بازدید 35955
سخنگوی وزارت صمت خبر داد

تصمیم مهم وزارت صمت برای بازار فولاد، لوازم خانگی و خودرو / کدام نرخ دلار، مبنای قیمت گذاری محصولات زنجیره فولاد در بورس خواهد بود؟

با اجرای سازوکار جدید و کنترل قیمت محصولات فولادی از جمله ورق می‌توان انتظار داشت، قیمت محصولاتی مانند لوازم خانگی و خودرو تحت کنترل قرار گیرد و همچنین با کنترل قیمت میلگرد، تیرآهن و ... قیمت محصولات مورد نیاز ساختمان سازی نیز تحت کنترل قرار می‌گیرد و در نهایت کل محصولات زنجیره فولاد از نوسانات ارزی مصون خواهد ماند.
کد خبر: ۱۱۶۵۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴ 28 February 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مشاور وزیر صمت گفت: مبنای قیمت زنجیره فولاد، قیمت ارز نیمایی است و تمام عرضه ها از مسیر بورس کالا خواهد بود.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت با اشاره به افزایش قیمت محصولاتی مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی و سایر محصولات این زنجیره در بازار، به تابناک اقتصادی گفت: به هیچ وجه دلیلی برای افزایش قیمت این محصولات وجود ندارد، لذا با توجه به شرایط پدید آمده، وزارت صمت سیاست جدیدی برای کنترل محصولات زنجیره فولاد در پیش گرفته است.  

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: براساس این شیوه جدید که از شنبه هفته آینده ۱۳ اسفند اجرایی می‌شود، تمام محصولات زنجیره فولاد که در بورس کالا عرضه می‌شوند و از یکدیگر ماده اولیه می‌گیرند، مکلفند قیمت پایه محصولاتشان را براساس ارز نیمایی محاسبه و اعلام کنند؛ برای نمونه، اگر میلگرد در بورس کالا عرضه می‌شود، تولید کننده این محصول قطعا شمش مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری می‌کند و تولید‌کننده شمش نیز مکلف است در درجه اول ۱۰۰ درصد تولید را در تالار داخلی بورس عرضه و در درجه دوم نیز قیمت پایه شمش را براساس ارز نیمایی قیمت‌گذاری و اعلام کند.  

قالیباف بیان داشت: از آن طرف تولید کننده شمش از آنجا که آهن اسفنجی مورد نیازش را از بورس کالا تهیه می‌کند و تولید کننده آهن اسفنجی نیز محصول خود را با ارز نیما عرضه کرده است، بنابراین تولید کننده شمش نیز باید براساس ارز نیمایی قیمت پایه را به بورس کالا ارائه کند و همین طور کل زنجیره فولاد براساس نرخ سامانه نیما در بورس کالا از همدیگر ماده اولیه را خریداری می‌کنند و محصول تولیدی را در بورس عرضه می‌کند.  


عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس


سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: براساس تصمیم وزارت صمت، تولیدکنندگان تمام محصولات زنجیره فولاد مکلف شدند ۱۰۰ درصد عرضه خود را در تالار داخلی بورس انجام دهند و قیمت پایه محصولاتی را که در بورس عرضه می‌کنند، براساس ارز نیمایی باشد و بنابراین، در نهایت قیمت کشف شده نیز تابعی از قیمت پایه بر اساس ارز نیمایی خواهد بود.  

وی اظهار داشت: از طرفی با توجه به رفع محدودیت قطعی گاز برای صنعت فولاد تولیدات این زنجیره رو به افزایش است و انتظار ما با توجه به اعمال این سیاست، کاهش قیمت محصولات زنجیره فولاد است.  


کاهش قیمت میلگرد در بازار


مشاور وزیر صمت گفت در همین دو روز گذشته، قیمت میلگرد ۶ هزار تومان در بازار کاهش یافت و به نظر می رسد این روند ادامه داشته باشد.


قالیباف گفت: در ساز و کار جدید مقرر شد ۱۰۰ درصد عرضه این محصولات نظیر شمش، ورق، میلگرد و ... ابتدا در تالار داخلی بورس کالا عرضه شود و فقط در صورتی که مازاد بر مصرف صنایع داخلی ایجاد شد، این مازاد در تالار صادراتی بورس برای تولید کننده محصول قابلیت صادرات داشته باشد.  

قالیباف اظهار داشت: در توافقی که با گمرک شده، همزمان با درج مازاد محصول توسط شرکت تولید کننده در تالار صادراتی بورس این اطلاعات برخط برای سامانه گمرک نیز ارسال می‌شود و گمرک براساس داده‌های دریافتی از تالار صادراتی بورس کالا می‌تواند مجوز صادرات بدهد. البته اگر خود تولید کننده قصد صادرات ندارد، می‌تواند امتیاز صادرات محصول را  به غیر واگذار کند.

وی افزود: با اجرای این سازوکار و کنترل قیمت محصولات فولادی از جمله ورق، می‌توان انتظار داشت قیمت محصولاتی مانند لوازم خانگی و خودرو تحت کنترل قرار گیرد و همچنین با کنترل قیمت میلگرد، تیرآهن و ... قیمت محصولات مورد نیاز ساختمان سازی نیز تحت کنترل قرار می‌گیرد و در نهایت کل محصولات زنجیره فولاد از نوسانات ارزی مصون خواهد ماند.

تصمیم مهم وزارت صمت برای بازار فولاد، لوازم خانگی و خودرو / کدام نرخ دلار، مبنای قیمت گذاری محصولات زنجیره فولاد در بورس خواهد بود؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۵۵
هی تصمیم مهم ،جلسه مهم،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
اومدم همین رو بنویسم دیدم قبلا نوشته شده
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
بازی عرضه و تقاضا بهشون مزه داده
نوبت میلگرد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
بهترین تصمیم گرفته شده چرا باید درامدها ریالی و قیمت ها دلاری در بورس کالا تعیین شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
حالا فهمیدید کی دلار رو گرون کرده ؟ عادیه؟ کار خودشونه یا نه ؟
هه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
بزرگوار؟؟؟؟!!!اگه تولیدکننده ایی تصمیم بگیره عرضه را کم کنه تا قیمت بره بالا،شما چه میکنید؟؟؟قانون عرضه و تقاضا را که بلدید؟؟؟
فیاض
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
سر حاجی رضایی سلامت . خدا کنه مثل تصمیم دلار کترت ملی ، یکهفته این قانون باشه .
اینقدر به ثانیه سازوکار جدید ارایه می کنید که هنوز اولی را هضم نکرده قانون بعدی می آید و قبلی ها را نقض می کند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
اغتشاش ارزی کار همون براندازان است که چون در براندازی موفق نشدند رو به اغتشاش ارزی آوردند
ما زمان جنگ نظام خود را نفروختیم
الان هم با همه گرانی ها نخواهیم فروخت.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
معومه شما هم از حکومت سهمی داری وگرنه انقدر شعرهای اونها رو تلاوت نمی کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
ناشناس14:42؟؟؟!!لطفا ازجانب خودت حرف بزن،ما نه،من صحیح تراست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
زمان جنگ نخست وزیر لایقی داشتیم
شص درصد شص درصد
ميلگرد عرض 1 ماه دو برابر شده كجايي
نه وایستید رئیسی رفته بوشهر بیاد درست میکنه
خدا مردیم از بس اسم و فامیل و وعده های تکراری شنیدیم.....
اگر دولت جلوی صادرات فولاد وفلزلت دیگر رو بگیرد ویا صادرات فولاد همراه صادرات نفت باشد یعنی هر کشوری فولاد ما رو میخواهد باید از ما نفت بخرد در اینصورت صد درصد تورم حل میشود واقعا حیف هست که فولاد و اهن ما رو خام صادر میکنن
قایباف ( با ان کارنامه درخشانت در سیما) چرا به همی راحتی نردم را فریب مدهی وقتی ارز نیمایی را بسیار گران کردید بعد معیارتان برای محصولات ارز نیمایی است با چه رویی اعلام میکنی محصولات فولادی گران نمیشود اخه چرا در این دولت پشیزی برای شعور مردم ارزش قائل نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
منظورش به دلار بوده گفته گرون نمیشه
بعله
تعداد جلسه زیاد اما خروجی صفر مطلق
خوابی؟40 ساله این شکلیه
کاملا بی فایده هست.در حقیقت دولت فولاد و احتمالا مواد پتروشیمی رو هم قرار هست مثل بنزین در بازار حراج کند.تولید کننده داخلی مواد اولیه رو به جای تولید در بازار آزاد با سود بیشتری می فروشد.تقاضا در بازار داخل چند برابر میشود.باید یه لشکری بسیج بشوند که جلوی دزدی رو بگیرند.دولت هم با کسری بودجه بیشتری مواجه خواهد شد.صادرات صنایع بزرگ به صفر می رسد و صادرات میوفته دست قاچاقچی ها و واسطه ها.عرضه ارز توسط صنایع به شدت کاهش می یابد و دلار دوباره رشد می کند.
میلگرد از ۱۵ هزار دو ماه پیش تا ۳۳۰۰۰ تومن ۲ روز پیش رسید امروز هم ۳۱ هزار تومنه
کجا و از چه قیمتی ۶ هزار تومن کاهش قیمت داشته؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
هالو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
من هم میخواستم این مطلب رو بنویسم دیدم شما نوشتی.واقعا این شش هزار تومان را از کجاش درآورده؟؟؟؟؟!!!!ملت را چی فرض کرده؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
من رفتم میلگرد بخرم گفتن ۳۵تومان ،نخریدم،الان شده ۳۰تومام
کی گفته میلگرد 6000 تومن اومده پایین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟الان میلگرد نسبت پارسال همین موقع دقیقا دوبرابر شده . 25 هزار تومن میره روش 100 ریال میاد پایین
یه چیزی یاد گرفتین به اسم کشف قیمت، برای هر چیزی دارین استفاده میکنین چه قیمت اصلیش معلوم باشه چه نباشه. سود مفته
تحت کنترل است!!!
قیمت دوبرابر شده کجادایین آمده دوهزاربالامیره صدتومن پایین میاد...دیگه مردم راوی فرض کردین
سلام مساجرم می خوام خونه بسازم به نظرشما اهن بخرم قیمت دوباره بالا پاین مکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
هر چي امروز بخري ضرر نميكني حرفهاي اينا باد هواست ، كدوم حرفشون تا حالا درست از كار دراومده
آقا شما که این همه کشف(قیمت) کردین چرا اسمتون رو توی گینس ثبت نمی کنید؟
یه حرف مفت دیگه ، خود سیستم دنبال گران کردن ارزه ، این بازیا تکراریه
مسئولین یه بار هم شده حرف مفت نزنید و قیمت خودرو را جون ننتون پایین بیارید
قيمت بازار خودرو كه ربطي به بهاي تمام شده آن ندارد بلكه به تقاضا بستگي دارد و هر چقدر هم تفاوت بين قيمت كارخانه و قيمت بازار بيشتر شود تقاضا بيشتر و در نتيجه قيمت بازار بيشتر خواهد شد.
در ارتباط با فولاد هم چنددرصد بهاي تمام شده فولاد ارزي است كه محاسبه قيمت ارز بر مبناي نيمايي بخواهد موجب كاهش قيمت بازار شود؟
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
داداش چی برای خودت میگی؟ قیمت به تقاضا بستگی داره چیه؟ مگه همین خودروها قیمتشون سال گذشته چقدر بود؟ الان از ۲ برابر هم بیشتر شده. تقاضا از کجا زیاد شد؟ غیر از این بود که دولت بنای گرونی دلار رو گذاشته و ریال مردم هر روز داره آب میشه؟ خب چکار کنند مجبور میشن رو بیارن به خرید کالاهای با ارزش و سرمایه ای مثل خودرو و طلا و ارز و... حالا دولت این وسط چی میگه و چکار میکنه شما توضیح بده. الان دولت مابه التفاوت قیمت کارخانه و فروش خودرو در بورس رو به جیب مبارک میزنه. این یعنی چی؟ غیر از دلالی اگر توصیف دیگه ای داره بفرمائید تا ماهم یاد بگیریم.
پس خونه حداقل 30 درصدافزایش پیدا میکنه.هرچی اینها بگن عکسشو عمل کن
آقا دولت و به تعبیری بالاتر و بهتر مملکت پول نداره. نفت تحریمه و جز اندکی برای غذا و دارو بیشتر اجازه فروش نداریم. ادعاهای دولت همه دروغه تمام این بساط برای گرفتن پول از دست مردمه. شما نگاه کنید خودرو که توی بورس عرضه میشه مابه التفاوت قیمت کارخونه و فروش به جیب دولت میره. اینکه فعلاً کج دار و مریز خودرو رو توی بورس می فروشند دارند هم موضوع رو ارزیابی می کنند و هم مردم رو عادت میدن تا اجناس و کالاها رو بصورت حراجی خرید کنند یعنی هرکی پیشنهاد بیشتر داد اون برنده‌ست. حالا نگاه کنید خودروهای وارادتی هم همین سرنوشت رو پیدا کردند و فولاد و سایر محصولات هم از این به بعد همین مسیر رو طی خواهند کرد. دولت زورش به عراق و کره جنوبی و چین و ... نمیرسه که پولهاش رو وصول کنه سر کرده به جون ملت. حالا از این به بعد خواهید دید که چه بلاهایی سر مردم خواهد اومد و روزی رو خواهید دید که پوشک و شیرخشک بچه و پیاز و سیب زمینی رو هم توی بورس خواهند فروخت.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
البته مردم هم حقشونه ،لیاقتشون همین دولت است ،خودشون انتخاب کردن دیگه
مسبب بدبختی مردم دولت است
اگه بگیم دولت نمی خواهیم کی را باید ببینیم
کجایید
کجااااااااااااااا
همین خبر می گوید سقوط ارزش ریال برنامه دولت بوده
کشک تو بساب به انگلیسی چی میشه؟
سلام و درود خدمت همه کاربران و احتمالا مسولین بی کفایت
جهت نجات مردم از آشفتگی در بازار بایست مردم همه با دلار خرید و فروش کنند (مثل مردم زیمباوه در حدود پانزده سال پیش علی رغم مخالفت دولت ) در عرض شش ماه تمام و پس از یک کمی سختی برای مردم مشکل آشفتگی حل خواهد شد البته دولت چون از فروش دلار سود می‌برد و کسری خود را جبران می کند حتماً مخالفت میکنید در واقع باید در زمین دلار بازی کرد تا پیروز شد
واي خدا بدبخت شديم ! وزارت صمت و وزير بي كفايتش تصميم گرفتن !
دولت برای جبران کسربودجه بازار دالاررا هیجانی کرد وگرنه خودشان هم می دانند قیمت دلار خیلی پایین تر از این عددهست ملت خرید نکنند تازهردولت می فهمه با یه ملت زرنگ طرفه نه اینکه با هیاهو دلارهای خودرا غالب ملت کنه
سلام همه چی از دستان در رفته..از برج ۹تا الان لوله گالوانیزه کیلو ۲۵ تومان رفته بالا..وکلا فولاد..مگه دستمزد هم رفته بالا..
خواهشا حقوقهارو هم براساس ارز نیمایی حساب کنید چون اکثرا مردم خیلی کمتر از صد دلار حقوق میگیرن .اینو هر جای دنیا بدونه مارو میبره پیش خودشون.این بازیها بسه حرف نزنید ومملکت رو به حال خودش رها کنید بهتر میچرخه.خصوصا با حذف مجلس وواگذاری اختیارات به مجالس دیگر ایران کلی بودجه به کشور برمیگرده.واقعا چه رویی دارید اینجوری راحت صحبت میکنید بامردمی که قدرت خرید یه شاخه میلگرد رو ندارند
وزارت صمت دروغگو پس واگزاری سهام خودروسازها چه شد؟
همچیز دولت گران میکنه و سود تمام گرانی‌ها تو جیب دولت هست و همجوره دست کرده تو جیب وسفره مردم لعنت به این مسولین....
راست می‌کند شنبه میلگرد رو با قیمت ۲۰ تومن. که قیمت دی ماه هست بدید به م
اقای ریس دولت دورغ چرا مسلمان !!میلگرد کجا۶هزار اومده پایین؟
اگه واقعا مبنا دلار نیمایی خب حل که دیگه پس در این صورت قیمت میلگرد باید برگرده بهمون ۱۵۰۰۰ تومن .
طرح بسیار خوبی است. انشاالله که قیمت آهن آلات کنترل شود
امتیاز صادرات محصول را به غیر واگذار کند.
مگه کسی امتیاز صادراتی باید داشته باشه این چه رانتی است دیگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار