بازدید 1200
اقتصاد در گذر زمان

از «تهاتر بدهی برقی عراق به ایران» تا «افت اندک دلار در صرافی ها»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰ 30 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

9 دی 1300، وزارت خارجه امريكا و سفارت انگليس در واشنگتن موافقتنامه ‌اي را امضا كردند كه در آن تأكيد شده بود "هرگاه براي هر يك از دو دولت لازم شد اقدامي درباره امتياز نفت شمال ايران انجام دهند، هيچ‌ يك از طرفين بدون اطلاع ديگري دست به اقدامي نزند".

9 دی 1334، دولت آمریکا بخشی از اسناد سری کنفرانس یالتا درباره ایران را انتشار داد. به موجب یکی از این اسناد، روس ها تعدادی از روزنامه های ایران را با پول اجیر کرده اند تا دولت ایران را به خاطر مخالفت با واگذاری امتیاز نفت شمال کشور به شوروی مورد حمله قرار دهند.

9 دی 1389، محمدرضا فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت از تشکیل جلسات شبانه رییس‌ جمهور با مسوولان دولتی برای رصد اخبار مربوط به هدفمندی یارانه‌ ها خبر داد و در عین حال انتشار برخی اخبار دیگر مبنی بر آغاز فاز دوم اصلاح قیمت ‌ها پیش از پایان سال را رد کرد. همزمان حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات و ارسلان فتحی ‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با تایید خبر تشکیل شبانه جلسات هدفمندی یارانه‌ها به تشریح روند بررسی هدفمندسازی در این جلسات پرداختند.

9 دی 1390، محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفت: رییس‌جمهور بعدی ایران از هر طیف و تفکر سیاسی‌- اقتصادی باشد مجبور است که قیمت حامل ‌های انرژی را اصلاح کند.

9 دی 1393، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دومین کارت زرد را از نمایندگان مجلس گرفت و گفت: برای رضای خدا،آمار غلط ندهید.

9 دی 1394، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی بر لزوم ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز تاکید کرد.

9 دی 1396، دستورالعمل واردات خودرو از سوی هیات دولت به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد. حدود هفت ماه ثبت ‌سفارش خودرو متوقف بود. در دستورالعمل جدید افزایش تعرفه، آزادسازی واردات توسط شرکت‌ های غیرنماینده‌ و ممنوعیت واردات خودرو با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار پیش ‌بینی شده بود. در این دستورالعمل واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی ‌سی نیز همچنان متوقف ماند.

9 دی 1397، با حکم رهبر معظم انقلاب، آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

9 دی 1398،  شرکت تسلا نخستین بخش از مدل‌های تسلا ۳ را به مشتریانی که ثبت‌نام کرده بودند، تحویل داد و این درحالی است که کمتر از یک سال از آغاز فعالیت کارخانه گیگافاکتوری تسلا در شانگهای می‌گذرد و از این حیث این خودروساز آمریکایی یک رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرد.

9 دی 1399، سید حمید حسینی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: ایران، بخشی از بدهی عراق بابت خرید برق را کالا خریداری کرده که تا چند روز آینده این محموله وارد خاک کشور خواهد شد.

9 دی 1400، در معاملات امروز (پنج شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۰) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۸۵۲ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۳۹۵ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۶ تومان ارزان‌تر شد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان