بازدید 11055
۴

راهکار مترو برای پوشش ترافیک بزرگراه همت

مدیرعامل مترو تهران ضمن تشریح برنامه های شهرداری تهران برای ساخت خطوط جدید مترو از اتخاذ راهکاری جدید برای پوشش ترافیک بزرگراه همت خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴ 18 February 2023

به گزارش «تابناک»، محسن هرمزی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت احداث خطوط جدید مترو با بیان اینکه در مورد خطوط جدید که مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را دارند چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ باید احداث شوند، اظهارکرد: در خط ۱۰ مترو با قرارگاه خاتم‌الانبیاء صحبت کردیم؛ اما مساله‌ای که در خط ۱۰ مترو وجود دارد این است که در حال مطالعه هستیم تا برای اولین‌بار از پنج دستگاه TBM (حفاری تونل) برای آغاز عملیات اجرایی استفاده کنیم.

ورود ۵ TBM برای ساخت مترو خط ۱۰
۱۴۰۴ آغاز افتتاح ایستگاه های خط ۱۰ مترو

وی با بیان آن که شروع عملیات اجرایی این خط در سال آینده خواهد بود، گفت: دو دستگاه TBM در میدان دریاچه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال مونتاژ است که براساس برنامه ‌ریزی‌های انجام شده، دستگاه اول بهار سال‌ آینده حفاری خود را از میدان دریاچه به سمت میدان کتاب آغاز خواهد کرد. دستگاه دوم نیز همان بهار سال ۱۴۰۲ وارد شفت حفاری می‌شود و از میدان دریاچه به سمت مروارید شهر حرکت خود را آغاز می‌کند.

هرمزی اضافه کرد: طی برنامه ‌ریزی‌های انجام شده ، TBM سوم سال آینده از شفت جنت‌آباد کار خود را آغاز می‌کند و سال ۱۴۰۳ دو دستگاه TBM دیگر در مسیر شرقی خط ۱۰ عملیات اجرایی خود را آغاز می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران اضافه کرد: براساس برنامه ‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم سال ۱۴۰۴ اولین ایستگاه‌های خط ۱۰ مترو وارد مدار بهره‌برداری شوند. 

مدل مالی جدید برای احداث خطوط مترو
۱۴منطقه معین مترو برای ساخت خطوط جدید

وی با بیان آن که در احداث خطوط جدید مدل مالی متفاوتی را در پیش گرفته‌ایم، تصریح کرد: بنا داریم هزینه‌های احداث خطوط جدید بر اساس برنامه‌ای متفاوت پیش برود و بر این اساس ۱۴ منطقه شهرداری به عنوان مناطق معین پروژه‌های شبکه مترو تهران قرار گرفته‌اند تا به صورت نقد و غیرنقد در قالب اختصاص ملک یا تخصیص منابع مالی اقدام به تزریق اعتبارات کنند. کما اینکه این اواخر شهرداری منطقه شش در احداث خط شش مترو حدفاصل میدان هفت تیر تا میدان ولیعصر کمک‌های زیادی کرده است و به دستور شهردار تهران این مدل جدید با کمک شهرداران مناطق پیش خواهد رفت و امیدواریم کمبود نقدینگی در خطوط جدید نداشته باشیم. 

هرمزی ادامه داد: امسال (۱۴۰۱) بودجه مترو تنها ۵۰۰۰ میلیارد تومان بوده اما سال آینده رشد شش برابری بودجه مترو را شاهد هستیم به گونه‌ای که این رقم به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و بودجه حمل و نقل عمومی از سایر حوزه‌ها بیشتر شده است.  

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان آن که علاوه بر این مدل جدید مالی، موضوع تأمین اوراق مشارکت را با دولت پیش می‌بریم، تصریح کرد: همچنین مولدسازی پایانه‌های مترو را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ به گونه‌ای که پایانه‌های جدید مترو به مانند پایانه اکباتان به صورت زیرزمینی ساخته شوند و با بارگذاری و مولدسازی فضاهای روسطحی ، شرایطی را فراهم کنیم تا با ساخت مجتمع‌های ایستگاهی، بخشی از هزینه‌های احداث خطوط تأمین شود. 

تمرکز بر بارگذاری مجتمع‌های ایستگاهی

وی با بیان آن که برهمین اساس زمین «پایانه مروارید شهر» در خط ۱۰ را تحویل گرفتیم که ۲۵ هکتار است، گفت: با مشاور در مورد این پایانه و ساخت پنج پایانه دیگر رایزنی کرده‌ایم تا از این پس پایانه‌های مترو در زیرزمین ساخته شوند و از فضای باقی‌مانده سطحی بتوانیم بخشی از هزینه‌های خطوط را تامین کنیم. به طور مشخص برآورد اولیه ما از پایانه مروارید شهر آن است که ۲۰ هزار میلیارد تومان عایدی از این طریق برای پروژه های مترو در برخواهد داشت. 

هرمزی ادامه داد: به صورت ویژه بر روی بارگذاری مجتمع‌های ایستگاهی و پایانه‌های آزادگان، مروارید شهر و ورزشگاه تختی متمرکز شده‌ایم. 

اعلام آمادگی بانک شهر برای فاینانسوری خط ۸ مترو
نهایی شدن مدل مالی احداث خط ۱۱ مترو با «شرکت مپنا»

مدیرعامل مترو تهران با بیان آنکه برای احداث خط ۱۱ مترو نیز با «شرکت مپنا» مدل مالی را نهایی کرده‌ایم و امیدواریم در بهار سال آینده قراردادمان نهایی شود تا عملیات اجرایی را آغاز کنیم ، اظهار کرد: در مورد خط هشت مترو نیز بانک شهر مکاتبه‌ای با شرکت مترو داشته و اعلام آمادگی کرده است تا از ظرفیت فاینانس که وزارت کشور یک ردیف ۶۰۰ میلیون دلاری برای تکمیل خطوط مترو و احداث یک خط جدید پیش‌بینی کرده است ، عملیات اجرایی خط هشت را پیش ببریم. 

وی با بیان آن که بانک شهر در این زمینه اعلام آمادگی کرده و حتی شرکت فاینانسور را معرفی کرده است، ادامه داد: در حال توافق اولیه برای تشکیل کنسرسیوم به این منظورهستیم. 

ابتکار در ساخت خط ۹ مترو
ساخت تونل سه طبقه زیر بزرگراه همت
ورود TBMهای قطر ۱۵ یا ۱۸ به صنعت متروسازی

هرمزی در مورد وضعیت احداث خط ۹ مترو تهران نیز گفت: خط ۹ مترو شرایط خاصی دارد به گونه‌ای که به صورت L برعکس بوده و تنها خطی است که به طور کامل بزرگراه شهید همت را در بر می‌گیرد و می‌توان به عنوان یک مسیر کریدوری آن را مورد توجه قرار داد. 

وی با بیان آن که در حال حاضر نحوه احداث این خط مترو در فاز مطالعاتی قرار دارد و در صورت تأیید، بلافاصله عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، تصریح کرد: در نظر داریم در صورت نهایی شدن مطالعات لازم ،‌ برای اولین بار به سراغ TBMهایی با قطر بزرگ برویم که در این مورد هم با قرارگاه خاتم‌الانبیاء و هم با یک شرکت بخش خصوصی رایزنی کرده‌ایم تا در صورت امکان از TBMهایی با قطر  ۱۵ یا ۱۸ متر استفاده کنیم. این ایده اولیه است و باید پیوست‌های فنی و اقتصادی آن تکمیل شود. در واقع اگر بتوانیم از TBMهایی با قطر بزرگ استفاده کنیم ، می‌توانیم یک تونل دو یا سه طبقه داشته باشیم؛ به گونه‌ای که TBM با قطر ۱۵ متر یک مسیر حرکت مترو و یک مسیر راه به ما می‌دهد و اگر از TBM با قطر ۱۸ متر استفاده کنیم علاوه بر یک مسیر مترو به ما یک مسیر رفت و برگشت می‌دهد که می‌توانیم از این مسیر برای تردد وسائل نقلیه عمومی و یا خودروها استفاده کنیم.

هرمزی با بیان آن که خط ۹ مترو تهران از لویزان تا ایستگاه چیتگر کاملا بزرگراه شهید همت را در بر می‌گیرد و بنا داریم با استفاده از TBMهای با قطر بزرگ قدرت مانور خود را افزایش دهیم، گفت: می‌توانیم یک هاب حمل و نقلی در زیر بزرگراه شهید همت ایجاد کنیم که علاوه بر تونل مترو ، مسیری برای تردد وسائل نقلیه عمومی و یا خودروهای شخصی فراهم شود. البته این مساله در حد مطالعات و شناسایی پیمانکار است و بخش خصوصی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء در این مورد اعلام آمادگی کرده‌اند. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران اضافه کرد: این مدل حفر تونل در سایر کشورها انجام شده و موفق بوده است. در واقع اگر این روش را بتوانیم اجرا کنیم علاوه بر آنکه به ما فضای حرکت بیشتری می‌دهد هزینه‌های احداث خطوط جدید مترو در بخش تملک املاک بسیار کاهش می یابد. 

وی با تاکید بر آن که شهرداری تهران در دوره جدید فعالیت‌های خود، به دنبال خلق فرصت های جدید خدمتگزاری است، گفت: اگر این مهم به سرانجام برسد با ایده‌های جدید به سراغ حل مساله ترافیک تهران و آلودگی هوا می‌رویم. 

هرمزی در پاسخ به این سوال که شبکه مترو تهران به چه میزان اعتبار برای تکمیل خطوط فعلی و احداث خطوط جدید نیاز دارد؟ تصریح کرد: ساخت هر کیلومتر مترو با احتساب ناوگان حدود ۵۰ میلیون یورو هزینه در بردارد و به عبارت دیگر برای تکمیل خطوط باقی‌مانده و احداث خطوط جدید به حداقل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۴
بچه ابندایی خطوط مترو و ایستگاه ها را بهتر می کشید! اصلا بهینه نیست. اصلا چیزی از بهینه سازی منابع نمی دانند فقط مترو نیست یک قلم فقط دو خط بی آر تی شماره ۶ و ۹ چندین کیلومتر مسیر مشترک دارند و به یک پایانه (پایانه لاله) منتهی می شوند!
سلام از مترو پرند چه خبر چه زماني به بهره برداري ميرسه
تعداد ایستگاه ها زیاد است
آیا قرارگاه خاتم شرکت خوبی بوده چرا دو ایستگاه پایانی بعد سه سال آماده میشه
بزک نمیر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار