بازدید 14938
میزگرد تخصصی «بررسی جوانب عرضه خودرو در بورس کالا»

وزیر اقتصاد: منتقدین عرضه خودرو در بورس کالا، راهکار پیشنهاد کنند/ رئیس سازمان بورس: قرعه‌کشی خودرو یک لاتاری ملی است؛ ۹ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو/ مدیرعامل ایران خودرو: بیش از ۳۵۰ هزارمیلیاردتومان به جیب دلالان رفت؛ آیا واقعا در انحصار هستیم؟

خاندوزی گفت: رویکرد دولت سیزدهم محدود کردن ویژه‌خواری، توسعه دسترسی مردم و بهبود چشم‌انداز تولید و تولیدکننده به صورت هم زمان است. عشقی نیز افزود: صنعت خودروسازی شبیه بیماری است که عارضه‌های مختلفی دارد؛ انباشت زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی یقینا قابل ادامه نبود و این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتما با یک توقف تلخ مواجه می‌شد.
کد خبر: ۱۱۵۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ 16 January 2023

وزیر اقتصاد: منتقدین عرضه خودرو در بورس کالا، راهکار پیشنهاد کنند/ رئیس سازمان بورس: قرعه‌کشی خودرو یک لاتاری ملی است؛ ۹ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو/ مدیرعامل ایران خودرو: بیش از ۳۵۰ هزارمیلیاردتومان به جیب دلالان رفت؛ آیا واقعا در انحصار هستیم؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ میزگرد تخصصی «تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا»، با هدف بررسی وجوه و جوانب عرضه خودرو در بورس، با حضور وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس کالای ایران، مدیران عامل بر ایران خودرو، سایپا و بهمن‌موتور و همچنین اساتید اقتصادی به میزبانی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در ابتدای این میزگرد اظهار داشت: نباید به مصرف کننده اجحاف شود، و نباید به خاطر مصرف کننده، با اعمال سیاست‌های دستوری چشم‌انداز تولید را تیره و تار کرد. برای به ثمر نشستن و انگیزه دادن به تولیدکننده غیر از سیاست تحریک تقاضا، نیازمند این هستیم که در سمت عرضه به نحوی عمل کنیم که چشم‌انداز سودآوری برای تولیدکننده مبتنی بر بهبود کیفیت مثبت باشد و تولیدکننده انگیزه این را داشته باشد که با تمام ظرفیت کار کند.

وی افزود: در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، تولید کمتر از ظرفیت‌های موجود، محصول سیاست‌های کلان و نادرست است و در همین راستا برای رشد تولید و اشتغال باید سیاست‌های صحیح اتخاذ شود. دسترسی منصفانه و قیمت‌گذاری منصفانه برای مردم و مصرف‌کننده و تولیدکننده از ضرورت‌های تحقق این مهم هست. نباید به مصرف‌کننده اجحاف شود و هم زمان نباید به خاطر مصرف کننده، با اعمال سیاست‌های دستوری چشم‌انداز تولید را تیره و تار کرد.

منتقدین عرضه خودرو در بورس کالا، راهکار پیشنهاد کنند

وزیر اقتصاد تصریح کرد: رویکرد دولت سیزدهم محدود کردن ویژه‌خواری، توسعه دسترسی مردم و بهبود چشم‌انداز تولید و تولیدکننده به صورت هم زمان است. سیاست‌گذار به دنبال انتخاب بهینه است و هزینه‌های احتمالی آن را هم می‌پذیرد. اگر سازوکارهای کم‌هزینه و پر منفعت‌تر از سازوکارهایی که سال‌های قبل آزموده‌ایم وجود دارد، ما استقبال می‌کنیم و پذیرای آن هستیم.

در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، منتقدین راهکار بدیل پیشنهاد کنند نه اینکه به روش‌های اشتباه گذشته رجوع کنیم. تحلیل‌های دقیق را جایگزین تحلیل های غلط و سطحی کنیم و به اتکای آن تصمیمات صحیح بگیریم.

خاندوزی ادامه داد: در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، منتقدین راهکار بدیل پیشنهاد کنند نه اینکه به روش‌های اشتباه گذشته رجوع کنیم. تحلیل‌های دقیق را جایگزین تحلیل های غلط و سطحی کنیم و به اتکای آن تصمیمات صحیح بگیریم.

وزیر اقتصاد: منتقدین عرضه خودرو در بورس کالا، راهکار پیشنهاد کنند/ رئیس سازمان بورس: قرعه‌کشی خودرو یک لاتاری ملی است؛ ۹ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو/ مدیرعامل ایران خودرو: بیش از ۳۵۰ هزارمیلیاردتومان به جیب دلالان رفت؛ آیا واقعا در انحصار هستیم؟

قرعه‌کشی خودرو یک لاتاری ملی است/ با نیش و کنایه دستگاه‌ها به یکدیگر این صنعت اصلاح نمی‌شود

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در بخشی از صحبت‌های خود در این میزگرد، ضمن تشکر از تمام حمایت‌ها و نظرات مقام محترم وزارت در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا گفت: امیدواریم بتوانیم این چالش و معضلی که سالهاست گریبانگیر مردم و تولید کننده است را حل کنیم و این صنعت را توسعه دهیم. صنعت خودرو حدود ۴ درصد ارزش بازار را در دست دارد اما ۲۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و این نشان از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به این صنعت است.

وی افزود: این صنعت شبیه بیماری است که عارضه‌های مختلفی دارد. از قیمت‌گذاری دستوری، تا مقیاس تولید، چالش‌های مالی، مدیریت و مالکیت دولتی و ضعف‌های مدیریت اجرایی این صنعت را طی سالیان متمادی ضعیف کرده است. انباشت زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی یقینا قابل ادامه نبود و این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتما با یک توقف تلخ مواجه می‌شد. ادامه وضع قبل قطعا امکان‌پذیر نبوده و نیست. با نیش و کنایه دستگاه‌ها به یکدیگر این صنعت اصلاح نمی‌شود بلکه باید با برنامه‌ریزی به فکر اصلاح آن بود.

دیروز یک لاتاری ملی رخ داد؛ از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور، حدود ۷۲ میلیون نفر نتوانستند در قرعه کشی شرکت کنند. از ۱۳ میلیون نفری که می توانستند شرکت کنند بیش از ۹ میلیون نفر در یک لاتاری بی هدف شرکت کردند! ۹ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو!

رئیس سازمان بورس در میزگرد تخصصی بررسی عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: دیروز یک لاتاری ملی رخ داد؛ از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور، حدود ۷۲ میلیون نفر نتوانستند در قرعه کشی شرکت کنند. از ۱۳ میلیون نفری که می توانستند شرکت کنند بیش از ۹ میلیون نفر در یک لاتاری بی هدف شرکت کردند! ۹ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو!

عشقی بیان کرد: اگر فرایند عرضه خودرو چند ماه دیگر ادامه یابد البته به شرط افزایش عرضه ها و نظم پیدا کردن ان صورت بگیرد، خود سازوکار بازار پاسخ همه انتقادات رو می دهد اگر کسی از قیمت‌های پایه در برخی خودرو ها دفاعی دارد، ما می‌شنویم. قیمت های پایه در برخی خودرو ها صحیح نیست و همین امر باعث افزایش رقابت ها میشود. میانگین متعارف رقابت باید ۵ درصد باشد.

تجربه مثبت عرضه سیمان در بورس کالا را همه به خاطر بسپارند

رئیس سازمان بورس در ادامه این میزگرد اظهار داشت: در یکسال گذشته تصمیم به واگذاری دو خودروساز گرفتیم؛ اما با این ساختار مالی و با این چشم‌انداز چه کسی در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کند؟ ما در سازمان بورس با همکاری خوب وزارت اقتصاد، صمت، خودروسازان و بورس کالا، روند ورود خودرو به بورس کالا را شروع کردیم.

وی گفت: معمولا هر کالایی که یک بازار سنتی داشته وقتی وارد بورس کالا می‌شود، دچار فراز و فرودی می‌شود که بارها تجربه کردیم. در خصوص سیمان و ماجرای قطعی برق همه به خاطر دارند که چه فشارهایی وارد شد، اما در یکسال گذشته با کمترین نوسان قیمت سیمان در بورس کالا عرضه شده و ثبات به بازار آمد. خودرو نیز به شرط عرضه منظم و پرحجم پاسخ مشتریان را خواهد داد.

 

بیش از ۳۵۰ هزارمیلیاردتومان به جیب دلالان رفت

مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو گفت: بیش از ۳۵۰ هزارمیلیاردتومان در سه سال گذشته از جیب خودروساز، سهامداران و مردم خارج شده و به جیب سودجویان وارد شده است. می‌گویند بازار خودرو انحصاری است پس باید قیمتگذاری شود! ۳۸ درصد بازار در اختیار شرکت‌های غیر از ایران خودرو و سایپاست؛ واردات خودرو هم صورت گرفته، پس اساسا چه انحصاری وجود دارد؟ با شاخص های اقتصادی محاسبه کنید آیا واقعا ما در انحصار هستیم؟

تا زمانی که ما مکلف به فروش زیر قیمت تمام شده میشویم، باید هم شاهد رقابت میلیونی در لاتاری ملی باشیم. در بورس کالا هم دولت به درآمد مالیاتی‌اش می‌رسد، هم مردم ارزان‌تر خرید می‌کنند و هم حقوق سهامداران رعایت می‌شود؛ من نمی دانم چه کسی با چه انگیزه‌ای مخالف عرضه در بورس کالاست!

مدیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: تا زمانی که ما مکلف به فروش زیر قیمت تمام شده میشویم، باید هم شاهد رقابت میلیونی در لاتاری ملی باشیم. در ماده ۹۰ اصل ۴۴ تکلیف شده اگر سیاست قیمت‌گذاری دستوری اعمال شود، باید زیان تولیدکننده محاسبه و پرداخت شود! اعتقاد راسخ دارم هیچ راه حلی در شرایط فعلی بهتر از بورس کالا وجود ندارد. در بورس کالا هم دولت به درآمد مالیاتی‌اش می‌رسد، هم مردم ارزان‌تر خرید می‌کنند و هم حقوق سهامداران رعایت می‌شود؛ من نمی دانم چه کسی با چه انگیزه‌ای مخالف عرضه در بورس کالاست!

 

نفع ۴ هزار میلیارد تومانی خریداران خودرو در بورس کالا

حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا در بخشی از صحبت‌های خود در این میزگرد بیان داشت: با همین سه درصد فروش ایران خودرو در بورس کالا، ۱۴ تومان EPS آن افزایش پیدا کرده است. این پول قبلا کجا بود؟ در جیب دلالان خودرو می رفت. بورس کالا مانند زمین مسابقه‌ای است که اجازه می‌دهد فعالان مختلف در آن رقابت کنند و خودش نقشی در قیمت گذاری ندارد.

وی ادامه داد: حدود ۳۴ هزار دستگاه در بورس کالا فروخته شده که عایدی آن حدود ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و متناسب با این مقدار عرضه، بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از رانت جلوگیری شده است. فروش خودرو در بورس کالا حدود ۴ هزار میلیارد تومان به نفع خریداران بوده است. دولت از این فروش حدود ۵۴۰ میلیارد تومان کسب مالیات کرده است و اعداد گویاست که بالاگرفتن مخالفت با حذف این رانت به چه علت است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۱۲
عرضه خودرو در بورس را ادامه دهید. قطعا تنها مخالفان این عرضه، دلالان خودرو و متاسفانه تنی چند از مقامات و نمایندگان ذینفع هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
در این شرایط تنها راه است
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
کدوم دلال؟؟
دعوا سر مکان لاتاری است حالا میخواهدسایت خودروسازان باشد یا بورس کالا

تاسف تاسف
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
عزیز دل ، مطمئن باش به حرف من و تو نیست.
هرکاری بخوان میکنند و ذره ای منافع مردم براشون مهم نیست.
اگر راه کاری بخواهند که به نفع مردم باشه، اون آزادکردن واردات خودرو با گمرکی حداکثر 15 درصد هست.
خودروسازان داخلی هم اگر نتونند با این حمایت 15 درصدی و هزینه انرژی و نیروی انسانی بسیار ارزانتر رقابت کنند، بهتره جمع بشن و تولید براشون توجیح نداره
وسلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
در حال حاضر این روش بهترین روش موجود است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
داداش حالت خوبه؟ دلال ها که الان بیشتر سود میبرن!!!
پیشنهاد میخواهید آقای وزیر؟ نیاز به کشف فرمول نیست! همه دنیا چکار میکنند؟! کجا خودرو را در بوورس میفروشند؟ حتی چین کمونیست چنین نمیکند و نه بسط قرعه کشی هست و نه بورس ! این ملت رمقی ندارند ! چرا با ملت این کارها را می کنید؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
از ملت مایه نگذار دلال خودرو. برو فکر شغل دیگری باش
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
فقط آزاد شدن واردات خودرو با تعرفه 15 درصدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
بی شک دلال خودرو هستید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
۱۷:۳۶
ظاهرا که یا خودت دلال هستی یا کارت ملی فروش!
چون هیچ کجای دنیا ماشین در بورس عرضه نمیشه و میری همونجا میخری پول میدی سویچ رو بهت میدن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
۱۷:۳۶
اتفاقا همین بورس برای دلالی خیلی بهتره!
چون خیلی از مردم با بورس آشنایی ندارن و راحت با یک پول اندک، از کارت ملی مردم استفاده میکنن!!
معلومه زدی تو کار دلالی نوین!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
۱۷:۳۶
دوست نسبتا محترم! هر کجای دنیا و حتی در همین ایران خودمون هم قیمت فروش هر جنسی برای مشتری مشخص هست! یه امر خیلی بدیهی هست!!!!
بعد جنسی که یک تولید کننده یا کارخونه ساخته رو میان کشف قیمت میکنن ؟!!! شما نان رو هم در بورس بدی هر روز یک قیمت ثبت میشه!!
اینم شد راهکار عقل کل؟!!
دلال تویی که میخوای از آب گل آلود بورس ماهی بگیری!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
آخه نه قرعه کشی روی اصول درست میچرخه و نه عرضه در بورس درسته
قرعه کشی مثلا میشود کسانی که در خانواده اصلا خودرو ندارند باشه و اگر بخواهند دست دلالها را قطع کنند (اگر بخواهند)
ارائه در بورس با این وضعیت مملکت که بیشترین دلال را خود کارخانجات خودرو دارند و تولید در حد عرضه در بورس نیست هم درست نیست
باید چند سال تا به تعادل رسیدن خودرو واردات را بیشتر کنند وقتی کفه عرضه و تقاضا متعادل شد و همچنین کیفیت خودروهای داخلی هم مناسب شد گمرکات را متعادل تر کنند
دولت ها در کل دنیا موظف به تامین خودرو با کیفیت و قیمت مناسب برای مردمشون هستن بدون رانت بدون احتکار بدون کیسه دوختن برا جیب ملت
این دو کارخونه بی‌مصرف یا میتونن خودرو ملت رو تامین کنن یا باید واردات کاملا آزاد بشه در ضمن همین تعرفه ای که بستین رو خودرو خارجی بیشتر به آشوب بازار دامن میزنه مثل مسکن تا شما مجوز ساخت و انشعابات رو بگیری که همه هم دولتی هستن باید نصف پول خونه هزینه کنی اونوقت دولت دنبال علت گرونی میگرده!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
چشم. امر دیگه ای باشه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
دوست عزیز که زیر همه ریپلای زدی : چشم. امر دیگه ای باشه
شما یا بچه ایران خودرو یا سایپایی یا کلا عاشق اینی که بهت زور بگن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
خیر این آقا کلا مشکل داره
باورکنید اصلا براش مهم نیست کی چی میگه فقط تیکه میندازه
زیاد بهش توجه نکنید لوس بشه
آقای وزیر اقتصاد! اگر هدف شما و دولت و شخص رئیس جمهور کوتاه کردن دست دلالان و رسیدن خودرو به مصرف کننده واقعی است راهکارهای واقعی را بکار گیرید نه اینکه یا دست توی جیب ملت بکنین یا همه ملت رو دلال و کارت ملی فروش کردین! سند بنام نزدن تا یک یا دو سال. اجازه هیچ نوع فروش نداشتن مگر به خود کارخانه. کارکرد حداقل 2 هزار کیلومتر در سال و خیلی راهکارهای واقعی که فقط مصرف کننده واقعی بیاد جلو و دلال هیچ رغبتی در این بازار نداشته باشه.
شما مدیر هستید و ادعا دارید و شما باید راهکار بدید! اگه منظورتون اینه که راهکارتون همین عرضه در بورس هست و خیلی هم راضی هستید! که باید عرض کنم در عمل میبینید که فقط دلال ها و کارخانه سود میبرن! کارخانه بدون اینکه قیمت مصوب رو بالا ببره ، با قیمت خیلی بالاتر میفروشه و همه هزینه ها رو هم انداخته گردن مشتری! ( کلاه شرعی) دلال هم میخره و در بازار گرونتر میفروشه! ( اگه این عرضه خوب بود و به قول شما کشف قیمت بود! دیگه در بازار هم باید با همین قیمت کشف شده فروش بره! نه با قیمت کشف 2 !!!)
خلاصه که در عمل میبینید که راهکارتون به درد نمیخوره و شما مدیر هستید و باید راهکار بدید نه ما!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
شما انتظار دارید با این تورم وحشتناک کارخانه قیمت رو بالا نبره؟تکلیف این همه سهامدار کارخه چی می شه که سالهاست با مفت فروشی کارخانه سودی نگرفته و همه سودها رفته جیب دلالان خودرو.باور ندارید نگاهی به حال و روز و وضع مالی دلال ها بکنید
چطور وزارت صمت نتوانسته پس از ۴۴ سال به یک سیستم منطقی و عادلانه و منطم برای فروش تولیدات دو خودرو ساز داخلی و رساندن انها بدست مردم مصرف کننده واقعی به نحوی که بدست دلالان نیفتد نرسیده است ؟؟

و وارد کننده گان انحصاری خودرو که از خودرو سازان و مافیاهای خودرو و متصل به دولت هستند

و خودرو های وارداتی را تا ۴ برابر قیمت فروش در دوبی به مردم فلکزده ایران میفروشند و اجحاف میکنند

چطور مجلس و نهادها,... ، اجازه میدهند

که چنین کلاهبرداری و سوء استفاده و ظلم و ستم آشکاری از مردمی که از دسترسی به بازار های رقابتی در داخل و خارج شان توسط دولت منع شده اند صورت گیرد ؟؟؟

و مردم باید اسیر این مدل اجحاف و گرانفروشی دولتی قرار گیرند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
فقط یک راهکار وجود دارد مثل همه کشورهای دنیا واردات خودرو با عوارض صفر به قیمت دبی آزاد شود همه چیز حل می شود
تا وقتی خودرو در انحصار تولید کننده های داخلی هست و هیچ رقیب خارجی ندارد وضع به همین منوال است
"خاندوزی ادامه داد: در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، منتقدین راهکار بدیل پیشنهاد کنند نه اینکه به روش‌های اشتباه گذشته رجوع کنیم. "
این روش شما هم که کاملا مشخص شده که اشتباه هست! و باعث افزایش قیمتها به صورت شدید و نارضایتی مردم و مصرف کننده شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
عرضه در بورس دست دلالان را تا حدودی کوتاه و باعث کنترل قیمت خودروها شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
ظاهرا شما در ایران تشریف ندارید.عرضه خودرو در بورس باعث کاهش قیمت شده.حداقلش با قیمت خیلی کمتر به دست مصرف کننده می رسه
دکتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
پاسخ‌یک کلام تا مثل تو وزیرن مملکت همین وضع داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
نود و نه درصد کسانی که از بورس خودرو میگیرن یا دلالن یا فقط به نیت فروش خودرو میگیرن
"دیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: تا زمانی که ما مکلف به فروش زیر قیمت تمام شده میشویم، باید هم شاهد رقابت میلیونی در لاتاری ملی باشیم."
شما قبلا هم چندین مرتبه به بهونه اینکه زیر قیمت بازار نباشه، افزایش قیمت دادید و نتیجش این شده که بازار هم باز رشد کرده!! یعنی الان هم اگه دوباره دنا رو 1 میلیار هم بدید، بازار به قیمت حداقل 300 تومان بالاتر فروش خواهد رفت و الی آخر!
فقط باید واردات آزاد بشه و عرضه خودرو به روز باشه. یعنی اگه من اراده کنم 206 بخرم، باید 150 تومان همین الان بتونم از کارخونه بخرم، دیگه اینجوری اگه کارخونه همون جا به مشتری تحویل بده، کسی تو بازار نمیتونه 400 یا بالاتر بفروشه!!
پاسخ ها
میلاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
احسنت دقیقا حرف منم همینه
آخه بورس هم شد محل فروش خودرو؟! یعنی هر کی ماشین لازم داشت باید بورس باز باشه؟! جمع کنید این مسخره بازی رو! فردا هم حتما فروش یخچال و لباسشویی و ... هم میگید در بورس!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
نه حتما باید در بنگاه معاملاتی شما دلال ها خریده شود؟
راه درجهان یکی هست و آن راه،،، واردات خودرو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
آفرین وارادت خودرو برای همه ازاد بشه و اجازه ساخت و تولید بی ضابطه به همه بدن خواهید دید چه خواهد شد
بزرگواران؟؟؟؟!!!مگه نمیگید ضرر میدید،من شخصا راضی به ضرر شما تابوت سازها نیستم!ببندید در این کشتارگاه رو و خیال همه ی ایرانی ها را راحت کنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
چشم. امر دیگه ای باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
خوب تو رو سنه نه. تو نخر
خوب می مقصره که ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به جیب دلالها رفت ؟ ایران خودرو، وزارتخانه، سازمان بورس؟ یا مردم؟ ارزان تر بده از اول که اینطوری آچمز نشی! مردم که این وسط سود نکردند ولی دلم خنک شد، دلالها بخورند بهتر از یک شرکت است
راهکار اینه که با توجه به قیمت کشف شده مثلا دنا در بورس که حدود ۳۵۰ تومن بدون هزینه های جانبی بوده قیمت کارخونه رو تعیین کنند. قیمت کارخونه به بازار نزدیک بشه هم به سود مصرف کننده واقعیه هم خودروساز. دلالیم جمع میشه و در عوض با تدبیر یک سری اقتصاد دان سرمایه مردم وارد کارهای مولد بشه. ینی دولت یک تیم اقتصادس تشکیل بده، بررسی کنند در چه زمینه ای نیاز به سرمایه گذاری هست. به طور مثال صنعت نساجی
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
داداش ! تو ایران زندگی نمیکنی ها!
قیمت کارخونه بشه 600 ، قیمت بازار رو میکنند 900
تنها راه اصلاح واقعی روند فسادزای حاضر در صنعت خودرو ،واردات خودرو با تعرفه معقول هست که رقابت ایجاد بشه
عموجان(منظورم آقای خاندوزی)زور نزنید در تولید خوردرو یه مدل خوب از یه کشور خوب در نظر بگیرید وکپی پیست کنید .و اینکه بفرمایید در کجای دنیا خودرو رو تو بورسشون ارایه کردند؟؟؟؟ایا این کلاه ملت نیست که در بورس ورشکسته برداشته میشه و با یه تیر دو هدف زده میشه ینی خودرو ساز قیمت خودروشو در بورس بالا میبره وبعد ادعا میکنه از بازار ازاد ارزانتره و دو اینکه بازم بورس بصورت کاذب با ارایه خودرو وسکه رونق کوتاه مدت کاذب پیدا میکنه عموجااااان
بازار دو اصل داره يک عرضه و تقاضا
دوم رقابت
در ايران اكثر بازارها انحصارى و غير رقابتى هستند نمونه ش خودروسازى دو خودروساز و مافياى اونها توليد رو كاهش دادن واردات رو ممنوع كردن ميگن ما زيان ده هستيم و زيان انباشته داريم و...
خب راهكار چيست
ايران خودرو بالاى ده مدل خودرو توليد ميكنه سايپا نيز همچنين جالبه كل تيراژ توليدى شون بالاى هفتصد هزار دستگاه هم نميشه
براى هر مدل خودرو سالن توليد جداگانه قطعات جداگانه و...نتيجه اين ميشه قيمت بالا و كيفيت پايين
ايران خودرو و سايپا هر كدام فقط دو نوع خودرو سوارى در تيراژ ميليونى توليد كنند هزينه توليد تقريبا نصف ميشه و بازارهاى صادراتى هم ميتونن حضور داشته باشند
در مورد قيمت چه در بورس باشه چه شوراى رقابت تا وقتى عرضه رو زياد نكنند تاثيرى رو بازار نخواهد داشت
موافقان لاتاری خودرو به دنبال منافع خودشان از طریق دست های پنهان و لایی کشیدن ها در لاتاری هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
دقیقا
لاتاری خودرو از یارانه دادن آرد و نان به سایر کشورها بدتر شده و باید سریعا این دکان دلالی جمع آوری بشه و همه خودرو ها در بورس کالا به مصرف کننده واقعی تعلق بگیره
حراجی ۲۰هزار خودرو برای ۹ میلیون نفر دلالی نیست ابردلالی است. ارزش کالا مشخص است آنچه در «حراجی دولتی» به حراج گذاشته اید خودرو سکه نیست ارزش ریال است.
اگر شبکه توزیع و مصرف را ساماندهی کنند و مصرف کننده واقعی شناسایی شود. مواد اولیه به قیمت تمام شده به دست تولید کننده می رسد و کالای تولید شده هم با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نهایی خواهد رسید. در حالیکه تعداد زیادی از افراد که در بورس و بورس کالا جولان می دهند دلال هستند و دفاع رئیس بورس از عرضه کالا در بورس هم در حمایت از دلالان می باشد و از اینکه محصول با چند واسطه از جمله بورس با بهاء گرانتر به دست مردم می رسد خاطر مبارکشان مکدر نمی شود. با اینکار وزیر و رئیس بورس به قیمتهای بازارگردانی دلالها رسمیت می بخشند.
خریداران دارن خودرو رو به دو سه برابر قیمت میخرن و 4 هزار میلیارد هم سود کردن! خدایا یا من اسکل شدم یا فرمولهای ریاضی اشتباه هستش؟
خودرو در ایران بازار جدابی دارد اگر در این صنعت انحصار برداشته می شد و آزادسازی قیمت صورت می گرفت ما با این وضعیت خودو مواجه نبودیم که کمیت و کیفیت خودرو همیشه زیر سئوال باشد
تفاوت قیمت خودرو در دست مشتری و درب کارخانه را واردات کالا باید پوشش دهد نه اینکه دلال از آن منفعت ببرد
ارائه خودرو در بورس کالا ناچارا باید باشد مگر آنکه یک راه حل بهتر جایگزین آن شود
کسانی که اعتراض می کنند که نباید خودرو در بورس کالا عرضه شود چون پول آن به جیب دولت باید برود واقعا حرف خنده دار می زنند چون مگر نمی شود از بورس کالا جیب دولت هم از مابه تفاوت خودرو پر شود

اگر بین قیمت واقعی خودرو و قیمتی که به دست مصرف کننده تفاوت معنادار وجود دارد تفاوت قیمت آن باید از دو طریق کاهش یابد اول باز کردن میدان رقابت برای خودرو سازی و تسهیل در آن که دیگر سرمایه گذاران هم بتوانند تولید خودرو کنند دوم: واردات بدون قید و شرط خودرو بگونه ای که تفاوت به حداقل خودش برسد و در خودروسازان داخلی تعهد کیفیت بوجود آید
رئیس بورس بکارش برسهو اگه منافع نداره در مورد خودرو تابلو اظهار نظر نکنه
بورس کالا باید به کسانی اجازه ثبت نام بدهد که با کد ملی در ۵ سال اخیر خودرو نخریده اند و همچنین گواهی رانندگی داشته باشند و به تدریج با کاهش مشتری شرایط را سبک تر کند مثلا ۵ سال را چهار سال کند و یا گواهینامه را حذف کند
راه مشخص است واردات با تعرفه زیر ده عینه کشورهای همسایه با تعداد بسیار زیاد مثلا ۵۰۰ هزارتا که در آمد دولت هم کم نمیشه
ارز هم بهانه است مونتاژ کاران چینی تماما و داخلیها برا ی اکثر خودرو ارز میگیرن اونم ۲۸ تومنی ولی قیمت دلار ۶۰ تومنی است
گرچه اینقدر تاجر این کشور داره که راحت میتونن خودرو وارداتی تامین کنن بجز قبلیها که رانت خوار بودن
راه دزدی نشون سازندها ندین در دنیا سابقه نداره کشوری از طریق بورس (مزایده)ماشین بفروشه اگه تا چند وقت دگه يخچال وتلویزیون به بورس نرفت واردات آزاد کنین یک مرتبه هر کی قرار ضرر کنه یا سود ببره فقط یک بار هست همچی ثابت میشه اگر هم دست دزدها در کار است هرچی همونا میگن
باید به‌جای بورس قرعه‌کشی امتیازی باشد.یعنی مثلاً هر گواهینامه ایکه قدیمی تر باشد و تا کنون خدروای به بامش نداشته باشد در اولویت قرار گیرد.یعنی اگر کسی 30سال هست که گواهینامه رانندگی گرفته و در این مدت خدروای به نامش نبوده در اولویت قرار قرار گیرد نسبت به کسی که 20سال گواهینامه رانندگی گرفته و تا به حال هم خودرو به نامش بوده
یک قانون بدون تبصره و سه فوریتی تصویب کنید که هر فردی بیش از ۱۰ خودرو داشت، بنزین به نرخ جهانی به او عرضه شود، بعد ببینید دیگر دلالی هست که در خودرو سرمایه گذاری کنه و مصرف کننده واقعی را محروم کنه.
کاشکی میشد دولت ۹میلیون ثبت نامی رو ماشین خارجی ارزون میداد تا پول از بین مردم هم جمع میشد،دولت پول بیست سال تولید خودرو رو یک شب ه میداشت تو جیبش
برای قرعه کشی هم مثل بورس باید ابتدا کل مبلغ پول در حساب باشد و پول افراد برنده نشده را هم یک هفته پس از قرعه کشی برگشت دهند تا مصرف کننده واقعی شرکت کند
با سلام
اگر قصد دولت این است که خودرو فقط به دست مصرف کننده برسد باید کاری کند که بعد از این که خریدار خودرو را به قیمت مثلا کارخانه دریافت کرد اگر برای استفاده بود که هیچ ولی اگر برای سود بیشتر خورو را خریده در زمان فروش قبل از دو سال باید ما به التفاوت ان نسبت به بازار ازاد را به عنوان مالیات پرداخت کند
اولین پیشنهاد این هست که جنابعالی استعفا بدید...اجازه بدید یک شخص کارآمد این وضعیت افتضاح رو بیاد سر و سامان بده..وگرنه پراید تا سال اینده میشه ۵۰۰ میلیون..
سایپا که خودرو هاش از قرعه اومده بود بیرون پس یعنی ضرر نداشت براش اون چرا میخواد بره تو بورس چرا الان عرضه ندارن فقط پیش فروش میزنن نه خودشون میخوان بازار رو ملتهب کنن دولت خودش شده دلال همه جای دنیا دولت ناظر برکار هست نه سهام دار مشخصه که دنبال سود بیشتر خودروساز باشن الان توی بورس دارن به صورت مزایده میفروشن قیمت رو میبرن بالا به کسی فروختن میشه که قیمت بالاتر بده حق دلالی هم سهم دولت رو میدن مثل بقیه دنیا ماشین رو عرضه کنید نه فقط درآمد به ریال خرج به دلار
اگه واقعا راس میگید بیشتر از تقاضا تو بورس خودرو بذارید تا قیمتها بالا نره
سال ها ست به شما راهکار داده اند و می دهد ولی مگر گوش می دهید؟ راهکار : دست از سر اقتصاد بردارید. خود به خود همه چیز با ورود اصل رقابت در بازار درست می شود! اینکه شما خودروسازی را هم ماندد همه صنایع دیگر دولتی کرده اید و امکان رقابت را از بین برده اید و در عین حال کوچکترین تلاشی هم برای ارتقا همین صنعت دولتی هم نکرده اید، وضع رسیده به اینجا! باز هم دیر نیست. به نظرات کارشناسان گوش دهید و به طمع درامد فعلی، اینده را تباه نکنید.
به نظر من فقط یک نماینده واقعی ملت بیاد هر خودرو که تولید میشه رو مخصوصا از این ایران خودرو حقه باز تحویل بگیره و تا مرحله فروش رصد کنه حالا در بورس میاره یا فروش فوق العاده . خروجی کارخانه رو ببندن . هر روز چندتا تولید میشه چندتا در بورس یا فروش فوق العاده فروخته میشه رو حساب کتاب بگیره ازش. چون این سردسته در هر منطقه تهران یه ابر نمایشگاه دایر کرده و نصف تولیدش رو روزانه به اونها توزیع میکنه و قیمت بازار آزاد رو هر روز اعلام میکنه. تنها راه رصد و انسداد توزیع در ابرنمایشگاه ماشینهای ایران خودرو در مناطق مختلف تهرانه. اینم راه حل لی
تا متوجه شدن خریدارها قیمت پایین می زنند روش عوض می کنند مسئولین همیشه به فکر ما هستند
آقا مهدی ما با خانمش دوتاشون ماشین برنده شدند . ماشین که نیاز نداشتند فروختن حدود سیصد میلیون سود کردند اونو گذاشتند بانک با پولهای خودشون یه وام گرفتند باهاش یه آپارتمان خریدند . میگم بیچاره اون که می‌خواد ماشین بخره برای خودش استفاده کنه باید کمک هزینه خرید مسکن آقا مهدی را هم بده .
واردات خودرو را با حداقل عوارض مثل دیگر کشورها آزاد کنید. بعد خواهید دید پراید را به ده میلیون تومان هم نمی خرند. مسکن و لوازم خانگی هم به حداقل می رسد. این هم پیشنهاد اما کو گوش شنوا؟
مجبور میکنن خودروسازها خودرو رو زیر قیمت بفروشن اونوقت دولت زیان خودروسازها رو میده! اونوقت کلی سود هم میره توی جیب دلالان! واقعا آفرین.
اولین راه حل اینه که بهیچوجه اجازه داده نشه خودرو زیر قیمت بازار فروخته بشه چون عمده سودش میره توی جیب دلالان. آن چیزی که باعث کاهش قیمت خودرو میشه افزایش عرضه است نه فروش با قیمت زیر بازار.
خاطر منافع خدشون دلال دلال میکنن من الن سه سال میخام یک امتیاز بخرم بقران گیرم نیومد حتی به قیمت بالا الن کل کافینتا شهرم برگه زدم که خریدارم حتی قیمتم کسی نگرفت ماشین کجا بود اخه هر دفع هر شهر ستا ماشینم گیرش نمیاد دلال کجا بوده الن ب بهونه دلال بردن تو بورس اصلا اگه دلالیم بود حدعقل اسم ی ادم در میومد باز یچیزی گیرش میومد
دوستان بقران اگه دلالیم هست تو بورس کلا خدشونن ولی قرعه کشی حدعقل نصف سودشو ی ادم بدبخت میکنه اونی که ماشین ۶۰۰ میلیونی میخاد سوارشه پولشو داره قرعه کشی یک شانس برای یک ادم بدبخته که ممکنه زندگیش عوض بشه مثل خد من که تا الن ۴۳ بار نوشتم اسمم در نمیاد هر دفعم چشم انتضارم در بیاد زندگیم کلی جلو میفته میدمش به یکی که احتیاج داره سودشم نصف میکنم هم اون به ماشین دلخاش رسیده هم من زندگیم جلو افتاده و یک پیکان میخرم حتی اگه اسمم در نیاد چنکه امیدی هست دلم به همین امید خوشه که یروز ممکنه اسمم در بیاد ولی بورس اخر نامردیه کل سود مال خدشونه ضرری به مردم سودی نداره چرا چن اونی میخاد ب قیمت بازار بخره همین بیرونم میتونه بخره
لعنت به بورس که همون یکم امیدمونم میخاد بگیره لعنت به ایران خودرو خون خار
سلام،برای اینکه تعداد شرکت کننده کم شود و واقعا خودرو به دست مصرف کننده برسد در شرایط شرکت کنندگان محدودیت را افزایش دهید و در نوبت اول کسانی بتوانند ثبت نام کنند که از مثلا 20 سال پیش از خودرو ساز ها خود رو نگرفته اند در مرحله بعد مثلا کسانیکه از 15 سال پیش خودرو نگرفته باشند و بعد 10 سال و... و برای اینکه خودرو ها خرید و فروش غیر رسمی هم نشود قاتون سختی پیش بینی شود که اگر خودرو دست افراد غیر مشاهده شود به منزله فروش بوده و مشمول چریمه سنگین بازدارنده شود
این را هم اضافه کنم که بنده با وجودیکه خودرو ندارم و بیش از ده سال است از خودرو سازان ماشین نگرفته ام بسش از 30 بار ثبت نام کردم ولی موفق نشدم در حالیکه از دوستان دیده ام خودرو دارند و ماشین برایشان در آمده است روش فعلی عادلانه نیست
با سلام
چرا باید بفکر مردم باشید سال ۹۴ که مردم کمپین نخریدن زدن چه کردید که قفل نفروختن باز شد و چه درس خوبی یاد گرفتید .مردم را در صف های ۱۰ میلیونی کردید از طریق دلالها یتان که مردم مجال نفس کشیدن نداشته باشند .شما خودرو سازها جز خیانت به مردم هیچ کاری نکردید.از قدیم گفتند زمستان میگذرد روسیاهی برای زغال میماند.
واردات که نداریم اگر داریم به نفع خودرو ساز کمرکات و بدبختی برای مردم.
خودروی داخلی که برفرمایید قرعه کشی لاتاری بورس بدبختی ملت.

همه میدانند که تنها راه نجات از این مخمصه و وضعیت خودرو (فروش اقساطی بلند مدت با سود برای کارخانه سازنده )و گرفتن حق فروش از خریدار تا پایان اقساط است .معادله سختی نیست فقط مصرف کننده واقعی و شرط مصرف اقساط بلند مدت.دلال اینجا خودرو اقساطی میخواهدچکااااار؟؟؟؟ البته اگه به ضرر خیلی از اقایان نیست.
باسلام،جناب خاندوزی عزیز،صورت مسئله رو پاک نکنید
1)اگرخودروسازباقیمت کارخانه ضررمیکندچرابه مردم که سهامدار کارخانه هستند ظلم کردید و میکنید
2)اگربافروش خودرو در بورس کارخانه سود مضاعف میکندو سهامداران آن منتفع میشوندچراظلم به مصرف کننده میکنید که باید خودرو را گرانتر از قیمت واقعی تولید بخرد
3)وقتی اعلام میکنید مردم اگرازسال98خودرو ازکارخانه خریدند نمیتواننددرقرعه کشی شرکت کنند یعنی عمرخوردو تولید داخل را4سال درنظرگرفتیدکه این عدد بهیچ وجه کارشناسی نیست و بنظرمن یک عمر حداقل8ساله باید مد نظر قرار گیرد که بدین ترتیب تعداد متقاضی کاهش میابد
4)برادرعزیز،راه حل حذف دلال، گرانفروشی خودرو به من مصرف کننده نیست
5)قیمت تولید خودرو را واقعی کنید که برای کارخانه سود خوبی وانگیزه افزایش تولیدوکیفیت داشته باشد.
6)بدنبال راهکاری باشید که فرد تحویل گیرنده خودرو امکان فروش دو ساله نداشته باشد ازطریق مالیات سنگین ویا....
7)مردمی که باپس اندازکم بدنبال خرید خودرو ارزان زیر200میلیون بودندرا دریابید.باتصمیم گیری غلط خودتان را مدیون مردم نکنید جواب دادن خیلی سخت است.
موفق و سربلندباشید.ارادتمند
با عرض سلام خدمت همه
در رابطه با قرعه کشی باید یک شرط رو اضافه کنن که قبل از قرعه کشی پول تو حساب باشه تا بتونن شرکت کنن،در رابطه با بورس باید شرط گواهینامه باشه و اینکه شرط خرید نکردن تو 4 سال گذشته ،مطمئن باشید دست دلالان تا حدودی کوتاه میشه .
البته اگه واقعا رفاه مردم براشون مهمه ،بخدا از سال 99 برج 3 دارم تو قرعه کشی ثبت نام میکنم متاسفانه هنوز برنده نشدم کجای دنیا اینجوریه دیگه موندیم درد دلمون رو به کی بگیم
مشکل اصلی عرضه و تقاضا است نیاز اصلی یک میلیون و دویست هزار درسال است، در سه سال گذشته خودروسازها نتوانستند به این تعداد تولید برسند و انباشت تقاضا تا دو میلیون وجود دارد قیمت پراید را اگر کارخانه یک میلیارد بدهد در بازار یک ونیم میلیارد میشود برای اینکه عرضه و تقاضا با هم هماهنگ نیستند اما در رابطه با چرت و پرتهای مدیرعامل!!! ایرانخودرو باید گفت قیمت اعلامی بر اساس قیمت تمام شده واقعی و محاسبات دقیق توسط وزارت صمت و شورای رقابت تعیین شده ،کدام ضرر؟؟؟ قیمت با احتساب سود بوده آقای مدیر عامل تو برو جلوی ریخت و پاشها و پاداشهای غیرقانونی و نداشتن بهره وری را بگیر در کجای دنیا خریدار در صف خرید قرار میگیرد ؟ و هر کالایی به او بدهند مجبور است بگیرد؟! سازمانهای فروش در تمام خودرو سازهای دنیا بعنوان مهمترین قسمت است در این کشور خودرو میفروشید پول را هم شش ماه جلوتر میگیرید و ارز دولتی هم بهره مندید رقیب هم ندارید بدترین کیفیت هم دارید لا اقل افزایش تولید داشته باشید
نکته مهم دیگر میانگین تولید خودرو بازای هر نفر در دنیا 15 دستگاه است براستی در این دو خودرو ساز دولتی بازای هر نفر چند دستگاه خودرو تولید میشود؟؟؟
اگر قصد اجازه ورود خودرو در حد نیاز واقعی نمی دهید لااقل اجازه سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو و احداث کارخانه توسط شرکتهای خارجی با رعایت بالاترین استانداردها را بدهید مطمئن باشید عرضه و تقاضا به تعادل میرسد و قیمتها منطقی خواهدشد و حتی به صادرات هم میرسد
مشکل اینجاست که دولت مثل دولتهای قبل با تمام قوا میخواهد در مسیر اشتباه گذشته بماند همان راه همیشگی اول قیمتها افزایش میابد بعد از مدتی دوباره خودرو سازها میگویند در ضرر هستیم و مجدد افزایش قیمت و دور باطل هر بار تکرار میشود و دولت از این دو خودروساز به هر طریق ممکن حمایت غلط و به مصرف کننده ظلم مضاعف می کند
چرا خریداران از بورس را مصرف کننده و خریداران قرعه کشی کارخانه را دلال معرفی می کنید؟ این روزها اختلاف قیمت بازار با قیمت بورس از اختلاف قیمت بازار چند ماه پیش با قیمت کارخانه بیشتر است! یعنی الان هم دلال ها دارند از بورس می خرند و در بازار آزاد با سود وحشتناک میفروشند. بورس فقط نمودارهای قیمت را به سطح بالاتری شیفت داد و اختلاف قیمت را حفظ و حتی کمی بیشتر کرد .
مسئولان محترم خودتون رو جای ما مردم بگذارید. چطور ما باید اینهمه رانت رو تحمل کنیم؟
مشكل خودرو فقط با تسهيل واردات و حذف تعرفه ها و عوارض نجومي حل ميشه ، اقاي مسئول، چرا فقط در ايران اين معضل هست ؟ هر كاري بقيه دنيا ميكنن شما هم همون كار رو بكنين ، داريد دنبال چي ميگردين ؟ ضمن اينكه واردات خوردروهاي كار كرده با قيمت بسيار پايين و كيفيتي به مراتب بهتر از خودروهاي داخلي بايد ازاد بشه
اگر قرار هست این لاتاری خودرو ادامه دار باشد باید خریدار در حسابش پول داشته باشد.همانند بورس کالا
از کجا معلوم دلال ها سراغ بورس کالا نروند و ماشین های عرضه شده را به قیمت پایین بخرند و بالاتر در بازار آزاد بفروشند
تا عرضه زیاد نشود تقاضا کم نمیشه
خودرو باید از کالای سرمایه ای خارج بشه
خودرو یک کالای مصرفی و اسقاط شونده هست که ارزش خودش را از دست میده
راهکار خوبه که قبل از انجام کاری دنبالش باشی نه بعد از انجام کار از منتقدین راهکار بخواهید کی باید یاد بگیرید اول فکر کنید
باید عرضه خودرو در بورس زیاد بشه تا قیمتها به تعادل برسه اونوقت کسی به فکر خرید خودرو به قصد بالا فروختن در بازار آزاد نمیوفته
گرون فروشی چ از طرف دولت باشه چ از طرف نمایشگاه داران گرون فروشیه فرقی نمیکنه حتی از طرف دولت به معنی دامن زدن به گرونی!!!!!!!!!!! ماشین را به قیمت کارخانه به با غرعه کشی سالم به مصرف کننده واقعی بدید و داخل سند ذکر کنید هیچ دفترخونه ای یا نمایشگاه آری تا سه سال حق انتقال ندارن حتی شماره گذاری حق فک پلاک را ندارد این بازار توسط خود دولت درست شده جمع کنید
سلام
مونتاژ غلط خودرو را رها کنید.مواد اولیه از جمله فولاد و مواد پی وی سی مصرف خودرو را صادر و خودرو کیفی و ایمن وارد کنید. نیروها و امکانات را صرف معدن و ایجاد زیرساخت منابع انرژی و کشاورزی کنید و از کشته شدن 22هزار نفر جلوگیری کنید و هوا را آلوده نکنید. این روش که کشور را درگیر کرده اید غلط است
خودرو در بورس به دست چه کسی میرسه خدا داند حداقل قرعه کشی یکی در فامیل برنده میشد الان اصلا کسی خریدی نکرده اصلا خیلیها بلد نیستن قیمتش هم که سر به فلک کشیده این رسمش نبود آقای رییسی
ماشینی که کارخانه به صدو هشتاد میلیون راضی هست با حرص و از مردم میشه نزدیک ۴۴۰میلیون و در عرص چند ساعت ۱۹۰۰میلیارد سود میره جیب ایرانخودرو
اقای وزی اگه این ویژه خواری نیست پس چی هست اگه سوادی داری توضیح بده
به نظر من اگه دولت چه در پیش فروش و چه در فروش فوق العاده ایران‌خودرو و سایپا قبل از ثبت نام پولو در یک حساب وکالتی مسدود کنه و بگیره اونوقت یک‌نفر بجای ۵ نفر اسم‌نمی نویسه اونوقت یه نفر که ماشین داره بجای خانمش اسم‌نمی نویسه تا درصورت برنده شدن در طی سه روز ماشینشو بفروشه و سود ماشین جدیدو توجیب بزنه...بهترین کار اینه که پول ماشینو قبل ثبت نام‌در هر طرحی بگیرن
پول ماشبنو قبل از هر طرحی از متقاضی بگیرن اونوقت کسایی که واقعت ماشین ندارن و قصد خرید دارن اسم‌مینویسن
برای هر خانوار یک خودرو
صد در صد وقتی شخصی میتوته ثبت تام میکنه خو هزاران تفر تلمبار میشن هر خانوار یک خودرو باشه صد در صد کسی دنباله سود باشه دیگه نمیتونه ثبت نام کنه
لطفا دقت کنید خیابان ها برای همه جا ندارند
کشور های دیگه همه از وسایل عمومی استفاده میشه اما این ثبت نام ها لاتاری حساب میشن حتی اگه استفاده نشه تو خیابان، فروخته میشه
هر خانوار یک خودرو
هر خانوار یک خودرو
هر خانوار یک خودرو
پول ماشبنو قبل از هر طرحی مثل بورس از متقاضی بگیرن و کسامی که برنده نسدن بعد یک‌هفته پولشونو بگیرن اونوقت کسایی که واقعن ماشین ندارن و قصد خرید دارن اسم‌مینویسن،بعد اینکه بیان‌کسانی خانوادهای که حداقل یک‌ماشین دارن رو حذف کنن و کم کم بعد گرفتن‌حداقل یه ماشین به خانوار ایرانی اونوقت بیش از یه ماشین در خانواده رو اضافه کنن..بخدا شدنیه باید برای این ملت دل سوزوند و تلاش کرد ولی چرا که خودتان نمی خواهید وگرنه کلا ولش نمیکردین طرف ماشینو امروز میخره فردا ۲۰ تومن بالاتر میفروشه اینا باعث فرار نیرو انسانی از کار خصوصی و کارمندی میشه و رجوع به دلالی میکنن
خودرو سواری تولید نکن بالام جان بیا اتوبوس و واگن مترو تولید کن خودروسازی که قربونش برم خوب پول داره این راه کار به جای بورس
در هر طرح پیش فروشی هکرها رباتها ویا....حتی اجاره دسترسی مردمان عادی که واجد شرایط و واقعا مصرف کننده هستن رو نمیدن پس بهترین کار اینه هر طرحی چه فروش فوق العاده چه پیش فروش بدین صورت باشه که همه بتونن شرکت کنن و بعد دستگاه نظارتی قرعه کشی کنه چون تا ما مردمان عادی بخوایم خرید کنیم ظرفیت پرشده میزنه و بعد اینکه خواهسن خواهشن در هر طرحی پولو کامل از مردم‌ دریافت کنن و اونایی که برنده نشدن بعد یک‌هفته پولشونو بدن و اخرش اینکه حتما اول خانوارهای که حتی یه ماشین ندارن در اولویت باشن
وزیراقتصادخودش اعتراف کرد عامل اصلی گرانیها دولته .هرچی گرانتر بفروشند درآمد مالیاتی دولت هم افزایش می یابد
تنها راه حل اینه،،،،، هر کی خودرو می خواد میتونه از ایران بره . همون حرفی که یکی از مسئولان در موردی دیگه گفته بود حالا ما یک کم بهش اضافه می کنیم . من اینا میدونم که حدودا آذر ماه یعنی حدود ۲ ماه قبل یکی از بستگان از ایران رفت به یک کشور خلیج فارس نه( دبی) اونجا یک شورلت شاسی بلند عالی و کم کار کرد دست دوم حدود چهار یا پنج سال کار کرد را خریده حدود ۱۲۰ میلیون به پول ما و داره حالش را میبره حالا خودتان قضاوت کنید که درست میگم یا نه که باید برویم .
جنابان وزیر و بورس بازان هنوز هم متاسفانه نمی خواهند از خواب خودساخته بیدار شوند و ضمن عذر خواهی ملت را دراز گوش فرض کرده اند. اگر به راستی به فکر ملت هستند اجازه بدهند هر کس می تواند خودرو از کشور های همسایه و بدون گمرکی زیاده از انصاف تا زمان به تعادل رسیدن بازار وارد کنند. گران فروشی را به نام زیبای سود تبلیغ می کنند و بر شیپور فروشی ییشتر می دمند و متاسفانه از این ملت مظلوم حیا نمی کنند.
هر إيراني بايد يك وارد كننده خودرو بشه مثل همه چيزهايي كه از خارج ميخريم بايد بتونيم خودرو را هم بياريم و تعرفه هم حداقل حداقل اينم راهكار
سازمان بورس چرا موافق فروش در بورس هست ؟ چون به ازا هر خودرو حدود ۵ میلیون کارمزد میگیره ! خودروساز چرا تمایل به فروش در بورس داره ؟ چون ۲ برابر قیمت تمام شده میفروشه! مردم چرا میخرن؟ چون دلالهای خودروساز در بازار هر روز در حال افزایش قیمت جهت فروش خودرو در بورس با قیمت بالاتر هستن البته در کنار همکاری خبرگزاری ها! خبر گزاری ها تیتر بزرگ و پر هیجان میزنن سود چند صد میلیونی برای خریداران فلان خودرو در بورس! این که قیمت یه کالا رو چند برابر میکنی و به دو برابر با منت تو بورس میفروشی اسمش سود خریدار نیس زیان خریداره! الان اونی که دنا خرید پاش ۴۴۰ تومن دراومد با خواب پول به مدت دو ماه سود بانکیش میشه ۱۵ میلیون یعنی ۴۵۵ میلیون خریده! بعد واقعا شما دنبال حذف کردن دلال هستید یا خودتون سود دلال رو ببرید مشکل نداره؟ راهکار چیه ؟ تمام تولید خودروسازها هر روز تو بورس عرضه بشه و تحویل نهایت یک هفته ای باشه پر واضحه وقتی عرضه کمتر از تقاضاس قیمت افزایش پیدا میکنه شما ۲۰۰۰۰ تا عرضه میکردید بعد میدیدید با قیمت پایه اگر خریدار داشتید شانس اورده بودید! نوبرانه چندتا دونه میارید به اسم حذف دلالها!
هر فرد ایرانی یک خودرو برای مدت هفت سال فروش کارت ملی جرم اهدای خودرو به کارکنان خودروسازان ممنوع اهدای خودرو به مجلسیان و دولتی‌ها و ارگانها ونهادها ممنوع
مسله این نیست که خودرو در بورس ارایه بشه یا مستقیما توسط کارخانه. به علت عدم تعادل در عرضه و تقاضا دلال بازی در ملک و طلا و خودرو رایج شده و راه حل حذف انگیزه دلال بازی است. در خصوص فروش خودرو صفر شرط عدم اجازه فروش برای پنج سال اعمال گردد و هر گونه سند غیر رسمی انتقال خودرو بایست از درجه اعتبار ساقط اعلام شود. دوما اگر کسی نیاز به فروش خود رو در فاصله زمانی پنج ساله دارد، بایستی ۸۰ درصد تفاوت قیمت خرید و فروش را به کارخانه خودرو ساز و یا به شکل مالیات پرداخت کند. شهربانی هیچ خودرو صفری را که از کارخانه و یا نمایندگی های آن خریداری نشده شماره گذاری نکند و یا مالیات ۸۰ درصدی اعمال نماید. انجام این شروط نیاز به تهیه زیرساخت دارد ولی بطور جدی دلال بازی را مهار میکند. این پروسه میتواند تا زمانی که یک تعادل نسبی در عرضه و تقاضا خودرو ایجاد شود ادامه داده شود.
دنا پلاس قیمتش ۱۸۹ میلیون هست وبعد دربورس فروختید ۳۸۰ میلیون یعنی ۲برابر قیمت کارخانه.عامل گرونی خود دولته .جای دیکر هم دارید به بهانه فرزند آوری با رانت نمایندگان مجلس خودرو افراد عادی را میدید به این گروه وآها هم حواله آت را فورا میفروشند وبه مشتری واقعی نمیرسه.
سلام با شرایط سنی شروع کنید مثلا افراد با لای 40 با کد ملی وداشتن پول در حسابشان یک خودرو با کیفیت بهش بدهید لزومی ندارد در شرایط فعلی کشور یک جوان 18 ساله همه چیز داشته باشد ویک جوان 40 ساله مجرد بی خونه بی ماشین باشد اول باید به این رسیدگی شود این به صلاح مملکت است موفق وپیروز باشید
خیلی ساده:
حذف انحصار و آزاد سازی بازار خودرو...
به نظر میرسه حدود یک قرن فرصت برای آزمون کارآمدی سازندگان در این صنعت فرصت کافی باشد.
خیلی شیک و مجلسی قیمت بازار که در دست خودتون بود را حداقل 200 میلیون زیاد کردین و انوقت توی بورس به دو سه برابر قیمت مصوب میفروشین! تازه سر ملت منت میذارین که از بورس خریدن چند صد میلیون به نفعتونه!
علت عدم آزادسازی واردات اینه که خودروساز داخلی نمی تونه با خودرو ساز بین المللی با تیراژ فروش بسیار بالا رقابت کنه و در نتیجه تعطیل میشه. این موضوع دو اشکال داره یکی اینکه چند هزار نفر بیکار میشوند و دوم اینکه خارجی ها می تونند از این طریق هم ایران را تحریم کرده و تحت فشار بگذارند.
ضمنا هر کالایی از جمله خودرو که تبدیل به کالای سرمایه ای بشود، قطعا تولید به اندازه خریدار نمی تواند باشد چون بیشتر خریداران مصرف کننده نیستند. تقاضای زیاد قیمت را بالا و بالاتر می برد و مصرف کننده مجبور است از واسطه بخرد چون ممکن است در قرعه کشی موفق نشود. بنابراین علت اصلی افزایش قیمت در بازار دلالان عزیز هستند که شامل عده زیادی از ما مردم می شوند.
عرضه خودرو در بورس کالا همان حرکتی است که در سال 99 توسط روحانی در بورس اوراق بهادار انجام شد. به کمک عدم توازن عرضه و تقاضا ، قیمتها را به عرش چسباندند. سهام شرکتهای دولتی را در گرانترین قیمت به مردم فروختند و پس از آن بازار را رها کردند. در واقع یه جور کوره پولسوزی راه انداختند. تقصیر رو هم انداختند گردن مردم که اینها خودشون رفتند و گرون خریدند. الان در بورس کالا هم همینطوره در قیمتهای بی حساب و کتاب با استفاده از مکانیزم عدم تطابق حجم عرضه و تقاضا در گرانترین قیمتها ، تابوتهای داخلی را به مردمی که قصدشان سرمایه گذاری است و نه استفاده ، می فروشند و می گویند مردم خودشان خریدند.
فروش فوری چند سال پیش را مجددا راه اندازی کنید تا با خیال راحت هر کسی تونست ثبت نام کنه صاحب ماشین بشه و در هفته 2 بار ثبت نام بگذارید . قرعه کشی خیلی مسخره است واقعا همیشه هم مشکل داره و دیر انجام میشه
یک سوال للللللللللل
بابا یکی واب بده چرا ما از خود کمپانی تولید کننده خودرو نمیتونیم ماشین بخریم
کیا تویوتا و....
واقعا چرا نمیزارن شرکتهای معتبر دنیا بیان ایران ماشین بدن دست مردم چرا؟
خودرو باید هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت و استاندارد باید با دنیا رقابت کنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی