بازدید 512
اقتصاد در گذر زمان

از «پیشنهاد آزادسازی قیمت ده خودرو» تا «آمادگی عراق برای پرداخت همه بهای گاز ایران»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۹۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲ 14 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

23 آذر 1311، دولت انگلستان یادداشت شدید‌اللحنی برای محمدعلی فروغی وزیر امور خارجه ایران فرستاد و مدعی شد اگر ایران در مورد امتیازنامه دارسی مطالبی دارد باید از طریق محاکم بین‌المللی اقدام کند. فروغی در پاسخ دولت انگلیس متذکر شد ایران از این تهدیدات باکی ندارد.

23 آذر 1321، سرتیپ اعتماد مقدم رئیس کل شهربانی در نامه‌ای محرمانه به وزارت کشور خاطرنشان کرد نیروهای متفقین با خارج ساختن بی رویه و غیر مجاز مواد غذایی از کشور سبب گرانی بهای این مواد به ویژه قیمت برنج شده‌اند.

23 آذر 1322، به موجب موافقتنامه ‌اي كه ميان ايران و شوروي به امضا رسيد، روسها در ازاي تحويل شكر، از ايران ترياك دريافت مي‌كنند.

23 آذر 1390، بعد از سه سال تثبیت سقف تولید، اعضای اوپک در یکصد و شصتمین نشست خود در وین با افزایش سقف تولید نفت به ۳۰میلیون بشکه در روز موافقت کردند.

23 آذر 1391، رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه چند سناریو برای نقش درآمدهای مالیاتی در قانون بودجه سال ۹۲ پیش‌بینی شده است، گفت: در این سناریوها درآمدهای مالیاتی از ۳۷ هزار تا ۴۳ هزار میلیارد تومان در نظرگرفته شده است.

23 آذر 1392، تجار و بازرگانان ایرانی و ترکیه در نشستی در استانبول بر دستیابی به ۳۵ میلیارد دلار مبادلات تجاری به‌ عنوان اولویت اول ایران و ترکیه تاکید کردند.

23 آذر 1393، رئیس کل بانک مرکزی با رد ادعای برداشت از منابع صندوق توسعه ملی گفت: اینکه هرچند وقت یکبار ادعا می‌شود دولت یا بانک مرکزی مرتکب خلاف شده به هیچ‌وجه درست نیست و تقاضا می‌کنم در صورتی که هنوز تردیدی دارند اعلام کنند تا در یک جلسه حضوری در بانک مرکزی با ارائه مستندات مراتب به صورت کامل توضیح داده شود. ولی‌الله سیف در پاسخ به پرسشی درخصوص اظهارات مسعود میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی مبنی بر برداشت 1.4 میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی بدون مجوز مجلس افزود: از سخنان میرکاظمی واقعا تعجب کردم.

23 آذر 1394، ۲۲۷ قلم کالا در لیست سیاه واردات از آمریکا قرار گرفت.

23 آذر 1395، بانک ایتالیایی مونته دی پاسکی دی سی ینا قدیمی ‌ترین بانک جهان در یک ‌قدمی ورشکستگی قرار گرفت.

23 آذر 1396، محمدباقر نوبخت در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه تاکید کرد که برای ایجاد حدود یک میلیون فرصت شغلی نیاز به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده است. او افزود: قیمت فوب خلیج فارس که مبنای قیمت گذاری حامل‌های انرژی در کشور است حدود ۲۲۰۰ تومان است که با قیمت کنونی بنزین ۱۲۰۰ تومان  ارزان‌تر است و حتی قیمت بنزین و گازوئیل در ایران بسیار ارزان‌تر از افغانستان است.

23 آذر 1398، روندهای متغیرهای پولی سرانجام به‌روز شد. در غیبت اطلاع‌رسانی رسمی از آمارهای کلان (به دلیل حبس آماری) پیوست‌های بودجه ۹۹ بیانگر تحرکات پایه پولی و نقدینگی در تابستان بود. آخرین آمارها نشان می‌دهد رشد نقدینگی در تابستان با سرعت فصل‌های گذشته در حال افزایش است. براساس گزارش‌های منتشرشده آمارهای پولی نشان می‌دهد که رقم کل نقدینگی در پایان شهریور ماه در سطح ۲۱۲۶ هزار میلیارد تومان قرار دارد. بر اساس این آمارها، حجم نقدینگی در یک سال منتهی به شهریور ماه سال جاری به میزان ۱/ ۲۷ درصد رشد کرده است. این در حالی است که این رقم در پایان اسفند ماه سال قبل ۱/ ۲۳ درصد ثبت شده بود. موضوعی که تایید می‌کند، شارژ ۴ واحد درصدی نقدینگی در بهار و تابستان سال جاری ادامه داشته است.

23 آذر 1399، رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل ۱۰خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است. این سازمان با استناد به تولید و عرضه خودروهای همرده مانند انواع جک در کرمان خودرو، انواع ‌ام‌وی‌ام و ایکس ۳۳ در مدیران خودرو و بسترن و برخی محصولات جدید در گروه خودروسازی بهمن، شرایط تولید و بازار این خودروها را رقابتی قلمداد کرده و درخواست خروج این خودروها از شمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت را ارائه کرده است.

23 آذر 1400، «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق با بیان اینکه این وزارتخانه در حال استعلام از تهران است تا دلایلی را که منجر به کاهش صادرات گاز ایران به عراق شده است را بررسی کند، گفت: این وزارتخانه برای پرداخت کلیه هزینه‌های گاز اعلام آمادگی کرده است.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی