بازدید 15166
با سیصد و بیستمین روز از حمله روسیه به اوکراین

مقامات روسیه و اوکراین در آنکارا دیدار کردند/ افشاگری درباره ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین توسط ترکیه / حضور ۲۰ هزار سرباز چچنی در جنگ علیه اوکراین

سیصد و بیستمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۵۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲ 11 January 2023

افشاگری درباره ارسال بمب های خوشه ای به اوکزاین توسط ترکیه

بین الملل تابناک: سیصد و بیستمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

سوئد: پیروزی اوکراین در جنگ برای همه کشورهای اروپایی اهمیت دارد
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۲۱:۵۶

نخست وزیر سوئد حمایت از اوکراین را از مهمترین اولویت های این کشور در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا دانست.

«اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد، که کشورش به تازگی به ریاست دوره ای اتحادیه اروپا رسیده، می گوید که اولویت اصلی در دستور کار ریاست این کشور بر اتحادیه اروپا، حمایت از اوکراین در برابر روسیه خواهد بود.

نخست وزیر سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی در استکهلم تاکید کرد که اولویت اصلی اوکراین است تا کار به نحوی ادامه یابد که اطمینان حاصل شود که اتحادیه اروپا از نظر حمایت از اوکراین، از نظر تحریم ها علیه روسیه، از نظر نظامی، اقتصادی و سیاسی متحد باقی می ماند. همچنین در بحث اتحاد بین کشورهای اروپایی و ایالات متحده متحد، این وحدت بسیار مهم است.

کریسترسون گفت که در دوران ریاست اتحادیه اروپا، استکهلم، اول از همه، به حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین از هر نظر ادامه خواهد داد.

این مقام سوئدی، پیروزی اوکراین در این جنگ را برای سایر کشورها نیز دارای اهمیت حیاتی دانست و گفت که اتحاد در اروپا و اتحاد میان اروپا و ایالات متحده مهمترین موضوع در دوران ریاست این کشور بر اتحادیه اروپا خواهد بود.

نخست وزیر سوئد اشاره ای هم به ارسال سلاح به کی یف داشت و تاکید کرد که کشورش می خواهد کارهای بیشتری در این باره انجام دهد و در این زمینه با شرکای خود هماهنگ است. به گفته وی، تصمیماتی در این خصوص در ژانویه اتخاذ خواهد شد.

کریسترسون گفت که مقامات اروپا بر سر ادامه کمک به اوکراین توافق کرده اند.

وی بدون اشاره به اینکه چه نوع سلاح های راهی اوکراین می شود، افزود که زمانی که تصمیم گرفته شود، این موضوع اعلام خواهد شد.

نخست وزیر سوئد تاکید کرد: مهم است که بگوییم ما یک مسئولیت مشترک اروپایی داریم.

مقامات روسیه و اوکراین در آنکارا دیدار کردند
۱۴۰۱/۱۰/۲۱ - ۲۲:۳۴

نشست بازرسان روسیه و اوکراین در چارچوب کنفرانس بین المللی «آینده حقوق بشر در قرن بیست و یکم» توسط نهاد بازرسی (KDK) در آنکارا برگزار شد.

تاتیانا موسکالکووا، کمیسر عالی حقوق بشر روسیه و دیمیترو لوبینتس، بازرس اوکراین نشستی دو جانبه برگزار کردند.

این نشست پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران انجام گرفت.

شرف مالکوچ، رئیس نهاد بازرسی و مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ترکیه نیز برای مدت کوتاهی در این حضور داشتند.

به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، هیأت‌های روسیه و اوکراین درباره باز کردن یک کریدور بشردوستانه بین مسکو و کی یف، مبادله زندانیان و برقراری آتش بس در بحبوحه درگیری‌ های نظامی در اوکراین بحث و تبادل نظر کردند.

تا کنون محورهای بیشتری از رایزنی میان مقامات روسیه واوکراین در این نشست رسانه‌ای نشده است.

تانک های انگلیسی راهی اوکراین می شوند
۱۴۰۱/۱۰/۲۱ - ۲۱:۲۰

دولت انگلیس با تائید ارسال یک محموله تسلیحاتی دیگر به مقصد اوکراین، بر رویکرد جنگ افروزانه خود در این کشور صحه گذاشت.

دولت انگلیس امروز چهارشنبه اعلام کرد که محموله ای شامل تانک های جنگی را در اختیار ارتش اوکراین قرار می دهد. این محموله قرار است شامل ۱۰ فروند تانک چلنجر ۲ MBT باشد.

لهستان تانک‌های لئوپارد به اوکراین تحویل می‌دهد
۱۴۰۱/۱۰/۲۱ - ۲۰:۱۰

آندژی دودا رئیس جمهوری لهستان روز چهارشنبه گفت کشورش قصد دارد تانک‌های لئوپارد را به عنوان بخشی از تعهدش به ائتلاف بین‌المللی حمایت از اوکراین به کی‌یف ارسال کند.

دولت اوکراین پیش از این بارها برای ارسال خودروهای نظامی سنگین مثل تانک‌های آلمانی لئوپارد۲ به غرب سفارش داده است ولی تا کنون کمتر به آن توجه شده بود. کشورهای غربی در هفته‌های گذشته هزینه‌های گزافی برای ارسال سلاح‌های سنگین به اوکراین متقبل شده‌اند.

دودا در جریان بازدید از شهر لویو در غرب اوکراین ضمن تعهد کشورش به ائتلاف بین‌المللی گفت: محموله نظامی شامل تانک‌های لئوپارد به زودی تحویل کی‌یف خواهد شد.

ماتئوش موراویچکی نخست وزیر لهستان روز شنبه گفت که لهستان قصد ندارد تانک های لئوپارد را بدون تشکیل یک ائتلاف گسترده بین کشورهای غربی به اوکراین بفرستد.

اولاف شولتز صدراعظم آلمان روز دوشنبه گفت که او همچنان بر لزوم هماهنگی تحویل تسلیحات به اوکراین با متحدان غربی متقاعد شده است.

با این حال، سخنگوی دولت آلمان روز چهارشنبه گفت که از هیچ درخواستی از سوی متحدانش برای ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین اطلاعی ندارد.

تقویت سه گانه هسته ای روسیه
۱۴۰۱/۱۰/۲۱ - ۱۹:۳۷

وزیر دفاع روسیه گفت که این کشور نیروی سه‌گانه هسته‌ای خود را ضامن اصلی حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود دانسته و به تقویت آن ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در نخستین دیدار سال جدید میلادی خود با سران دفاعی این کشور گفت که مسکو همچنین توانایی نیروهای هوافضای روسیه را تقویت می‌کند. این شامل هواپیماهای جنگنده، بمب‌افکن و پهپادهای روسیه می‌شود.

منظور از سه‌گانه هسته‌ای، قدرت هسته‌ای روسیه از سه نوع دریایی (زیردریایی‌ها) هوایی (بمب‌افکن‌ها) و زمینی (موشک‌های بالستیک) است.

همچنین شویگو بیان کرد که سامانه‌های مدیریتی و ارتباطی به بهبود نیاز دارند، از جمله گنجانده شدن ظرفیت هوش مصنوعی در آن‌ها.

وزیر دفاع روسیه گفت که این‌ها توان نیروهای روسیه را افزایش داده قدرت بازدارندگی این کشور و متحدانش در برابر حملات نظامی را افزایش خواهد داد.

کرملین: پوتین آماده گفتگو درباره اوکراین است
۱۴۰۱/۱۰/۲۱ - ۱۹:۳۷

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (چهارشنبه) از آمادگی مسکو برای انجام مذاکرات جهت پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین خبر داد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت: «ما ترجیح می‌دهیم با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک به اهداف خود در اوکراین برسیم. رئیس جمهور پوتین آماده گفتگو در مورد اوکراین است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه روسیه مایل به حل بحران اوکراین از طریق مذاکره بوده و دستیابی به اهداف مسالمت‌آمیز بهترین گزینه است، اما تاکید کرد: «مواضع اوکراین و غرب در حال حاضر اجازه مذاکره درباره اوکراین را نمی‌دهد».

سخنگوی کرملین همچنین در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره صحت تسلط نیروهای روسی بر شهر راهبردی «سولیدار»، خواستار عدم عجله برای اعلام پیروزی در آنجا شد.

طبق این گزارش، پسکوف درباره اینکه چه زمانی عملیات نظامی موفق اعلام می‌شود، اظهار داشت: «پس از تحقق اهداف عملیات ویژه تعیین شده توسط رئیس جمهور پوتین، می‌توان در مورد موفقیت‌آمیز بودن عملیات نظامی در اوکراین صحبت کرد. البته موفقیت تاکتیکی نیز بسیار مهم است».

وی همچنین درباره گزارش‌ها حول ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط ترکیه به اوکراین نیز تصریح کرد: «صحبت در مورد قابل اعتماد بودن گزارش‌ها مبنی بر اینکه ترکیه ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین را آغاز کرده است، دشوار است. البته ما همه این‌ها را به‌دقت رصد می‌کنیم».

این مقام روس ضمن اشاره به ارسال هواپیماهای بدون سرنشین «بیرق‌دار» توسط ترکیه به اوکراین، توضیح داد: «البته ترکیه هم به عنوان یکی از اعضای ناتو تعهدات خاص خود را دارد. ولی ما همچنان با ترکیه شریک و متحد هستیم که مبتنی بر منافع، درک، احترام و تمایل متقابل برای گفتگو در مورد دشوارترین مشکلات است».

شبکه «ریانووستی» نیز به نقل از پسکوف گزارش داد: «هنوز خیلی زود است که در مورد هرگونه کاهش درآمدهای مسکو از حوزه انرژی [به دلیل اعمال سقف قیمتی توسط غرب بر نفت و گاز روسیه] صحبت کنیم، هیچ فاکتوری برای چنین پیش‌بینی‌هایی وجود ندارد».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز در واکنش به اظهارات «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان که گفته بود نیروهای حافظ صلح روسی مستقر در مرز جمهوری آذربایجان را با صلح‌بانان سازمان ملل تغییر می‌دهد، گفت مسکو در حال مذاکره با ایروان درخصوص منطقه قره‌باغ کوهستانی است.

آموزش نیروهای اوکراینی در آمریکا
۱۴۰۱/۱۰/۲۱ - ۱۹:۳۶

سفیر روسیه در آمریکا گفت، تصمیم پنتاگون برای آموزش نیروهای اوکراینی در استفاده و به کار بردن سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت در پایگاه نظامی آمریکا در اوکلاهاما اثباتی دیگر بر دخالت واشنگتن در درگیری اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری تاس، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا گفت: تصمیم وزارت دفاع آمریکا برای سازماندهی و ترتیب یک آموزش برای نیروهای اوکراینی در پایگاه نظامی "فورت سیل" در اوکلاهاما تاییدی دیگر بر دخالت دوفاکتوی واشنگتن در جنگ اوکراین است.

وی افزود: شایان ذکر است که تلاش‌های ما برای جلب توجه مخاطبان آمریکایی به خطر واقعی چنین خط مشی‌ای از سوی کاخ سفید، قدم به قدم توسط جامعه کارشناسان محلی به رسمیت شناخته می‌شود. به عنوان مثال، ناظران واشنگتن پست به صورت شفاف اذعان داشته‌اند که آموزش سربازان اوکراینی در ایالات متحده به این معناست که دخالت آمریکا در این تقابل نظامی رو به رشد است.

این دیپلمات روس ادامه داد: این ناظران و کارشناسان همچنین خاطرنشان کردند که دولت واشنگتن دیگر خودش را فقط محدود به تقویت پتانسیل دفاعی کی‌یف نمی‌کند بلکه تسلیحات جدیدی را برای اوکراین و با هدف افزایش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تهاجمی ارسال می‌کند.

آنتونوف همچنین گفت: این جدیدترین استدلال که توسط روزنامه‌نگاران محلی بیان شد، به وضوح نشان می‌دهد که واشنگتن عمدا کشور ما و جهان را گمراه کرده و در مورد تمایل به تقویت توانایی اوکراین برای دفاع از خودش صحبت می‌کند. هدف واقعی واشنگتن این است که با استفاده از اوکراینی‌ها به‌عنوان نیروهای نیابتی، آسیب‌های هر چه بیشتر در میدان جنگ به روسیه وارد کند.

فشار به روسیه منجر به جنگ هسته‌ای می‌شود
۱۴۰۱/۱۰/۲۱ - ۱۹:۳۵

اسکات ریتر بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل اعلام کرد که فشار به روسیه با زور سلاح می‌تواند منجر به ,وقوع یک جنگ هسته‌ای فراگیر شود.

به گزارش خبرگزاری تاس، ریتر طی سخنانی در کنفرانس اندیشکده «شیلر» گفت: امیدواریم غرب عرضه تسلیحات به اوکراین را متوقف کند، مفهوم بالقوه پیروزی اوکراین را کنار بگذارد و لزوم و ضرورت کاهش خسارتی که از پیش وارد آورده را بپذیرد.

این بازرس سابق سازمان ملل در سخنرانی خود در کنفرانس این اندیشکده آلمانی که از طریق ویدئو کنفرانس صورت می‌گرفت، در مورد مجبور کردن روسیه به پذیرش شرایط اوکراین و غرب در مذاکرات هشدار داد.

وی در اینباره توضیح داد: هر اقدامی برای مجبور کردن روسیه به یک توافق از پیش مذاکره شده نتیجه معکوس دارد و تنها پاسخ روسیه را تندتر می‌کند. هر اقدامی از سوی غرب برای مجبور کردن روسیه با زور سلاح تنش آفرین است که می‌تواند منجر به جنگ هسته‌ای فراگیر شود.

افشاگری درباره ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین توسط ترکیه

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» گزارش داد، اوکراین محموله‌هایی از مهمات خوشه‌ای بحث‌برانگیز از ترکیه دریافت کرده است. کی‌یف ماه‌ها بود که خواستار تسلیحات دوران جنگ سرد از واشنگتن شده بود.

مقامات آمریکایی و اروپایی فعلی و سابق به این رسانه گفتند که ارسال محموله‌ها از نوامبر انجام شده است. این گزارش می‌افزاید مشخص نیست چه تعداد از این نوع مهمات دریافت شده و آیا از آن‌ها در میدان جنگ استفاده شده یا خیر؟!

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، چهارشنبه (۱۱ ژانویه) در مورد این گزارش که ترکیه از نوامبر ۲۰۲۲ بمب‌های خوشه‌ای توپخانه‌ای طراحی شده توسط آمریکا به اوکراین ارائه کرده، ابراز تردید کرد و گفت مسکو بر وضعیت نظارت دارد.

یک منبع در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه هم چهارشنبه به اسپوتنیک گفت، گزارش‌های ادعایی مبنی بر این که ترکیه بمب‌های خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار داده، اطلاعات نادرست با هدف تضعیف تلاش‌های صلح آنکاراست.

به نوشته راشا تودی، مانند بسیاری دیگر از مهمات خوشه‌ای، مهمات متعارف بهبود یافته دو منظوره (DPICM) مخاطرات طولانی مدت ایجاد می‌کند، زیرا برخی مهمات فرعی ممکن است منفجر نشوند و این پتانسیل را دارد که سال‌ها بعد از استقرار افراد را دچار نقص عضو کند یا جان آن‌ها را بگیرد.

مهمات خوشه‌ای برای زدن اهداف‌ مختلف استفاده می‌شود؛ هرچند سازمان‌های بین‌المللی مانند صلیب سرخ و سازمان ملل متحد با کاربرد این‌گونه مهمات مخالفت کرده‌اند، ولی هنوز قانونی بین‌المللی برای ممنوعیت این نوع مهمات تصویب نشده است.

حضور ۲۰ هزار سرباز چچنی در جنگ علیه اوکراین

رمضان قدیروف، رئیس جمهوری چچن گفت: بیش از ۲۱ هزار جنگجوی چچنی از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی (SVO) روسیه علیه اوکراین شرکت کرده اند و بیش از ۹۰۰۰ سرباز در حال حاضر در خط مقدم حضور دارند.

 قدیروف این آمار را براساس اطلاعات رئیس مجلس و رئیس ستاد جمهوری‌خواهان منطقه نظامی شمالی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد.

وی ادامه داد: در جلسه ستاد جمهوری خواهان NMD، من با سران سازمان های مجری قانون در مورد زمینه های اصلی که باید بر آن تاکید شود، بحث کردم.

به گفته وی، جمهوری چچن از همان روزهای اول جمهوری خواهان "سهم مهمی در پیروزی روسیه بر متجاوزان ناتو و باندرا" داشته اند.

رئیس منطقه گفت که در جلسه ستاد جمهوری خواهان با روسای سازمان های انتظامی در خصوص موارد اصلی که باید بر آن تاکید شود، بحث و تبادل نظر شد و همچنین از مسئولان برای شناسایی و رفع سریع مشکلات تشکر کرد.

رئیس جمهوری چچن افزود که موضوع تأمین جنگجویان از چچن تحت کنترل ویژه وی است و او شخصاً با فرماندهان نیروهای ویژه در تماس است که به او اجازه می دهد تا هر مشکلی را به سرعت حل کند و کارایی نیروهای ویژه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

وی ادامه داد: من مطمئنم که ستاد جمهوری خواهان منطقه نظامی شمالی، هر چچنی و همه افراد مسئول به کمک خود در پیروزی روسیه بر دشمن ادامه خواهند داد و رفاه میهن ما به این بستگی دارد.

ناتو در کوزوو رزمایش برگزار می‌کند

آرمند مهای، وزیر دفاع کوزوو گفت: ناتو در این جمهوری یک رزمایش نظامی به نام «مدافع اروپا ۲۳» برگزار خواهد کرد.

به گزارش تاس، مهای سه‌شنبه در فیسبوک نوشت: کشور ما جزو میزبان‌های رزمایش‌های ناتو خواهد بود. بیش از یکهزار و ۳۰۰ عضو نیروی امنیتی کوزوو در این رزمایش شرکت می‌کنند.

وی افزود: هدف از شرکت در این رزمایش، افزایش توان همکاری، آزمایش آمادگی پیاده نظام، حمایت‌های پزشکی و خدماتی در نیروهای امنیتی کوزوو است.

وزیر دفاع کوزوو اظهار کرد: نیروهای ما شانه به شانه نیروهای آمریکا و سایر متحدان در حال تکمیل مرحله برنامه‌ریزی این رزمایش هستند.

هیات‌های کوزوو و ناتو در یک کنفرانس چهار روزه در بوداپست، پایتخت مجارستان شرکت کرده‌اند تا بروند برنامه‌ریزی نهایی برای این رزمایش در تابستان آینده را تکمیل کنند.

کوزوو به عنوان استانی از صربستان در سال ۲۰۰۸ استقلال خود از این کشور را اعلام کرد. صربستان استقلال کوزوو را نپذیرفته و با همکاری ناتو با این جمهوری مخالف است.

السکاندر وولین وزیر دفاع سابق و رئیس کنونی آژانس اطلاعات امنیتی صربستان پیشتر گفته بود که پذیرش کوزوو در ناتو یک اقدام تحریک‌آمیز علیه صربستان است.

هیات نمایندگی ناتو در کوزوو به نام KFOR از سال ۱۹۹۹ میلادی و پس از تصویب قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل به منظور نظارت بر خروج نیروهای صربستان از این منطقه، در کوزوو مستقر شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۳
به کار گیری نیروهای چچن نشونه شکست پوتین هست چون روس ها دیگه حاضر به جنگ نیستن و از سربازی دارن فرار میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
روسیه حدود 1 میلیون ارتشی داره
خدایا یا اوکراین پیروز کن یا روسیه باور کنید خسته کننده شده این جنگ پوتین خداحافظ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
این جنگ پاسخ به برخی شرارت ها و جنایت های روپاست
به امید روزی که پوتین را ذلیل ببینیم
روسیه بدجوری خراب کرد با این جنگ. قشنگ گوشه رینگ قرار گرفت. وقتی یک نفر بیست سال هدایت کشور رو به عهده بگیره فساد و تصمیمات غلط دامن گیر اون کشور میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
روسیه در برابر 30 تا کشور در حال جنگ است
پوتین دیوانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
بایدن دیوانه
خدا‌ لعنت کند‌ متجاوزین‌ به حقوق ملتها را !
پوتین‌ بناحق‌ اینهمه‌ گرفتاری‌ برای‌ مردم‌ منطقه‌ بوجود‌ اورد‌ !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
اربابت آمریکا در افغانستان و سوریه و ژاپن و عراق چه غلطی می‌کرد؟
واحد شمارش تانک هم مثل توپ جنگی عراده هستش نه فروند
معلومه که دنیای غرب بدجور مچاله شده
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری