نوسان دارایی ها به بورس رسید

بازار دارایی ها که در روزهای گذشته با نوسان همراه شده، امروز بورس را متاثر کرده و همین مساله سبب رفت و برگشت‌های بورس شده است.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸ 03 January 2023

به گزارش بورس تابناک بازار سرمایه همچنان در حالت بیم و امید قرار دارد و سهامداران حقیقی تکلیف خود را در این بازار نمی‌دانند. معاملات دیروز با مازاد تقاضای قابل توجهی بسته شد تا معامله ‌گران را به تداوم صعود امیدوار کند، اما امروز معاملات روندی کاملا معکوس به خود گرفت.

نمادهای شاخص ساز بازار سرمایه به دلیل رسیدن به مقاومت‌های خود در حال درجا زدن و یا افت قیمت هستند و همین مساله سبب خروج حقوقی‌ها از نمادهای بزرگ بورس شده است. با این حال به نظر می‌رسد افزایش نوسانات قیمتی در بازارهای دارایی به بورس نیز سرایت کرده و ورود و خروج متناوب سرمایه با حجم بالا، بازار را دچار نوسان کرده است.

دلار در بازار آزاد وارد کانال 39 هزار تومانی شده و همین مساله را می‌توان یکی از دلایل افت در بورس معرفی کرد.

* بورس آماده وارد شدن به فاز چهارم صعود است

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: با توجه به اخبار منتشر شده در مورد بودجه سال آینده می‌توان امیدوار بود که بورس با رشد در ماه‌های پایانی سال روبرو خواهد شد.

وی ادامه داد: شنیده‌ها حاکی است در لایحه بودجه سال 1402 مقرر شده است 15 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای حمایت از سهامداران خرد در برابر مخاطرات بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واگذار شود. این مساله می‌تواند یک سپر در برابر ریزش بورس باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اما از منظر تکنیکالی شاخص بورس تهران درگیر بازی با مرز یک میلیون و 600 هزار واحدی است. رفت و برگشت ‌های چند روزه به نفع نوسان گیران بوده و حال این روزهای بازار سرمایه بهشت نوسانگیران است. محدوده‌هایی که شاخص در حال نوسان در آن است به عنوان موج چهارم (دومین موج اصلاحی) عمل می‌کند و بازار می‌تواند موج پنجمی را تجربه کند.

* افت شاخص کل در کنار رشد شاخص کل هموزن

در جریان معاملات امروز سه‌ شنبه، شاخص کل بورس با ریزش هزار و 921 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 591 هزار و 364 واحد پائین آمد. بازدهی این شاخص منفی 12 صدم درصد بوده است.

اما شاخص کل هموزن با رشد 2 هزار و 280 واحدی در رقم 475 هزار و 417 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 48 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، با افزایش 31 واحدی در سطح 20 هزار و 377 واحد قرار گرفت.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 17 هزار و 374 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 897 میلیارد تومان بود که 17 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 27 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 9 هزار و 757 میلیارد تومان رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و 350 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و خگستر (گسترش ‌سرمایه ‌گذاری ‌ایران‌ خودرو) اختصاص داشت. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به خودرو (ایران خودرو)، وتجارت (بانک تجارت) و وپاسار (بانک پاسارگاد) تعلق داشت.

* افت ارزش صف‌های خرید بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 298 نماد رشد قیمت داشتند و 363 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 45 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 55 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

در جریان معاملات امروز، 107 نماد صف خرید داشتند و 32 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 53 درصدی به 426 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 186 درصد افزایش یافت و 623 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد فاذر (شرکت صنایع آذر آب)، میهن (شرکت بیمه میهن) و فسازان (شرکت غلتک سازان سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین صف فروش در پایان معاملات سه‌شنبه به نماد گدنا (تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک)، ولبهمن (شرکت بهمن لیزینگ) و دلقما (دارویی‌ لقمان‌) اختصاص داشت./فارس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار