بازدید 20768

کانون وکلا با مرکز وکلا چه تفاوتی دارند؟

برای بسیاری از علاقمندان به رشته حقوق و نیز عامه مردم این پرسش و سئوال مطرح است که کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه چه تفاوتی با هم دارند. در این مطلب تلاش شده تا تفاوت میان این دو توضیح داده شود.
کد خبر: ۱۱۵۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱ 10 January 2023

کانون وکلا با مرکز وکلا چه تفاوتی دارند؟

به گزارش «تابناک»، اگر شما فارغ التحصیل رشته حقوق و یا دانشجو رشته حقوق هستید و در مورد فرق کانون وکلا و مرکز وکلا در ذهن خود سوالات و ابهاماتی دارید در این مطلب قصد داریم تفاوت های کانون وکلا با مرکز وکلای قوه قضاییه رو مورد بررسی قرار دهیم.

با این توضیح که یکسری از دروس آزمون کانون وکلا و مرکز وکلا مشابه است، اما تفاوت هایی نیز  دارند، برای مقایسه و درک بهتر از تفاوت کانون وکلا با مرکز وکلای قوه قضائیه در ادامه و به تفصیل توضیحاتی آمده است.

 نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بدهید این است که هر ساله این امکان وجود دارد تغییراتی در خصوص دروس این دو آزمون حقوقی بوجود آید به همین خاطر شما می باید به صورت پیوسته از مراجع رسمی آخرین تغییرات را جویا شوید و اکتفا به مطالب این صفحه نکنید.

در ادامه مطلب جدولی وجود دارد که دروسی که از آن ها در سنوات گذشته سوال طرح شده است قابل مشاهده است همانطور که بیان کردیم شما می باید که البته برای اطلاع دقیق از دروس هر آزمون می باید به آگهی های رسمی منتشر شده از طرف این دو نهاد مراجعه کنید. 

این دو آزمون بر اساس سنوات گذشته در دروس آیین دادرسی مدنی، حقوق جزا و جرم شناسی، مدنی، آیین دادرسی کیفری، حقوق تجارت مشترک هستند ولی در مورد دروس درس اصول فقه و حقوق ثبت  از یکدیگر متفاوت بودند.

قابل ذکر است که مرکز وکلا تحت نظر قوه قضاییه است. همچنین آزمون کانون وکلا دادگستری به صورت کتبی است (البته دارای مراحل دیگر نیز مانند اختبار و … می باشد) ولی مرکز وکلا قوه قضاییه بعد از اینکه آزمون کتبی را با موفقیت به پایان برسانید طبق سنوات گذشته داوطلبان به مرحله مصاحبه وارد می شوند. البته با توجه به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تغییراتی در این زمینه به وجود آمده است که برای کسب اطلاعات دقیق می باید به مراجع رسمی برگزار کننده این آزمون صرفا مراجعه شود.

در ادامه مطلب قصد داریم در قالب جداولی به دروسی که در آزمون کانون وکلا دادگستری و آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه از آن ها سوال طرح می شود را مورد بررسی قرار بدهیم تا شما آشنایی بیشتری نسبت به تفاوت های این دو آزمون پیدا نمایید.

دروس آزمون کانون وکلا دادگستری

همانطور که در بالا بیان نیز کردیم در جدول زیر می توانید دروس آزمون وکلا دادگستری را در یک نگاه مشاهده نمایید و جدول زیر تمامی دروسی که باید در آزمون کانون وکلای دادگستری مورد مطالعه قرار بگیرد را در جدول زیر لیست کرده ایم. البته با توجه به تغییرات به وجود آمده جهت اطلاع از آخرین تغییرات صرفا به مراجع رسمی مراجعه نمایید.

حقوق تجارت، حقوق جزا، آیین دادرسی کیفری، حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، متون فقه، حقوق اساسی، اصول فقه

دروس آزمون مرکز وکلا قوه قضاییه

در ادامه مطلب قصد داریم دروسی که باید برای آزمون وکلا قوه قضاییه مورد مطالعه قرار بگیرد را  مورد بررسی قرار دهیم. تا بتوانیم این مقایسه را واضح تر به شما نمایان کنیم. در جدول زیر لیستی از دروس آزمون مرکز وکلا قوه قضائیه را برای شما قرار داده شده است.

حقوق تجارت، حقوق جزا عمومی اختصاصی، آیین دادرسی کیفری، حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، حقوق اساسی، حقوق ثبت

همانطور که در جدول فوق دروس این دو آزمون قایل مشاهده است برای اطلاع دقیق و صحیح از آخرین دروس بر اساس آخرین تغییرات مراجع اطلاع رسانی و آگهی های رسمی مربوط به این دو نهاد صرفا مراجعه کنید.

در ادامه توضیحات بیشتری در مورد تفاوت این دو مرکز با یکدیگر ارائه می شود: 

کانون وکلا دادگستری

در ۷ اسفندماه ۱۳۳۱، محمد مصدق، ، لایحه استقلال کانون وکلا را در بیست و سه ماده تصویب نمود که به موجب آن، کانون وکلا به عنوان نهادی مستقل از دادگستری تشکیل گردید و لایحه مزبور، در سال ۱۳۳۳ در مجلس هجدهم توسط کمیسیون های مشترک دو مجلس در ۲۶  ماده مجددا تصویب گردید.

در تاریخ ۶/۴/۱۴۰۰ رئیس قوه قضاییه آیین نامه شماره ۹۰۰۰/۲۴۹۷۵/۱۰۰ را تحت عنوان ( آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری ) به تصویب رسانید که اگرچه در مقدمه آن عنوان گردید بنا به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری به تصویب رسیده است، با مخالفت گسترده کانون های وکلای دادگستری مواجه گردید که تا تاریخ نگارش این مقاله، این کانون ها همچنان از اجرای آیین نامه به دلیل مخالفت با استقلال نهاد وکالت خودداری می نمایند.

کانون وکلای دادگستری، قدیمی ‌ترین سازمان مردم نهاد ایرانی بوده و در سال 1329 به عضویت کانون وکلای بین‌المللی (IBA) درآمده است. هیات مدیره، رئیس، دادگاه انتظامی وکلا و دادسرای انتظامی وکلا از مهم ترین ارکان کانون های وکلای دادگستری می باشند.

در حال حاضر، اتحادیه کانون وکلای داگستری ایران، از 25 کانون وکلا تشکیل گردیده که به جز کانون وکلای مرکز که شامل 4 استان تهران، سمنان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان بوده، هر کانون وکلا اختصاص به یک استان دارد. اتحادیه کانون وکلای داگستری ایران، تحت عنوان اسکودا شناخته می شود. هر یک از کانون های وکلای دادگستری در ایران دارای وب سایت اختصاصی بوده و آدرس سایت اسکودا scoda.org می باشد.

مرکز وکلا قوه قضاییه

رییس قوه قضاییه در سال ۱۳۸۱ با استناد به ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه،  آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ را تصویب و مرکز وکلا قوه قضایه را تاسیس نمود. البته این مرکز در ابتدا تحت عنوان (مرکز امور مشاوران حقوق، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه) تشکیل شده که به دنبال اصلاح آیین نامه ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه در سال ۱۳۹۷، به عنوان ( مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده ) تغییر نام یافته و دارای شخصیت حقوقی مستقل شود. 

مرکز وکلا قوه قضاییه، در حال حاضر، دارای 31 مرکز استانی و هیات مدیره وکلای قوه قضائیه بوده و ساختمان مرکزی مرکز وکلای قوه قضاییه در تهران به نشانی بلوار نلسون ماندلا، خیابان گلفام واقع شده است. مرکز وکلا قوه قضاییه، دارای وب سایت اختصاصی بوده که نشانی آن 23055.ir است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل