت را هم دارند...
و البته اگر توانایی این کار هم باشه، بیشتر عواقب تلافی جویانه ناشی از آن ممکنه مانع باشه...
نرخ تورم ماه گذشته سوئد و انگلستان به اندازه تورم روسیه در حال جنگ است! چنین پدیده ای در کشورهایی که همیشه نرخ بهره و تورم منفی داشته اند شگفت انگیز است. آمریکا به خاطر تامین منافع سرمایه داران صنعت اسلحه اقتصاد اروپا را زمین زد. حتی در خود آمریکا هم تفاوت نرخ بهره اوراق قرضه دو ساله و ده ساله به میزان سال 1980 رسیده است که هنوز اقتصاد آمریکا شکوفا نشده بود. این یعنی آمریکا دارد با ابزار نرخ بهره به زور تورم را کنترل می کند. مثل چهار سال دولت آقای روحانی... البته نه به آن شدت ما. ولی خب کی هست که این فنر در برود و نرخ بهره آمریکا هم مثل اروپا دو رقمی بشود معلوم نیست... همه اینها فدای منافع سرمایه داران اسلحه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
عزیز دل اثرات همه گیری کرونا روبر روی اقتصاد کشورها فراموش کردی در نظر بگیرید!این مورد رو درنظر بگیرید مشکل حله
همین زلنسکی که مردمش را گوشت دم توپ کرده و ادای شوالیه های شجاع را در می اورد اگر یک روز با دلارهای امریکایی تغذیه نشود و سلاح دریافت نکند اولین نفر پا به فرار می گذارد خب مردک روسیه که روز اول گفت ما دنبال تغییر حکومت اکراین و اشغال پایتخت نیستیم اگر مثل ادم موشکهای ناتو رو از مرز روسیه خارج می کردی و دست از نسل کشی روسها بر می داشتی یک چهارم مردم کشورت اواره و کشته نمی شدند و اکراین تبدیل به زمین سوخته نمی شد‌ تو امدی که عمدا اکراین رو ویران کنی و به حق هم وظیفه ات رو خوب انجام دادی!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
همین طورروسیه باموشک وپهپادهای ایران دوام نمیاورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
تا الان که یک گلوله هم به طرف خاک روسیه شلیک نشده
تمام این موشکها اهدایی ایران است واین ها راداره میده که مثلا جنگنده سوخوبگیره در حالی که نه پول موشک ها میتونه از روسیه بگیره ونه جنگنده وداره ذخایر تسلیحاتی خودمون را بادست خودمون صفر میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
چرت نگو مزدور انگلیس واسراییل
روسیه فکر میکرد با کمترین تجهیزات اوکراینو زمین گیر میکنه و حالا هم مجبوره از سلاح و موشکای پیشرفته تری استفاده کنه و همه زورشو میزنه تا اوکراینو از پا در بیاره، دم اوکراینیا گرم واقعا اگه غرب و ناتو تسلیحات بیشتر و پیشرفته تری به اوکراین بده کلک روسیه کندس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
دم ناتو گرم
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
نیت خونی هم بلدی؟توازکجامیدونی روسیه چه فکری میکرد؟
سلاح پیشرفته بدن اوکراین چی میشه ؟اینکه چین وایران وکره هم چندبرابراونا سلاح دارن که بدن روسیه،،نهایت آخرش بمب هسته ای میزنه اوکراین روباخاک یکسان میکنه ناتوهم جراتش رو نداره حرکتی بزنه.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
غرب هدفش زمین سوخته کردن اکراینه نه شکست روسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
اوکراین نابود و ویران گشت
اما تا الان یک گلوله هم به طرف خاک روسیه شلیک نشده
روسیه هم تا 5 سال دیگر هم تسلیحات داره
تو سوراخی آمریکا و عواملش هستن همیشه جنگ هم هست چرا هیچ کسی هم زورش نمیرسه آمریکا رو پاسخگو کنه! پیش به سوی دنیا چند قطبی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
چی گفتی؟
این که ۸۰ تا موشک بود ما ۸۰۰ هزار موشک چه بسا بسیار بیشتر برای اسرائیل آماده کردیم
مرگ بر پوتین لعنت بر استالین
پاسخ ها
علی فهیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
کشورهای دیگربه ساختن وابادکردن کشورورفاه مردم
هستندماهم به فکرساختن موشک وپهباد چون اقتصاد
مال خره
بهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
درود بر پوتین مرگ بر زلنسکی اروپا وآمریکا وطرفداران بزدلش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
بفهم پوتین برای مامیجنگه
آیدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
درود بر پوتین که یک تنه پوزه امریکا رو به خاک مالیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
ایول
دو نکته حمله دیشب و از تمام حملات روسیه به اکراین متمایز می کنه. یکی اینکه برای اولین بار روسیه از ترکیب موشکهای متعددی استفاده کرده که خیلی هاش برای اولین بار در دنیا استفاده شده و اصلا اکراین مکانیزم دفاعی در برابر این موشکها رو نداره و تا بخواد وارد کنه و سر در بیاره مناطقی رو از دست داده. دوم اینکه سقوط منطقه باخموت مترادف هست با تسلط به دونباس توسط روسها . بنابراین همه اینها نشون می ده که تازه روسیه بعد یکسال داره جنگ و جدی می گیره و انگار قبلش دستگرمی بود و منتظر بود که اکراین خودش بیاد جلو و توافق کنه.
تمام اقدامات محتاطانه و پر شک و تردید روسیه نشون میده که از اول نمی خواسته اکراین زمین سوخته بشه چون دودش به چشم خود روسیه می ره یه همسایه درب و داغون و مردم آواره ... هیچ کشوری همچین ویرانه ای رو در همسایگی خودش نمی پسنده. ولی خب صبر این خرس دیگه داره لبریز می شه و مشت ها رو گره کرده برای بچه پررویی به نام زلنسکی که حتی در حدی نیست که اسم سیاستمدار بهش اطلاق بشه. اولین مشت و دیشب خوردن. و هنوز گیج و ویجن
پاسخ ها
خدا ترس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
درود بر این بچه‌پرو‌ که‌پوزه پوتین را به خاک‌مالید‌زلنسکی‌یک قهر مان وطن پرست است
پوتین از روش صدام حسین استفاده میکند وقتیکه که در میدان جنگ کم میآورد به شهر ها حمله می‌کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
از آمریکا که به شهر های بی دفاع مثل ناکازاکی و هیروشیما حمله اتمی داشت حرفی برای گفتن نداری؟
دلقک با مالیات آمریکاییها و اروپاییها و سربازان ناتو چقدر قهرمانانه می‌جنگد ، فروپاشی روسیه چی شد ؟ تو شبکه های مجازی الان روسیه بدبخت و بیچاره شده . دلقک و عوض کنید خلاص بیخودی پول خرج نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
زلنسکی اخر به دست مردم اکراین به قتل میرسد. این پیش بینی خیلی هاست
کشور ما بایستی اطلاعات از کشورهای مختلف داشته باشد و به موقع به بهانه اقتصاد یا چیز دیگه ای به اون کشور ها مسافرت داشته باشد و متحدانمان را از دست ندهیم مثل عراق یمن سوریه لبنان حتی غزه و فلسطین شیعیان هند و پاکستان و افغانستان حتی با یه سفر مختصر مثل صلحه رحم به اقوام اینا تکنلوژی نیستن اما از دشمنان اسلام و کفار امریکایی و اروپایی بهترند
پاسخ ها
اراکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
چه دوستان‌با کلاسی وبا اقتصاد قوی داریم همه‌گرسنه هستند
۲۸ روز تا روشن شدن تکلیف اوکراین از این تاریخ
بمباران روسیه فرق داشته با بمباران ها قبلی فکر کنم روسیه موضع کاملاً تهاجمی گرفته من فکر میکنم پیشگویی سرخپوستان آمریکای جنوبی تحقق بشه گفتن جنگ اوکراین صلح میشه اونم تا اوت شاید روسیه فقط چهار استان را بگیره و بعد بعد از اینکه آمریکا اوکراین را وادار به صلح کنه همه چیز تمام می‌شود احتمالا زلنسکی هم به سرنوشت ساکاشویلی رییس جمهور سابق گرجستان میشه که منفور کشورش شد
زلنسکی احمق بازیچه دست آمریکا شده و تشویقش میکنن به ادامه حماقت
مردم اوکراین هم خدایی دارند.روی دشمنان اوکراین سیاه باد
سهام بانک امریکایی سیلیکون ولی امروز ۶۰ درصد سقوط کرده در یک روز! بحران اقتصادی در راه است.... امدن روسیه رو زمین بزنن ظاهرا اول دارن بانکهای خود امریکا زمین می خورن. بحران شبیه ۲۰۰۸ در راه است دوستان.
لعنت برمتجاوز
درودبیکران به ابرمردجهان جناب ولادیمیرپوتین،که یک تنه درمقابل استعمارگران غربی ایستاده وبسوی دگرگون کردن نظام تک قطبی جهان که توسط امریکای رذل اداره میشودحرکت میکند،اوکراین این کشورجعلی بارییس جمهورمزدورش باعث شروع جنگ شد،این زلنسکی وحشی اینقدبه روسیه فشارآوردکه روسیه رامجبوربه جنگ کردواین همان هدف تضعیف روسیه است که امریکانقشه شوکشیده بود،خیلی هابراثرتبلیغات ضدروسی که امریکاوغربیهاترتیب دادن،وبارهبری امریکایک ائتلاف ضدروسی راه انداختن تابه مردم جهان بقبولانن که روسیه تجاوزگره،،ولی این دروغ بزرگیست که امریکاپشت آن است وابلهان هم پیرواین دروغ...رژیم کیف بادرخواستهای مکرربرای عضویت درناتووباپافشاری میخواست بزرگترین دشمن روسیه یعنی ناتوراپشت درهای روسیه بیاره،ازاینطرف هم باسرکوب وبمباران وکشتارغیرنظامیان روس تبارهادرمناطق جنوب شرق اکراین دست به جنایت بزرگی زد،مردم استان دونتسک ولوهانسک که اکثرا روس تبارهستن راقتل وعام کردن،وپوتین رامجبوربه حمله ودفاع ازمردم مظلوم دونتسک ولوهانسک کرد،،امریکایک رییس جمهوردست نشانده میخواست که مزدورش باشد،وزلنسکی این دلقک مزدورهمون ربیس جمهوربود،امریکابا باد کردن این دلقک متوهم،اوناجلوروسیه قرارداد..این مزدوربیشرف بادوتا شعار،زلنسکی قهرمان مردم اوکراینه،زلنسکی فلان وفلان وتشویق امریکاییهااینقدخرشدکه فکرکردمیتونه روسبه رانابودکنه..دنیاوتاریخ شاهده که روسیه هزاران باردست دوستی طرف رژیم کیف درازکردوگفت بازیچه امریکانشو،اوکراین هم زبان وبرادرماست ولی این مزدورازتحریک روسیه دست برنداشت.حالاهم روسیه برای بقای خودباتمام بلوک غرب میجنگه،وبایدمزدوران اوکراینی را بکشه،واکراین رامحوکنه وخاکش رابه سرزمین مادری یعنی روسیه برگردانند...زنده بادروسیه...زنده باپوتین....عظمت وافتخاربرای روسیه بزرگ....❤❤❤❤❤❤❤
ط رف میگه ۸۰۰ هزار موشک برا اسراییل اما ه کردیم.حال ناخوش دیگه جایی برا زندگی رو زمین نمیمونه زمین مثل یک کشتی میمونه که همه سرنشیناشیم باید سیاستمدارا از این کشتی حدف بشن تا اب خوش از گلو ملتها پایین بره
اوکراین باید مسکو را هدف قرار دهد تا این پوتین هیتلر صفت سر جاش بشیند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
خودش که سهله اربابشم در این حد نیست
دو میلیارد دلار هزینه داره تا بشه روسیه رو با روشی شکست داد اگه دولت اکراین و همپیامانانش قبول کنند برای پیش قرارداد سفارت در طی روزهای آینده آماده باشند
مرگ بر روسیه و پوتین اشغالگر و جنایتکار
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر