بازدید 14464
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد

ضرر چند صد میلیارد دلاری اروپا از قطع گاز روسیه / چرا صحبت کردن از زمستان سخت ایران منطقی نیست؟

مشکل انرژی در کشورمان با بحران انرژی در اروپا قابل مقایسه نیست. صنایع اروپا از بحران انرژی فعلی بسیار متضرر شده اند. کاهش تولید صنایع انرژی‌بر نظیر فولاد، شیشه‌سازی و سرامیک‌سازی، بیانگر وضعیت بغرنج صنایع اروپاست.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵ 24 January 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ این روز‌ها اروپا شرایط سختی را به لحاظ انرژی پشت سر می‌گذارد. این کمبود انرژی که به گستره‌ی یک قاره و چندین کشور کوچک و بزرگ است، ریشه در جنگ اوکراین دارد؛ جنگی که به گواه اندیشمندان و برخی سیاستمداران غربی، به قیمت یخ زدن اروپایی‌ها در سرما، هدر رفتن هزینه‌های این منطقه و نابودی صنایع اروپا به نفع آمریکا در جریان است و تمام خواهد شد.

در این اوضاع، برخی از زمستان سخت ایران یاد می‌کنند که نادرست است. در واقع تفاوت زمستان ایران و اروپا، همان تفاوت کمبود گاز با بحران گاز است. ایران برای مقابله با مشکل گاز، علاوه بر صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف در ادارات دولتی و اجرای فاز دوم طرح تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، به سراغ اعطای سوخت جایگزین نیز رفته است. اروپا نه تنها به سوخت جایگزین دسترسی ندارد، بلکه قیمت انرژی‌های در دسترس نیز بین سه تا ده برابر گاز روسیه خواهد بود.

به طور مثال، اروپایی‌ها به منظور پر کردن ذخایر برای یک دوره، تا پیش از این حدود ۳۰ میلیارد دلار پرداخت می‌کردند، در حالی که برای پر کردن ذخایر در دوره مشابه در سال ۲۰۲۲ بیش از ۹۰ میلیارد دلار هزینه کردند. این واقعیات نشان دهنده‌ی وضعیت سخت اروپاست که آن‌ها را به خاموشی‌های اجباری معابر، پرداخت یارانه‌ی هیزم و تعطیلی یا نیمه تعطیلی صنایع مجبور کرده است. در این ارتباط نظرات قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را می‌خوانید.

ساعدی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی، با اشاره به این که اروپایی‌ها با حمایت از اوکراین و تحریم روسیه مرتکب یک اشتباه استراتژیک شدند، تصریح کرد: مقامات اروپا برای وابستگی شدید خود به گاز ارزان روسیه چاره اندیشی نکرده بودند. بنده به عنوان یک نماینده‌ی پارلمانی و کسی که در رشته‌ی جامعه شناسی سیاسی تحصیل کرده است، معتقدم که این اشتباه اروپایی‌ها به راحتی قابل جبران نیست. فشار اصلی را مردم این کشور‌ها متحمل می‌شوند و زمستان سختی را خواهند گذراند. هم اکنون مردم کشور‌های اروپایی به لحاظ انرژی نیازمندی‌های زیادی دارند که دولت‌ها قادر به رفع آن‌ها نیستند. اضافه شدن بر شدت سرما به مشکلات اروپا خواهد افزود.

موضوع دیگر آنکه صنایع اروپا به شدت به گاز ارزان روسیه وابسته بودند و عدم دسترسی به این منبع انرژی آن‌ها را فلج کرده است. صنایعی که وابسته به گاز هستند با مشکلات جدی مواجه شده اند، به گونه ای که شاهد کاهش شدید تولید محصولاتی همچون کود و آمونیاک در این قاره هستیم. در آینده احتمالاً شاهد افت بیشتر صنایع اروپا خواهیم بود و سیستم اقتصادی کشور‌های اروپایی دچار خسران شدیدی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: واقعیت این است که آمریکا نمی‌تواند به تمام نیاز‌های کشور‌های اروپایی پاسخ دهد و جایگزینی گاز روسیه با منابع انرژی دیگر برای اروپا سخت خواهد بود. کشور‌هایی همچون آمریکا، قطر و... گاز خود را با قیمت بالاتری نسبت به گاز روسیه در اختیار اروپا قرار می‌دهند و فشار اصلی این موضوع نیز بر مردم کشور‌های اروپایی است.

می‌دانیم که صنعت اروپا اساس و بنیان اقتصادشان محسوب می‌شود و خلل در آن به مثابه‌ی ایجاد اختلال در سیستم اقتصادی این کشور‌ها و به هم خوردن معاملات داخلی و خارجی آن‌ها و بازارهایشان است. وضعیت کنونی صنایع اروپا حتی بر سیاست خارجی کشور‌های اروپایی تأثیر می‌گذارد؛ زیرا آن‌ها قرارداد‌های مختلفی با دیگر کشور‌ها بسته اند که در اوضاع کنونی قادر به انجام شان نیستند؛ بنابراین، امکان از دست رفتن بازار‌های صادراتی اروپا نیز وجود دارد.

در این شرایط کشور‌هایی مانند آمریکا و دیگران به نفع خودشان کار می‌کنند و در صدد جذب سرمایه‌ها و تصاحب بازار‌های صادراتی اروپا هستند. به طور کلی، جنگ اوکراین به ضرر اروپا و به نفع آمریکا بود. در واقع اروپایی‌ها دوباره در دام آمریکا افتادند و منافع خودشان را به نفع واشنگتن قربانی کردند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: جنگ اوکراین و قطع صادرات گاز روسیه به ایجاد تفرقه در میان کشور‌های اروپایی دامن زد. این موضوع را در موضع گیری‌های سیاسی کشور‌های اروپایی می‌توانیم ببینیم. برخی از آن‌ها به شدت از اوکراین حمایت و با آمریکا همراهی کردند، برخی موضع میانه‌ای گرفتند و بعضی دیگر نیز به مخالفت با این جنگ و حمایت اروپا از آن پرداختند. این‌ها هزینه‌های سیاسی است که اروپا برای این جنگ می‌پردازد. در اینجا نیز بازنده‌ی اصلی اروپاست که طی سالیان دراز تلاش کرده است، کشور‌های مختلف را با یکدیگر همراه و یکپارچه کند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه ما به منابع عظیم انرژی دسترسی داریم، صحبت کردن از زمستان سخت ایران منطقی نیست، زیرا مشکل ما وابستگی به کشور‌های دیگر برای تأمین انرژی نیست، بلکه در مدیریت مصرف مشکل داریم که با یک سری سیاست گذاری‌های درست مانند تعرفه گذاری پلکانی و بهینه سازی مصرف قابل حل هستند.

از سوی دیگر، مشکلات انرژی در کشور ما هزینه‌های اقتصادی گزافی برایمان نداشته است، در حالی که اروپا ضرر چند صد میلیارد دلاری را از قطع گاز روسیه و مدیریت بحران فعلی اش متحمل می‌شود. به طور کلی مشکل انرژی در کشورمان با بحران انرژی در اروپا قابل مقایسه نیست. صنایع اروپا از بحران انرژی فعلی بسیار متضرر شده اند. کاهش تولید صنایع انرژی‌بر نظیر فولاد، شیشه‌سازی و سرامیک‌سازی، بیانگر وضعیت بغرنج صنایع اروپاست.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۸۹
تو اروپا صنایع و ادرات بابت کمبود گاز تعطیل نشد و قیمت گاز به قیمت قبل از جنگ برگشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
یک سوال داشتم چرا اروپا که همیشه تصمیمات غلط میگیره اینقدر پیشرفت داشته ولی ما که مسؤلان با تدبیر تصمیم گیری می کنند اینقدر در جا می‌زنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
صحبت از زمستان سخت ایران درست نیست چون خانه مسئولین هرگز سرد
وروجک
| Canada |
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
ضرر چند صد میلیارد دلاری اروپا از قطع گاز روسیه٬ تابى جون اشتباه تايپى صورت گرفته کلمه روسيه بايد به جاى اروپا نوشته مى شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
اروپا عملا فاقد گاز و نفت برای بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا است

ولی ما دومین ذخایر نفتی و گازی جهان را داریم

و رقبای ما در منطقه مثل قطر و عربستان و کویت و بحرین و امارات و عمان به پیشرفتهای چشمگیر کشورشان
و ثروت و رفاه و آرامش مردم شان رسیده اند

ولی فقط ما و عراق بخاطر پیگیری نقشه های اشتباه و
دنبال کردن ماجراجویی و استفاده از ده درصد نیروهای نخبه کشور که از یک تفکر و جناح خاص هستند

به خسارات بزرگ ناشی از عقب ماندگی کشور
و مشکلات جدی و عدیده بیش از ۹۰ درصد مردم مان رسیده ایم و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
بنده قبول کردم که زمستان سرد،مال اروپاست،ولی یه سوال دارم:دلار چنده؟؟؟
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
اگر راست میگی جرا قیمت انرژِی حداقل 80% رشد پیدا کرده . حتما برای خنده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
بله تواروپاباصرف هزینه های میلیاردی به سبک یارانه انرژی ازتعطیلی کارخانجات جلوگیری کردن. البته به قیمت میلیاردهادلاریارانه سوخت وخریدگازچندین برابرازآمریکا وصرفه جویی وهمکاری مردم که ما ایرانیها باهاش بیگانه هستیم. فعلأ توانسته تاحدودی غلبه کنه برکمبودگاز. که البته شب درازهست وقلندر خان بیدار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
تو راست میگی اصلا اروپا از جنگ اوکراین داره سود می کند و آمریکا ضرر.
اونها اقتصاد قدرتمند دارند و ۹۰ میلیارد با ۳۰ میلیارد خیلی فرقی ندارد
ولی تعطیلی دو روزه پایتخت کشوری که دومین منبع گازی دنیاست به خاطر کمبود گاز یک فاجعه مدیریتی و نشان دهنده عمق بی کفایتی است
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
اروپایی که تحریم نیست در مقابل روسیه دچار مشکل شده است و بی کفایت نیستند ولی اینجا که همه چیز تحریم است مردم هم سه برابر دنیا مصرف میکنند بی کفایتی است . یک کم تفکر بد نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
اقتصادقدرتمند مردم صرفه جوهم میطلبه که ما ازش بی بهره هستیم. متأسفانه همه روستاهای ایران ازبخاریهای20سال پیش غیراستاندارداستفاده می‌کنند. اونم2موتوره ویا مجا......
قیمت ها در اروپا وحشت ناک شده هر بطری آب شده ۵۰ هزار تومان در حالی که ما در ایران با ۳ هزار تومان آب می‌خریم و آب ارزان در اختیار مردم میگذاریم. حالا به عده بی سواد باید گفت ۵۰ بیشتره یا ۳ و حالا اقتصاد ما قوی تره یا اروپا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
یه مقایسه ای هم با حقوق ما بکن. حکم من با این مرحمتی دولت شده هفت و سیصد.
فقط موندم با این اقتصاد قوی چرا اروپایی ها برای مهاجرت به ایران صف نکشیدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
اروپایی با متوسط حقوق 8000یورو حالا برو از آب معدنی بگو دولتی ها این حرفها رو براامثال شما میگه والا دیگران که میفهمم چه خبره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
روی همه بی سوادها رو سفید کردی
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
اینقدر این نظر بچه گانه هست که فکر میکنم برای خنده گذاشتین. جدی میگم برای کل کل یا چیز دیگه ای نگفتم. فقط وای به حال کشوری که ... ولش کن. دوست من قربونت برم قیمت آب در اروپا از سی سال پیش 1 یور بوده الان هم همین است. وقتی اقتصاد ایران اینقدر داغونه که یورو گران میشه دلیلی بر هزینه زیاد در اروپا نیست. خیلی سادست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
اخه اخوی اینکه اونها اب را به قیمت واقعی میفروشن و ما اب به این کمی و گرونی را به قیمتتق ریبا رایگان میدیم نشون ضعف اونهاست یا بی برنامگی ما؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
این چه سمی بود من خوندم
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
ناشناس 18:40 اگر راست میگی انگلیس که سرامد کشورهای اروپایی است امروز مردم متوسط انگلیس دچار مشکل درامد هزینه میشوند . اگر میخواهی چیزی را مقایسه کنی حداقل صادق باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
فرقش در میزان حقوقی هست که ان ها به یورو و پوند می‌گیرند و ما به ریال بی ارزش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
یک بازنشسته توفرانسه900یوروحقوقش هست و30یوروهم یارانه میگیره. حالا پول قبض وپول غذا وهمچنین اجاره خانه وحمل ونقل هم حساب کن ببین چطوره اوضاع. خودتحقیر نباش شمادارین گازمفت نسبت به قیمت جهانی استفاده میکنی. ماصرفه جویی بلدنیستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
جناب علی حقوق رو باید مد نظر قرار داد با هزینه ها . متوسط حقوق هر اروپایی نزدیک به هزار و پانصد یورو است . در کل اتحادیه آلمان و سوئد و دانمارک و ... که بالاتر است . گیرم که اب و گاز گران شد درآمد هر اروپایی این قدر با هزینه ها فاصله دارد که فشار به عام همانند مردم ایران نمی آید. در ایران خود دولت خط فقر رو بالای ده ملیون تومان اعلام کرده است . بالای پنجاه درصد مردم ایران زیر خط فقر هستند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
پنجاه هزار تومان یعنی یک یورو اونا ولی فکر کنم صحبت از گاز بود نه بطری آب معدنی‌
مخالفت با روسیه در جنگ اکراین برای اروپایی‌ها یک اشتباه بوده چون روسیه گاز تامین می کرده و این موضوع به صنایع اروپا ممکنه ضربه بزند. اما دشمنی با آمریکا برای ایران که باعث شده همه چیزمان فلج شود یک اشتباه نیست؟
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
متن شما اشکال داره، باید بنویسی امریکا با ایران دشمنه یا با کل جهان چون توی همین قضیه روسیه هم امریکا ، اروپا رو قربانی کرد؛ لذا ایران با هیچ کشوری به غیر از رژیم صهیونیستی دشمنی نداره.
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
دقیقا درست میگی، مصاحبه هایی از مردم انگلیس میخوندم و اقوامی هم اونجا دارم که صحه گذاشتند که مردم انگلیس میگن صرفه جویی میکنیم ولی باج به پوتین نمیدیم
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
ما با امریکا دشمن نیستیم با سیاست های دولت مردان امریکایی که ارتباط را ارتباط مالک و برده میخواهند مخالف و دشمن ان هستیم
کیوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
آقا سید! ما با آمریکا دشمنی می کنیم؟ راست میگی !؟ چون هفتاد ساله که ما در امور داخلی آمریکا دخالت می کنیم . با کودتا دولت مردمی آنها را سرنگون کردیم. از حکومت دیکتاتوری در آمریکا حمایت کردیم . با انقلاب مردم آمریکا مخالفت و چهل سال آنها را تحریم همه جانبه کردیم. از اپوزسیون آمریکایی حمایت مالی و رسانه ای کردیم. با تحریک دولت مکزیک هشت سال جنگ را بر آنها تحمیل کردیم. خودمان هم کشتی ها و ناوهای هواپیمابرمان را به ساحل آمریکا اعزام و سکوهای نفتی و کشتی های جنگی و هواپیمای مسافری آنها را نابود کردیم. در کشورهای مکزیک و کوبا و کاندا پایگاه نظامی احداث و نیروهایمان را در انجا مستقر کردیم. فرمانده بلند پایه انها را شبانه و با موشک ترور کردیم.. آقا سید خوب فهمیدی دشمنی ما با آمریکا را؟
ادم حیران میمونه بخنده یا زار‌بزنه …
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
تو ببین چه دستوری بهت دادند همانطور عمل کن
لطفا از ضرر اروپا صحبت نکنید که تفسیر وارونه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
البته برای شما ها که بی بی سی زیاد می بینید
یه کم خجالت هم چیز خوبیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
نمی دانم چرا به یاد قطار پیشرفت افتادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
اینا خجالت بکشن؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
مگر گاز شماقطع شده که طلبکار دولت هم هستی. لطفأخودتحقیرنباش. برو اروپا تابهت یادبده صرفه جویی را
معنای دقیق یا مصداق عینی ضرب المثل سنگ پای قزوین رو با این تحلیل به من نشان دادید. از سایت وزین تابناک و مخصوصا سرویس اقتصادی که الحق باید سرویس فرهنگی و ادبی گفت بسیار سپاسگزارم.
چند نقد بر این تحلیل:
۱. با توجه به بحران انرژی در اروپا و گشایش بازاری ارزنده برای ایران، چرا جناب مقامات به نفع کشور مردم وارد بازار نشدند؟ حتی این بازار در مساله حل مشکل برجام نیز کمک شایانی می گرد!.
۲. اگر قرار باشد کمبود انرژی چنان بحران بزرگی را برای صنایع اروپا به وجود بیاورد؛ این بحران فقط برای زمستان نخواهد بود. بلکه برای ماه های پس از زمستان ادامه خواهد داشت. بنابراین، هرگز اروپا در باره ورشکستگی اقتصادی ناشی از بحران انرژی کوتاه نخواهد آمد و متاسفانه هزینه های چنین بحرانی را باید مردم ما بپردازند.
در مفلوک بودن اقتصاد اروپا همین بس که کارشناسان تابناک هفته ای سه بار کمرش را می شکنند.
اقايان تحليلگر چه اسراري داريد كه روي تحايل هاي اشتباهتون پا فشاري كنيد ؟ اگر توان گفتن اشتباه كرديم رو نداريد حداقل سكوت كنيد. مگه ميشه چيزهايي كه خودمون داريم با چشم و به وضوح ميبينيم باور نكنيم . الان كجاي اروپا مثل ما از الودگي هوا ، تعطيلي و كمبود سوخت رنج ميبره ؟ گيرم اروپايي كه روسيه بهش گاز ميداده دچار بحران شده ، چه سودي براي ما داره ؟ ما كه وارد كننده گاز نيستيم چرا گرفتار اين مشكلات شديم؟ مسءولين ما فكر كردن اگه ما جاي اروپا بوديم دچار چه فاجعه اي ميشديم؟ بهتر از خواب بيدار شيد
و به جاي اسرار بر اشتباهات راهي درست و منطقي براي حل مشكلات تورم غجيب غريب ،الودگي هوا و كمبود سوخت مملكت خودمون بكنيد.
پاسخ ها
وحید
| United States of America |
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
یا جمع کنید برید
فعلا که دلار و یورو تاثیر مستقیم بر سفره مردم دارد .پول روسیه و اوکراین بدرد خودشون میخورد
بابا، یکی به این اروپایی ها بگه شما یخ زدین گرمین حالیتون نیست.
متاسفانه مهم نیست که زمستان اروپا واقعا زمستان سخت بوده یا زمستان ایران، مهم اینه که غربیها رسانه های بسیار قوی دارند و فوکوس میکنن روی مشکلات ایران و همزمان مشکلات اروپا رو خیلی کمتر بهش میپردازن و تصویری در ذهن مخاطب میسازن که با واقعیت تفاوت زیاد داره. یادم نمیره که بی بی سی یک ویدئو گذاشته بود که توی مهریز یزد برف کمی اومده بود و طرف از زمستان سخت ایران میگفت در حالیکه برف توی منطقه کویری ایران یک شادی بزرگه برای ایران.
اقتصاد اروپا بر اساس صادرات پایه گذاری شده بنابراین خسارت وارده را در قیمت تمام شده محاسبه و از مصرف کننده در کشور وارد کننده دریافت می کنند و ضرر چندانی متحمل نمی شوند .
مطلب قابل قبولی نبود . روسیه بازار بزرگی را از دست داد .
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
روسیه اراده کنه اروپا و آمریکا نابود شده همین بس که ا.کراین رو زدیم داغون کردیم وحالا حالا سرپا نمیشه
با سلام؛آمریکا و اروپا قبل از این چنان در مورد پیشرفت در تحصیل و بکارگیری انرژی های پاک و تجدید پذیر مستند می ساخت و تبلیغ می‌کرد که انگار اگر نفت و گاز بجای امروز، فردا بفروش برسد ، فروشنده ضرر کرده‌است.
فرق ما با انها در این است که مسولین انجا فکر مردم هستند ولی مسولین ما فقط فکر شعار
بی کفایتی از من و شماس که مصرف گاز ما بیش از حد تصوره و دولت رو مجبور کردیم پایتخت و ....تعطیله کنه وگرنه چه لزومی داره خونه اینقد گرم باشه که پنجره باز کنیم هوا عوض بشه صدتا خونه دوست فامیل رفتم همه همینطورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
|آموزش ندادن به مردم هم از بی کفایتیl مدیران هست
اروپا درحال گسترش نیروگاه های هسته ای جدید وانرژی های پاک ونو چون باد وخورشید وامواج اقیانوسی است .البته بیوگاز واستفاد از فضولات دامی وپسماندها هم یک گزینه دیگری است .که انها بفکرش هستند ومیخواهند منابع انرژی شان را توسعه دهند .
نمیدونم چه اصراری هست که می‌خواین القا کنید که در ایران مشکل کمبود گاز ندارید ، علی رغم اینکه مردم دچار مشکل هستند! از طرفی اصرار دارید که اروپا مشکل کمبود سوخت داره در صورتیکه اونها میگن مشکلی ندارند. خیلی جالبه!!!!
بابا چه رویی دارین شما!
عجب
به نظرم جمع بستن كل اروپا در خصوص مشكل انرژي صحيح نيست.
برخي كشورهاي اروپا منابع بيشتر و مازاد و برخي منابع كمتر انرژي دارند.
تنوع منابع انرژي و سهم هر كدام از اين منابع از كل منابع انرژي هر كشور نيز با ديگري متفاوت است.
ظاهرا تغيير الگوي مصرف و مديريت مصرف انژي در اين كشور ها كه با زمستاني گرم همراه شده است، از بروز بحران در اروپا جلوگيري كرده است.
به نظر مي رسد حداقل برخي از كشورهاي اروپايي تهديد پيش رو را تبديل به فرصت كرده اند و با تغيير و بهينه سازي الگوي مصرف انرژي، بهبود استانداردهاي مرتبط ( مثلا كاهش تلفات انرژي در خانه هاي مسكوني) ، تاثيرات بلندمدت در مصرف انرژي خود ايجاد كرده اند.
پيشنهاد مي كنم در اين مورد خاص مسئولات محترم قبل از هر اظهار نظري، برنامه هاي كوتاه مدت و بلند مدت اروپايي ها در خصوص بحران جاري انرژي و بحران هاي آتي را مطالعه فرمايند.
یک تحلیل غیر علمی و سیاسی و کاملا نادرست. اولا گاز بسیاری از صنایع در ایران قطع شده و موجب ضرر به تولیدکنندگان علی الخصوص بخش خصوصی گردیده است. ثانیا گاز صنایع بزرگ دولتی هم با سوخت مازوت جایگزین شده که آنهم موجب آلودگی هوا و مریض شدن مردم که ضرر آن هیچ موقع در ایران محاسبه نمی شود شده است. ثالثا ایران با دارا بودن بزرگترین ذخایر گازی دنیا دچار مشکل شده است و با اروپا که وارد کننده انرژی است قابل مقایسه نیست ولی با این حال مشکلات ما بیشتر از اروپا می باشد. رابعا...
گاز شرکت ما هنوز قطعههه روتون میشه این حرفو بزنین؟؟؟؟!!!
تحلیلگر محترم مردم را چی فرض کردی تقریبا تمام ایرانیها در خارج و بخصوص اروپا فامیل دارند این چیزایی که شما گفتید کذب محض است نه از مدفوع گربه یا تپاله و پشکل استفاده میشود و نه دچار بحرانن بعلاوه اینکه دولتها به مردم یارانه خوب میدهند
در اقتصاد ممکن است اتفاق هایی بیفتد که اصلا قابل پیش بینی نیست
سال ۷۷ قیمت نفت ۱۰ دلار و ۸۷ به ۱۵۰ دلار و الان ۸۰ دلار است یعنی بالای پانزده برابر که مختص ایران نبود بلکه جهان با آن درگیر بود
دلار یک زمان ۴۲۰۰ بود و الان ۴۲ هزار یعنی ۱۰ برابر
یعنی امکان اینکه دلار در ایران هم دچار همین اتفاق شود است و بلایی که بر سر نفت آمد سر او بیاید است
در بازار بورس آمریکا حتی تا یک چهارم کل بودجه آمریکا هم افت ارزش وجود داشته است
هیچ کس فکر نمی کرد که در اروپا زمستان سختی بوجود آید همچنین برای تابستان هم ممکن است اتفاقات دیگر بیفتد
ممکن است تا چند سال دیگر صحبت از خارج کردن دلار از چرخه جهانی بخاطر افت شدیدش باشد
کشورهای نفتی وقتی دچار بحران می شوند که منابعشان زیاد شود اما وقتی منابعشان کم شود تصمیمات اقتصادی درست تری می گیرند
تورم در اروپا تورم مهار شده است یعنی با مشکلاتی مثل زمستان سرد چون تورم آنها مهار شده و کنترل شده است موقت است و با عبور از زمستان تورم از بین رفته و قیمت ها به حالت قبل بازگشت می کند

اما در ایران تورم مهار شده نیست یعنی با ایجاد یک تورم هیچگاه بازگشتی وجود ندارد ضمن اینکه در تورم کنترل شده تورم و بیکاری عکس همدیگر است یعنی با افزایش تورم بی کاری کاهش می یابد اما در ایران ما بیکاری و تورم را با همدیگر داریم و هر دو دو رقمی است و دلیلش هم تورم کنترل نشده در ایران است
در ایران سیگنالها ضعیف است و فیدبک ها درست عمل نمی کند اما در اروپا سیگنال ها و فیدبک ها قوی است
وقتی مصرف گاز خانگی بالا است باید فیدبک برای عایق کاری خانه ها شدید شود و یا وقتی صنعت دچار کمبود گاز و برق است باید نیروگاه ها و پالایشگاه ها تقویت شود اما می بینیم که فیدبک و سیگنال در ایران ضعیف است که در اروپا چنین چیزی نیست

و لذا زمستان سخت برای ایران باقی خواهد ماند اما در اروپا موقت خواهد بود که متاسفانه حیلی ها به آن توجه ندارند
یاده قطار پیشرفت می افتم
در ایران بنگاه ها بزرگ متولد می شود و بمرور زمان تبدیل به بنگاه ضررده می شوند و به نابودی و بسته شدن می روند
اما در اروپا و امریکا بسیاری از بنگاه های بزرگ در ابتدا کوچک و زیرپله ای هستند و تجربه خودشان را در طول زمان بدست آورده و تبدیل به بنگاه بزرگ با ریشه تبدیل می شوند مثل اچ پی و سامسونگ و گوگل و ...
به این دلایل نمیتوان از زمستان سخت در ایران صحبت کرد:

زبان توجیه و وارونه جلوه دادن حقایق همیشه از زبان واقعیت و منطق دراز تر است.!!!!

در هر حالتی حتی اگر بدترین شکست ها را متحمل شویم و قافیه را به همه ببازیم باز هم ما درست می گوییم و حق با مسولان نکته سنج و ریز بین و آگاه ما است

دیگران فقط شعار می‌دهند و خوش می گذراندند و عاشق ملت‌های خود نیستند و با ملت خود روراست نیستند و مسؤلان ما بهترین و بی‌نظیر تربن هستند
اروپای بدون منابع گاز خیلی بهتر از ایران با دومین ذخایر گاز زمستون رو رد میکنه
تعطیلی اونجا با اینجا زمین تا اسمان فرق داره ولی هردو تعطیل شدن با دو دلیل متفاوت
سنگ پای قزوین نباشیم
در اروپا صرفه های اقتصادی با دقت محاسبه می شود اما در ایران عکس آن است و لذا بازگشت به وضعیت نرمال براحتی انجام می گیرد
مثلا در اروپا ماشین های ۵ سال کارکرد وارد کوره می شود و یا لوازم خانگی بعد از مدتی کارکرد اسقاط می شود
چون آنجا محاسبه می کنند که مصرف بنزین و برق و هزینه های درمان و ... با خودروهای چندسال کارکرد بسیار بیشتر از خودرو های نو است و لذا با توجه به علم اقتصاد آنها را در کوره می اندازند و اتفاقا از لحاظ هزینه بیشتر از ما منفعت می برند
تیترتون اشتباه هست. باید می نوشتید سود چند صد میلیارد دلاری قطر و آمریکا از صادرات گاز مایع به اروپا. و متاسفانه ما میتوانستیم در این سود سهیم باشیم اگر ...
این تیتر نشون میده که سیاست مداران کشورمون از گزینه باخت باخت در سیاستهاشون کمال رضایت دارند.
هرچند به ما مربوط نمی شود ما درسفر خالی خود ماندیم میگن کسی که یخ میزنه گرمش می شود شاید
آره خب ! الان در تمام اروپا ، قطارها ساعات ها یخ زده اند ، ادارات یک هفته تعطیل شده اند و تمااااام چراغ های خیابان ها خاموش است !
خجالت هم خوب چیزی است
نظرتون راجع به اینکه در شهر ها و روستاهای کشور مردم با سوزاندن فضولات حیوانات خودشون رو گرم میکردن ، صف تشکیل دادن مردم برای خرید نفت ، قطع گاز چندین استان کشور ، تعطیلی ادارات و بانک ها و صنعت و کارخانه ها و مراکز آموزشی و سوزاندن مازوت چیه؟ اون هم درمورد دومین کشور دارای ذخایر گاز
اقتصاد اونا ضرر كرده كه يورو شده ٤٨ هزار تومان؟!؟!تابناك خدا وكيلي خودتون خجالت نمي كشيد
آخی دلم برای اروپایی‌ها میسوزه .نه علم دارن نه تکنولوژی نه صنعت .تازه دچار زمستان سخت هم شدند.بیچاره ها مردمشون برای مهاجرت به ایران صف کشیدن
به خدایی که می‌پرسید اینقدر به شعور مردم توهین نکنید
شما که دانش اموخته رشته جامعه شناسی سیاسی هستی چگونه است که از جامعه خود خبر نداری اقای عزیز همانگونگه که مستحضرید تمام کارخانجات سیمان به سوزاندن مازوتی روی آورده اند که مجوز استفاده از انها حتی برای کشتی های اقیانوس پیما در جهان باطل شده هشتاد درصد نیروگاه ها نیز مازوت میسوزانند و قطعی گاز در برخی نقاط کشور نیز که قابل انکار نیست تمامی استخر ها تعطیل شهرکهای صنعتی و پتروشیمی ها و پمپهای گاز از موارد قابل ذکر میباشد
چگونه شرایط انها از ما بدتر است اقای محترم ما دومین ذخایر گازی جهان را داریم ولی انها وارد کننده کامل هستند
اقای جامعه شناس زمان وارونه جلوه دادن مسایل جامعه گذشته است مردم بخوبی تمام جریانات را دنبال کرده و سره را از ناسره تشخیص میدهند
ناکارامدی و فساد حاکم از ثمرات عدم استفاده از شایسته سالاری و روی آوردن به خویشاوندان است که باعث این روزگار شده است
در ضمن جنگ اوکراین ثمره نزدیکی به روسیه ای است که هنوز داغ خاطره به توپ بستن مجلس توسط لیاخوف را برچهره دارد.و تاوان فروختن پهباد ب را باید مردم ستمدیده ایران پرداخت نمایند
مرغ همسایه همیشه برای ما غازه، وقتی آدمای ما میرن اروپا با خود تحقیری همه چیز رو عالی می بینن، اروپا مستعمره آمریکایی ها ست و از خودش اختیاری نداره اگر بهشون بگن بمیرید، یخ بزنید، جرات ندارند نه بگن یادتون رفته ترامپ چطور مسخره اشان می کرد، حالا هم که زمستان سخت که هیچ اقتصاد شون هم داره از هم می پاشد، باورتون نمیشه، نشه چون قدرت تحلیل اوضاع و احوال را ندارید، دگم و کج فهمی و ریشه نوکر صفتی تو وجودتون موج می زنه
حالا مردم اروپا دچار مشکل بشن مشکلی از مشکلات ما حل میکنه طی این چهل روز گذشته به اندازه پنج سال گذشته تورم رشد داشته دوماه پیش خاور بنز مدل ۵۵ قیمتش بود ۲۵۰ امروز شده ۷۰۰ میلیون ۴ سال پیش اف اچ ۵۰۰ خشک ۴۵۰ تومن قیمت داشت الان صحبت ۱۲ میلیارد میشود البته به نرخ دلار امروز درکشور همسایه دونیم میلیارد هست درکشور ما چرا با همین نرخ دلار میدن ۱۲ میلیارد الله اعلم این دانش مصرف کننده رو نشون میده مادر فلاکت مطلق گرفتار شدیم که امروز بنز باری زمان جنگ جهانی دوم به دوبرابر قیمت مدرنترین کشنده های دنیا میخریم اینم باز نشانگر دانش بالای مصرف کننده هست
خوش نحالتون
تیترهای تابناک خیلی مضحک شده چون در حالیکه روسی به علت تحریم نمیتونه نفت و گاز صادر بکنه و درآمدش شدیدا کم شده، تابناک‌ میگه اروپا ضرر کرده !!
خانم مرکل خیلی زحمت کشید آلمان با خط لوله نورداستریم۲ هاب انرژی اروپا شود ولی دولت آمریکا اجازه نداد.
به نظرتون سکوت و دم نزدن گزینه بهتری نیست؟
خب اصلا اروپا بدترین جای دنیاست چه اصراری به تحلیل مسائل دارین که هیچ سررشته از آن ندارین هزینه‌هایی که امروز اروپا وسایر کشورهای متمدن برای جایگزینی و استفاده کمتر از سوخت های فسیلی پرداخت میکنن یه موفقیت در آینده است این نگاه رو به پیشرفته در چند سال آینده کشورهایی مثل ما محتاج همون فناوری ها خواهیم بود. واقعا فکر کردی یه قاره با یه چالش فلج میشه یه نگاه به حجم علم تولید شده از این قاره بندازه 30 سال محتاج یه تکنولوژی هسته‌ایی شدین وقتی هم بهش رسیدیم که تاریخ مصرفش گذشته باز با کمال تاسف رجز خوانی میکنیم واین در حالی که این کشور ها برای آلودگی هوا و محیط زیست هزینه پرداخت میکنن و ما در شهرها مون قادر به نفس کشیدن نیستیم بعد برای بنزین استاندارد یورو لحاظ میکنیم چقدر غیرقابل قبول می‌شه نوشت.
اروپا متضرر شده چون صنعت پیشرفته داره و هر دقیقه واسه تولیدش مهمه. ما چی داریم؟ کلا صنعتی خاصی نداریم و اون اندک انرژی هم که نیازه با مازوت برآورده میشه. بقیه گاز هم با چوب حراج به کشورهای ظاهرا دوست میفروشم (تقدیم میکنیم).
من از دید اسلامی وانسانی که بقضیه نگاه میکنم چنانکه سعدی می‌گوید بنی آدم اعضای یک پیکرند .... توکز محنت دیگران بیغمی نشاید که نامت نهند آدمی اینکه مدیران که ادعای مسلمانی آنهم از نوع نابش رادارند با آموزه های دینی که خواستار رنج وتعب بنی نوع خود در جوامع دیگر دارند در تضاد است
میگم ما که بلدیم میزان ضرر اروپا رو محاسبه کنیم
خودمون الان چند چندیم

میگن روسیه بخش زیادی از بازار گاز و نفت ایران رو تصاحب کرده و ترکیه هم شده هاب منطقه
پس بگو بخاطر اینه که هی یورو و دلار گران تر می شود هر روز ما ساده بودیم فکر می کردیم که ارزش پول ما کم میشه نگو بحران زمستان سخت داره اروپا رو از پا در میاره
چون همه چیز در ایران بسیار سخت شده!! پس زمستان هم سخت باشه اصلا معنایی نداره.بگو چی راحته توو ایران بهتره!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی