بازدید 15416

مراحل ثبت شرکت تجاری در ایران چگونه است؟

اگر بنا دارید کسب و کار خود را توسعه دهید و با سازمان ها و شرکت های بزرگ طرف قرارداد شوید، حتماً نیاز دارید تا یک شرکت حقوقی و رسمی به ثبت برسانید.
کد خبر: ۱۱۵۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵ 09 January 2023

شرایط و مراحل ثبت شرکت تجاری در ایران چگونه است؟

به گزارش «تابناک»،  از جمله محاسن ثبت شرکت و انجام کارها در چارچوب قانونی و رسمی می توان به نظم بخشیدن به کارها، فعالیت به صورت قانونی، جلب اعتماد عمومی، شرکت در مناقصه و مزایده ها، امکان دریافت نمایندگی و امکان استفاده از تسهیلات بانکی اشاره کرد.

در ادامه به فرایند و مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها اشاره شده است:

برای ثبت شرکت باید سلسله مراتب را رعایت کنید و طبق مراحل تاسیس شرکت در اداره که به صورت مختصر به آن می پردازیم باید مراحل را طی کنید. ما در این بخش گام به گام مراحل مختلف را آموزش می دهیم. پس با دقت به موارد زیر توجه کنید:

  • ابتدا باید نوع شرکت خود را بر اساس فعالیتی که دارد مشخص کنید، دفت کنید که این مرحله خیلی اهمیت دارد.
  • تعیین شرکای شرکت یا همان سهامداران، مشخص کنید که تصمیم دارید با چه کسانی در تاسیس شرکت شریک باشید.
  • مشخص کردن سرمایه اولیه شرکت که برای هر نوع شرکت حداقل هایی دارد، اگر میزان سرمایه اهمیتی برایتان ندارد حداقل را در نظر بگیرید.
  • انتخاب موضوع فعالیت شرکت بر اساس فعالیتی که دارید باید مشخص شود چون در آینده شما با شرکتی که دارید تنها فعالیتی که در این مرحله انتخاب کرده اید می توانید انحام دهید.
  • مرحله جذاب انتخاب نام شرکت، شما ۵ عدد نام که حداقل باید ۳ سیلاب داشته باشند را باید انتخاب و بر اساس اولویت آنها را اعلام کنید.
  • تعیین چارت سمت هر عضو و مشخص کردن اختیارات و حقوق امضاء
  • ثبت نام آنلاین در سامانه اداره و بعد از آن انتظار برای تایید نام و دانلود اوراق برای امضاء و ارسال به اداره از سامانه.
  • ارسال کردن ۲ سری مدارک امضاء شده به همراه نامه تایید نام اداره
  • مراجعه به اداره جهت امضاء و تحویل اوراق
  • پرداخت روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت، تبریک شرکت شما با موفقیت ثبت شد.

نحوه ثبت شرکت

نحوه ثبت شرکت در ابتدای کار به صورت آنلاین می باشد. اما حتما باید به این نکته توجه کنید که هر نوع شرکتی برای شما ممکن است مناسب نباشد.

پس ابتدا کسب و کار خود را بررسی کنید تا از بین انواع شرکت هایی که وجود دارد مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید، سپس به نحوه این نوع شرکت دقت کنید تا به بهترین شکل این کار را انجام دهید. ما این آمادگی را داریم که به صورت حضوری یا تلفنی با شما مشاوره رایگان در خصوص انتخاب بهترین نوع شرکت متناسب با کسب و کارتان را داشته باشیم.

نوع شرکت مزایا، معایب، شرایط و نحوه ثبت هر کدام از شرکتها
شرکت مسئولیت محدود ۱- یکی از پرطرفدارترین ثبت شرکت در ایران شرکت های با مسئولیت محدود می باشد. معمولا بیشترین درخواستی هم که در موسسه ما وجود دارد، همین نوع شرکت می باشد.
۲- البته حق دارید چون شرکت مسئولیت محدود کمترین دردسر را دارد. و شرکا در این نوع شرکت کمتر می باشد. شما با حداقل ۲ نفر می توانید شرکت خود را راه اندازی کنید.
۳- علاوه بر این اگر به این طریق ثبت شود در زمان ثبت سرمایه ای را که اعلام می کنید نیاز به واریز مبلغی به حساب نخواهد بود و فقط مبلغ را در اساسنامه خود اعلام می کنید.
۴- یکی از مهم ترین تفاوت های مسئولیت محدود با سهامی خواص این است که شما در زمان ثبت اعضای هیئت مدیره را به مدت زمان محدود تعیین می کنید و هر زمان که تصمیم بگیرید به صورت دل بخواهی با استفاده از تغییرات شرکتهای محدود این افراد را می توانید جا به جا کنید.
شرکت سهامی خاص ۱- دومین نوع شرکت از لحاظ طرفدار در ایران ثبت شرکت سهامی خاص می باشد. این شرکت نسبت به دیگر شرکتها در برخی موارد قدری متفاوت می باشد که به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.
۲- برای ثبت شرکت الزاما باید حداقل ۵ عضو را به اداره معرفی کنید. از بین این ۵ نفر باید ۳ نفر به عنوان سهامداران اصلی و ۱ نفر به عنوان بازرس اصلی و ۱ نفر به عنوان علی البدل تعیین می گردد.
۴- شما سرمایه ای را که به اداره ثبت اعلام می کنید را باید ۳۵درصد آن را به حساب شرکتی که قرار است ثبت کنید واریز کرده و رسید آن را به اداره ثبت ارائه می نمایید.
۵- شما نمی توانید مانند شرکت مسئولیت محدود اعضا را به صورت نامحدود منصوب کنید و باید حداکثر زمانی که مدیران می توانند منصوب شوند ۲ سال خواهد بود که در ادامه با جلسه مجمع عمومی باید این مدیران را تمدید و یا مدیر جدیدی را به اداره اعلام کنید.
موسسه غیر انتفاعی ۱- شما زمانی باید اقدام به ثبت موسسه غیر تجاری کنید که در فعالیت شما امور تجاری صورت نمی گیرد. معمولا موسسات غیر تجاری برای مشاغل خدماتی نظیر، موسسات آموزشی، حقوقی، بهداشتی دمانی، نظافت و … ثبت می گردد.
۲- معمولا مراحل ثبت موسسه تفاوت ها زیادی به مراحل دیگر شرکت ها ندارد. از بارزترین تفاوت های موسسات با شرکت ها در زمان ثبت، ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری می باشد که در زمان دیگر شرکت ها نیازی ندارید.
یکی دیگر از مواردی که با شرکت سهامی متفاوت می باشد این است که موسسه نیازی به واریز مبلغی از سرمایه شرکت ندارد.
شرکت بازرگانی ۱- شرکت های بازرگانی به جهت انجام صادرات و واردات کالا استفاده می شوند. در حال حاضر در کشور ایران به دلیل بصرفه بودن صادرات تقاضای زیادی برای شرکت بازرگانی دارند.
۲- برای راه اندازی بازرگانی می توانید هم به صورت سهامی هم به صورت مسئولیت محدود انجام دهید. همانطور که در پاراگراف قبل توضیح دادیم تاسیس شرکت بازرگانی با استفاده از این دو نوع شرکت طبق همون قوانین می باشد.
۳- در ضمن یکی از مزیت های شرکت های بازرگانی برای صادرات و واردات کالا نیازی به مجوز خاصی نیست و می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.
شرکت تعاونی ۱- شرکت تعاونی به دلیل شرایط خاص و پیچیدگی که نسبت به دیگر شرکت ها دارد از لحاظ تقاضا در رتبه سوم می باشد. اولین شرایطی که باید برای تاسیس داشته باشید این است که حتما ابتدا از اداره تعاون مجوز بگیرید.
۲- تعداد اعضایی که برای شروع حتما باید در اساسنامه درج شود تعداد ۷ نفر می باشد.اولین اساسنامه شرکت باید در جلسه مجمع عمومی شرکت تعاونی مورد تایید قرار بگیرد.
۳- شرکت های تعونی با سهامی نکات مشترکی دارند. در شرکت تعاونی باید سهام شرکت بین اعضای تعاونی تقسیم شود.
شرکت تضامنی ۱- معمولا شرکت های تضامنی طرفدار زیادی ندارند و از لحاظ تعداد بسیار کمتر از انواع دیگر شرکت ها می باشند. علت تقاضای کم برای شرکت های تضامنی وجود موارد محدود در موضوعاتی می باشد که می توان با آن شرکت تضامنی تاسیس کرد.
۲- در شرکت های تضامنی مدت زمان محدودی برای انتصاب مدیران در نظر گرفته نمی شود و همچنین نیازی به وجود بازرس در بین اعضای هیئت مدیره نخواهد بود.
۳- در شرکت های تضامنی حداقل دو نفر به عنوان شریک باید وجود داشته باشند و جالب است که حتما باید اسم یکی از افراد در نام شرکت وجود داشته باشد.
شرکت نسبی ۱- شرکت های نسبی جزو یکی از انواع شرکت های تجاری به حساب می آید و در فعالیت های تجاری و بازرگانی فعالیت می کنند. ارکان اصلی که در شرکت های نسبی وجود دارد شرکا و مدیران شرکت هستند.
۲- شرکا در این شرکت ها مانند ضامن هستند و در قبال شرکت ضمانت دارند و مدیران نیز از میان شرکایی که در شرکت سرمایه گذاری کرده اند انتخاب می شوند و حداقل باید یک نفر به عنوان مدیر تعیین شود و در حوزه اختیارات وظیفه خود، ریاست برنامه های کلان را بر عهده بگیرد.
۳- در واقع مدیر در شرکت های نسبی مانند وکیل عمل می کند و باید از حق و حقوقی شرکت دفاع کند و باید پاسخگوی هیئت مدیره و سهامداران باشد.
۴- برای تشکیل شرکت های نسبی باید حداقل ۲ نفر سهامدار در ابتدای تاسیس وجود داشته باشند. نحوه فعالیت سهامداران در این شرکت ها وابسته به مقدار سهامی که در شرکت قرار داده اند دارد بدین صورت که فقط به نسبت سهام خود می توانند در امور دخالت کنند و در تصمیم گیری های کلان نقش داشته باشند و همچنین نسبت به بدهی و قروضی که برای شرکت بوجود می آید نیز به همین میزان باید دخالت کنند.
تبصره: اعضای سهامدار باید به سن قانونی رسیده باشند و حداقل ۱۸ سال تمام داشته باشند.

ثبت شرکت در مناطق آزاد

تاسیس شرکت در مناطق آزاد مزایا و معایب خاص خود را دارد. مناطق آزاد ایران شامل مناطق ماکو، اروند، چابهار، ارس، قشم، کیش و انزلی می باشد. یکی از بزرگترین نقاط قوت شرکت ها در مناطق آزاد معافیت مالیاتی می باشد.

طبق قانون اگر شرکت ها در مناطق آزاد طبق قانون موارد قانونی مالیاتی خود را رعایت کندد تا ۲۰ سال می توانند از معافیت مالیاتی بهره مند شوند.پس اگر در مناطق آزاد شرکت ثبت کردید توجه زیادی به فعال بودن جواز، کد اقتصادی ، پلمپ دفاتر و خیلی مهم تر از همه اظهارنامه مالیاتی داشته باشید.

در ضمن باید علاوه بر اینکه شرکت شما در مناطق آزاد به ثبت می رسد باید فعالیت های کاری و تجاری شما هم در منطقه آزاد باشد. اگر این مورد نیز رعایت نشود شما مشمول مالیات خواهید شد.

مناطق آزاد بدلیل اهمیت و آزادی وارد کردن دستگاه های تجاری بهترین نقاط برای سرمایه گذاری هستند. زیرا از این طریق می توان بسیاری از هزینه های راه اندازی دستگاه و جابجایی دستگاه را داخل کشور و گمرکی را حذف نمود. و با فراغ بال بستری به دنبال توسعه و گسترس فعالیت های اقتصادی خود باشیم.

باید ابتدا در هر یک از مناطق آزاد مهم ترین استعداد آن را دریافت و بدنبال درآمدزایی از آن طریق بود. زیرا مهمترین اهداف شرکت ها دستیابی به سودآوری منابع مالی از طریق این شرکت ها و مبادلات آنها می باشد.

مناطق آزاد باعث ذخیره ارز و جلوگیری از خروج آن از کشور شده و در مقابل باعث ارز آوری فراوان می شود. در نتیجه در اقتصاد کشور نقش کلیدی را ایفا می کنند. و بسیاری از تجار خارجی نیز برای راه کسب و کار در ایران ابتدا در مناطق آزاد سرمایه گذاری می کنند.

چه زمانی باید شرکت ثبت کنیم؟

شاید برایتان جالب باشد که تعداد قابل توجهی از مراجعه کنندگان به ما پس از گرفتن مشاوره تخصصی متوجه می شوند که اصلا نیازی برای ثبت کردن شرکت ندارند. با توجه به نبود آموزش های لازم در زمینه تجارت این عزیزان به دلیل عدم آگاهی برای ثبت شرکت و تبدیل کسب و کار خود به شخصیت حقوقی برای خود دردسرهایی را ایجاد می کنند.

پس تاکید می کنیم که حتما قبل از اقدام تحقیق کنید که اصلا ثبت شرکت برای شما مناسب است؟ آیا ضرورتی برای تبدیل کسب و کارتان به شخصیت حقوقی دارید؟ و اصلا شرکت چه زمانی ثبت می شود و از چه زمانی باید حواستان به تعهدهای حقوقی خصوصا موارد مالیاتی باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

  • ارائه مدارک شناسائی مانند کارت ملی و شناسنامه هر یک از شرکاء.
  • ارائه شرکت نامه
  • ارائه تقاضانامه شرکت
  • ثبت نام کد ثنا برای تمام اعضای هیئت مدیره (قانون جدید از آبان ماه ۱۴۰۰)
  • آماده سازی اساسنامه تکمیل شده شرکت
  • دریافت تاییدیه آدرس و کد پستی محل شرکت
  • تعیین حق امضای شرکت (چنانچه حق امضا برای بیش از یک نفر باشد باید نوع و شرایط امضاهای شرکت مشخص شود)
  • تعیین سمت و سهام هریک از اعضاء
  • ارائه ۵ مورد نام حداقل ۳ سیلابی به ترتیب اولویت
  • ارائه مجوز (ویژه شرکتهایی که نیاز به مجوز دارند)
  • ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی و موسسین شرکت و صورتجلسه هیئت مدیره
  • ارائه وکالتنامه وکیل (در صورتی که گیرنده کار از اداره وکیل باشد)
  • در صورتی که شرکت سهامی خاص است فیش بانکی که معادل ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت شما باشد.

فرم تاسیس شرکت چسیت؟

برای اینکه اطلاعات و درخواست شما به خوبی در سامانه ثبت شود باید فرم زیر را طبق سلیقه خود ولی با همفکری کارشناسان ثبتی نو تکمیل کنید و برای واحد اجرائی موسسه ارسال کنید. دلیل نمایش این فرم در این بخش از آموزش این است که از اطلاعات مورد نیاز برای ثبت شرکت دقیقا آگاه باشید.

شرایط و مراحل ثبت شرکت تجاری در ایران چگونه است؟

ثبت نام کد ثنا برای ثبت شرکت اجباری شد

طبق قانون جدید اداره ثبت شرکتها از آبان ماه ۱۴۰۰ کلیه اعضای هیئت مدیره شرکتهای تازه تاسیس می بایست برای درخواست تاسیس ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام کرده و کد ثنا دریافت کنند، در نظر داشته باشید که این قانون اجباری بوده و در حال حاضر از این تاریخ در صورتی که پرونده ای بدون ثت نام کد ثنا ارسال شود از طرف اداره نقص خورده و کار شما رد خواهد شد.

نکات مهم درباره مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز برای تاسیس شرکتها قدری با هم متفاوت است. ما در این قسمت به کلیات مدارک مورد نیاز اشاره کردیم اما حتما باید قبل از درخواست از مشاورین مجرب ثبتی جدیدترین و بروزترین لیست مدارک را دریافت کنید.

  • ۱: اعضای هیئت مدیره نباید سوء پیشینه کیفری داشته باشند و یا دارای شغل دولتی باشند
  • ۲: اعضای هیئت مدیره در شرکت های خصوصی می تواند در چند شرکت عضو هیئت مدیره باشد
  • ۳: مدیرعامل به هیچ عنوان نمی تواند در ۲ شرکت این سمت را داشته باشد چه در شرکت های دولتی و چه در شرکت های خصوصی

نکات مهم ثبت شرکتها

به این نکته بسیار مهم توجه کنید که ثبت شرکت ها اگر چه به ظاهر کار ساده ای است، اما نیاز به تخصص و مهارت دارد. به همین دلیل باید دقت داشته باشید که چه شرکتی را برای کار خود انتخاب می کنید. متاسفانه شاهد این هستیم که بعضی از شرکت ها مبالغ های هنگفتی را دریافت می کنند، اما خدمت با کیفیتی را ارائه نمی دهند.

ما افتخار داریم که خدمات با کیفیت را با بهترین خدمات به مراجعه کننده ها ارائه می دهیم. یکی از مهم ترین خدمات این است که شما به صورت غیر حضوری هم می توانید ثبت یک شرکت را انجام دهید. در این روزها که هر کسی مشغله های خود را دارد، امکان بهره مندی از خدمات غیر حضوری اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که خدمات ثبت یک شرکت به صورت اینترنتی یا به صورت تلفنی پول اضافی را برای شما به دنبال نخواهد داشت. این در حالی است که استفاده از این خدمات مزیت های فراوانی هم برای شما به دنبال دارد. البته در هنگام انتخاب یک شرکت برای ارائه خدمات غیر حضوری، باید دقت بیشتری به خرج دهید.

به این ۳ نکته حتما توجه کنید:

  • ۱- اولین نکته ای که باید بسیار به آن توجه داشته باشید انتخاب شریک برای تاسیس شرکتتان می باشد. زیرا طبق قوانین، شما به هیچ وجه نمی توانید تنهایی به تاسیس شرکت بپردازید. بعنوان مثال برای شرکت سهامی خاص به حداقل دو شریک سهامدار و دو عضو غیر سهامدار که مجموعه ۵ نفر می شود و ثبت شرکت بامسئولیت محدود به حداقل یک شریک که مجموعا دو نفر خواهید شد نیاز دارید.
  • ۲- حال وقتی شریک خود را انتخاب کردید باید موضوع فعالیت خود را نهایی کنید. زیرا با انتخاب موضوع فعالیت، شما باید به دنبال این باشید که فعالیتتان نیازمند به اخذ مجوز است یا خیر؟ که در صورت نیاز به مجوز باید از مرجع صلاحیت دار مجوز مربوطه را دریافت کنید در غیر اینصورت درخواست شما رد خواهد شد.
  • ۳- طبق قانون تجارت شرکت های تجاری به ۷ نوع قالب شرکت بامسئولیت محدود، شرکت تعاونی، شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیرسهامی، شرکت نسبی و شرکت سهامی (سهامی عام و خاص) تقسیم شده اند که شما موظفید در این مرحله نوع شرکت خود را انتخاب کنید.در ادامه به تفصیل در مورد تک تک این شرکت ها توضیحات لازم را ارائه می کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

سامانه ثبت شرکت ها و موسسات

در حال حاضر کلیه مراحل اولیه درخواست تاسیس و ثبت شرکت از طریق سامانه ثبت شرکت ها و موسسات انجام می شود. اگر آشنایی با فرآیند عملی ثبت درخواست در سامانه را دارید خودتان می توانید انجام دهید. در غیر این صورت به دلیل اهمیت بسیار زیادی که راه اندازی شخصیت قانونی شرکت شما دارد، بهتر از متخصصین کمک بگیرید.

اگر مراحلی را در سامانه ثبت شرکت اشتباه بزنید زمان شما می سوزد و مجدد باید از اول شروع کنید. اگر اطلاعاتی را به غلط در سامانه ثبت کنید از پایه شرکت شما با غلط اطلاعاتی ثبت می شود.

ثبت شرکت اینترنتی و آنلاین

هنگامی که از خدمات غیر حضوری استفاده می کنید، در وقت خود به طرز چشم گیری صرفه جویی خواهید کرد. مراجعه به شرکت ارائه دهنده خدمات پول زیادی را از لحاظ مالی برای شما به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در صورت استفاده از خدمات غیر حضوری علاوه بر مالی، در زمان خود هم صرفه جویی خواهید کرد.

تصور کنید که زمانی را برای رفتن به شرکت مورد نظر صرف می کنید، مدت زمانی هم در همان شرکت منتظر خواهید بود تا نوبت شما شود و سپس زمان دیگری را صرف رسیدن به مقصد خود خواهید کرد. این در حالی است که به سادگی و با یک تماس تلفنی می توانید همه این کارها را انجام دهید و دیگر زمانی را هدر ندهید.

به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که نه تنها برای ثبت یک شرکت می توانید از خدمات مشاوره اینترنتی و آنلاین استفاده کنید، بلکه برای دیگر خدماتی که ارائه می شود هم می توانید از این امکان استفاده کنید.

منبع: ثبتی نو

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست