بازدید 40501
در حال حاضر مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران که مسولیت استخراج اوقات شرعی کشور را به عهده دارد، برای اذان صبح زاویه 17.7 درجه زیر افق را ملاک محاسبات قرار داده و از صداوسیما نیز همین اوقات اعلام می‌گردد.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۳ 23 August 2010

عصر ایران ـ دین اسلام بر تعیین زمان به‌جای آوردن فرایض دینی با استفاده از معیارهای ساده منطبق بر طبیعت اصرار دارد. بارزترین آن‌ها اوقات شرعی روزانه است که زمان به جای آوردن فریضه نمازهای یومیه را مشخص می‌کند. آیا از چگونگی تعیین اوقات شرعی خبر دارید؟

امیر حسن‌زاده*: در دین اسلام برای شناخت زمان به جای آوردن فرایض دینی از معیارهای ساده و منطبق با طبیعت استفاده شده که نمونه‌های بارز آن، آغاز و پایان ماه قمری بر اساس رویت هلال ماه و اوقات شرعی بر پایه موقعیت خورشید در طول شبانه‌روز است. معمولا با ورود به ماه مبارک رمضان، توجه به اوقات شرعی بیشتر می‌شود، از این‌رو در گزارش امروز این موضوع را روشن می‌کنیم.

اذان صبح

وقتی خورشید در نیمه‌های شب در پایین‌ترین ارتفاع زیر افق قرار دارد، پرتوهای آن توسط ناظر زمینی دیده نخواهد شد؛ اما پس از چند ساعت، اولین پرتوهای خورشید به لایه‌های بالای جو برخورد کرده و منعکس و پراکنده می‌شوند.

زمان اذان صبح بر اساس مشاهده اولین روشنایی سپیده صبحگاهی (فجر صادق) تعریف می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که خورشید هنوز زیر افق است و بر اساس رصدها، می‌توان تحقیق کرد اگر خورشید چند درجه زیر افق باشد، چنین پدیده‌‌ای دیده می‌شود. مشاهدات منجمان دوره اسلامی مقدار آن را بین 17 تا 19 درجه ثبت کرده‌اند. طبیعی است که به علت ضعیف بودن فجر صادق، مشاهده آن نیازمند داشتن افق شرقی کاملاً باز و تاریک است. در سال‌های گذشته نیز رصدهایی در کشورمان انجام گرفته و نتایج آن به تایید بسیاری از مراجع دینی رسیده است.

در حال حاضر مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران که مسولیت استخراج اوقات شرعی کشور را به عهده دارد، برای اذان صبح زاویه 17.7 درجه زیر افق را ملاک محاسبات قرار داده و از صداوسیما نیز همین اوقات اعلام می‌گردد.

طلوع و غروب خورشید

لحظه‌ای که لبه بالایی قرص خورشید از زیر افق ناظر سر بر می‌آورد، زمان طلوع خورشید است. نورِگسیل شده از خورشید قبل از این این‌که به ناظر برسد، از جو زمین عبور می‌کند و وجود جوّ باعث می‌شود که مسیر نور منحرف شده و خورشید بالاتر از موقعیت واقعی خود به نظر برسد. به طور کلی می‌توان گفت که اثر شکست موجب می‌شود که ارتفاع اجسام بیش از آن‌چه هست، مشاهده شود.



مقدار شکست در افق ناظر به طور متوسط 34 دقیقه قوسی است (هر درجه 60 دقیقه قوسی است). بنابراین بدون در نظر گرفتن اثر شکست، قرص خورشید 34 دقیقه قوسی پایین‌تر قرار دارد که در بحث‌های دقیق باید لحاظ شود.



به شکل مشابه، زمان دقیق غروب خورشید نیز لحظه‌ای است که مرکز قرص خورشید 50 دقیقه قوس زیر افق ناظر باشد که 34 دقیقه قوس آن به علت تأثیر پدیده شکست و 16 دقیقه قوس باقیمانده، مربوط به شعاع ظاهری قرص خورشید است. قطر ظاهری خورشید به طور میانگین 32 دقیقه‌ی قوس است.

اذان ظهر

در کره آسمان، نصف‌النهار ناظر به صورت کمانی قابل تصور است که از شمال شروع شده و از بالای سر (سمت الراس) عبور کرده و به جنوب سماوی می‌رسد. مطابق برخی روایات، زمان اذان ظهر وقتی است که مرکز قرص خورشید در حرکت روزانه خود به نصف‌النهار ناظر برسد. اما برخی مراجع از بیان دیگری برای تبیین اذان ظهر استفاده کرده‌اند: وقتی خورشید به بیشترین ارتفاع خود برسد و سایه شاخص نیز به کمترین مقدارش برسد. از نظر نجومی این دو تعریف با دقت خوبی منطبق بر یکدیگرند و ممکن است فقط چند ثانیه با یکدیگر اختلاف داشته باشند. در حال حاضر مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک برای محاسبه اذان ظهر از تعریف اول استفاده می‌کند و لحظه محاسبه شده با دقت یک دقیقه گرد می‌شود.

اذان مغرب

پس از آن‌که خورشید غروب کرد، تا مدتی آسمان همچنان روشن است. در واقع برای ناظری که روی زمین قرار گرفته، خورشید غروب کرده است؛ اما اگر در همان لحظه در ارتفاع قابل ملاحظه‌ای قرار بگیرد (مثلاً سوار بر هواپیما باشد)، خواهد دید که هنوز خورشید بالای افق است. دقایقی بعد، خورشید بیشتر به زیر افق می‌رود و انحطاط آن بیشتر می‌شود و پرتوهای نور خورشید به سطح زمین برخورد می‌کند که در نتیجه، سایه آن در سمت مقابل خورشید (افق شرقی) قابل مشاهده است.

این سایه به صورت نواری قرمز رنگ تشکیل می‌شود و اصطلاحاً حمره مشرقیه (سرخی مشرق) نام دارد. با گذشت زمان و افزایش انحطاط خورشید، ارتفاع و گسترش این نوار قرمز رنگ بیشتر می‌شود اما به دریج کم‌نور‌تر می‌شود. زمان اذان مغرب وقتی است که حمره مشرقیه محو شود. در برخی منابع، ذکر شده که حمره مشرقیه باید از سمت‌الراس بگذرد، اما مشاهدات تجربی نشان می‌دهد که قبل از آن، سرخی مشرق کم‌نور و محو می‌شود. بر اساس مشاهدات انجام شده در سال‌های گذشته، ملاک اذان مغرب زمانی است که خورشید به انحطاط 4.5 درجه برسد.

نیمه شب شرعی

طی چند سال اخیر، نیمه شب شرعی نیز در اوقات شرعی رسمی اضافه شده است. این وقت شرعی مستقل نیست و به تعریف شب از لحاظ شرعی بستگی دارد. مطابق نظر بیشتر مراجع، نیمه شب شرعی زمان وسط بین غروب خورشید و اذان صبح روز بعد است. بنابراین ممکن است نیمه شب شرعی دقایقی قبل یا بعد از نیمه شب نجومی ‌(ساعت صفر بامداد) باشد.

پرسش و پاسخ

چرا اوقات شرعی با دقت ثانیه اعلام نمی‌شود؟

امروز با کمک رایانه‌ها، مشکلی از نظر محاسباتی وجود ندارد و امکان محاسبه و درج اذان صبح و سایر اوقات شرعی با دقت ثانیه وجود دارد؛ ولی به دلایل علمی همچون تاثیر موقعیت دقیق جغرافیایی، دما و رطوبت و... چنین کاری غیر علمی است، بنابراین اعداد با دقت دقیقه گرد می‌شوند.

آیا فاصله زمانی دو وقت شرعی (مثلاًغروب آفتاب و اذان مغرب) برای یک شهر همواره ثابت است؟

اوقات شرعی به موقعیت خورشید در طی سال بستگی دارد و به دلیل این‌که حرکت ظاهری خورشید در طی سال یکنواخت نیست، این فاصله زمانی نیز ثابت نیست و می‌تواند متغیر باشد.

آیا همیشه اوقات شرعی شهرهای غربی دیرتر از شهرهای شرقی است؟

به طور کلی هر چه به غرب می‌رویم زمان طلوع یا غروب خورشید دیرتر است؛ اما این گفته دقیق نیست. اوقات شرعی (به‌جز اذان ظهر) علاوه بر طول جغرافیایی، به عرض جغرافیایی نیز وابسته است. در برخی اوقات سال مانند حوالی انقلاب تابستانی یا زمستانی تاثیر عرض جغرافیایی (شمالی یا جنوب بودن) بیشتر است و ممکن است که اوقات شرعی یک شهر غربی کمی زودتر باشد. به عنوان مثال اردبیل در مقایسه با تهران، غربی‌تر است، ولی در نیمه خرداد ممکن است اذان صبح اردبیل کمی زودتر از تهران اتفاق بیفتد. بنابراین فاصله زمانی اوقات شرعی بین دو شهر در طی سال ثابت نیست و نمی‌توان با اضافه یا کم کردن، اوقات شرعی شهر جدید را محاسبه کرد. محاسبه اوقات شرعی در هر مکانی نیاز به دانستن موقعیت جغرافیایی دقیق محل و استفاده از نرم‌افزارهای خاص دارد.

آیا اوقات شرعی یک مکان در طی سال‌های مختلف یکی است؟

تقریباً بله، ولی از آنجا که طول سال شمسی دقیقاً عدد صحیحی نیست، اوقات شرعی یک سال نسبت به سال قبل یا بعد ممکن است حداکثر تا یک دقیقه تفاوت داشته باشد.

*کارشناس ارشد مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
من زياد به اوقات شرعي اعلام شده اعتماد ندارم. سالهاي قبل اذان صبح اصفهان قبل از تهران و اذان مغرب آن بعد از تهران بود. حالا برعكس شده يعني اذان صبح بعد از اذان تهران و اذان مغرب قبل از تهران است. يك جاي كار مي لنگد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
خیلی خوب بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
دست شمادردنکنداستفاده کردیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
تشکر فراوان. اتفاقا چند روز پیش خواهر کوچکم این سوالات را از من پرسید و من خودم هم نمی دانستم.
میثم ثقفیان
|
United States
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
اوقات شرعی به صورت سالانه و از یک سال تا سال بعد هم تغییر دارند به عبارت دیگر اوقات شرعی امسال در تمام روزهای سال با سال قبل یکسان نمیباشد! نکته ای که از دید مسئولان صدا و سیمای اصفهان دور مانده و اوقات شرعی امسال را از روی حدول سال قبل اعلام میکنند!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
فوق العاده جالب بود
ناشناس
|
Japan
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
Thanks alot!
حسین
|
Turkey
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
دلیل اختلاف و یا تاخیر 10 - 12 دقیقه ای اذان مغرب شیعیان با اهل سنت در چیست. اگر در این خصوص نیز توضیحی داده شود مناسب خواهد بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
آنچه نوشته شده بر اساس مباحث نجومی است . در حالی که طلوع و غروب شرعی بر اساس مشاهده و رای العین است . حتی اگر با موقعیت واقعی خورشید متفاوت باشد. ایراد علما در بحث رویت هلال هم از همین جاست که ممکن است سن ماه از لحاظ نجومی به ساعتی برسد که قابل رویت باشد اما رویت نشود! این همه اختلاف برای همین است. اگر نجوم توانست دلایل عدم رویت را در جوهای متفاوت بیابد و آن را بر هر سرزمین خاص در هر زمان خاص تطبیق دهد آنگاه مشکل را حل کرده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
تحقیق جالب و خوبی بود.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
اوقات شرعي در كشورهاي اسكانديناوي ويا مناطقي مانند قطب چگونه لحاظ مي شود ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
باسلام . سوال بنده این است که در زمان رسول الله که چنین امکاناتی وجود نداشته ، چگونه بطور قاطع زمان های شرعی تعیین میشده و در آن شک نمی کردند ؟
azam
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
آقا اینایی که تو سوئد یا جاهائی هستند که شب و روز در هم قاطی و نه صبح معلومه نه شب و نه ظهر پس چکار می کنند. چطور نماز می خونند و روزه می گیرند ؟ یهنی الان تو سوئد 22 ساعت روزه هستند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
دمتون گرم. بالاخره یکی جواب این سوال همیشگیم رو داد. ممنون.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
صدر اسلام چه كار مي كردند؟مثلا اذان ظهر؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
با سلام - پاسخ کامنت اول : بیننده محترم افق اصفهان در طول سال با افق تهران قابل مقایسه نیست چون در امتداد هم نیستند و بستگی به این دارد که خورشید در کدام نیم کره باشد.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
از نکات جالبی که ارائه شد ممنونم خصوصاً اینکه چرا فاصله اوقات شرعی شهرها بایکدیگر در طول سال متفاوت است.
ضمنا خطاب به دوستی که فرمودند یک جای کار میلنگد میگویم مجددا توضیحات کارشناس محترم را بخوانند تا شاید لنگش کار ایشان برطرف شود.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
تفاوت اذان اهل سنت با اهل تشیع فقط در اذان مغرب است زیرا از نظر اهل سنت زمان اذان مغرب دقیقا همزمان با غروب خورشید محاسبه می گردد ولی اهل تشیع زمانیکه خورشید چهار و نیم درجه زیر افق رفت زمان اذان محسوب می شود و از طرفی چون اهل سنت دو نماز مغرب و عشاء را بصورت جداگانه می خوانند و برای هر دو اذان جداگانه گفته می شود در نتیجه در تعیین وقت مغرب حساس ترند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
خیلی ممنون عالی بود
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
دربدر بدنبال اینموضوع بودم ولی چیزی ازنظرعلمی توجیه نشدم شاید فکرمن ایراد دارد
محمد هادي سانعي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
با سلام و تشكر
من يه روزي براي 119 اصفهان بدنبال اوقات شرعيه بودم و با كمال تاسف و تعجي 5 مدل اوقات شرعي بدستم اومد كه آخرش هم صدا و سيما رو ملاك قرار داديم اما:
در هر ثانيه افق سرعتي برابر 350 متر دارد يعني شهر اصفهان و مشهد رو اگر با طول 35 كيلومتر در نظر بگيريم بايد
صد ثانيه ابتدا و انتهاي اون رو براي اذان ظهر در نظر بگيريم.
از اين گذشته تنها اذاني كه بدقت ثانيه ميشه معلوم كرد اذان ظهره و در نماز صبح اكثر مسلمانان خارجي زماني بين 7 تا 9 و حتي 10 دقيقه قبل از اذان صبح رو زمان امساك از خوردن قرار داده اند كه جون ميده حداقل يك ركعت نماز وتر بخونيد.
زمان مغرب هم از اين موضوع مستثني نيست هرچند كه اهل تسنن براي افطار و برخي از مجتهدين خود ما زمان افطار رو غروب خورشيد در نظر دارند و نه زوال حمره مشرقيه.
اين همان دليل تاخير زمان مغرب ما با اهل تسنن است.
حضرت امام رحمة الله عليه رساله اي دارند در خصوص شبهاي مقمره كه گويا ايشان در اين رساله نتيجه ميگيرند كه با توجه به اينكه در شبهاي مقمره نور ماه زياد است كمي بايد براي خواندن نماز صبح صبر كرده و بلافاصله بعد از اذان صبح نماز نخوانيم.
اين موضوع در سالهائي با به تاخير انداختن پخش نماز راديو و تلويزيون در نماز صبح رعايت ميشده.
م. ه. س كارشناس ارشد آي تي
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۲
تابناک جان خوشمان آمد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۲
خیلی خوب بود.
دست شمادردنکنداستفاده کردیم
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
المپیک 2020 توکیو علی داوودی محمدرضا گرایی حسن یزدانی مراسم تحلیف ریاست جمهوری ارشا اقدسی