بازدید 2276

جدیت دولت در اتصال همه دستگاه‌ها به درگاه مجوز‌ها

آخرین مهلت اتصال دستگاه های صادرکننده مجوز‌های صنفی به درگاه ملی مجوز‌ها یک بهمن بود و برخی دستگاه‌های متخلف که به این قانون عمل نکرده اند، جریمه می شوند.
کد خبر: ۱۱۶۰۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶ 22 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در ارتباط زنده با شبکه خبر در خصوص دو اقدام مهم ضد فساد دولت، یعنی اتصال سامانه مجوز‌های صنفی به درگاه ملی مجوز‌ها و اجرای قانون حساب واحد خزانه اعلام کرد امروز آخرین فرصت اتصال مجوز‌های صنفی به درگاه ملی مجوزهاست.

خاندوزی در پاسخ به این سوال که آیا این اتصال در حال حاضر برقرار شده است یا خیر؟ گفت: همان طور که مطلعید یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم در این که عملا و در واقعیت اقتصاد کشور موانع تولید برداشته شده و کارآفرین‌های کشور بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با کمترین هزینه و بدون دست انداز و پیچ و خم اداری فعالیت خودشان را انجام دهند، مسئله مجوز‌های کسب و کار هست.

حدود ۶۰ در صد مجوز‌ها صنفی است

وزیر اقتصاد با بیان اینکه همانطور که مطلع هستید دو دسته مجوز‌های دستگاهی وجود دارند که عمدتا وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور صادر می‌کنند گفت: مجوز‌های صنفی که شصت درصد مجموعا حدود مجوزی که در کشور وجود دارد مجوز‌های اصناف کشور هستند تا آخر وقت اداری امروز طبق مصوبه هیئت مقررات زدایی مهلت داشته است و اتاق اصناف ایران و وزارت صمت بناست که اتصال مجوز‌های صنفی را کامل کنند و مزیت این اتفاق مهم که واقعا در سال‌های اخیر می‌تواند یک انقلاب تحولی و تسهیل تولیدی به شمار بیاید این است که کسانی که برای هر گونه پروانه صنفی بخواهند پروانه جدید اخذ کنند و تمدید کنند و هر یک سال درمیان بسیاری از اصناف پروانه‌های شان در تمام اقصی نقاط شهر‌ها و روستا‌های کشور تمدید می‌کنند برای همه این مراحل نیاز به حضور نخواهند داشت و حتی استعلامات لازم مثلا در مورد استعلام پایان خدمت وظیفه استعلامات حوزه بهداشت و درمان، استعلاماتی که برمی گردد به حوزه ایثارگری و کد پستی و ... به شکل کامل از طریق درگاه ملی مجوز‌ها انجام خواهد شد و امیدواریم این اتفاقی که امروز وزارت صمت و اتاق اصناف کشور کمک خواهند کرد به رخ دادن آن بتواند یک قدم مهم در مسیر تسهیل تولید در کشور باشد.

خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به اینکه دستگاه‌ها تا چه زمانی فرصت دارند به حساب خزانه متصل شوند؟ گفت: مصوبه هیئت مقررات زدایی تا اول بهمن ماه است و دولت به شکل جدی در این زمینه بدون هیچ گونه ملاحظه و اغماض و کوتاهی از اتاق اصناف و وزارت صمت می‌خواهد که این مصوبه را به صورت نهایی اجرا کنند و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد و به هر دلیلی، درگاه ملی مجوز‌ها ظرف هفته‌های آینده که زمان آن را خدمت مردم اعلام خواهیم کرد خودش بخشی از این خدمت را به شکل الکترونیک و آنلاین شروع به اجرا خواهد کرد.
وی تاکید کرد، دستگاه‌های متاخر تا پایان وقت امروز این مهلت را دارند که تا آخر شب این درگاه متصل شوند.

محرومیت از خدمات بانکی و بودجه‌ای

خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی: همچنین در باره اینکه دستگاه‌های متخلف که باید تا کنون به حساب واحد خزانه ‌ می‌پیوستند و امتناع کردند از یک سری از خدمات محروم خواهند بود گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم مسئله انضباط بخشی و برگرداندن نظم و قاعده، کاهش زمینه‌های فساد در اقتصاد ایران هست و در قوانین هم برنامه و بودجه سنواتی تاکید شده است که دستگاه‌های کشور باید از حساب واحد خزانه استفاده کرده و حساب‌های فرعی خودشان را ببندند تا شفافیت وجود داشته باشد.

طبق دستور رئیس جمهور و مصوبه شهریورماه هیئت وزیران همه دستگاه ها، چون بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌ها این اقدام را انجام داده اند و درصد کمی باقی مانده است که ما به دوستان اعلام کردیم که از اول بهمن ماه چنانچه این اقدامات قانونی را انجام ندهند از مزایای خزانه داری کل کشور نمی‌توانند استفاده کنند.

به طور مشخص اگر نام ببرم در زمینه اعتبارات اختصاصی که خود دستگاه‌ها در مورد هزینه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای که خود دستگاه‌ها باید از خزانه دریافت کنند.
در مورد افتتاح حساب در شبکه بانکی کشور تغییر امضای حساب‌های دستگاه‌های اجرایی و هر خدمتی که خزانه داری کل انجام می‌دهد منوط است که از بهمن ماه دستگاه‌های اجرایی کشور در تمام قوا و حتی بخش‌های عمومی کشور که بیرون از دولت هم هستند، اما مکلف هستند که این حکم را اجرا کنند ذیل حساب واحد خزانه عمل کنند.

مزایای پیوستن به حساب واحد خزانه

من مزایای این نکته را عرض کنم وقتی حساب واحد خزانه، چون بسیاری از مردم ما اشراف دقیق نداشته باشند، این اتفاق رخ دهد، به جای این که دولت پیمانکار‌های خودش فعالیت‌های عمرانی را انجام می‌دهند، بخواهند وجوه واریز کنند به حساب دستگاه‌ها و دستگاه‌ها چند ماه در حساب خودشان یا بانک‌ها نگه می‌داشتند این وجوه را تا بخواهد به حساب پیمانکاران و کارگران و فعالان اقتصادی برسد، زمان می‌برد، ما مستقیما این اتفاق برای ذی نفع نهایی و فعال اقتصادی را خواهد داد و کمک می‌کند به نقدینگی کشور، کنترل شود.

آثار کاهش نیاز به تنخواه بانک مرکزی و کاهش تورم را در اقتصاد به دنبال خواهد داشت و امکان پرداخت تمام حقوق و مزایای دستگاه‌های اجرایی را قبل از پایان هر ماه پیدا خواهد کرد و همچنین کمک می‌کند به این که رصد حساب‌ها و احیانا اگر سوء استفاده‌هایی از حساب‌ها در گوشه و کنار انجام می‌شده است، این احتمال هم به صفر برسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی