بازدید 8397

مرکز مبادلات ارز: ریزش قیمت دلار دور از انتظار نیست

مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلا گفت:‌ نیاز‌های واقعی ارزی پاسخ داده می‌شود، بنابراین طبیعی است که یکسری با نگاه سفته بازانه ورود پیدا کنند که توصیه می‌کنم واقعا به نوسانات نرخ بازار ارز توجه کنند.
کد خبر: ۱۱۶۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ 26 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، امیر هامونی مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره اقدامات انجام شده برای آرامش بخشی به بازار ارز و طلا گفت: سرمایه‌گذاران و متقاضیانی ارز که تقاضای آن‌ها رسمی و مولد نیست، احتیاط زیادی کنند و نوسانات این روز‌ها را در نظر گیرند، زیرا احتمال نوسانات کاهشی و منفی شدن بازار بسیار زیاد است.

وی با اشاره به هدف راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، توضیح داد: مرکز مبادله بازار ارز و طلا ایران یک نهادسازی بسیار بزرگ درحوزه بازار پول و ارز کشور است. کارشناسان و نخبگان اقتصادی می‌دانند که جداسازی نهاد ناظر از نهاد مجری و تصدی‌گری که تحت عنوان تجزیه و تفکیک نظارت از اجرا که در قانون اصل ۴۴ هم به آن اشاره شده است یکی از اهداف بسیار مهم بانک مرکزی بوده و می‌تواند منشاء تحول باشد. بانک مرکزی پیش از این هم در نظارت و هم در عملیات و اجرا فعال بوده است. با راه اندازی مرکز مبادله نهاد ناظر، تنظیم‌گر و به نوعی رگولاتور بازار پول و ارز و طلا از نهاد مجری جدا می‌شود.

مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران در ادامه اضافه کرد: آقای دکتر فرزین تقریبا از یک ماه گذشته قول راه اندازی این مرکز را داده بودند، در یک طرح بسیار فشرده در طی ۲۷ روز این مرکز راه‌اندازی شد و در حال حاضر شاهد راه اندازی تالار حواله ارز و تالار ارز خدماتی در بازار مرکز مبادله هستیم و در حالی که پیش از این تنها اسکناس در این بازار معامله می‌شد، پس از این علاوه بر اسکناس، حواله، طلا، شمش، مسکوکات طلا، ابزار‌ها و نهاد‌های پولی و مالی مبتنی بر این‌ها می‌تواند در بازار رونمایی شود.

هامونی درباره تاثیر این مرکز بر بازار گفت: تاثیر دوگانه‌ای خواهد داشت. جداسازی نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ که قبلا برای کالا‌های اساسی (دارو و تجهیزات پزشکی) اعلام شده از نرخ‌هایی که می‌تواند براساس عرضه و تقاضا برای کالا‌های غیر اساسی کشف شود، یک تاثیر آن بوده است. این کار روند را شفاف می‌کند و عرضه‌ها را سنگین‌تر کرده است. در این مدت شاهد حجم معاملات بسیار خوبی در بازار بوده‌ایم، و بر عرضه ارز پتروشیمی، فولاد و معادن، مس تاثیر مستقیم گذاشته است.

وی افزود: تاثیر غیرمستقیم آن بر بازار‌های موازی از جمله بازار سرمایه است. در همین مدت کوتاه با توجه به اینکه پیش از این ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما معامله می‌شد و اکنون به بازار دوم آمده است، این مسئله توانسته بازار سرمایه را هم رونق دهد، در همین مدت هم شاهد افزایش رشد بازار سرمایه هستیم که امید می‌رود یک رشد پایدار و متعادلی باشد که به بازار سرمایه مولد و اشتغالزایی کمک کند که سرمایه‌ها را از بازار‌های غیر مولد مانند ارز، طلا، مسکن به سمت بازار سرمایه آورد و بازار مالی رونق گیرد و فشار از بخش واقعی اقتصاد برداشته شود و بازار مالی را هم به رونق برساند.

وی در ادامه تاکید کرد: تالار ارز خدماتی با هدف پاسخ به نیاز‌های ارزی واقعی که پاسخ داده نشده، راه اندازی شده است. یکسری نیاز‌های واقعی بوده که معمولا به دلیل شرایط و فرایند طولانی که در بازار بوده ارز را دیر تحویل می‌گرفتند یا سرفصل خاص برای موارد مورد نظر آنان دیده نشده بود. این گروه طبیعتا به کف بازار غیر رسمی مراجعه می‌کردند و از دلال و سفته‌باز ارز می‌خریدند. یکی از اهداف این است که تالار ارز خدماتی نیاز واقعی را پاسخ دهد، به همین منظور در کمیسیون ارز و هیات عامل بانک مرکزی سرفصل‌هایی که نیاز واقعی دارند اعم از ارز مسافری، دانشجویی، بیماران، فدراسیون‌های ورزشی، فرصت‌های مطالعاتی، عضویت در مجامع بین المللی برای موسسات و شرکت‌ها همگی احصا شده و ۶۳ سرفصل وجود دارد.

هامونی ادامه داد: عرضه ارز مسافری در چند روز گذشته انجام شده و مسافران هوایی می‌توانند به شعب بانک ملی مراجعه کرده، ریال خود را پرداخت کرده و ثبت نام اولیه را انجام دهند و ارز را پشت گیت فرودگاه بین المللی دریافت کنند. تقریبا ۵۰۰ نفر از روزی که این کار راه افتاده است، مسافرینی هستند که از این طریق ارز خود را دریافت کردند. همینطور دانشجویانی که روز سه شنبه یا چهارشنبه ثبت نام کرده بودند، امروز به ارز خود رسیدند. یکی از برنامه‌هایی که به جد پیگیر هستیم، همین موضوع است و سرفصل‌هایی که اشاره کردم، بسته نشده و به فراخور موضوع استفاده می‌شود.

مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران درباره عملیاتی شدن سرفصل‌ها ابراز کرد: تمام سرفصل‌ها عملیاتی شده است و لیست سرفصل‌ها و اینکه به چه نیازی پاسخ داده خواهد شد، مشخص است. برخی سرفصل‌ها سقف دارد و برخی ندارد. جدول ارز خدماتی مرکز مبادله در فضای مجازی موجود است و با جستجو متقاضیان می‌توانند نسبت به آن اطلاعات لازم را به دست آورند.

وی درخصوص اضافه شدن بر سرفصل‌ها افزود: امروز بحثی درباره حمل و نقل و هزینه‌های آن وجود داشت که بنا شد این مسئله در سرفصل‌ها به بانک مرکزی پیشنهاد داده شود و انشاالله در کمیسیون مصوب کنیم. در این حوزه کاملا منعطف هستیم تا نیاز واقعی را پاسخ دهیم، زیرا منابع به حد کافی موجود است، فقط نیاز‌ها باید به درستی احصا شود. تا این چهار روز در تالار ارز خدماتی ۴ میلیون دلار تقاضا ثبت شده و متقاضی ارزخود را دریافت کرده است، اما در حوزه حواله بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در همین چهار روزعرضه و ۹۸۰ میلیون دلار معامله انجام شده است.

او ادامه داد: در تالار حواله بالای ۵۰۰ میلیون دلار عرضه داشتیم که ۴۰۰ میلیون دلارهم در همین چند روزمعاملات ثبت و انجام شده است. نرخ هم در این چهار روز از ۳۶ هزار و ۱۰۰ تا ۳۶ هزار ۳۰۰ تومان نوسان داشته، نرخ ارز خدماتی هم با حاشیه‌ای ای که از نرخ بازار حواله کشف می‌شود، نرخ اسکناس که در تالار ارز خدماتی برای مسافر، دانشجویان، اساتید وسرفصل‌های مهم حدود ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان است که این ارز داده می‌شود و بنای بانک مرکزی براین است که تمام سرفصل‌ها و نیاز‌ها را با همین نرخ پوشش دهیم.

هامونی در رابطه کاهش قیمت ارز در آینده چنین توضیح داد: نیاز‌های واقعی پاسخ داده می‌شود، بنابراین طبیعی است که یکسری با نگاه سفته بازانه ورود پیدا کنند که توصیه می‌کنم واقعا به نوسانات نرخ بازار ارز توجه کنند. فعلا بنا نیست تقاضا‌های سفته بازی را پاسخ دهیم، اعتقادی هم به آن نداریم، زیرا معتقدیم که در بازار واقعی و مالی که اشتغالزا باشد، سرمایه گذاری انجام شود. واقعا یکی از راهبرد‌های اساسی بانک مرکزی است که هدفمند این کار را انجام دهد و در حوزه تالار حواله هم به همین شکل است، فرایند‌ها نیاز به ارتقا دارد، باید تسهیل شود تا بتواند ارز مورد نیاز وارد کننده را از طریق ارز حاصل از صادرات که صادرکننده عرضه می‌کند، تامین و تخصیص داده شود و به چرخه اقتصادی برگردد.

مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران درباره ارزی که در قاچاق صرف می‌شود، بیان کرد: بحث بازار غیر رسمی، عوامل و اجزا مختلفی دارد. در حال حاضر برنامه همان تقاضا‌های واقعی پاسخ داده نشده است، ولی تقاضای سرمایه گذاری و احتیاطی هم در بازار وجود دارد، منتها برای آن‌ها می‌توان ابزار خاص سرمایه گذاری را از طریق صندوق‌های ارزی، صکوک ارزی و ابزار‌های مصون از تورم ارائه کرد، چراکه لزوما این گروه اسکناس ارز را لازم ندارند و بعضا شاید آن را برای پس‌انداز بگیرند.

هامونی ادامه داد: گواهی سپرده ارزی از مدت‌ها پیش راه اندازی شده و اکنون در شعب بانک‌ها مورد فروش و عرضه قرار می‌گیرد که امیدواریم بتوانیم با کمک بانک مرکزی این را در مرکز مبادله آوریم و شاهد انجام معاملات گواهی سپرده ارزی باشیم.

وی در پایان ابراز کرد: ارز مسافری برای اولین بار از طریق خودپرداز‌های بانکی در فرودگاه‌های بین المللی به مسافر داده می‌شود که یک اقدام نوین به حساب می‌آید و انشاالله از همین هفته ۳۰۰ هزار ربع سکه در مرکز مبادله به صرافی‌ها عرضه می‌شود که از طریق آن‌ها به مشتری‌ها و متقاضیان تا حداکثر ۵ ربع سکه برای هر کد ملی عرضه خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴۱
از این دسته حرف ها توی چند سال اخیر زیاد شنیده ایم.
یک دروغ جدید بگویید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
همیشه اینها قبل از ابر گرانی سیگنال می دهند که ارز بازهم گرانتر خواهد شد و حتما ارز بخرید . بعضی مواقع هم دولت با جنگ زرگری که راه می اندازد و حتی برخی نیروهایش را هم قربانی این جنگ میکند برای کسر بودجه و خزانه اش درآمدزایی میکند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
شتر در خواب بیند پنبه دانه....
آره قراره اینقدر مفت بشه به زور بیارن خونه به خونه به مردم تحویل بدن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
نمیتونن رسما بگن کنترل ارز از دستشون خارج شده و هر کی می خواد سرمایه ش نابود نشه حتما ارز بخره . اینو با افعال معکوس میگن .
پس به این خاطر هست هر لحظه داره میره رو قیمتش؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
هدف همین هست . قیمت رو تا عید میبرن رو 90-95 بعد با منت میارن رو 75 . اونوقت سر ما منت میزارن که دیدین دلار رو از 95 آوردیم رو 75 . ما یادمون نرفته که یک زمانی دلار 7 تومن بود .
مردم ایران هیچی نباشه . اگر نگیم برای حفظ پولشون ، اگر نگیم برای مهاجرت بچه های تحصیلکرده شون از این جهنمی که براشون درست شده ، برای ترکیه رفتنشون که دلار می خوان . با این وضعیت تو این گیر و دار تحریم ، چطور دلار می خواد ارزون بشه ؟!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
اینجا برای درآمد برداشتن بهشت شماست اما برای خرج کردن جهنم شده؟ هر کسی زندگیش را در خارج چیده باید از درآمد در داخل ایران محروم بشه
اگر فعالیت مرکز مبادلات ارز و آمار و ارقام مسئولان درست بود قیمت آزاد یا همان واقعی دلار هر لحظه بالاتر نمی رفت
سرتا پای مسولین حکومتی ما شده شعار و وعده و دروغ.
توی این 43 سال کی دلار ارزون شده ؟
اگر بفرمایبین و مدت پایین بودن ارز رو بفرمایین ممنون میشم .
1 بارش رو یادم میاد که " جام زهر " نوشیده شد و پایین اومد . ( الان هم همینه یا جام زهر یا ..... )
اگه قراره بریزه پایین چرا دولت دلار رو با قیمت 45 تومن هم میفروشه به مردم؟
حتما دستی در کار است. قیمت ارز ریزش خواهد کرد ولی مجدد بعد از نوسان گیری ذینفعان مجددا رکور 70 تا 80 را خواهد زد.
تا دیروز می گفتند قیمت دلار واقعی نیست امروز می گویند شاید قیمت دلار ریزش داشته باشد!!
اساسا چگونه یک چیز غیر واقعی ریزش می کند!؟
2 ریال بده آش بهمین خیال باش
البته درستش این است که افزایش قیمت دور از انتظار نیست
فعلا که همش خیزش میبینیم و نه ریزش.
شما اگر بتوانید قیمت دلار را برای دو ماه ثابت نگه دارید شاهکار کردبد !
پاسخ ها
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
خدا رحمت کند کسایی رو که نذاشتن 40 سال آب تو دل مردم تکون بخوره
مرکز مبادلات ارز: ریزش قیمت دلار دور از انتظار نیست . مثل مسکن ، گوشت پیاز ، مرغ و.................... خخخخخخخخخخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
با رئیس جمهوری شش کلاسه و پدرزن آنچنانی حتما دور از انتظار نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
اگر مسیولین میدانند که راست نمی گویند با فرض همه این ها خواب پنبه دانه است مخصوصا برای مرکز مبادلات امروز و بازار متشکل دیروز و بازار المی ازاد فردا و پس فردا
تا حالا هزار بار ازین حرفا زدین. هر بدبختی که گوش داد، بدبخت تر شد. تو این مدت راه اندازی مرکز دیدم چقدر کنترل کردین
آقا! مردم دارند با قیمت دلار به قول شما سفته بازانه خرید می‌کنند
گوشت کیلوی ۵۵۰ با دلار بازار دوم عرضه نمیشود
قیمت مصالح و مسکن هم همینطور و ....
دلار نهایت دو سه هزار تومان می‌ریزه اگر بخواهد بریزد. احتمالا حدود ۶۰ میمونه بعد عید هم دو سه هزار تومان بالا می‌ره. تا سال آینده هم حدود ۷۰ میمونه
صرافی امروز بیشتر ۳۰۰ دلار نداشت بهم بده خدا شاهده دلار کم است. قیمت هم پایین نخواهد آمد. تیتر الان ۵۸ فروش‌میرسه
وقتي سود بانكي ميشه 5 درصد مردم مجبورن با اين تورم ، براي اينكه بيشتر ضرر نكنن دلار بخرن ،خونه بخرن ماشين بخرن حتي پهن بخرن كه باز هم از ريال بهتره.خب سود بانكي كوتاه مدت رو درست كن، 5 درصد سود با تورم 60 درصد چه تناسبي داره؟؟؟؟؟؟
دلار تو صرافی ها بسیار کم داره عرضه میشه. امروز سه تا صرافی رفتم ۶۰۰ تا بیشتر گیر نیاوردم. چطور‌ احتمال کم شدن داره وقتی عرضه کم است؟ احتمالا دور و بر ۵۷ یکم بالا پایین میمونه سال بعد هم افزایش جزئی داریم
طلای گرمی از 2800 بالاتر رفت دو هفته پیش 2070 بود یعنی تو دو هفته شما 40 درصد از ارزش پولتون کم شده
فقط این یکماهه ،ببینید چه قدر سر مردم بدبخت شیره مالیدن! خدا ازتون نگذره
فعلا قیمت دلار مبادله ای داره به بازار آزاد نزدیک میشه
آقا من دانشجو هستم چرا دروغ میگید؟ یک هفته است درخواست دادم گفتن رد شده. تمام مدارکم آماده گفتن باید بری دانشگاهت برگه بگیری! پذیرش پس چیکارس؟ خرج رفت و آمدم به آمریکا الان ۱۴۰ میلیون میشه منطقیه برم برگه بگیرم بیام برای ۵ میلیون کمتر دادن به دانشگاه؟
در کل عملکرد جمهوری اسلامی به خصوص دولت انقلابی را تایید میکنم و به نظر من خیلی از مشکلاتی که در چند وقت اخیر رخ داده به دلیل مسیر درست این دولت و اقدامات انقلابیش است و در کوتاه مدت شرایط پایدار میشود. فقط کاری که دولت باید در آن تسریع کند، اخذ مالیات سنگین از ابر ثروتمندان است البته مطمئن باشید که آنها حامیان قدرتمندی همچون بی بی سی و اینترنشنال دارند که حتی شده برای منافع خودشان یک ملت و یک کشور را هم به نابودی خواهند کشاند.
گفتار درمانی .............. گفتار درمانی ........... خداوند هر چی استعداد بوده به چانه دولت مردان داده و به بقیه نقاط کم توجهی کرده
نتیجه تحریم همین است دیگر اینم نعمت تحریم گرانی های کمرشکن
ایهاالناس راه گریزی هست از این شرایط (غیر از صبر و فرار از مملکت و خودکشی)؟!
حرف نزن . از موقعی که دلار ۳ تومن بود همینا رو گفتین هنوز هم میگین.
برای یک بار که شده قیمت سکه و ارز و مسکن رو برگردونید به قبل تحریم ها تا هر چی دلال و مفت خور در جامعه هست از غصه دق کنن و جامعه از وجود این ها پاک بشه.
این قیمت دلار ریشه اش تو دولت احمدی نژاده.از اون وقتی که اجازه تاسیس بانک خصوصی به پیشنهاد بعضی آقایون داده شد . از اون روز خلق پول توسط بانک های خصوصی شروع شد . تو بعضی دولت ها قیمت ها برا تامین بودجه بالا رفت ولی به اندازه این خلق پول نیست .
ریشه اصلیش خلق پوله ومن از این بابت به دولت حق میدم که نتونع دلار را کنترل کنه .مثل بمبی که ترکیده ‌.راه اصلی کنترل دلار کنترل خلق نقدینگی است تمام.
منتظر باش تا بریزه!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست