بازدید 1550

یونان: امکان حل مشکلات آتن و آنکارا وجود دارد

نیکوس دیندیاس وزیر امورخارجه یونان پنجشنبه شب گفت که به باور وی امکان یافتن راه حل مشکلات کشورش با ترکیه وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۶۵۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸ 24 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از از خبرگزاری آناتولی، وی که با یک شبکه تلویزیونی یونانی سخن می گفت، در این باره افزود: پس از وقوع زمین لرزه ششم فوریه (۱۷ بهمن) در ترکیه، فضای مثبتی بر روابط آنکارا و آتن خیمه زده است.

وی افزود: این فضای مثبت برای آغاز روند همگرایی و گفت وگو در سیاست خارجی نقش مهمی دارد.

دنیاس اظهار کرد که دو کشور درحال ورود به مرحله انتخابات هستند و شاید باید گفت وگوه ها و بررسی درخصوص اقداماتی جهت اعتمادسازی بین طرفین انجام شود.

پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی و پایان جنگ جهانی اول، بر اساس معاهده لوزان سال ۱۹۲۳، مقرر شد حضور نظامی نیروهای اروپایی در ترکیه و درگیری نظامی بین یونان و ترکیه متوقف شود.

بدین‌سان استقلال ترکیه تضمین و از همه مهم‌تر سرزمین‌ها و بویژه جزایر بین دو کشور ترکیه و یونان تقسیم شد. با وجود این، ترکیه و یونان از آن زمان به دلیل اختلافات پیچیده، دست کم تاکنون چهار بار با یکدیگر وارد جنگ شده‌اند.

طی ماه‌ های اخیر، تنش و جنگ لفظی بین دو کشور عضو ناتو بالا گرفته بود. یونان، ترکیه را همواره متهم می کند که با بحث درباره حاکمیت جزایر خود در دریای اژه، شروع‌کننده این جدال بوده و در مقابل ترکیه هم یونان را متهم می‌کند که با تحریک آمریکا و اتحادیه اروپا، نزاع بی‌سابقه‌ای را علیه آنکارا آغاز کرده است، اقدامی که با وقوع زمین لرزه و کمک های بشردوستانه آتن به آنکارا به صورت موقت فروکش کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار