بازدید 17131

بازار خودرو در انتظار یک تصمیم شفاف/ رئیس سازمان بورس: به‌ زودی عرضه‌ خودرو در بورس کالا از سر گرفته می‌شود

در هفته‌های اخیر، عرضه خودرو در بورس کالا و اعلام نظریات شورای رقابت در رسانه‌ها، باعث ایجاد فضای مبهم در خصوص آینده بازار خودرو و برنامه‌های خودروسازان شده است، تا جایی که رئیس سازمان بورس نیز تاکید داشته، صنعت خودرو حدود ۸ تا ۹ سال با معضل قیمت‌گذاری دستوری مواجه بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴ 31 January 2023

بازار خودرو در انتظار یک تصمیم شفاف/ رئیس سازمان بورس: به‌زودی عرضه‌ خودرو در بورس کالا از سرگرفته می‌شود

به گزارش تابناک اقتصادی؛ عرضه خودرو در بورس کالا، موافقان و مخالفانی دارد. موافقان از برچیده شدن سفره رانتخواران و دلالان در بازار خودرو می گویند و مخالفان نیز به انحصار در صنعت خودرو و ضرورت قیمت گذاری دستوری اشاره دارند.

این دوگانه در فضای کنونی اقتصاد باعث شده تا علاوه بر ابهامات گروه خودرویی در بازار سهام، به توقف عرضه خودرو در بورس و در نهایت کاهش عرضه در بازار منجر شود؛ روندی که دود آن به چشم متقاضیان واقعی خودرو رفته است. اما در این میان رئیس سازمان بورس اواخر دی ماه در نامه ای به وزیر اقتصاد نوشت: قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو خصوصا بر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، سهم مهمی در زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت را به خود اختصاص داده است... .

در پاسخ به این نامه، خاندوزی اعلام کرد: با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و عدم دریافت مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق روال گذشته ادامه یابد و در صورت هر درخواست از سوی سایر دستگاه‌ها و نهادها، موضوع مجددا در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح گردد.

وزیر اقتصاد چند روز بعد نیز در نشستی اظهار داشت: منتقدین عرضه خودرو در بورس کالا، راهکار پیشنهاد کنند. خاندوزی افزود: رویکرد دولت سیزدهم محدود کردن ویژه‌خواری، توسعه دسترسی مردم و بهبود چشم‌انداز تولید و تولیدکننده، همزمان است. سیاست‌گذار به دنبال انتخاب بهینه است و هزینه‌های احتمالی آن را هم می‌پذیرد. اگر سازوکارهای کم‌هزینه و پر منفعت‌تر از سازوکارهایی که سال‌های قبل آزموده‌ایم وجود دارد، ما استقبال می‌کنیم و پذیرای آن هستیم.

اما پس از نامه رئیس سازمان بورس و پاسخ وزیر اقتصاد، دوم بهمن ماه شورای رقابت در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس اعلام کرد: عرضه خودرو‌های خانواده دنا، پژو۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.

شورای رقابت در نامه به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات ایران خودرو و ساپیا به‌ جز هایما و تارا را انحصاری اعلام کرد.

در این نامه آمده بود: پیرو عرضه برخی خودرو‌ها در بورس کالا به اطلاع می‌رساند، مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ /۷/ ۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو یک سال بوده است. بدیهی است با انقضای این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شده است؛ بنابراین، مطابق مصوبات ۴۲۰، ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸ بازار خودرو‌های انحصاری شامل کلیه خودرو‌های سواری دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌جز دو خودروی هایما و تاراست و عرضه آن‌ها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد. قیمت این خودرو‌ها نیز باید براساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق فرمول Price Cap محاسبه گردد، فلذا عرضه خودرو‌های خانواده دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست. شایان ذکر است، شورای رقابت با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو موضوع بازبینی دستورالعمل‌های بازار خودرو را در دستور کار قرار داده است و در صورت تصویب مصوبه جدید در این، زمینه جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

خاندوزی نیز در واکنش به نامه شورای رقابت، در حاشیه آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران گفت: مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده است. نامه شورای رقابت در شورای عالی بورس مطرح و در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد. همچنین با شورای رقابت هم صحبت شده تا تعارض تصمیمات ایجاد نشود.

ماجرای خسارت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به سهامداران

عشقی رئیس سازمان بورس سه روز پس از نامه رئیس شورای رقابت، در نامه ای به وی نوشت: ارزش بازار سرمایه به واسطه تأثیر مستقیم این خبر در همان روز نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افت و ضرر قابل توجهی به دارایی سرمایه‌گذارانی که به مصوبات پیشین اعتماد کرده بودند وارد نمود. بدیهی است اعلام سیاست‌های بازار قبل از تصمیم‌گیری نهایی، عدم هماهنگی نهادهای عالی تصمیم‌گیری پیش از مداقه لازم و تصمیم‌گیری قطعی به نحوی که کلیه جوانب امر در نظر گرفته نشود، در نهایت به ضرر نظام حکمرانی خواهد بود.

جلسه ای که برگزار نشد

در شرایطی که روز گذشته خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه «پس از اتفاقات رخ داده طی روزهای گذشته درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا، اعلام نظرات شورای رقابت در رسانه‌ها منتشر شد و موجی از نگرانی در میان سهامداران بازار سرمایه به وجود آمد، خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه در جلسه‌ای مهم با حضور اعضای شورای عالی بورس، اعضای شورای رقابت و رییس سازمان بورس، پیگیر رفع نگرانی سهامداران و احقاق حقوق آنها خواهد بود و این جلسه در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار خواهد شد.» اما در نهایت عصر روز گذشته رییس سازمان بورس اعلام کرد: جلسه شورای رقابت و وزیر اقتصاد درباره عرضه خودرو در بورس به دلیل عدم حضور و به حد نصاب نرسیدن برگزار نشد.

عرضه خودرو در بورس به نفع کیست؟

بر اساس این گزارش؛ مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، روز گذشته در دهمین جلسه ستاد پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید با انجمن‌ها و تشکل‌های فعال اقتصادی کشور در مورد قیمت‌گذاری خودرو، گفت: شورای رقابت تاکنون وارد جزئیات نشده و تنها کلیات این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. در حال پیگیری هستیم تا در تصمیم نهایی، به صنعت خودرو آسیبی وارد نشود. دغدغه‌های شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو لحاظ می‌شود و زمان زیادی نسبت به جمع‌بندی این موضوع نمانده است. به‌زودی عرضه‌های خودرو در بورس کالا از سرگرفته می‌شود.

عشقی تصریح کرد: عرضه‌ها متوقف نمی‌شود و همچنان ادامه خواهد داشت. در خصوص برخی از خودروهایی که این شورا درباره‌ی آن نقطه‌ نظراتی دارد، در حال بررسی و مذاکره هستیم. رئیس سازمان بورس بیان کرد: در داخل شورای رقابت نظرات متفاوتی وجود دارد که هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نرسیده است.

رئیس سازمان بورس افزود: صنعت خودرو حدود ۸ تا ۹ سال با معضل قیمت‌گذاری دستوری مواجه بوده است. وی مطرح کرد: سازمان بورس ابتدا تمایلی به عرضه خودرو در بورس نداشت اما با توجه به ساختار این صنعت به این نتیجه رسیدیم که تنها راه نجات صنعت خودرو، بورس است.

عشقی در رابطه با ضرر و زیان قرعه‌کشی خودرو، بیان کرد: از طرفی از خودروسازان می‌خواهیم که خودرو را با نصف قیمت تمام شده، به فروش برساند و در عین حال نیز انتظار خودروی با کیفیت از آنها داریم.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: از طرفی دیگر مدیران خودروسازها توسط دولت تعیین می‌شوند و با وجود اقدامات دستوری در این صنعت، آن‌ها بازخواست می‌شوند.

وی بیان کرد: زمانی که می‌خواهیم اقدامی سازنده انجام دهیم، یک دستگاه نظارتی با هر استدلالی در آن اختلال ایجاد می‌کند و بدون اینکه وجه قانونی و حقوقی داشته باشد، مانع از اقدامی می‌شود که امیدها به آن بسته شده است. مقام‌معظم رهبری نیز امروز در فرمایش های خود به این موضوع اشاره داشتند.

رئیس سازمان بورس در ادامه گفت: بارها توضیح دادیم که عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و همچنین دولت است. دولت خواهان واگذاری دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپاست.

عشقی مطرح کرد: اگر خودروسازها به همان منوال گذشته پیش می‌رفتند، زیان انباشته آن‌ها امسال به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌رسید. درآمدهای آتی آن‌ها نیز توسط سیاست‌های موجود از بین رفته است و در چنین شرایطی امکان واگذاری خودروسازها از بین می‌رفت.

وی گفت: بورس کالا مشکلات مذکور را از میان می‌برد و در این بین امکان دارد در ابتدا ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از مبالغ مدنظر، معاملات انجام شود؛ این بستر موجب افزایش عرضه‌ها خواهد شد؛ اما در صورت ادامه شرایط پیشین، خودروسازان دیگر امکان افزایش ظرفیتی که امسال داشتند، در سال‌ آینده نخواهند داشت.

عشقی تصریح کرد: سازمان بورس با جدیت از عرضه خودرو در بورس کالا دفاع می‌کند، چون اگر عرضه‌ها تداوم نداشته باشد، امیدی به زنده شدن این صنعت وجود نخواهد داشت. رئیس سازمان بورس ابراز کرد: افرادی که از ابتدای سال خودرو خریدند تاکنون سود زیادی کردند اما افرادی که سهام آن‌ها را خریداری کردند، متحمل ریسک زیادی شدند.

عشقی بیان کرد: ما اقدام غیرقانونی انجام نمی‌دهیم و عرضه خودرو در بورس توسط عالی‌ترین نهاد این موضوع، یعنی شورای عالی بورس تصمیم‌گیری و انجام شده است؛ اما متاسفانه با نامه‌ای که زده شد، سهامداران زیان زیادی را متحمل شدند.

وی افزود: امکان اینکه یکباره تصمیم دیگری گرفته شود وجود ندارد چون این امر تبعات زیادی را در پی خواهد داشت. البته عرضه خودرو کماکان ادامه دارد و تنها در خصوص برخی از خودروهایی که مدنظر قرار گرفت، اختلافاتی به وجود آمد. رئیس سازمان بورس خبر داد: برای به نتیجه رسیدن این موضوع از مراجع تصمیم‌گیر و ذیصلاح مُصر خواهیم بود. امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکلات مذکور برطرف شود تا اصلاح صنعت خودرو رقم بخورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
مسئولان از هر ترفندی برای افزایش قیمت ها استفاده می کنند در نهایت هم مقصر افزایش قیمت ها را دلال و ... معرفی می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
لطفا یه جوانمردی،تاکید میکنم جوانمردی،بگه تو کجای دنیا،خودرو توی بورس عرضه میشه که توی ایران میشه،بعله یه ماشین صد میلیونی را عرضه ی محدود میکنند،بعد ملت میریزن اونو هفتصد میلیون میخرند،بعد این عقل کل ها میگن: دیدید چقدر خوبه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
این دولت همین و بلده واقعا کار دیگه ای ازش برنمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
جناب ناشناس
تو هر کجای دنیا پیدا کردی که برای فروش ماشین قرعه کشی بکنن، همون جا عرضه تو بورس را هم پیدا می کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
کف حقوق را خواهشا خواهشا بر حسب خط فقر محاسبه کنید نه کمتر ... این خیانت به مردم کشور است ...
همه این رفت و برگشتها شبیه بازی است. بفرمایند وقتی رسما اعلام میشود روزی بیش از سه هزار دستگاه تولید داریم، تولیدات همین ایام بلاتکلیفی کجاست؟؟!! کلا عرضه در بورس و قرعه کشی طی ده ماه اخیر چقدر بوده است؟
دستمزد کم کارگران از یک طرف و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها از سوی دیگر زندگی را به کام قشر ضعیف جامعه تلخ کرده است. این مشکلات باید حل بشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
دستمزدها اصلا با هزینه ها برابر رشد نکردند و همواره جلوی دستمزد را گرفتید
چرا قانون اسقاط خودروهای فرسوده در کشور اجرا نمی‌شود؟ طبق قانون کسی که 60 دستگاه خودرو وارد کرده موظف به اسقاط حداقل 10 دستگاه خودرو فرسوده است. چرا با رای دیوان‌، خودروهای وارداتی بدون اسقاط خودروهای فرسوده‌، شماره‌گذاری شده است؟ مگر قانون مجلس برای همه الزام‌آور نیست و همه در برابر قانون یکسان نیستند؟
بخاطر منافع یک عده سهامدار بورس کار اشتباه را میخواهند تکرار کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
ببخشید اقتصاد دان دیگه به بزرگی خودت!
دولت‌ کار خوبی میکنه‌ خرید خودرو‌ را سخت میکنه‌ چون‌ واقعا‌ خیابانها‌ و کوچه های شهرها‌ شده‌ مرکز‌ داغون‌ کردن‌ اعصاب‌ و روان‌ مردم‌ !
ما که فکری بحال بهبود‌ کیفیت‌ و کمیت‌ راهها‌ و معابر شهر‌ و روستا‌ نکرده ایم‌ اقلا‌ اینقدر‌ خودرو‌ مثل‌ نوقل‌ و نبات‌ پرت‌ نکنیم‌ بیرون‌ که شرایط‌ رفت و امد‌ ملتو‌ روز بروز‌ برزخ‌ تر بکنیم‌ ! واقعا‌ معضلیه‌ این‌ اتومبیل‌ امروز‌ در جامعه‌ ایران‌ !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
حرف شما درست ولی جوان بیکاری که مجبوره بره تو اسنپ یا شرکتهای دیگه با یه پراید آشغال کارکنه چند سال باید کار کنه تا
بتونه یه پراید صفر بخر ه تاکید میکنم پراید
فروش خودرو در بورس فقط و فقط به خاطر چند برابر قیمت فروختنه، این دولت هیچ قدمی برای منفعت ملتش برنمیدارد.
پراید تا ۳۵۰ ....۴۰۰ جا داره.....بقیه ماشینها هم تکلیفشون معلومه
گرانی خودرو یگ بی نظمی دد کل ایران بوجود آورده وتاسیر ان درتمام کلاهای مصرفی وغذای دارد وبا عث حرومرج میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
شما یه بار دیگه دوره ابتدایی را برو مدرسه، بعد اظهار فضل کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
آقا محترم که بدون هیچ اطلاعاتی نظر میدی. قبلنا میگفتن آدم تو کاری که سوادشو نداره نظر نمیده.
سلام و درود
آنچه هم اکنون در وضعیت معیشتی و بازار خودرو و تورم سرسام‌آور ملاحظه می کنید نتیجه عدم کفایت مسولین و انساجم فکری آن است .که فقط با تغییر فکر ایشان مسایل حل می گردد
هیچوقت هیچ تصمیم شفافی گرفته نخواهد شد و هیچ وقت مردم از این تصمیمات منتفع نخواهند شد.
دلال اول کارخانه . دلال دوم بوررسی ها .دلال سوم بنگاه داران ومصرف کننده چرخه اخر ؟جمعش کنید هرکس خودرو خواست مثل سال96 باید از کارخانه بخره
وقتی دانش در موضوع اقتصاد وجود نداشته باشد نباید توقع داشت اقتصاد درست شود
مثلا
موضوع کنترل تورم با نرخ بهره از نظریه های تیلور است ایشان به شدت توصیه می کند که برای تورم های بالا نباید از نرخ بهره استفاده کرد که نتیجه عکس دارد
حالا فکرش را بکنید نابغه های اقتصاد در دولت ما می خواهند در تورم ۵۰ درصد تورم را با نرخ بهره کنترل کنند
برادر من کشورهای دیگر تورم پایین را با نرخ بهره کنترل می کنند و دارای بانک های مرکزی مستقل و با حساب و کتاب دقیق هستند نه مثل بانک مرکزی ما که وابسته به دولت و کسری بودجه دولت و مشغول چاپ پول و هر کدام از بانک های ما ساز خودش را می زند و بطور غیر رسمی حساب و کتاب سود و بهره در دست خودشان است
من می خوام خودم شخصا یک دستگاه خودرو از دبی یا امارات وارد کشور کنم و گمرکی اونم رو پرداخت کنم آیا اجازه می دید یا باید از ابر فرغون های ایران خودرو و سایپا استفاده کنم؟
درهرحال مردم تاوان سو مدیریت این کشور رو دارن پس میدن سیزده ماه پیش ماشین پیش خرید رو هنوز ندادند منتظرن احتمال شورای رقابت قیمت گرون کنه بعد بدن درحالی که هر ارابه ای بااون پول میخریدم الان قیمتش سه برابر شده بود کسی درکشور پاسخگوی هیچی نیست الا جیب ورانت خودشون .
اگر خودروسازی 7-8 سال با معضل قیمت گذاری دستوری مواجه بوده مردم هم 40 سال با انتخاب اجباری، کیفیت پایین، قیمت های نجومی و ... در صنعت خودروسازی مواجه بودن!
وارد کننده خودرو که قرار شده سود مشخص و معلومی بگیرد ضرر خواب سرمایه اش که مسیولین با عدم توان تصمیم گیری فروش باعث شده اند را چگونه باید دریافت کنند؟؟
بورس هم شده جولانگاه دلالها و افزایش بی سابقه قیمتها .
کشورعتیقه ای داریم درکجای دنیا خودرو در بورس عرضه می شود
با وارد کردن ماشین به بورس به طور قانونی به چند برابر کردن قیمت خودرو به بهانه دلال هراسی اقدام کردن... از هیچ چیز هم ترسی ندارن. شورای رقابت رو به تخریب متهم میکنن فقط برای اینکه سهام های خریدار شدشون در بورس قیمتش بالا بره... خودش که داره میگه.... میگه خریدار خودرو سود برده ولی خریدار سهم !!!! سود نبرده.... وزیر اقتصاد مسئول سود بردن سهامدار خودرو سازی هستن یا یقه چاک کردنشون علت دیگه ای داره؟ مردم ارجح هستن و نباید فدای منافع یک شرکت خودرو سازی بی کیفیت بشن.... کار رو از پایه درست کنین لطفا... باید شرکت خودرو سازی بجای رانت بازی از پایه اشکالاتش برطرف بشه... الان ماشین های وارداتی قراره چند برابر قیمت تو بورس معامله بشن درحالیکه بعنوان خودروی اقتصادی وارد شدن؟؟؟ سود اینا رو تو بورس کی می بره؟ ماشین های چینی سر هم شده تو شرکت های خودرو سازی که چند برابر قیمت جهانی دارن فروخته میشن رو کی سودش رو میبره؟ چرا کسی وزیر اقتصاد رو درست نمنشونه روی صندلی ازش سوال کنه این کاراش برای چیه؟
این دولت راست میگه بگذاردماشینهای ژاپنی وکره ایوامریکایی باسن زیر ۵سال باسن پایین وارد شود تادردهن مونتاژکارهای داخلی بزند
فروش خودرو در بورس به نفع پولدارها است چون. قیمت ثابت نیست هر کسی با قیمت بالاتر بخرد صاحب خودرو میشود و مصرف کننده واقعی که پول و درآمد ش کم است محروم میشود
خدا نكنه يك موضوعى در جامعه ما سوژه و مد شود. آنوقت است كه به هر بهانه اى و بدون ارائه دليل و برهان بازار انتقاد، عيبجوئى و متلك گويى رواج پيدا ميكند. از چند سال پيش اين قرعه بنام صنعت قديمى، ريشه دار و تخصصى خود رو سازى در امده است. استفاده از كلمات ناشايست نظير " فرغون" يا " عرابه مرگ" و نظاير ان اگر از طرف دشمنان دانا براى قلع و قمع اين صنعت مادر نباشد از روى عدم آگاهى و اطلاع مى باشد. اينكه تبليغ ميكنند تصادفات خودروها كه متاسفانه جان عده زيادى از هموطنان عزيز را ميگيرد بدليل مشكلات طراحى و يا ضعف بدنه خودروهاى ساخت كشور أست بكلى احساسى بوده و بسيار دور از منطق و انصاف ميباشد. علت اصلى را بايد در عدم رعايت اصول مهندسى و ايمنى در جاده سازى از يك سو و رعايت كردن مقررات راهنمايى و رانندكى ( بخصوص در جاده ها) از طرف رانندگان جستجو كرد. كافى است يك سفر بين شهرى چند صد كيلومترى داشته باشيد و شاهد ده ها مورد سرعت غيرمجاز، سبقت هاى غير مجاز و خطرناك، انحراف به چپ هاى متعدد، ويراژها و كرى خوانى هاى عصبى و مرگبار باشيد. اينكه عنوان ميشود اگر همه از اتومبيل هاى پيشرفته و معروف خارجى استفاده كنند معجزه اى در كاهش تصادفات رخ خواهد داد بيشتر حالت توهم و خيال دارد تا واقعيت. چه بسا بدليل بالاتر بودن شتاب و سرعت اين خودروها وضعيت بدتر هم بشود. لطفا قبل از رد اظهارات نگارنده نيم نگاهى به آمار تصادفات جاده اى در كشورهاى صنعتى داشته باشيد كه چگونه عليرغم ساخت خودروهاى پيشرفته و برخوردارى از بهترين جاده ها و و رعايت قوانين و مقررات رانندگى توسط اكثر رانندگان ( نه همه انها) باز هم هر روزه شاهد تصادفات مرگبار جاده اى هستند. يعنى مشكل فقط خودرو نيست.
بعد از عرايض فوق ميرسيم باينكه ايا كشورهاى مختلف و حتى كاملا صنعتى با وضع تعرفه و عوارض بازرگانى از توليدات داخلى خود حمايت ميكنند يا دروازه ها را براى واردات كاملا باز ميگذارند؟ ما چرا بايد با راه انداختن كمپين تحريم خودروهاى داخلى باعث نابودى اين صنعت ملى بشويم و براى ديگر كشورها اشتغال ايجاد بكنيم؟ شوراى رقابت تا به حال چه گلى به سر مصرف كنندگان زده است كه اين چنين كاسه داغ تر از اش شده است ؟ نتيجه كار انها ورشكستگى صنعت خودرو سازى و پر شدن جيب مافياى دلالى و رانتخوارى بوده و ريالى نصيب مصرف كننده واقعى نشده است. حال كه با تصميم گيرى هاى هوشمندانه وزيران و مديران ارشد مفرى براى خروج از اين بن بست فاجعه اميز پيدا شده است چه دليلى دارد كه شوراى رقابت بر ادامه سياست هاى اشتباه و بى نتيجه خود اصرار ميورزد. در خاتمه ياد اور ميشود كه نگارنده هيچگونه نفعى در فروش لاتارى خودرو و يا عرضه منطقى و عاقلانه ان از طريق بورس ندارد.
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
آقا یا خانم واقع بین چند گرفتی از ایران خودرو یا سایپا که این رو تحویل ما دادی
دخترم در یک مدرسه ای درس می خونه با صد و پنجاه تا دانش آموز داخل یک کوچه اغلب دانش آموزا نزدیک به مدرسه زندگی می کنند ولی موقع ظهر صدو پنجاه تا ماشین دم در مدرسه منتظر فرزندشان هستند واقعا برای پیاده ها هم غیر ممکن است در آن ترافیک حرکت کنند. حال آنکه سه تا مدرسه نزدیک بهم هسند ببینید چه حال و روزی اتفاق میفته
مردم و جوانان ناامید اززندگی و آینده قیمت مصرف کننده چی باید پایمال بشه وکسی هم جوابگو نیست
بورس به هرجارخنه کردآنجاراباخاک یکسان می کنی.آقای بورس این چندصباء می گذردچون شب عیدی بلاخره صندوق طی گشیده فروش خودروکجاش به شماارتباط داری عنوان می کنیدسهامدارآسیب دیده آقای بورس منی که سهام بانک ملت وسرمایه راتو۸سال دوبارسودواریزنکردندمکرشمامسئول بورس نیستیدخوب چراسوداین ۲بانک واریزنمیشی مثل اینکه عادت داریدهرسال یی جآرارخنه کنید.بعدآمیتوانی سینه صدهزارسهامداربه سینه بزنی.خوب بلدیدداستان سرایی کنید
بورس یک طرح موفق بود ، چرا که چون سرمایه اولیه برای خرید می خواهد و همچنین اگر فرد تکمیل وجه نکند ،دچار خسارت خواهد شد ،در نتیجه در عدم توجه مردم به خودرو را ، داشت کاهش می داد و این باعث کاهش قیمت نیز شده بود ، ضمنا خودرو سازها نیز راضی بودند ، فقط دلالان و شورای رقابت ناراضی بودند ؟!؟
مطمعنا خودروسازدوست دارد به منوال قبل باشد که از اب گل الود ماهی بگیردگرچه همین حالا هم به بهانه مادران و اسقاط خودرو فساد خودرا دنبال میکنند و به ۳۰ درصد قیمت بیشتر دربورس راضی نیستند . بهترین حالت فروش خودرو دربورس است . و اگر غیر از این باشد بایدحداقل ۲۰ درصد به قیمت کارخانه اضافه شود و درثبت قرعه کشی مثل بورس شرکت کنندگان کل مبلغ ماشین رو واریز کنند و ضمنا وکالت فروش هم قبل از دو سال اول غیر قانونی باشد .والسلام
از صاحبان تمام خودرو سازان جهان خواهشمندم جهت کشف قیمت محصول خود به بورس ایران مراجعه کنند یه یه وقت بابت ارزان فروشی متضرر نشن.
یک سوالی هست که مثلا الان قیمت کارخانه ای یک مدل خودرو مثل فیدلیتی حدود یک میلیارد تومن هست یعنی تولید کننده با دلار 40 تومنی با دادن مالیات های مختلف به دولت این قیمت میده بیرون .همین خودرو وقتی میاد تو بودس میشه حدود دوبرابر
زیان انباشته خودروسازان را مردم باید بپردازن؟
خدا کنه زودتر ادامه پیدا کنه، خیلی ها در بازار بورس از سر این تصمیم نابه جا متضرر شدن؛
این قبیل تصمیم ها تبعات سنگینی دارد و باید روند فروش ادامه پیدا کند، شفاف ترین مسیر بورس کالاست
جناب واقع بین و ناشناس عزیز الان ۲۰۶ در این سال ۱۴۰۱ چندتا در بورس و فروش فوقالعاده و پیش فروش فروختن؟؟؟؟
بورس کالا جای فروش خودرو نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل