بازدید 24766
۶
روز پنجم زلزله ترکیه و سوریه

افزایش تلفات زلزله ترکیه و سوریه به بیش از ۲۲ هزار تن / نجات معجزه آسای یک خانواده از زیر آوار پس از گذشت ۱۰۱ ساعت+ تصاویر/ درخواست سازمان ملل خواستار آتش بس فوری در سوریه

زمین لرزه مخربی به بزرگی و شدت ۷.۸ ریشتر در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد روز دوشنبه، ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ مناطق وسیعی در جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که در جریان آن تلفات و خسارات‌ زیادی وارد شد.
کد خبر: ۱۱۶۳۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵ 10 February 2023

افزایش تلفات زلزله ترکیه و سوریه به بیش از 22 هزار نفر

بین الملل تابناک: زمین لرزه مخربی به بزرگی و شدت ۷.۸ ریشتر در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد روز دوشنبه، ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ مناطق وسیعی در جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که در جریان آن تلفات و خسارات‌ زیادی وارد شد.

شمار کشته‌های زلزله ترکیه از ۲۰ هزار نفر فراتر رفت
۱۴۰۱/۱۱/۲۲ - ۰۱:۴۲

آژانس مدیریت سوانح و حوادث غیر مترقبه ترکیه اعلام کرد که شمار قربانیان زلزله در جنوب این کشور به ۲۰ هزار و ۲۱۳ نفر کشته و ۸۰ هزار و ۱۲ نفر زخمی رسیده است.

از سوی دیگر «فخرالدین کوجا» وزیر بهداشت ترکیه گفت که تاکنون ۲۰ هزار نفر از زیرآورهای زلزله نجات پیدا کردند.

وزیر بهداشت ترکیه افزود که استان انطاکیه در جنوب این کشور بیشترین آسیب را از زلزله مرگبار اخیر در این کشور دیده است.

سازمان جهانی بهداشت: زلزله سوریه بحران فراموش شده است
۱۴۰۱/۱۱/۲۱ - ۲۳:۳۸

«مایک ریان» مدیر اجرایی برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت از اینکه جهان بحران سوریه را پس از زلزله شدید اخیر فراموش کرده، ابراز تاسف کرد.

این مقام سازمان جهانی بهداشت که قرار است کمک‌ها را از دوبی به سوریه ارسال کند، در جمع خبرنگاران گفت: «جهان سوریه را فراموش کرده است».

وی ادامه داد: «به صراحت، زلزله توجه‌ها را بازگرداند اما میلیون‌ها نفر در سوریه سال‌هاست که با مشکل مواجه هستند. این یک بحران فراموش شده است».

درخواست سازمان ملل خواستار آتش بس فوری در سوریه
۱۴۰۱/۱۱/۲۱ - ۲۰:۵۷

سازمان ملل متحد در پی زلزله مرگبار و ویرانگر در سوریه، خواستار «آتش بس فوری» در این کشور برای تسهیل کمک رسانی به زلزله زدگان شد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی خواستار آتش بس فوری در سوریه برای کمک به همه قربانیان زلزله ویرانگر در این منطقه شد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: در این زمان بحرانی در ترکیه و سوریه، ما خواستار ارسال فوری کمک به همه نیازمندان هستیم.

در این پیام آمده است: ولکر ترک، مدیر کل حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری در سوریه و احترام کامل به تعهدات حقوق بشر است تا کمک به همه ارائه شود.

اسکان موقت ۱۳۰ هزار نفر از زلزله زدگان ترکیه
۱۴۰۱/۱۱/۲۱ - ۲۰:۵۶

وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه از اسکان موقت ۱۳۰ هزار نفر از زلزله‌زدگان این کشور در مراکز تعیین شده و پناهگاه‌های موقت خبر داد و گفت: عملیات اسکان همچنان ادامه دارد.

، مورات کوروم روز جمعه در جریان بازدید از مناطق زلزله زده جنوب ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: تاکنون بیش از ۱۸۸ هزار ساختمان شامل ۱۲۲ هزار و ۱۴۱ بنای چند طبقه و ۶۶ هزار و ۵۸ بنای مستقل در اثر زلزله پنج روز پیش ترکیه تخریب شده و یا به شدت دچار خسارت شده و غیرقابل سکونت شده است.

وی از برپایی ۱۵ هزار و ۳۵۰ چادر و برنامه‌ریزی برای برپایی ۲۵ هزار چادر برای اسکان موقت زلزله زدگان ترکیه خبر داد و بیان کرد: ۱۵ هزار کانکس نیز برای اسکان زلزله زدگان راه‌اندازی می‌شود.

وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه اظهار کرد: پس از آواربرداری و اتمام پس لرزه‌ها، کار ارزیابی خسارت زلزله در تمام استان‌های آسیب دیده توسط کارشناسان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از ارزیابی میزان خسارت، بزرگترین پروژه مسکن سازی تاریخ جمهوری ترکیه را توسط شرکت دولتی توکی(TOKY) در ۱۰ استان خسارت دیده آغاز و از ظرفیت ۳۰ هزار مهندس، کارگر و شرکت‌های حاضر در عملیات امداد و نجات برای احداث ساختمان‌های جدید استفاده خواهد شد.

کوروم با اشاره به تداوم فعالیت‌های امداد رسانی هوایی و زمینی در پنجمین روز از زلزله مهیب ترکیه افزود: علمیات امداد و نجات و ارسال کمک به مناطق روستایی با استفاده از پنج فروند بالگرد ادامه دارد.

وی همچنین تداوم عملیات امدادی و فرایند نجات افراد در زیر آوار مانده را مهم خواند و تهیه سرپناه و تغذیه زلزله‌زدگان را از اولویت‌های مدیریت این بحران ذکر کرد و گفت: روند تامین آب و برق در مناطق زلزله زده نیز آغاز شده است.

روسیه 70 تن غذا به سوریه می‌فرستد
۱۴۰۱/۱۱/۲۱ - ۱۶:۱۳

وزارت شرایط اضطراری روسیه امروز جمعه اعلام کرد که این کشور 70 تن مواد غذایی به سوریه ارسال خواهد کرد.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، این وزارتخانه اعلام کرده که این کالاها را با استفاده از دو هواپیمای باری ایلوشن-76 به این کشور ارسال خواهد کرد که یکی از آنها امروز از فرودگاه «ژوکوفکسی» پرواز کرده است و دومین هواپیما نیز طی ساعات آینده به سمت سوریه پرواز خواهد کرد.

تحریمهای آمریکا و اروپا علیه سوریه ارسال کمکهای بشردوستانه برای مناطق زلزله زده را با سختی و دشواری مواجه کرده است.

پس از زلزله ترکیه و سوریه کشورهای بسیاری برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کردند. برخلاف ترکیه که بیش از ۶۵ کشور کمک‌های بشردوستانه خود را تاکنون به این کشور ارسال کرده‌اند، کشورهای اندکی برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه اقدام کرده‌اند. حتی سازمان ملل برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان سوریه نتوانسته تا به این لحظه اقدام قابل توجهی انجام دهد.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران نیز با بیان اینکه در سوریه فقط سه کشور از جمله ایران در حال کمک و امدادرسانی هستند گفت: در ترکیه بیش از ۸۰ کشور در حال کمک و امدادرسانی هستند. وی افزود: در سوریه از همان لحظات اول اقدام به ارسال محموله مواد غذایی و سایر نیازها شد و مردم سوریه بسیار خوشحال شدند.

بازدید بشار اسد از بیمارستانی در حلب
۱۴۰۱/۱۱/۲۱ - ۱۶:۱۲

منابع خبری از بازدید رئیس جمهوری سوریه از یک بیمارستان در حلب خبر دادند.

 خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) با انتشار تصاویری از بازدید بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور و اسما اسد همسر وی از بیمارستان دانشگاهی حلب خبر داد.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.

تخریب و آسیب جدی ۷۸ هزار ساختمان در زلزله ترکیه
۱۴۰۱/۱۱/۲۱ - ۱۶:۱۱

وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیم ترکیه اعلام کرد: در جریان زلزله سحرگاه دوشنبه این هفته، ۱۲ هزار و ۱۴۱ ساختمان بلندمرتبه و چند طبقه و ۶۶ هزار و ۵۸ بنای مستقل در ۱۰ استان زلزله زده تخریب شده و یا به شدت آسیب دیده است.

مورات کوروم روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران از پایان عملیات امداد و نجات در بیش از یک هزار ساختمان در مناطق زلزله زده ترکیه خبر داد و گفت: ۱۰۰ ساعت پس از زلزله، هنوز عملیات امداد و نجات در زیر آوار ماندگان در تعدادی از محلات ادامه دارد و افراد زنده هنوز در زیر آوار شناسایی می‌شوند.

وی با بیان این که تا آخرین لحظه، امید خود را برای نجات افراد در زیر آوار از دست نخواهیم داد، افزود: امکان ورود به خانه های سالم و با درصد آسیب کمتر وجود دارد ولی شهروندان باید با احتیاط به این بناها وارد شوند.

وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیم ترکیه اضافه کرد: شهروندان می‌توانند از طریق نرم افزار دولت الکترونیک، از وضعیت ایمنی ساختمان‌های مسکونی خود مطلع شوند و پس از اطمینان از وضعیت خانه‌های با آسیب کم و متوسط، به آن محل وارد شوند.

وی بیان کرد: پس از عملیات تثبیت و آواربرداری، با بسیج همگانی بزرگترین پروژه ساخت مسکن در تاریخ جمهوری ترکیه را در ۱۰ استان آسیب دیده از زلزله آغاز خواهیم کرد.

کوروم در ادامه از راه اندازی ۳۴ ایستگاه تامین اینترنت در غازی آنتپ و تلاش برای برقراری خطوط قطع شده برق در مناطق زلزله خبر داد.

نجات معجزه آسای یک خانواده از زیر آوار پس از گذشت 101 ساعت
۱۴۰۱/۱۱/۲۱ - ۱۶:۰۶

نیروهای امداد و نجات در اسکندرون در استان هاتای اعلام کردند که 101 ساعت از زلزله مهیب در این منطقه موفق شدند 6 نفر دیگر را از زیر آوار نجات دهند.

در حالیکه هر ساعت از وقوع زلزله 7.8 ریشتری در بامداد دوشنبه در ترکیه و سوریه می‌گذرد امیدها برای نجات افراد بیشتر کمرنگ و کمرنگ‌تر میشود. کارشناسان می‌گویند که بعد از گذشت 80 ساعت از زلزله امیدها برای نجات افراد زنده از زیر آوار تنها 6 درصد است.

افزایش تلفات زلزله ترکیه و سوریه به بیش از 22 هزار نفر/ نجات معجزه آسای یک خانواده از زیر آوار پس از گذشت 101 ساعت+ تصاویر

«مراد بیگل» از نیروهای امدادی می‌گوید که این شش نفر که همگی خویشاوند بودند در یک محفظه کوچکی که زیر آوار باقی مانده بود، بودند و همین کمک کرد تا آنها را نجات دهیم.

شبکه سی ان ان نیز از نجات دو دختر نوجوان در شهر «قهرمان مرعش» 101 ساعت پس از زلزله خبر داده است.

سازمان آتش نشانی آنتالیا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آیفر در نود و نهمین ساعت زلزله و فاطما در صد و یکمین ساعت پس از زلزله توسط نیروهای امدادی از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند.

افزایش تلفات زلزله ترکیه و سوریه به بیش از 22 هزار نفر/ نجات معجزه آسای یک خانواده از زیر آوار پس از گذشت 101 ساعت+ تصاویر

در این بیانیه آمده است که امدادگران با استفاده از حسگرهای لرزه نگاری نشانه هایی از حیات را در زیر آوار شناسایی کرده و عملیات نجات 10 ساعته را برای رسیدن به محل مدفون شدن آیفر آغاز کرده‌اند.

سی ان ان در گزارش خود آورده، پس از پیدا کردن آیفر، آتش نشانان تلاش کردند او را بیدار و هوشیار نگه دارند. آیفر به آتش نشانان گفته بود که دلش برای بستنی تنگ شده و نیروهای امدادی به او قول داده بودند که پس از بیرون کشیدن او از زیر آوار برایش بستنی بخرند!

شمار قربانیان زمین لرزه اخیر در ترکیه و سوریه به بیش از ۲۲ هزار تن رسیده و از آمار تلفات زمین لرزه فوکوشیمای ژاپن هم فراتر رفته است.

شمار قربانیان زمین لرزه اخیر ترکیه و سوریه که رجب طیب اردوغان آن را «فاجعه قرن» نامیده، تاکنون به بیش از ۲۱ هزار تن رسیده است؛ این رقم بسیار بیشتر از رقم ۱۸ هزار و ۴۰۰ کشته در زمین لرزه سال ۲۰۱۱ میلادی در فوکوشیمای ژاپن است که باعث یک سونامی نیز شد. همچنین شمار قربانیان زمین لرزه سال ۱۹۹۹ میلادی در نزدیکی استانبول نیز حدود ۱۸ هزار تن بوده است.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت (WHO) با اشاره به آمار بالای تلفات این فاجعه، نسبت به وقوع یک بحران بهداشتی بزرگ که حتی بیشتر از زلزله خسارت وارد کند، هشدار داده است و سازمان‌های بشردوستانه نیز نگران گسترش بیماری وبا به ویژه در کشور سوریه هستند.

گزارش‌ها حاکی است در قهرمان ماراش ترکیه، نزدیک‌ترین شهر به کانون زلزله، یک سالن ورزشی به اندازه یک زمین بسکتبال به سردخانه‌ای موقت برای نگهداری و شناسایی اجساد تبدیل شده است.

بنا بر اعلام یورونیوز، ساکنان مناطق زلزله‌زده که اکنون در چادر یا در خودروهایشان زندگی می‌کنند، هر روز شاهد رفت و آمد امدادگرانی هستند که با استفاده از پهپاد‌ها و دوربین‌های تشخیص حرارتی، سعی در شناسایی مکان بازماندگان احتمالی دارند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۶
نتیجه اعتماد به آمریکا شده این تلفات. متاسفم برای ترکیه با این مدیریت غرب گدایی. مردم ببینید نتیجه اعتماد به آمریکا میشه کشور‌ ترکیه واقعا دوست دارید ایران مثل ترکیه بشه؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
ای کاش مثل ترکیه باشیم. زلزله چه ربطی به آمریکا داره!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
شما همون علی اصغر و غلام هستید؟ چند می‌گیری که زیر یه خبر رگباری نظر مینویسی ؟ اونوقت زلزله چه ربطی به اعتماد به آمریکا داره؟ اوضاع داغون اقتصادی ترکیه نشون دهنده فاصله ترکیه از غرب و آمریکاست
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
بله
وقتی منافع آمریکا مهمتر از مشورت باشه نتیجه میشه تلفات سنگین
غرب گدایی ترکیه رو به چه روزی انداخت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم