بازدید 7108
در گفتگو با تابناک اقتصادی بررسی شد

رکود و کاهش تولیدات صنعتی اروپا فرصتی برای توسعه صادرات ایران/ رشد تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۲ رکورد زد

کارشناس انرژی گفت: با توجه به رکودی که برای صنایع در اروپا پیش آمده است و با کاهش تولید صنایع انرژی بر روبرو شده است، فرصتی برای کشورهای دارای منابع مانند ایران به منظور توسعه بازارهای صادراتی شان ایجاد شده است.
کد خبر: ۱۱۶۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲ 04 February 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اگرچه اروپایی‌ها تلاش دارند اثرات قطع صادرات گاز روسیه به این قاره را بی اهمیت جلوه دهند، اما این موضوع مردم اروپا را به لحاظ دسترسی به انرژی در شرایط بدی قرار داده است. به طوری که آن‌ها به صورت پتوپیچ در محل کار حاضر می‌شوند، خاموشی‌های اجباری معابر را تحمل می‌کنند و برای خرید هیزم یارانه دریافت می‌کنند. از سوی دیگر، صنایع اروپا نیز دچار کاهش تولید شده اند. به طوری که آمار‌ها حاکی از کاهش تولید کود، آمونیاک، چدن، فولاد و... در کشور‌های اروپایی است. همچنین این بحران اروپایی‌ها را به سمت نقض تعهداتشان در عهدنامه‌ی پاریش و روی آوردن مجدد به سوخت‌های فسیلی کشانده است.

در این شرایط، فرصت مناسبی برای کشور‌های دارای منابع همچون ایران برای توسعه‌ی صادراتشان به وجود آمده است. در همین ارتباط شاهد هستیم که برای اولین بار کشورمان به هفتمین تولیدکننده‌ی بزرگ فولاد جهان تبدیل شده است. در حالی که کشور‌های اروپایی در این زمینه کاهش تولید بالایی را طی سه ماهه‌ی تابستان تجربه کردند. نظرات افشین غلامعلی پور را به عنوان یک کارشناس انرژی در خصوص اثرات قطع صادرات گاز روسیه به اروپا می‌خوانید.

غلامعلی پور ضمن اشاره به این موضوع که اروپایی‌ها برای حل مشکل عدم دسترسی خود به گاز ارزان روسیه اقداماتی را به اجرا گذاشته اند، تصریح کرد: با وجود سیاست‌هایی که کشور‌های اروپایی در دستور کار قرار داده اند، قطع صادرات گاز روسیه به صورت تورم در صنایع و افزایش قبوض برق و گاز مشترکان نمود پیدا کرده است. صنایع اروپا در تولید محصولاتی که انرژی بر هستند مانند اوره و آمونیاک با مشکل مواجه شده اند. به کشور‌هایی مانند آلمان که قطب تولید مواد شیمیایی اروپا محسوب می‌شوند نیز آسیب وارد شده است. با توجه به افزایش شدید قیمت گاز، پتروشیمی‌های اوره و کود آلمان نمی‌توانند تولید به صرفه و اقتصادی داشته باشند.

بنابراین، کاهش سهم آن‌ها را از بازار‌های جهانی شاهد خواهیم بود. همچنین این صنایع مزیت رقابتی خود را در دنیا از دست می‌دهند. در این شرایط، رقبای کشور‌های اروپایی مانند آمریکا و چین بازار‌ها را در اختیار خواهند گرفت و در صنایع انرژی بر مانند فولاد، مس، معدن و... دست بالا را خواهند داشت.

وی در ادامه گفت: با توجه به رکودی که برای صنایع در اروپا پیش آمده است و با کاهش تولید صنایع انرژی بر روبرو شده است، فرصتی برای کشور‌های دارای منابع مانند ایران به منظور توسعه بازار‌های صادراتی شان ایجاد شده است. اگر کشورمان بتواند خودش را با نیاز بازار‌های دنیا هماهنگ کند، می‌توانیم از فرصت‌های صادراتی که برایمان پیش آمده است. در صنایع فولاد، اوره و آمونیاک کشورمان به دلیل اینکه از قبل ظرفیت‌هایی داشتند، در راستای نزدیک کردن ظرفیت واقعی آن‌ها به ظرفی اسمی شان حرکت کردیم و توانستیم افزایش تولید و صادرات داشته باشیم.

این کارشناس انرژی تأکید کرد: تأثیرات عدم صادرات گاز روسیه به اروپا را بر صنایع و اقتصاد کشور‌های این قاره نمی‌توان کتمان کرد. در راستای حل این مشکل اروپایی‌ها مجدداً استفاده از منابعی مانند زغال سنگ را در دستور کار قرار داده اند. به این ترتیب، می‌توان گفت که اروپایی‌ها توجه به مسائل محیط زیستی را که دائماً طی سال‌های گذشته مطرح می‌کردند، کنار گذاشته اند. غرب به شدت بر معاهده‌ی پاریس و کنار گذاشتن منابع فسیلی مانند زغال سنگ تأکید داشت و الان بر خلاف این معاهده عمل می‌کند.

غلامعلی پور گفت: جنس چالش ما در زمینه‌ی ناترازی گاز کاملاً با بحرانی که اروپا در زمینه‌ی عدم دسترسی به منابع پایدار انرژی با آن مواجه است، فرق دارد. مشکل اصلی کشور ما ناشی از بدمصرفی و عدم بهره وری است، اما اروپا با مشکل واردات انرژی و وابستگی به منابع خارجی روبرو است. شدت مصرف انرژی در کشور ما بالاست و یکی از دلایل آن قیمت‌های پایین است و دلایل دیگری مانند فرسوده بودن زیرساخت‌ها نیز در آن موثر هستند. با اعمال سیاست‌های درست می‌توانیم به حل مشکلاتمان مبادرت کنیم. به ویژه خوب است که در زمینه‌ی تقویت ذخیره سازی گازمان کار کنیم. به هر حال، ما با مشکل لاینحلی در زمینه‌ی انرژی روبرو نیستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴
از یک طرف رکورد درآمدزایی شکسته می شود از طرفی دیگر کمر اقتصاد مردم.
مثلا چه توليداتى رو به اروپا بفرستيم
هر چقدر از فرصت های قبلی استفاده کردین اینم استفاده می‌کنید!!!
اگر جنگ اوکراین طولانی شود در ماه ها و سالهای آینده طرح های مشترک اروپا و قطر برای مایع سازی گاز پارس جنوبی و انتقال آن به اروپا به ثمر می رسد و دوباره ما از قطر عقب می مانیم
بسی خندیدم
بقدری نظرات این به اصطلاح «کارشناس» دچار خطاهای فَکتی و تحلیلی است که آدم نمیداند از کجا شروع کنه. ولی فقط 2 نکته:

1) ایشان می گویند رکود تصوری تولید صنعتی اروپا «فرصتی برای کشورهای دارای منابع مانند ایران» است. می شود بگویید کدام منابع انرژی را ایشان در نظر دارند، در حالی که صنایع انرژی بر ایران در ماه های زمستان دچار کمبود و قطع گاز و در ماه های تابستان اسیر قطعی برق هستند؟ در همین «زمستان سخت اروپا» که هنوز هم در ایران درگیرش هستیم به دلیل کمبود گاز صدها کارخانه انرژی بر یا مجبور به استفاده از سوخت های گرانتر مانند گازوئیل شدند یا کلاً تعطیل کردند. تا زمانی که ناترازی گاز در ایران برطرف نشده است از داشتن کدام منابع انرژی بالفعل (نه گازی که زیر زمینه) ایران می شود حرف زد؟

2) ایشان مدعی شده اند که «اروپایی‌ها توجه به مسائل محیط زیستی را ... کنار گذاشته اند». در حالی که به رغم چالش انرژی پیش آمده در اتحادیه اروپا، امسال رکورد 30 ساله پاکی هوا در اروپا با کاهش بیش از پیش آلاینده ها شکسته شد. با این وصف، ادعای این «کارشناس انرژی» بر پایه چه داده ای است؟
در این سال ها فولادی ها ففط تیمداری فوتبال کردند! کیفیت فولاد ایران خوب نیست.
من نمیدونم اصلا صادرات کالاهایی مثل فولاد درسته؟ آیا ما به اندازه کافی در آینده کشور سنگ آهن داریم؟
صنعت ومردم اروپا فدای سر اربابان آمریکایی. اینهاهمه دروغه. اروپا از رکود انرژی گذرکرده الان خاموشی وقبض برق وگاز افزایشی ندارن. چرامیخواهیدغربگراهارو بیش ازاین پریشان و ناراحت کنید. الان یکعده میان نظرمیدن که قبض مامیلیونی شده. اینها بهتره ببینن چقدرمصرف گازداشتن! . 5600مترمکعب.بایدهم میلیونی بیاد.! گذشت زمانی که حیاط وپیاده روها رو باگاز گرم میکردین.
ملکه گازصادرمیکنیم تمام شرکتهای ماقعطی گازدارندصنایع فولادتعطیل شده قیمت میلگرد سربه فلک کشیده حالااروپارامیگین واردات گازداره قعطی داره باماچه فرقی داره...کشورخودت راباکشوری مقایسه کن که صادرات داشته باشه وقعطی هم داشته باشه نه باکشوری که واردات داره وقعطی گاز...نکنه دوباره دلت میخادبکشین روی قیمت گاز..دیگه ملت بیچاره کردی بیچاره ترشون کنید...واقعااگه مسولیت سرتون میشه قیمت‌ها پایین بیاردوامیدبه زندگی رابیشترکنیدنه اینکه درسن بیست احساس پیری کنند
تحلیل های این کارشناس هم در سطح همونیه که پیشگویی زمستان سخت اروپا را کرده بود.
فولاد با مصرف بالای اب . با این همه مشکل بی ابی .
بعد هدف قرار دادن گاز اروپا و درگیر کردن اروپا به زمستان سخت:)) الان وقت فولادشه....

اتحادیه اروپا دومین تولیدکننده فولاده! شاید نمیدونید اینو :)) چیزی که زیاد دارند فولاده.....
فهرستی برای آسیا آفریقا فرست طلایی ، الان بهترین زمان برای خرید کارخانجات اروپاییه ، چاره ای ندارم جز فروش . تابستان امسال قحطی در اروپا و آمریکا رخ خواهد داد زمان رکود و تعدیل نیرو بهترین زمانv
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان