بازدید 2588

اردوغان: یونان طرح‌های ضدترکیه را کنار بگذارد

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به طرح گسترش مرزهایی دریایی یونان به این کشور هشدار داد و گفت: آتن باید طرح‌های ضد ترکیه را کنار بگذارد و تجاوز به حقوق و منافع آنکارا در دریای اژه را متوقف کند.
کد خبر: ۱۱۵۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰ 08 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، بر اساس گزارش رسانه‌ها یونان قصد دارد مرزهای دریایی خود را از ۶ به ۱۲ مایلی در جنوب و غرب دریای کرت گسترش دهد. ترکیه گفت که اجازه نخواهد داد که آب‌های یونان حتی یک مایل به سمت دریای اژه گسترش یابد.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی در مراسمی در آنتالیا گفت که یونان باید طرح‌های ضد ترکیه‌ای خود در دریای اژه را کنار بگذارد زیرا آنکارا برنامه‌ای برای حمله موشکی به آتن ندارد.

وی در این‌باره توضیح داد: یونان باید از تلاش برای تجاوز به حقوق و منافع ترکیه در منطقه از جمله در دریای اژه دست بردارد.

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به گزارش رسانه‌های یونان در مورد تهدید موشک‌های تایفون، افزود: در آخرین آزمایش‌ها، موشک‌های اصلاح‌شده با دقت به اهداف خود در فاصله ۵۶۱ کیلومتری اصابت کردند.

اردوغان ادامه داد: رسانه‌های یونانی با نگرانی درباره برد موشک تایفون شروع به نوشتن کرده و مدعی شدند که آنکارا می‌تواند به آتن حمله کند. ما چنین هدفی نداریم! اقدامات تلافی‌جویانه فقط در صورت تهدید منافع ترکیه انجام می‌شود.

یونانی‌ها مدعی هستند با اتخاذ سیاستی مبتنی بر قوانین بین المللی به امنیت منطقه کمک می‌کنند. یونان می‌گوید سیاست خارجی خود را بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق دریاها و با رعایت کامل اصول منشور سازمان ملل متحد دنبال می‌کند.

در اواخر مهر ماه، آنکارا موشک بالستیک کوتاه برد تایفون (Typhoon) ساخت ترکیه را با موفقیت آزمایش کرد. این موشک از فرودگاهی در نزدیکی شهر ریزه پرتاب شد و پس از طی ۵۶۱ کیلومتر در نزدیکی شهر بندری سینوپ سقوط کرد.

آنکارا قبلاً اعلام کرده بود که گسترش آب‌های یونان را دلیلی برای جنگ می داند. ترکیه معتقد است که اگر یونان آب‌های سرزمینی خود را گسترش دهد، عملا آب‌های ترکیه را قطع کرده و آنکارا را از دسترسی به آب‌های بین المللی محروم می‌کند و این کشور در آب‌های سرزمینی خود به دام می‌افتد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار