چراغ سبز برای تداوم عرضه خودرو در بورس کالا/ دفاع وزیر صمت از عرضه خودرو در بورس: سرکوب قیمت به هیچ وجه مورد تایید رئیس جمهور هم نیست

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته های اخیر، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، به چالشی میان دستگاه های مختلفی همچون بورس، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و شورای رقابت تبدیل شده بود، تا جایی که با ورود رئیس سازمان بازرسی کل کشور به چالش عرضه خودروها در بورس، شرایط تغییر کرد و خبرها حکایت از توقف عرضه خودرو در بورس کالا داشت، به گونه ای که به دنبال ورود سازمان بازرسی، سخنگوی وزارت صمت درباره دلیل لغو عرضه دنا در بورس کالا گفت: لغو عرضه این خودرو در بورس به دلیل ملاحظات ناشی از ورود سازمانی بود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به سازوکار قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت اظهار داشت: تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت بر عهده شورای رقابت بود تا اینکه سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به مدت یک سال تنظیم قیمت با هماهنگی وزارت صمت به تنظیم بازار سپرده شد. مدت زمان این مصوبه که قیمتگذاری خودرو را بر عهده وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار گذاشته؛ آبان ماه به پایان رسید و متأسفانه شورای رقابت عرضه خودرو را انحصاری میدانست و در حالی که باید فرمول قیمت گذاری را انجام میداد، متأسفانه یکباره عرضه خودرو در بورس آغاز شد.
خداییان تاکید کرد، در حالیکه شورای رقابت از تصمیم قبلی خود هنوز عدول نکرده و برای کالا انحصاری شده نباید عرضه خودرو در بورس آغاز میشد، باعث افزایش قیمتها شد، به گونهای که قیمت اولیه خودرو نسبت به قیمت خودرویی که در بورس کالا ارائه میشد، ۱۰۰ درصد افزایش یافت. در نهایت در هفته های گذشته، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود سازمان به این موضوع خبر داد و تاکید کرد: این سازمان به عرضه خودرو در بورس ورود کرد، چون زمانی که شورای رقابت هنوز از تصمیم خود عدول نکرده نباید خودرو در بازار بورس ارائه شود.
این اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حالی بود که چند روز بعد، عشقی رئیس سازمان بورس به خاندوزی وزیر اقتصاد نامهای نوشت و تاکید کرد: تاکنون تنها ۳۶۰۰۰ انواع خودرو در بورس کالا معامله شده و رانتی بیش از ۱۱ همت از بین رفته است.
در روزهای گذشته اظهارات شفاهی مسئولان محترم سازمان بازرسی کل کشور، جلسات برگزار شده در شورای رقابت، برخی از مکاتبات صورت گرفته از سوی نمایندگان محترم مجلس با وزارت صمت و ... سبب شده است در خصوص ادامه این روند ابهاماتی ایجاد شود. از طرفی این اظهارات بعضا بر خلاف اختیارات قانونی دستگاهها در خصوص کالاهای مورد معامله در بازار سرمایه بوده و این ابهام سبب نگرانی سرمایهگذاران شده است؛ لذا از حضرتعالی تقاضا میشود در این خصوص ارائه طریق و راهنمایی فرمائید. "
در شرایطی که عشقی در نامه به وزیر اقتصاد خواستار اقدام مناسب و فوری برای از بین بردن ابهامات عرضه و فروش خودرو در بورس کالا شده بود، خاندوزی پاسخ این نامه را داد.
وزیر اقتصاد بیان داشت: سیاست وزارت امور اقتصاد و دارایی حمایت از سرمایه گذاران و افزایش شفافیت است. وی افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و عدم دریافت مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق روال گذشته ادامه یابد و در صورت هر درخواست از سوی سایر دستگاهها و نهادها، موضوع مجددا در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح شود.
نامه شورای رقابت برای توقف عرضه شاهین، پژو ۲۰۷ و دنا در بورس
پس از نامه رئیس سازمان بورس و پاسخ وزیر اقتصاد، دوم بهمن ماه شورای رقابت در نامهای به رئیس سازمان بورس اعلام کرد: عرضه خودروهای خانواده دنا، پژو۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.
شورای رقابت در نامه به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات ایران خودرو و ساپیا به جز هایما و تارا را انحصاری اعلام کرد.
در این نامه آمده بود: پیرو عرضه برخی خودروها در بورس کالا به اطلاع میرساند، مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ /۷/ ۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو یک سال بوده است.
بدیهی است با انقضای این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی میشده است؛ بنابراین، مطابق مصوبات ۴۲۰، ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸ بازار خودروهای انحصاری شامل کلیه خودروهای سواری دو شرکت ایران خودرو و سایپا بهجز دو خودروی هایما و تاراست و عرضه آنها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد. قیمت این خودروها نیز باید براساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق فرمول Price Cap محاسبه گردد، فلذا عرضه خودروهای خانواده دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.
شایان ذکر است، شورای رقابت با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو موضوع بازبینی دستورالعملهای بازار خودرو را در دستور کار قرار داده است و در صورت تصویب مصوبه جدید در این، زمینه جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.
واکنش خاندوزی به نامه شورای رقابت برای توقف عرضه خودرو در بورس
خاندوزی در حاشیه آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران در پاسخ به خبرنگاران گفت: مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده است. وزیر اقتصاد افزود: نامه شورای رقابت در شورای عالی بورس مطرح و در این زمینه تصمیمگیری خواهد شد. همچنین با شورای رقابت هم صحبت شده تا تعارض تصمیمات ایجاد نشود.
جلسه مهم شورای عالی بورس
روز گذشته شورای عالی بورس تشکیل جلسه داد که بخشی از آن به بررسی ادامه یا توقف عرضه خودرو در بورس کالا اختصاص داشت.
فاطمی امین وزیر صمت در جلسه شورای عالی بورس، با بیان اینکه در حال حاضر عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین روش است، بر تاکید رئیس جمهور بر حفظ حقوق یک میلیون سهامدار شرکتهای خودروساز و سهامداران عدالت اشاره کرده و گفت: رئیس جمهور بارها تاکید کرده است که در قیمتگذاریها نه حق تولیدکننده تضییع شود و نه حق مصرفکننده؛ بنابراین، سرکوب قیمت به هیچ وجه مورد تایید شخص رئیس جمهور هم نیست.
وی تصریح کرد: مهمترین اثر مثبتی که عرضه خودرو در بورس کالا داشته و بدان توجهی نکردهایم، این است که با کاهش قیمت خودروهای نو، قیمت خودروهای دست دوم که اتفاقا بیشترین میزان گردش مالی در بازار خودرو را هم دارند، کاهش چشمگیری داشته است. بدین ترتیب منافع مصرفکنندگان، هزاران برابر بیش از اعدادی که اعلام میشود، حفظ شده است.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: ابزارهایی در بورس کالا وجود دارد که در کنترل قیمتها کارآمدی بسیاری دارد. فاطمیامین در بخشی دیگر از صحبتهای خود گفت: عرضه سیمان در بورس کالا نمونه موفق کاهش و کنترل قیمت ها بود.
در نهایت در جلسه عالی شورای عالی بورس، با رای اکثریت اعضا با ادامه عرضه خودرو در بورس کالا موافقت شد.
این در حالی است که روز گذشته نیز خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درخصوص عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس متأثر از مصوبه شورایعالی بورس و با نظر مثبت وزارت صمت انجام گرفت، این یک شیوه است و دولت منفعت مردم را در نظر میگیرد. دولت اقداماتی در موضوع عرضه و تولید و همچنین حذف سوداگری و دلالها از بازار خودرو انجام داده است. یکی از ابزارهای مؤثر برای حذف دلالها، بورس کالا دیده شد که دسترسی و شفافیت و مجموع منفت مصرفکننده واقعی و سازنده واقعی بیشتر خواهد بود و قبلاً هم گفتهایم اگر واقعاً سازوکار مؤثرتری برای تأمین منفعت مردم هست، از آن استقبال میکنیم. بیش از ۲۷۵۰ میلیارد تومان قیمت کمتر از قیمت بازار بوده و این منفعتی است که مردم داشتهاند.
پرفسور نادر انقطاع، استاد دانشگاه پنسیلوانیا مدال بنجامین فرانکلین را دریافت کرد.
به گزارش پن تودی، انقطاع با اشاره به دریافت این جایزه توسط اشخاصی مانند آلبرت انیشتن، نیکولاس تسلا، الکساندر گراهام بل در اینباره گفت: به عنوان یک دانشمند ، از دریافت این مدال بسیار مفتخر هستم و این بالاترین ستایش است.
مدال «بنجامين فرانکلین» که یکی از قدیمیترین جوایز علمی در حوزه علم و مهندسی است، به دليل نوآوری های دگرگون کننده نادر انقطاع در مهندسی مواد جدید با امواج الکترومغناطیسی، با کاربردهای گسترده در محاسبات فوق سریع و فناوری های ارتباطی به او تعلق گرفته است.
نادر انقطاع، استاد در گروه های مهندسی برق و سیستمها و مهندسی زیستی در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی و استاد فیزیک و نجوم در در دانشگاه پنسیلوانیا است.
قیمت پایه با سود عادلانه (که خودش بازم طرف وارد کننده را به بهانه های مختلف میگیرند)عرضه میشه مثلا خودرو ایکس 400میلیون دلال که کارت ملی خریده همین خودرو را میزنه ششصد هفتصد میلیون تومان و با سودی که میگیره بازم به مردم میفروشه (که البته با تعداد خودروی که ایشان و رفقهایش گرفته اند بازار در دستشان هست هر قیمت بخواهند میفروشند)پس وارد کننده سود ناعادلانه برده دلال هم همینطو ر آش هم همان آش مانده کاسه هم همان کاسه مشکل خودرو مصرف کننده و قیمت نا متعادلش حل نمیشه
بابا اگر این مدیران مدیر بودند که این مشکلات حادث نمیشد تازه حادث شده میخواهیم مشکل را برایمان کسانی حل کنند که خودشان این مشکل را ایجاد کردند در اصل پاداش ایجاد مشکل در کشور را میگیرند و هر آنچه کاشته اند دوباره درو میکنند
بیچاره مردم
باید برا یخودمون متاسف باشیم
سرکوب قیمت بهیچ وجه مد نظر رئیس جمهور نیست!!!
درود بر سید محرومان
من خودرو ندارم. ۴۸ سالمه. با هزار بدبختی وام گرفتم. تا اومدم بجنبم قیمتها فرار کردند. حالا من موندم با قولی که بعد از سالها به بچه هام دادم و قسطی حدود ۳ میلیونی. .
تومان قسطی هستند
را چرا باید تا دو میلیارد تومان یعنی ۴ برابر قیمت به مردم فلکزده ایران میفروشند ؟؟
معلوم است که سود آن در این بازار انحصاری به جیب دولت و مافیای قدرت و ثروت میرود !!!؟
لطفا دیگر رییسی شعار بنفع دفاع از محرومان ندهند
و بنام حمایت از مصرف کننده یک بازار بشدت انحصاری بنفع دولت و مافیای خودرو درست کردند
و دقیقا به ضرر تمام مردم و بنفع جیب قدرت و ثروت و دو خودرو ساز تابوت ساز کار میکنند
وجه مردمی بورس در ایران به ما می گوید ما دچار مردمی هستیم که سرمایه گذاری سالم را رها کرده و دنبال سرمایه گذاری غیر سالم هستند و در بالا می خرند و در پایین می فروشند
وجه دولتی بورس به ما می گوید که ما دچار مسئولین دم دمی مزاج هستیم که تصمیمات آنها یک هفته و یک ماه دوام نمی آورد و نا پخته و فاقد کارشناسی است که نمونه اخیر آنرا در بورس خودرو می بینیم که هنوز اقدام نشده برخی نمایندگان دنبال حذف آن هستند و دلشان بحال مردم سوخته است
وجه صنعتی و تولیدی بورس به ما می گوید که سود تولید پایین تر از بهره های بانکی است و صنعت و تولید دچار قیمت های دستوری و تصمیمات غلط است
وجه جهانی بورس حالت نرمال خودش را نمایش می دهد و نشان می دهد که بر خلاف اقتصاد ایران اقتصاد جهان یک روال منظم را طی می کند و حرکت آن قابل پیش بینی است
همچنین فضای دلالی را بی رونق تر می کند و باعث می شود کسی که واقعا نیاز به خودرو دارد وارد آن شود
گمان نکنم برای دلال به صرفه باشد و ریسک کند که از طریق کارت ملی دیگران از بورس کالا خودرویی بخرد که فاصله قیمتی آن با بازار زیاد نیست
ضمن اینکه بورس کالا در حال حاضر بهترین راه حل است اما راه حل بهتر این است که وارادات خودرو تا متوازن شدن فروش و خرید افزایش یابد که متاسفانه یک عده به آن تن نمی دهند و با تصمیمات مردم و صنعت را دچار بدترین حالت کرده اند
حمایت از تولید داخلی بسیار خوب است و باید هم باشد اما بشرط آنکه مبتنی بر اصول و قواعد و از روی سواد و دانش باشد نه گتره ای و بدون فکر






