بازدید 62235

رای مثبت پارلمان اروپا به لایحه قرار دادن سپاه در لیست «گروه‌های تروریستی»

روز چهارشنبه، نمایندگان پارلمان اروپا در بدعتی خطرناک، به متمم پیشنهادی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درفهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.
کد خبر: ۱۱۶۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹ 18 January 2023

رای مثبت پارلمان اروپا به لایحه قرار دادن سپاه در لیست «گروه های تروریستی»

بین الملل تابناک: روز چهارشنبه، نمایندگان پارلمان اروپا در بدعتی خطرناک، به متمم پیشنهادی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درفهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.

در این رای‌گیری ۵۹۸ نماینده به این طرح رای موافق، ۹ نماینده رای مخالف و ۳۱ نماینده رای ممتنع دادند. بحث افزودن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط مقامات کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر مطرح شده اما گفته می‌شود که در این زمینه پیچیدگی‌های حقوقی وجود دارد.

دیروز، اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در اظهاراتی مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران ادعا کرد که از شناسایی سپاه به عنوان نهاد تروریستی حمایت می‌کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران، نهاد نظامی رسمی کشور به شمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته است که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.»

کنعانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به چنین اقدامی به اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند. حجت الاسلام سید محمود نبویان، نایب رئیس کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس، با اشاره به تلاش پارلمان اروپا برای تحریم سپاه گفت: تبیین این که چرا اینها الان آمده‌اند و می‌خواهند سپاه را تحریم کنند، بسیار مهم است. اتحادیه اروپا همگام با آمریکا می‌خواهد تحریم‌هایی را علیه ملت ایران و سپاه وضع کند و علاوه بر تحریم‌های سابق، تحریم‌های جدیدی را می‌خواهد داشته باشد. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست، نیروی نظامی یک کشور را تحریم کنند و نخستین بار ترامپ چنین کاری انجام داد و سپاه را تحریم کرد.

نماینده تهران سپس هشدار داد: اگر واقعاً منافع ملت ایران به خطر بیفتد، اتحادیه اروپایی را در لیست تروریستی قرار خواهیم داد و مدافعان ملت ایران و مدافعان مقاومت در منطقه می‌دانند با تروریست‌ها چگونه مواجه شوند.

زهر الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: «پارلمان اروپا بداند تحریم سپاه موجب انسداد مسیر مذاکرات ایران با اروپا خواهد شد و هزینه‌های زیادی برایشان خواهد داشت. تحریم سپاه به دلیل شکست‌هایی است که آنها از ملت ایران و سپاه پاسداران متحمل شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر