بازدید 37744
در کمتر از دو ماه تا پایان سال؛

تصمیم مهم شورای پول و اعتبار برای دلار و طلا / یک بازار جدید در راه است

در شرایطی که چند روزی است، بانک مرکزی با هدف نرخ سازی در بازار ارز، مجوز عرضه ارز تا سقف ۵ هزار یورو در صرافی‌های مجاز و شعب ارزی پنج بانک را صادر کرده است، امروز شورای پول و اعتبار، مصوبه پیشین خود در خصوص بازار متشکل معاملات ارزی را اصلاح کرد.
کد خبر: ۱۱۶۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵ 02 February 2023

محمدرضا مقامی فرد-  به گزارش تابناک اقتصادی؛ هشتم دی ماه امسال، محمدرضا فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی شد و در نخستین گفت‌وگوی رسانه‌ای با تاکید بر اینکه سیاست ارزی جدید را در عبارت سیاست ارزی تثبیتی می‌توان خلاصه کرد، اظهار داشت: نرخ ارز را تثبیت و حتما این دغدغه فعالان اقتصادی کشور را برطرف خواهیم کرد؛ برنامه سیاست اقتصادی جدید متمرکز بر این موضوع خواهد بود. دغدغه رئیس جمهور نیز معیشت مردم است که با کنترل نرخ تورم و ارز آن را تامین خواهیم کرد.

فرزین در آن مقطع تاکید داشت: نارسایی‌هایی در سیاست‌ها وجود داشته که باید حتما رویکرد جدیدی در پیش گیریم. در حال حاضر، بخش عمده ای از نیاز ارزی از بازار نیما تامین می‌شود. بازار نیما را حتما در نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت خواهیم کرد. رئیس کل جدید بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد بازار مبادله ارز خبر داد و افزود: نیاز‌های ارزی که بالای ۴۰ نیاز ارزی توسط مردم وجود دارد، در یک بازار مبادله ارز تامین خواهد شد. 

بیشتر بخوانید:


حال با گذشت بیش از یک ماه از وعده رئیس کل بانک مرکزی، امروز سایت بانک مرکزی، از موافقت شورای پول و اعتبار با فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران خبر داد و اعلام کرد: «در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار، پیشنهادهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص اصلاح مقررات پیشین مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی مطرح و اصلاح گردید و این بازار را در سطح توسعه‌یافته‌ای به عنوان «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» ارتقا داد.

بنابراین، شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اصلاح مقررات مورد اشاره به منظور ساماندهی و توسعه بازار در حوزه ارز و طلا، مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تاسیس نمود تا معاملات ارز (اعم از اسکناس و حواله) و طلا به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی در بستر‌های الکترونیکی مورد معامله و تسویه قرار گیرد.»

هدف از ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران چیست؟

۲۵ دی ماه، فرزین رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: در نیمه نخست بهمن‌ماه، بازار مبادله ارز و طلا را هم افتتاح می‌کنیم تا در این بازار بقیه نیاز‌های خدماتی - ارزی مردم تامین شود. ان شاء الله به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام نیاز‌های ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تامین شود.

این اظهارات رئیس کل بانک مرکزی که خبر از افتتاح بازار جدید با نام بازار مبادله ارز و طلا می داد، در حالی بود که چند روز قبل‌تر نیز در نشست هم‌اندیشی با اقتصاددانان در خصوص این بازار گفته بود: با رفع برخی نواقص بازار متشکل ارزی، آن را در قالب بازار مبادله ارزی تقویت می‌کنیم. در تلاشیم علاوه بر تامین نیاز‌های ارزی بخش کالا‌های اساسی و مواد اولیه و تجهیزات تولید که از طریق سامانه نیما تامین می‌شود، دیگر نیاز‌های ارزی مردم که مشتمل بر ۴۰ ردیف است در بازار مبادله ارزی تامین شود.

تصمیم مهم شورای پول و اعتبار برای دلار و طلا/ یک بازار جدید در راه است

بنابراین به نظر می‌رسد، هدف از شکل گیری بازار جدید مبادله ارز و طلا، پاسخ مطلوب‌تر به نیاز‌های ارزی مردم در بخش اسکناس و حواله باشد. با توجه به اینکه نوسان در بازار اسکناس، بیشتر در فضای معیشتی و اقتصادی مردم، دیده می‌شود، سیاست گذار تلاش دارد با ایجاد بازار جدید، ثبات و در عین حال پیش بینی پذیری در بازار ارز را سروسامان دهد و همچنین سرفصل‌های ارزی را بیشتر کند و به چهل سرفصل و ردیف برساند و نیز بتواند به همه نیاز‌های واقعی متقاضیان پاسخ دهد؛ هرچند به نظر می‌رسد، اقدام اخیر بانک مرکزی در راستای تسهیل و افزایش حجم عرضه ارز تا سقف ۵ هزار یورو نیز در این بازار دیده شده و احتمالا سقف تامین ارز سرفصل‌های کنونی نیز تغییراتی خواهد داشت و شاهد سرفصل‌های جدید ارزی نیز خواهیم بود. از سوی دیگر، باید منتظر ماند و دید، آیا وعده قبلی بانک مرکزی مبنی بر ضرب سکه‌های ۱۴۰۱ نیز در این بازار محقق خواهد شد و شاهد تعدیل نرخ سکه خواهیم بود یا خیر؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
احسنت و درود
بسیار عالی
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
یکی از بدترین اطلاعات که به شهروند ایرانی می دهند این هست که در دنیا شما نمی توانید به راحتی ارز کشورهای دیگر را بخرید و ممنوع هست و.... شخصا به عنوان کسی که سالها در کشورهای مختلف سفر کردم می توانم خدمت شما بگویم که در تمام کشورهای توسعه یافته خرید دلار یا یورو و حتی داشتن حساب به دلار یا یورو مانند خرید بستنی است. تنها چیزی که از شما می خواهند پاسپورت یا کارت شناسایی است و دیگر هیچ. ولی از انطرف در کره شمالی و کوبا فقط مجبورید در فرودگاه یا یکی دو شعبه بانک دولتی شهر دلار خود را بفروشید. در چین هم می توانید دلار خرید و فروش کنید ولی از طریق بانک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
قطار پیشرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
مدیریت با روش سعی و خطا!!!
ناشناس
| Canada |
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
الان با دلارنزدیک به 50 هزار تومن قیمت بنزین ایران دو سنت و گازوییل و برق و اب و گاز و نان ارزانترین در دنیاست. البته مردم حق دارند که بگویند حقوقها را هم در نظر بگیرید. غرض چیز دیگری است. این هست که وقتی دولتی و سیستمی به هر دلیل از بیم مردم یا عواقب حتی توان اصلاح قیمتها را ندارد در دنیای امروز هرگز قادر نیست که یک اقتصاد کشور 85 میلیونی را اداره کند که همه داریم نتیجه را می بینیم.

مثلا چه اندازه بحث قیمت در توسعه مهم هست. الان در کانادا قیمت مسکن بین 20 تا 50 درصد ظرف ششماه اخیر کاهش یافته و پیش بینی می شود به راحتی به نصف و حتی بیشتر برسد. چرا؟ چون در کانادا و کشورهای پیشرفته بانکه به معنی واقتی خصوصی هستند و سود سپرده را از محل دادن تسهیلات می پردازند. حالا ده ماه هست که بانک مرکزی کانادا نرخ پایه سود را بالا برده و نتیجه افزایش نرخ تسهیلات هست. حالا یک خانواده که خانه یک میلیون دلاری را با 4 هزار دلار قسط می خرید حالا باید هشت هزار دلار قسط بدهد. طبیعی است که بسیاری حاضر به خرید نمی شوند و حتی خانه خود را بفروش می گذارند و قیمتها تعدیل می شود. در مورد قیمت گاز در اروپا هم همین هست. ولی دولت ایران تنها دولت مدرنی در دنیاهست که حتی قادر نیست از ابزاری مانند تغییر قیمت یا سود تسهیلات برای کنترل و مسیریابی اقتصاد کشور استفاده کند. واقعا چه اسمی برای این سیستم می توان گذاشت.
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
تخیل بافی جالبی است
سکه های ۸۶ ،۱۵ سال طول کشیده تا شده بورس ایران با تعداد میلیونها
با حجم اندک طلای بانک مرکزی برای ضرب در یکسال چگونه میخواهند سکه ۱۴۰۱ را جا بیاندازند؟؟؟؟؟
و تازه بورس هم نمیشود چون جا نمی افتد به این زودی ها
استاد فرزین ،۵۰۰۰ یوروشون را کجا میدهند؟؟؟؟

کارهای نمایشی بس است
رییس بسیار مبتدی بانک مرکزی
انواع مختلف نرخ دلار کم داشتیم دلار " مماط " هم اضافه شد. (مرکز مبادله ارز و طلا )
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
دلار ربع سکه ۸۰۰۰۰ تومان
دلار سکه ۵۳۰۰۰ تومان
دلار ازاد ۴۵۰۰۰ تومان
دلار صرافی ۴۳۵۵۰ تومان
دلار مسافرتی۳۵۰۰۰ تومان
دلار نیمایی قدیم ۳۰۰۰۰ تومان
دلار نیمایی جدید یا فرزین ۲۸۵۰۰ تومان
دلار روحانی ۲۵۰۰۰ تومان
دلار جهانگیری ۴۲۰۰ تومان
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
قرار بود،،معیشت رو به برجام و دلار ،گره نزنه..
دقیقا دولت همین کارو کرد..
معیشت رو به، گردن ملت گره زد
ناشناس
| Canada |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
اخر سال نزدیکه و بزودی بازی سرگرم کننده ومهیج حداقلی بگیر و میانه بگیر و حداکثری بگیر برای کارگران هم شروع میشه ( البته بعدها متوجه شدند خیلی مضحکه به کسی که مثلا ۱۱ میلیون میگیره بگن حداکثری بگیر واین سوال پیش امد اگه به اونیکه ۱۱-۱۰ میلیون میگیره بگیم حداکثری بگیر پس به حقوقهای نجومی خودمون چی باید بگیم ؟!!!! و اینطوری شد که تبدیلش کردند به بالای میانه بگیر!!!)
فعلا که با شروع دخالت بانک مرکزی نرخ ارز مبادله ای از ۳۹ هزار تومن به ۴۳۶۰۰ رسیده.... قرار بود نرخ سازی کنن...اگر نتونن به قولشون عمل کنن باید دلار رو توی ۱۰۰ هزار تومن دنبالش باشیم.... واقعا از بانک مرکزی تقاضا میکنم بطور جدی نرخ ارز رو با سیاست های درست پایین بیارن... بنظر من جنگ واقعی الان اینجاست ..
وقتی دست دلار ندارد نمی توان از ان دلار کند. مشکل این ریس بانک مرکزی مانند همه روسای بانک مرکزی اخیر این هست که گمان می کنند هنوز با های و هوی و تبلیغ روشهای جدید می توانند بازار و اقتصاد و مردم را متوجه سراب دلار در درست بانک مرکزی کنند. اگر بانک مرکزی و اقتصاد ایران در قیاس با این حجم نقدینگی روزانه که منتشر می شود دلار داشت اصلا نیازی به این بازهیا و تبلیغات نبود. کما اینکه بین سالهای1378 تا 1388 با اغاز تعامل با دنیا تحت عنوان گفتگوی تمدنها و بعد با گران شدن شدید قیمت نفت قیمت دلار در حدود 800 تومن تثبیت شد. ایا ان ده سال دلال ها ناگهان بخار شدند ولی الان همه کاره هستند یا نه. وقتی با دنیا سر جنگ داریم و اصلا به فکر سرمایه گذاری در نفت وگاز و تصیح سیاستهای کلان اقتصادی و سیاسی نیستیم فقط باید امید به سراب داشته باشیم و مانند برخی روزنامه های در خط بگوییم اصلا پیشرفت ایران سابقه در دنیا ندارد!
تمام اینها تبلیغات غرب گدایان هست . اگر کسی توانست ثابت کند که قیمت ها در بهمن امسال بیشتر از بهمن سال پیش هست شخصا به او هدیه می دهم. تور سیاحتی اماکن اقامتی 7 ستاره دامنه های البرز ..
پاسخ ها
روحی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
عزیزم خودتو بخاب زدی قیمت پراید چند شده نسبت به پارسال ثابت کردن نمیخاد که
طرفداران دولت اقای ریسی می فرمایند که در دولت قبل دلار از 3 هزار تومن به 27 هزار تومن رسید یعنی 9 برابر. ولی در دولت ریسی تا این لحظه حتی دو برابر هم نشده. پس دولت کنونی بسیار موفق بوده و تا 9 برابر جا دارد. حالا گذشته از این واقعا غیر از این نخواهد بود. وقتی همچنان نقدینگی و کسری بودجه سالی 40 درصد رشد میکند اگر ریال تضعیف نشود جاذبه هم وجود ندارد.
همه این کارها بی فایده است. تنها راه گشایش تبادلات جهانی و بالا بردن تولید ملی است. از شش ماه پیش گفتن شب عید دلار 50 تومن میشه. داره میشه. بیشتر نشه کمتر نمیشه. و دولت و دستگاه های اجرایی فقط نظاره گرند.
وای بر باعث و بانی گرونی ارز و طلا و سکه رو
دلار مرکر مبادله ای با قیمت ۴۸ هزار تومان قیمت گذاری در روز اول فعالیت و انشاالله تا اخر سال مردم همیشه در صحنه بقیمت ۶۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود
این چه مدل مدیریتی خسته نشدین از این همه ازمون خطا
آقای فرزین اگر بتواند سباط بازار بدست بگیرد وکنترل کند وتورم را پایین بیاورد برای همیشه سکاندار بانک را از دست نخواهد داد
در شهریور سال 1397 زمانیکه دلار نرخ 15 و 16 تومان را طی میکرد یک شایعه امنیتی قیمت دلار را به زیر ده تومان رسانید و میرفت تا قیمت دلار به نرخ اولیه خود 4000 تومان باز گردد اما بانک مرکزی عملا وارد شد ودلار هشت تومان موجود در بازار را به قیمت ده تومان از مردم خریداری نمود و مجددا قیمت دلار اوج گرفت / چرخه افزایش قیمت دلار هیچ ربطی به تحریم و نبود دلار کاغذی ووو ندارد فقط ادامه سیاستهای بعد از رحلت امام " ره " است تا زمانیکه یک یک ریالی از درآمد نفت وگاز در بودجه سالانه کشور دیده شود این ماجرا ادامه خواهد داشت
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
عزیزم این کاهش قیمت واسه این بود که دلارها رو از دست ادم های هول نصف قیمت جمع کنه که کرد در ثانی حتما شما یا مالیات نمی دی یا اونی که می دی واقعی نیست و خبر نداری که نرخ مالیات چقدره یه کارگر در سال چقدر مالیات میده یه کاسب چقدر اون هم با تخفیف و قسطی
شد یه تصمیمی بگیرید ۲۴ ساعت بعد زیرش نزنید ؟؟
بلایی که سر پول ملی آمده باید بر سر دلار بیاید / یعنی دلار و سکه باید دچار افزونگی مجازی شود

بیشتر مردم طلا و دلار را برای حفظ سرمایه می خرند در حالی که حداقل باید دلار را برای سفرهای خارجی و یا واردات استفاده کرد

حالا اگر نهادی مثل دولت و بانک بیاید و به جای دلار و سکه حواله مدت دار آنرا به مقدار بالایی چاپ و توزیع کند اما در صورتی که کسی خواست آنرا نقد کند سریع آنرا نقد کند و تعلل نکند یقینا در کاهش حبابی دلار و سکه و واقعی شدن آن تاثیر خواهد داشت

اما در تمام این حالات نباید با چاپ پول ملی باعث بی ارزشی آن شد تا فشار برای خرید سکه و دلار افزایش یابد

دولت می تواند طلا و دلار خودش را بفروشد و از طریق سوزاندن درصدی از مالیات و یا سوزاندن درصدی از بهره بانکی ریال را بالا ببرد و مجددا دلار و سکه را با قیمت پایین تر از مردم خریداری کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
هیچ کشوری حق انتشار اوراق بر پایه واحد پولی کشور دیگری را ندارد و این تنها در انحصار بانک مرکزی کشور صاحب واحد پولی است. . خلاصه اینکه هیچ نهادی در ایران حق انتشاراوراق ارزی کشور دیگری را ندارد زیرا به معنی خلق مجازی آن واحد پولی و تخلف محرزی است که با برخورد شدید قانونی مواجه خواهد شد.
فعلا خطوط قرمز اروپا و امریکا و اسراییل برای ایران و روسیه جواب داده. ایران اگر به روسیه موشک بده مورد تحریم گسترده و لیست سیاه قرار میگیره. روسیه اگر از ایران موشک بالستیک وارد کنه امریکا و اروپا موشک میان برد 180 کیلومتری به اکراین میده که براحتی می تواند سرتاسر کریمه و شهرهای مرزی روسیه که مرکز تجمع و حمایت از خطوط جبهه در اکراین هست مورد هدف قرار دهد. روسیه اگر به ایران سوخو 35 بدهد اکراین سریع مسلح به اف 16 و اف 15 میشود و اسراییل هم شروع به حمایت تسلیحاتی از اکراین می کند. به هر حال این بازی شطرنج هست. فعلا موضع ایران و روسیه دفاعی شده و داریم در مورد حرکت بعدی در این شطرنج سبک و سنگین می کنیم.
سلام سیاست فروش ارز ۵۰۰۰ دلار با کارت ملی اشتباه و منابع ارزی را از مسیر هدف گذاری خدمت به مردم مانند درمان دارو و نیاز های اساسی کشور خارج می کند .این رویکرد منابع ارزی را از بین می برد و سود آن در جیب دلالان و طبقه پولدار می رود.
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
برو بانک ببین پنج هزار دلار را بهت می دهند فقط دستوری بوده نه صرافی و نه بانک فعلا پرداخت نمی کنند؟؟دوباره گران شدن ارز از سر گرفته شد؟؟
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
صبور باشید
ارز پاشی های فیک رییس جدید ،ادامه دار نخواهد بود
خدایا کمک کن
آقای رئیس ، شما هر روز یک تصمیم جدید نگیر . همین کار یعنی بی ثباتی و نابسامانی .
نتیجه آن بهم ریختگی بازار سرمایه و پولی .
تاوقتی اقتصاد دولتی ونفتی باشه و سیستم اداری به این پیچیدگی وبزرگی داشته باشیم دولت بخاطرجبران هزینه های خودمجبوره پول چاپ کنه واین کارباعث تورم میشه
من نمیدونم چرا یارانه های مثل بنزین ونان وغیره حذف نمیکنند وبجای ان یارانه مستقیم نمیدون تاهم دست یه عده مافیا وقاچاق چی را کوتا کنند هم پول نفت عادلانه تقسیم بشه
ک
امکان اصلاح کشور نیست همون ها که الان دارن میگن دلار میاد وایید همون ها بودند که در سال نود هشت تضمین دادن که قیمت دلار رو ده دهمن ثابت میمونه حالا حالا ها به دلیل سرما و فلاکت روسیه که باعث فروش گاز شده روز های خوبمونو بایسبن ببین بعد از اتمام جنگ روسیه چه بلایی به سرمون میاد
فاتحه
به خدا دیگه خسته شدیم وتوان نداریم تو جوانی پیرشدیم این جوانیمون الکی داره هدر میره
اگه بانک تسهیلات کمتری با نرخ بالا تری بدن.همه چیز درسته میشه.من خودم تو بانک کار میکنم یه شعبه صدها نفر وام گرفتن برای هرید طلا ماشین دلار...بانکها با افزایش تسهیلات باعث افزایش تقاضا میشن.الان سرمایه گذاربه فکر خرید ماشین طلا و...هست کسی در کار تولید سرمایه گذاری نمیکنه و اکثر کارهای تولیدی از کسب کار افتادن.پول تسهیلات فقط باید در کار تولید و اشتغال زای مصرف بشه و نظارت درستی کنن رو این موضوع.تا مردم بجای سود در خرید ماشین برن سمت تولید و اقصتاد کشور درست بشه با این روال در یکی دوسال آینده نابود میشیم نابود
ما سر کارمون یک مدیر پروژه داشتیم که هر وقت می امد به پروژه سر بزنه گند می زد به همه چیز و بر می گشت تهران. طوری که عملا پیشرفت پروژه در غیاب ایشان بسیار بهتر بود!
دولتbدقیقا همچین نقشی دارند و اگر اصلا نباشند دردسر مردم کمتر خواهد بود.
این همه زور زدید آخرش دلار ۴۶ هزار تومن شد
شوراي پول و اعتبار الت دست دولت ، با تصميهاي ابكي و خلق الساعه !
منفی بافی نکنید عزیزان
دائم این رئیس و آن رئیس عوض میشن هر روزم اوضاع بدترمیشه دلیلشم اینه که یه مشت آدم بی سواد مردم بیچاره رو دارن بدبخت و بدبختتر میکنن
اکثر بانکهای مرکزی دنیا طلا خریداری کردند اما بانک مرکزی ایران طلا حراج میکند ؛اونا اشتباه کردند یا اینا؟
متاسفانه هیچ کاری نمیتونن بکنن
اقتصاد ایران اقتصاد در حال سقوطه با این ادا اطوارها هم نجات پیدا نمیکنه!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار