بازدید 17252

چراغ سبز برای تداوم عرضه خودرو در بورس کالا/ دفاع وزیر صمت از عرضه خودرو در بورس: سرکوب قیمت به هیچ وجه مورد تایید رئیس جمهور هم نیست

رای اکثریت اعضای شورای عالی بورس به تداوم عرضه خودرو در بورس کالا؛ این خبری بود که شب گذشته از جلسه‌ای مهم خارج شد؛ تصمیمی که با هدف حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده و در جهت تداوم شفافیت و حذف رانت قرعه کشی خودرو گرفته شد.
کد خبر: ۱۱۶۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴ 25 January 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته های اخیر، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، به چالشی میان دستگاه های مختلفی همچون بورس، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و شورای رقابت تبدیل شده بود، تا جایی که با ورود رئیس سازمان بازرسی کل کشور به چالش عرضه خودروها در بورس، شرایط تغییر کرد و خبرها حکایت از توقف عرضه خودرو در بورس کالا داشت، به گونه ای که به دنبال ورود سازمان بازرسی، سخنگوی وزارت صمت درباره دلیل لغو عرضه دنا در بورس کالا گفت: لغو عرضه این خودرو در بورس به دلیل ملاحظات ناشی از ورود سازمانی بود. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به سازوکار قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت اظهار داشت: تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت بر عهده شورای رقابت بود تا اینکه سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به مدت یک سال تنظیم قیمت با هماهنگی وزارت صمت به تنظیم بازار سپرده شد. مدت زمان این مصوبه که قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار گذاشته؛ آبان ماه به پایان رسید و متأسفانه شورای رقابت عرضه خودرو را انحصاری می‌دانست و در حالی‌ که باید فرمول قیمت گذاری را انجام می‌داد، متأسفانه یک‌باره عرضه خودرو در بورس آغاز شد.

خداییان تاکید کرد، در حالی‌که شورای رقابت از تصمیم قبلی خود هنوز عدول نکرده و برای کالا انحصاری شده نباید عرضه خودرو در بورس آغاز می‌شد، باعث افزایش قیمت‌ها شد، به گونه‌ای که قیمت اولیه خودرو نسبت به قیمت خودرویی که در بورس کالا ارائه می‌شد، ۱۰۰ درصد افزایش یافت. در نهایت در هفته های گذشته، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود سازمان به این موضوع خبر داد و تاکید کرد: این سازمان به عرضه خودرو در بورس ورود کرد، چون زمانی که شورای رقابت هنوز از تصمیم خود عدول نکرده نباید خودرو در بازار بورس ارائه شود.

این اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حالی بود که چند روز بعد، عشقی رئیس سازمان بورس به خاندوزی وزیر اقتصاد نامه‌ای نوشت و تاکید کرد: تاکنون تنها ۳۶۰۰۰ انواع خودرو در بورس کالا معامله شده و رانتی بیش از ۱۱ همت از بین رفته است.

در روز‌های گذشته اظهارات شفاهی مسئولان محترم سازمان بازرسی کل کشور، جلسات برگزار شده در شورای رقابت، برخی از مکاتبات صورت گرفته از سوی نمایندگان محترم مجلس با وزارت صمت و ... سبب شده است در خصوص ادامه این روند ابهاماتی ایجاد شود. از طرفی این اظهارات بعضا بر خلاف اختیارات قانونی دستگاه‌ها در خصوص کالا‌های مورد معامله در بازار سرمایه بوده و این ابهام سبب نگرانی سرمایه‌گذاران شده است؛ لذا از حضرتعالی تقاضا می‌شود در این خصوص ارائه طریق و راهنمایی فرمائید. "

در شرایطی که عشقی در نامه به وزیر اقتصاد خواستار اقدام مناسب و فوری برای از بین بردن ابهامات عرضه و فروش خودرو در بورس کالا شده بود، خاندوزی پاسخ این نامه را داد.

وزیر اقتصاد بیان داشت: سیاست وزارت امور اقتصاد و دارایی حمایت از سرمایه گذاران و افزایش شفافیت است. وی افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و عدم دریافت مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق روال گذشته ادامه یابد و در صورت هر درخواست از سوی سایر دستگاه‌ها و نهادها، موضوع مجددا در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح شود.

 

نامه شورای رقابت برای توقف عرضه شاهین، پژو ۲۰۷ و دنا در بورس

 

پس از نامه رئیس سازمان بورس و پاسخ وزیر اقتصاد، دوم بهمن ماه شورای رقابت در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس اعلام کرد: عرضه خودرو‌های خانواده دنا، پژو۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.

شورای رقابت در نامه به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات ایران خودرو و ساپیا به‌ جز هایما و تارا را انحصاری اعلام کرد.

در این نامه آمده بود: پیرو عرضه برخی خودرو‌ها در بورس کالا به اطلاع می‌رساند، مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ /۷/ ۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو یک سال بوده است.

بدیهی است با انقضای این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شده است؛ بنابراین، مطابق مصوبات ۴۲۰، ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸ بازار خودرو‌های انحصاری شامل کلیه خودرو‌های سواری دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌جز دو خودروی هایما و تاراست و عرضه آن‌ها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد. قیمت این خودرو‌ها نیز باید براساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق فرمول Price Cap محاسبه گردد، فلذا عرضه خودرو‌های خانواده دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.

شایان ذکر است، شورای رقابت با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو موضوع بازبینی دستورالعمل‌های بازار خودرو را در دستور کار قرار داده است و در صورت تصویب مصوبه جدید در این، زمینه جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

 

واکنش خاندوزی به نامه شورای رقابت برای توقف عرضه خودرو در بورس

خاندوزی در حاشیه آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران در پاسخ به خبرنگاران گفت: مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده است. وزیر اقتصاد افزود: نامه شورای رقابت در شورای عالی بورس مطرح و در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد. همچنین با شورای رقابت هم صحبت شده تا تعارض تصمیمات ایجاد نشود.

جلسه مهم شورای عالی بورس

روز گذشته شورای عالی بورس تشکیل جلسه داد که بخشی از آن به بررسی ادامه یا توقف عرضه خودرو در بورس کالا اختصاص داشت.

فاطمی امین وزیر صمت در جلسه شورای عالی بورس، با بیان اینکه در حال حاضر عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین روش است، بر تاکید رئیس جمهور بر حفظ حقوق یک میلیون سهامدار شرکت‌های خودروساز و سهامداران عدالت اشاره کرده و گفت: رئیس جمهور بارها تاکید کرده است که در قیمت‌گذاری‌ها نه حق تولیدکننده تضییع شود و نه حق مصرف‌کننده؛ بنابراین، سرکوب قیمت به هیچ وجه مورد تایید شخص رئیس جمهور هم نیست.

وی تصریح کرد: مهمترین اثر مثبتی که عرضه خودرو در بورس کالا داشته و بدان توجهی نکرده‌ایم، این است که با کاهش قیمت خودروهای نو، قیمت خودروهای دست دوم که اتفاقا بیشترین میزان گردش مالی در بازار خودرو را هم دارند، کاهش چشمگیری داشته است. بدین ترتیب منافع مصرف‌کنندگان، هزاران برابر بیش از اعدادی که اعلام می‌شود، حفظ شده است.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: ابزارهایی در بورس کالا وجود دارد که در کنترل قیمت‌ها کارآمدی بسیاری دارد. فاطمی‌امین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: عرضه سیمان در بورس کالا نمونه موفق کاهش و کنترل قیمت ها بود.

در نهایت در جلسه عالی شورای عالی بورس، با رای اکثریت اعضا با ادامه عرضه خودرو در بورس کالا موافقت شد. 

این در حالی است که روز گذشته نیز خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درخصوص عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس متأثر از مصوبه شورای‌عالی بورس و با نظر مثبت وزارت صمت انجام گرفت، این یک شیوه است و دولت منفعت مردم را در نظر می‌گیرد. دولت اقداماتی در موضوع عرضه و تولید و هم‌چنین حذف سوداگری و دلال‌ها از بازار خودرو انجام داده است. یکی از ابزار‌های مؤثر برای حذف دلال‌ها، بورس کالا دیده شد که دسترسی و شفافیت و مجموع منفت مصرف‌کننده واقعی و سازنده واقعی بیشتر خواهد بود و قبلاً هم گفته‌ایم اگر واقعاً سازوکار مؤثرتری برای تأمین منفعت مردم هست، از آن استقبال می‌کنیم. بیش از ۲۷۵۰ میلیارد تومان قیمت کمتر از قیمت بازار بوده و این منفعتی است که مردم داشته‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶۸
اسمش شورای رقابته، اسمش سازمان بازرسیه، اسمش نماینده مجلسه اما تصمیم گیریش (مخالفت با عرضه خودرو در بورس) به نفع دلالان خودروست؟ آیا نباید شک کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
آقایونی که خودتونو برای خودروسازها(تابوت سازها)...،در کدوم کشور به جز ایران خودرو توی بورس،عرضه میشه؟؟؟خدایا...
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
دوست عزیز دلال همنجا هم میخره و با سود کمتری نسبت به قبل می فروشه! در مدل قرعه کشی دلال باید شانس میاورد تا خودرو بهش برسه و دلالی کنه الان دیگه با تعداد کارت ملی خریداری شده هر مقداری که دلش بخواد میخره و تازه به نفعش شده. سود هر خودرو کمتر اما تعداد بیشتر خودرو که میخره جبرانش می کنه! اصلا سر نحوه عرضه نباید بحث کنید! خود عرضه باید زیاد بشه! اگر نمیتونن به اندزه نیاز کشور تولید کنند وارد کنند به همین سادگی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
دلالان خودرو دنبال یک شغل مولد باشند. این دولت قصد دارد پول مفت حاصل از دلالی را در اکثر کسب و کارها محدود کند.
ناشناس
| Canada |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
l ‌
پرفسور نادر انقطاع، استاد دانشگاه پنسیلوانیا مدال بنجامین فرانکلین را دریافت کرد.
به گزارش پن تودی، انقطاع با اشاره به دریافت این جایزه توسط اشخاصی مانند آلبرت انیشتن، نیکولاس تسلا، الکساندر گراهام بل در این‌باره گفت: به عنوان یک دانشمند ، از دریافت این مدال بسیار مفتخر هستم و این بالاترین ستایش است.
مدال «بنجامين فرانکلین» که یکی از قدیمی‌ترین جوایز علمی در حوزه علم و مهندسی است، به دليل نوآوری های دگرگون کننده نادر انقطاع در مهندسی مواد جدید با امواج الکترومغناطیسی، با کاربردهای گسترده در محاسبات فوق سریع و فناوری های ارتباطی به او تعلق گرفته است.
نادر انقطاع، استاد در گروه های مهندسی برق و سیستم‌ها و مهندسی زیستی در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی و استاد فیزیک و نجوم در در دانشگاه پنسیلوانیا است.
ناشناس
| Canada |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
سرمایه گذاری در بورس= نابودی سرمایه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
امروز ارز زیادی(در وضعیت کمبود ارز) برای واردات خودرواختصاص داده شد که مشکل مصرف کننده حل بشه نتیجه
قیمت پایه با سود عادلانه (که خودش بازم طرف وارد کننده را به بهانه های مختلف میگیرند)عرضه میشه مثلا خودرو ایکس 400میلیون دلال که کارت ملی خریده همین خودرو را میزنه ششصد هفتصد میلیون تومان و با سودی که میگیره بازم به مردم میفروشه (که البته با تعداد خودروی که ایشان و رفقهایش گرفته اند بازار در دستشان هست هر قیمت بخواهند میفروشند)پس وارد کننده سود ناعادلانه برده دلال هم همینطو ر آش هم همان آش مانده کاسه هم همان کاسه مشکل خودرو مصرف کننده و قیمت نا متعادلش حل نمیشه
بابا اگر این مدیران مدیر بودند که این مشکلات حادث نمیشد تازه حادث شده میخواهیم مشکل را برایمان کسانی حل کنند که خودشان این مشکل را ایجاد کردند در اصل پاداش ایجاد مشکل در کشور را میگیرند و هر آنچه کاشته اند دوباره درو میکنند
بیچاره مردم
باید برا یخودمون متاسف باشیم
تکنولوژی ۴۰ سال پیش بقیمت چن برابر خودروهای روز اروپا و آسیا
سرکوب قیمت بهیچ وجه مد نظر رئیس جمهور نیست!!!
درود بر سید محرومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
معنی سرکوب قیمت رو هم فهمیدیم.
من خودرو ندارم. ۴۸ سالمه. با هزار بدبختی وام گرفتم. تا اومدم بجنبم قیمتها فرار کردند. حالا من موندم با قولی که بعد از سالها به بچه هام دادم و قسطی حدود ۳ میلیونی. .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
خودرو های چینی وارداتی را که در دوبی پانصد میلیون
تومان قسطی هستند

را چرا باید تا دو میلیارد تومان یعنی ۴ برابر قیمت به مردم فلکزده ایران میفروشند ؟؟

معلوم است که سود آن در این بازار انحصاری به جیب دولت و مافیای قدرت و ثروت میرود !!!؟

لطفا دیگر رییسی شعار بنفع دفاع از محرومان ندهند
عرضه خودرو در بورس برای جلوگیری از سرکوب قیمت ها !!!!! هر چه افزایش قیمت ها بیشتر به سود دولت دلال و قاچاق و ..... هم بهانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
طعم شیرین عدالت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
این جماعت استادماله کشی هستند

و بنام حمایت از مصرف کننده یک بازار بشدت انحصاری بنفع دولت و مافیای خودرو درست کردند

و دقیقا به ضرر تمام مردم و بنفع جیب قدرت و ثروت و دو خودرو ساز تابوت ساز کار میکنند
دولت راه خالی کردن جیب مردم رو یاد گرفته . خودش با هیجانات سیاسی و کمبود عرضه بازار سیاه ایجاد کرده و قیمتها رو برده بالا حالا با ارائه تو بورس به قیمت اندکی کمتر از روز بازار سیاه پول مردم رو میزنه به جیب . این کار رو با خودرو شروع کرد حالا به سکه و دلار هم کشیده . خدا به داد این مردم برسه که توقع دارند دولت مشکلاتشون رو حل کنه !!!!!
بورس یک آینه ۴ وجهی است وجه اولش رفتار مردم را نمایش می دهد وجه دومش رفتار مسئولین را نمایش می دهد وجه سومش رفتار صنعت و تولید را نمایش می دهد و وجه چهارمش رفتار جهان را نمایش می دهد

وجه مردمی بورس در ایران به ما می گوید ما دچار مردمی هستیم که سرمایه گذاری سالم را رها کرده و دنبال سرمایه گذاری غیر سالم هستند و در بالا می خرند و در پایین می فروشند

وجه دولتی بورس به ما می گوید که ما دچار مسئولین دم دمی مزاج هستیم که تصمیمات آنها یک هفته و یک ماه دوام نمی آورد و نا پخته و فاقد کارشناسی است که نمونه اخیر آنرا در بورس خودرو می بینیم که هنوز اقدام نشده برخی نمایندگان دنبال حذف آن هستند و دلشان بحال مردم سوخته است

وجه صنعتی و تولیدی بورس به ما می گوید که سود تولید پایین تر از بهره های بانکی است و صنعت و تولید دچار قیمت های دستوری و تصمیمات غلط است

وجه جهانی بورس حالت نرمال خودش را نمایش می دهد و نشان می دهد که بر خلاف اقتصاد ایران اقتصاد جهان یک روال منظم را طی می کند و حرکت آن قابل پیش بینی است
برای فروش خودرو چه دفاعی ای می تونه داشته باشه !! ؟ حتما نمایندگان هم قبول می کنند !! خودرو هم انحصاری است و هم در بورس چند لا پهنا به خلق الله می اندازند و هم وزیر صمت دفاع می کنه !!! ؟
عرضه خودرو در بورس اتفاقا به نفع دولت هم است چون وقتی قیمت در بورس کالا با بازار آزاد زیاد تفاوتی نداشته باشد مالیاتی که از طریق خودرو به دولت می رسد بیشتر است که دولت حتی می تواند درصد آنرا بالا ببرد
همچنین فضای دلالی را بی رونق تر می کند و باعث می شود کسی که واقعا نیاز به خودرو دارد وارد آن شود
گمان نکنم برای دلال به صرفه باشد و ریسک کند که از طریق کارت ملی دیگران از بورس کالا خودرویی بخرد که فاصله قیمتی آن با بازار زیاد نیست

ضمن اینکه بورس کالا در حال حاضر بهترین راه حل است اما راه حل بهتر این است که وارادات خودرو تا متوازن شدن فروش و خرید افزایش یابد که متاسفانه یک عده به آن تن نمی دهند و با تصمیمات مردم و صنعت را دچار بدترین حالت کرده اند

حمایت از تولید داخلی بسیار خوب است و باید هم باشد اما بشرط آنکه مبتنی بر اصول و قواعد و از روی سواد و دانش باشد نه گتره ای و بدون فکر
معلومه رئیس جمهوری مخالف افزایش قیمت خودرو نیست ا
کسانی که به رئیسی رای دادند و ندادند هر دو نوش جان بفرمایند دولت یک دست ارزشیمند را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
من رای دادم و هنوز هم ازش دفاع میکنم به جز مواضعش در سیاست خارجی را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
از چی دفاع میکنی؟؟؟؟ با این منطق های صد من یه غازتون کشور رو به قهقرا بردید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
من از زمانی که ایشان رییس جمهور شد تمام شش کلاسه ها را دوست دارم
موافقت با بازار سیاه هدایت شده توسط دولت
این قیمتگذاری دستوری در کشور ما به یکی از مهمترین عوامل رانت و فساد تبدیل شده. من نمیگم در شرایط جنگ اقتصادی باید بازار رو کامل به حال خودش رها کرد اما خیلی جاها این سرکوب قیمتها و قیمت گذاری دستوری در نهایت به زیان مردم شده. دولت اگر میخواد به مردم کمک کنه باید مستقیما به افراد کم درآمد کمک کنه.
پاسخ ها
كامران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
نيازي به حمايت دولت نيست. فقط كافيه بازار خودرو رو به خودش واگذار كنن و مثل همه جا اجازه بدن واردات
با تعرفه منطقي حداكثر ٢٠ درصدي وارد شه. مردم خودشون انتخاب خواهند كرد كه چي بخرن؟
بایدم شورای عالی بورس از عرضه خودرو در بورس حمایت کنه! هم حق السهمشو برمیداره هم چراغ بورس همیشه سبزه!
محصولات در پروسه تولید و در مراحل مختلف هزینه ایی دارند مجموع این هزینه ها وهزینه بازاریابی قیمت تمام شده محصول می باشد حالا اگر این محصول رقیب هم داشته باشد از هزینه نهایی به جهت رقابت کم خواهد شد ومحصول به دست مصرف کننده می رسد اما در ایران در محصولی مثل خودرو انحصار را به دو خودرو ساز داده اند واز طریق بورس مصرف کننده ها رو ( مردم ودلال ها می باشند) را بجان هم انداخته ودولت وکارخانه باتعبیر واهی کشف قیمت ، کلاه مردم را برداشته کالاه هارا سه قیمتی می کنند 1 قیمت کالای درب کارخانه 2 قیمت خنده دار کشف شده در بورس3 قیمت بازار آزاد آقای وزیر بازرگانی آقای وزیر اقتصاد شما کجایی هستید
مگر تابلو نقاشی پیکاسو داری می فروشی که مزایده راه انداختین؟ توان تولید به میزان نیاز داخلی رو ندارید جلو واردات رو هم گرفتین عرضه رو کم کردین و حالا با مزایده با قیمت بالا می فروشین؟ در طول تاریخ چنین چیزی مشاهده نشده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
چون در طول تاریخ با دلال برخورد نشده که شما هم مشاهده نکردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
خود دولت میخواد دلالی کنه و فرغونها را در بورس به چندین برابر قیمت به مردم فلک زده قالب کنه و
مهدی
| India |
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
در طول تاریخ در هیچ کشوری مشاهده نشده و نخواهد شد جز اینجا! اقای محترم که فکر می کنی این کار به نفعته یکم فکر کن خوب! انحصار و عدم رقابت کارو به اینجا کشونده که فرغون بهت بدن به قیمت یه ماشین تقریبا خوب اروپا و ضمنا منتم سرت بذرن و بری تو صف یا مزایده ام شرکت کنی! همه دنیا رقابت بین کشور ها موجب کنترل قیمته! اینجا چی؟ حراج رراه بندازیم هر چی گرونتر فروختیم بهتر!
با سرکوب قیمت موافق نیست یعنی با گران فروشی موافق است؟ قیمت خودرو ۱۸۰ میلیون تمام شده در بورس با حراج به ۴۵۰ میلیون میرسد طرف میبرد در بازار میفروشد ۶۰۰ میلیون واقعا رییسی خوب مملکت را اداره میکند
معلومه... چرا مخالف باشه
سرکوب قیمت چیه؟! مردم عدالت را می خواهند. جلوگیری از طغیان گرانفروشی و بنجل فروشی، اسمش سرکوب قیمت نیست!!!
بورس یعنی کلاه برداری و حمایت دولت و مجلس از کلاه بردار...
من کارگر حتی توان خرید خودرو از درب کارخانه رو ندارم چه برسه به بورس که به قیمت بازار آزاد خودرو می فروشه...
از طرف دیگه بازار آزاد با عرضه خودرو در بورس قیمت خودرو رو 200 درصد گران کرده یه پراید مدل 80 سه ماه پیش کسی 20میلیون نمی خرید الان با عرضه خودرو در بورس همون پراید مدل80 شده 90میلیون این چه مملکت یه...
برادرجان
برای همه مشخصه که خودروسازها(که 30 درصد سهامشون برای یک مجموعه خصوصی در یک برنامه مشخص به مدت دو سال از عرضه خودرو به بهانه هایی همچون کمبود قطعات و.... به بازار خودداری کردنند و حتی خودروهای خود را در پارکینگ ها انبار کردنند تا تعادل عرضه و تقاضا بهم بخوره و لاجرم چیزی که تقاضاش بیشتر از موجودیش باشه قیمتش میره بالا و خودرو هم به همین دلیل در بازار گرون شد و بهانه ای برای افزایش قیمت های این دو کارخانه شد.
الان هم اگر دیروز به جای 2000 هایما، 10000 هایما در بورس عرضه میشد، قیمتش همون قیمت در میومد،

مثل اتفاقی که برای شاهین افتاد)
یعنی حتی در بورس هم سیاست فروش قطره چکانی.
به ادعای وزیر صمت ما سالانه یک میلیون خودرو میسازیم، این یعنی ماهانه 80 هزار خودرو، ولی تو این یک ماه کلا 20 هزار خودرو هم عرضه نشد
چرا؟ کاملا مشخصه میخوان عطش بازار کم نشه
خنده دار اینه که دیروز 2000 تا هایما عرضه شد گفتند که هفته بعد عم همین تعداد عرضه میشه، چرا جفتش رو یکجا عرضه نکردنند؟
با خودرو ساز باشه روزانه 100 تا 100 تا عرضه میکنه که
قیمت به 2 میلیارد هم برسه
برو ماجرای حباب پیاز لاله هلندی رو بخون تا بفهمی ماجرا چیه برادر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
پیشرفت یک حباب اقتصادی را به سه مرحله می‌توان تقسیم کرد.
مرحلهٔ نخست عدم توازن بین عرضه و تقاضا،
مرحلهٔ دوم وارد شدن واسطه‌ها،
مرحلهٔ سوم درگیر شدن مردم عادی با بحران اقتصادی
است.
در ایجاد حباب قیمت خودرو ، خودروسازهای ایران دو مرحله اول را ایجاد کردنند
مدرک واضح هم ، کنارگذاشتن تولید دو خودرو پرتیراژ و ارزان قیمت پراید و پژو405، به بهانه واهی ایمنی پایین (یعنی کوییک و تیبا ایمن تر هستند؟)}
ترا خدا روز و روزگار ما را ببینید ، دولتمردانمون بجای طرح و اجرای پروژه های بزرک و تحول در اقتصاد و رابطه با دنیا و تسهیل تولید و صادرات و بالاخره آبادانی کشور و بهروزی مردم همش دم از فروش خودرو و نرخ ارز و. ... صحبت میکنن. خدایا خودت به دادمون برس
بله کاملا درسته. سرکوب قیمتها مطلوب نیست بلکه کشف قیمت مطلوبه.

دلارو هم ببرید بورس کشف قیمت کنید به نظرم حیفه سرمایه مملکت به 43 تومن فروخته بشه.قیمتش خیلی بالاتر باید باشه یه وقت دولت انقلابی ضرر نکنه.
صبح خیلی زود که سر کار بروی مشاهده می کنی تعداد زیاد ماشین های صفر تولید داخل که در کوچه ها پارک شده اند. معنی: 1-اکثر خانواده ها چند ماشین دارند که بدلیل نبود پارکینگ در کوچه و خیابان پارک کرده اند. 2- اتومبیل بیش از نیاز می باشد، از حالت مصرفی و نیاز خارج شده و به حالت سرمایه ای درآمده و افراد برای دلالی ماشین می خرند. نتیجه: بازار به اشباع رسیده و با رفع هیجان برای دلالی قیمت نزولی خواهد شد. دلیل: ایجاد هیجان برای کسب سود و دلالی توسط ...
رسما همه دارن اعتراف می کنن که قرعه کشی ها رانت داشته
این یعنی بی اعتمادی به سیستم در حد لالیگا
یکی نیست بگه اون هایی که باعث و بانی و مجری قرعه کشی بودن رو بیارید و گوششون رو بکشید جلوی ملت
آخه تا کی بی اعتمادی را افزایش می دهید
خب، معلومه دیگه. رئیس جمهور بس که دل رحمه هیچگونه سرکوبی را تایید نمی کنه. مخصوصاً سرکوب قیمت ها را.
در وضعیت کنونی ای کاش واردات خودرو آزاد می شد خودرو های ملی که به اندازه کافی تقاضا دارند ای دولت مردان دست بجنبانید بعضی وقت ها خیلی زود دیر می شه چهار سال می گذره مردم افسوس چهار سال گذشته را می خورند
فعلا چیزی که ثابت شده و بیشتر داره ثابت میشه به ملت اینه که هیچ دلسوزی توسط مجلس دولت انجام نمیشه و نخواهد شد با این شرایط
این چه وضع قیمت است؟
سلام . عزیزم عرضه خودرو در بورس زمانی مفید است که رقبا اجازه فعالیت داشته باشند نه چند خودرو ساز فشل
بورس خیلی تواناست اجازه ندهد مردم عادی در بورس سهام بدبخت شوند تا آنها هم دنبال خودرو و شکه و دلار نروند. 80 میلیون دلال
عرضه و تقاضا = ازدیاد قیمت
چطور شیوه عرضه و تقاضا برای خودرو در بورس مجاز است اما در بازار مجاز نیست؟ هر دو چهار لا پنهنلا می چپونن تو پاچه مردم.
عرضه و تقاضا برای دکتر و دارو و خانه و مرغ و برنج و آینه بغل و نخود و ....مجازه؟
کارخانجات تولید خودرو برای همیشه باید تعطیل شود چون مردم خسته شدند از بس شاهد تولید خودروهای بنجل ازشرکت های معتبر خودرو سازی شدند
بورس باعث گرانی خودرو است. بورس. همان مزایده است. همه چی. به نفع پولدارها و خودرو ساان
درباره مرکز ملی رقابت
بر اساس ماده ۵۴ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به منظور انجام امور کارشناسی واجرای فعالیتهای دبیرخانه ای شورای رقابت، مرکز ملی رقابت در قالب موسسه‌ای دولتی مستقل زیر نظر رییس جمهور در سال ۱۳۸۹تاسیس گردید.

وفتی شورا زیرنظر رئیس جمهور تاسیس شده پس چرا با خواسته رئیس جمهور و دولت مخالف است و چرا رئیس جمهور رئیسشو برکنار نمیکنه.؟
قیمت لوکوموتیر چند؟؟؟؟
خودرو نباید در بورس و دلالان فروخته شود ۹مییلیون مشتری آماده کارخانه دارد چرا باید دست به دست و بیخودی قیمت را بالا ببرند ایثارگران ۷۰۰ شبانه روز در خط مقدم جبهه و شرکت در چند عملیات قادر بخرید یک خودرو نیستند و بنیاد شهید هم برای خانواده شهدا و جانبازان بالای ۲۵ درصد ۲۰ هزارتا سهمیه گرفت برای بقیه هیچ کاری نکرد
مفهوم مخالفت دولت را سرکوب قیمت ها چیه؟
موافقت با جهش دادن لحظه به لحظه قیمتها؟
پس چطور جلوی دوربین به میلیون ها نفر نگاه می کنید و از تک رقمی شدن نرخ تورم و کاهش نرخ ارز و طلا و مسکن و افزایش قدرت خرید و پول ملی دم می زنید؟
در سایه انحصار و تعرفه سنگین در واردات خودرو شما به هر روشی که خودروهای داخلی رو به فروش بزاری باز هم قیمت ها به دلیل انحصار طلبی و عرضه کمتر از تقاضا باز هم خودرو ها به دست دلالان میرسه و عملا برای مردم جز گران فروشی و عدم تولید خودرو با کیفیت توسط خودرو ساز هیچ نتیجه مثبتی نداره. اونهایی هم که در بورس صاحب خودرو شدند تعداد اندک از متقاضیان واقعی خودرو بودند اکثرا دلالانی هستند که یا اجاره کارت ملی صاحب خودرو میشوند و در بازار ازاد خودرو ها رو به فروش میرسانند در واقع با این روش هم قیمت خودرو بازار به شدت افزایش پیدا میکند.و در دور بعدی عرضه خودرو به بورس به همان تناسب افزایش قیمت خودرو در بازار قیمت های پایه در بورس افزایش میابد. و یک دور باطل افزایش قیمت شدید خودرو را خواهیم دید .
یعنی این قیمت‌های سر به فلک کشیده رو میگید سرکوب قیمت؟ بعد رئیسی هنوز هم این هزینه بالا رو قبول نداره؟؟

باید چطور و چقدر باشه که تایید بشه؟
تنها راه نجات هر کالا و رفع فساد آزادسازی است. آزاد قیمت گذاری در کنار آزاد سازی واردات، تنها راه رفع فساد ، دست برداشتن دولت از ماشین فروشی، مرغ و گوشت فروشی، طلا فروشی، دلار فروشی .... است.
طرز تفكر و برنامه ريزى اين مديران اقتصادى منو كشته ، براى تحويل گرفتن سكه خريدارى شده از بورس بايد به تهران برويد ، مثلا از بندر عباس و خاش و بوشهر به تهران برويد ، به دروغ مى گويند خود رو در بورس ارائه شود تا دست دلال كوتاه شود در حاليكه در سيستم قرعه كشى دست دلال كوتاه تر بود و بهتر و بيشتر به دست مصرف كننده وا قعى مى رسيد
این همه لقمه رو دور سرشون میچرخونن، یکبار برای همیشه واردات خودرو رو آزاد کنید و نرخ دستوری هم بردارید
مردم دیگه خودشون میدونن و خودرویی که بخوان بخرن
تمام تقاضای کاذب هم از بین میره
ارز هم نمیخواد شما هزینه کنید ملت ماشاالله خودشون ارز دارن
ای کاش یه سر به کشورهای اطرافمون میزدیم
ویاد میگرفتیم موضوعی که دراغلب نقاط جهان
پیش پا افتاده اهست اینقدر پیچیده نکنیم
ملتها سال به سال باتجربه تر و راهکارهای اسان
ابدا میکنند ببینید تو این مملکت با خودرو چه کردند با ده سال 15سال پیش ما این مشکلات من دراوردی رو نداشتیم وضعیت بازار این محصول باید اشبا شود واز حالت سرمایه ای بیرون بیاد وقتی تولید کنندگان طوری برنامه ریزی میکنند که خرید هرخودرو از کارخانه مبلغ قابل توجهی برای خریدار سود میکند این یعنی سوق دادن خودرو به سوی کالای سرمایه ای وضعیت باید به گونه ای باشد که هروقت خریدار قصد خرید خودرو مورد علاقه ودر حد سرمایه خود را خریداری کند به نمایندگی مراجعه بدون اتلاف وقت خودرو خود را خریداری کند هرکجا سرچ کردم وچند روز تحقیق کردم درهیچ کشوری خودرو دربورس بفروش نمیرسد
یه تعداداندک شمارکارتملی اجاره میدن اونم قابل اعتمادنیستن در حال حاضر بهترین روش عرضه بورس اونم با سختگیری بیشتر از جمله گواهیناممه پلاک فعال نداشته باشن وپول در حساب باشه تا هر که نتوانه شرکت کنند
رئيس جمهور با هر سركوبى از جمله سركوب قيمت خودرو ، سركوب قيمت اجناس و كالاهاي كه هر روز و هر ساعت و هر دقيقه و هر ثانيه اضافه ميشوند شديدا مخالف هستن ، ايشون اعتقاد راسخ دارند كه قيمتها بايد رشد كنند تا رشد اقتصادي كشور تضمين گردد و بدخواهان نگويد رشد اقتصادي دولت سيزدهم كم بوده و از اين طريق مشت محكمى بر دهان ياوه گويان داخلى و استكبار جهاني به سركردگى آمريكاى جهانحوار و صهيونيست بين المللى وارد گردد
مزايده لاماری مشکی توی بورس کالا باید باطل بشه.
خیلی قیمت بالا رفت ، حتی از بازار بیشتره
کارگزاری ها زنگ میزدن که قیمتو ببرین بالا تا ببرین.
با من اینجوری شد و چند بار زنگ زدن قیمتو ببرین بالا.خیلی شاکی هستم -
من تا ۱۶۰۰ رفتم - ولی روی ۲ میلیارد با ارزش افزوده بسته شد،
قرار بود باطلش کنن ولی باطل نکردن - کارگزاری گفت.
الان توی بازار از قیمت بورس کمتره.

به بازرسی کل کشور هم شکایت کزدم .
چراغ سبز در بورسی با پنجره های قرمز
رئیس جمهور با سرکوب افزایش قیمتها مخالفه ،چون به نوعی کسری بودجه اش را تامین میکنه از جیب مبارک ملت،من نمیدونم عمرمون تموم شد ،حرف راستی از این مسئولین ندیدیم،ماشین را بردن بورس تا در یک رالی قیمتی به بالاترین قیمت پیشنهادی بفروشن،نوش جان دلالها،ما که قشر کارمند نه برنده میشیم نه پول آنچنانی داریم که آزاد بخریم ،سرآقایون به سلامت
از اینکه در قرعه کشی احتمال برخورداری اقشار پایین جامعه وجود داشت آن را حذف کردند تا سود دلالان کامل شود
خوبه فعلا سر مردم گرم کردن تا بهمن ماه تمام بشه
کشف قیمت ؟؟؟؟از کجا اومده این کلمه برای یه وسیله تولید شده
صف خرید ۹ میلیونی برای بیست هزار عرضه در حراجی!
مگر دلالان حراجی....رای منفی بدهند!؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل