بازدید 1551

آزادی بیشتر به رسانه‌ها حکومت‌ها را قوی‌تر می‌کند

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر آزادی بیشتر به مطبوعات و رسانه‌ها داده شود، حکومت‌ها قوی‌تر می‌شوند و جلوی دیکتاتوری گرفته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۵۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳ 23 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمدتقی فاضل میبدی در کنگره حزب مردم‌سالاری با اشاره به فصل مربوط به حقوق مردم در قانون اساسی اظهار کرد: دموکراسی زمانی معنا دارد و نتیجه می‌دهد و بدل به دیکتاتوری نمی‌شود که در کنارش نهادهای دیگری هم پیش‌بینی‌ شود. اگر نهاد مدنی نباشد آن نظام دموکراتیک بدل به دیکتاتوری می‌شود، این نهادها در قانون اساسی ما هم پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اصل هشتم قانون اساسی تاکید می‌کند که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است، دولت‌ها نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت‌ها. نهادهای قانونی مانند مجلس اگر در کنار خود حزب را نداشته باشد درگیر خواسته‌های فرداستی می‌شود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر در قانون اساسی این نهادهای مدنی وجود دارد برای این است که دولت‌ها در آن دخالتی نداشته باشند. اینکه وزارت کشور برای احزاب قانون بنویسد و برایشان تعیین تکلیف کند آزادی نهادهای مدنی زیر سوال می‌رود. خود احزاب باید این وظیفه را برعهده داشته باشند.

فاضل میبدی یادآور شد: اگر آزادی بیشتر به مطبوعات و رسانه‌ها داده شود، حکومت‌ها قوی‌تر می‌شوند و جلوی دیکتاتوری گرفته می‌شود.

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با طرح این پرسش که «چرا روزنامه‌ای که به خاطر گوشت یا ارز تیتر می‌زند باید توقیف شود»، و ابراز این عقیده که «این رفتارها در قرن ۲۱ اصلأ معنی ندارد» ادامه داد: جمهوری اسلامی اگر می‌خواهد قوی‌تر شود آزادی مطبوعات و احزاب را هرچه بیشتر کند نتیجه بهتری می‌گیرد.

وی یادآور شد: نهادهای دینی در کشور ما بسیار رشد کرده است اما باید گفت که نهادهای دینی هم اگر بخواهد بدون نهادهای مدنی بماند آن دین هم به سمت خرافات و ارتجاع کشیده می‌شود. ما باید  بگوییم به همان اندازه که به نهادی دینی بودجه و آزادی و امکانات می‌دهید به نهادهای مدنی هم بودجه بدهید و آن‌ها را تشویق و ترغیب کنید که دولت و حاکمیت را نقد کنند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر به حوزه علمیه قم نیاز است به همان اندازه به احزاب هم نیاز است. اگر به رساله عملیه و توضیح المسائل نیاز داریم به همان اندازه به مطبوعات و رسانه‌ها هم نیاز داریم. همان آزادی که یک مرجع تقلید در نگارش کتاب و رسائل خود دارد را یک مدیرمسئول روزنامه هم باید برای انتشار نشریه خود داشته باشد، البته اگر خلافی انجام شود باید رسیدگی کرد اما نه اینکه به هر بهانه‌ای دنبال توقیف رفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از برخی تصمیم‌گیری‌های جریان اصلاحات، اظهار کرد: اصلاحات پیش از این‌که یک شعار سیاسی و انتخاباتی باشد باید یک پروژه فرهنگی باشد، متاسفانه برخی از ما اصلاح‌طلبان فقط به چشم سیاسی به اصلاحات نگاه کردیم که هر چهار سال برویم و به کرسی قدرت و جایگاه سیاسی برسیم.

فاضل میبدی تأکید کرد: ما از سال ۷۶ تا امروز امر اصلاح‌طلبی را به یک فرهنگ بدل نکردیم تا مردم برای اصلاح جامعه خود به برنامه و ایده برسند و به اصلاحات به مثابه یک فرهنگ نگاه کنند. باید خطاب به مسئولان و حاکمان هم گفت والله اصلاح‌طلبی یک عنوان برای براندازی نیست بلکه راهی برای بهبود وضعیت جامعه است و این مسیر را می‌توان حفظ کرد و گسترش داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل