بازدید 3615

آغاز مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوریخواهان

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی بطور رسمی تحت کنترل جمهوری خواهان کار خود را آغاز می کند و کوین مک‌ کارتی، رهبر جمهوری خواهان این مجلس که هنوز آرای لازم را برای در اختیار گرفتن سکان این مجلس به جای نانسی پلوسی ندارد، در تقلا برای تکیه زدن بر صندلی ریاست است.
کد خبر: ۱۱۵۷۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷ 03 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، کوین مک کارتی رهبر جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا برای تصاحب صندلی ریاست و جلب حمایت ها، با قانونگذاران زیادی گفتگو کرده و حتی حاضر به ارائه امتیازات فوق‌العاده‌ای شده است تا بتواند بر صندلی ریاست مجلس نمایندگان آمریکا تکیه بزند.

تعداد انگشت شماری از قانونگذاران جمهوری خواه بصورت علنی مخالف مک کارتی هستند اما اعضای ارشد تیم او می گویند که به نتیجه تلاش های مک کارتی خوش بین هستند.

به گزارش آکسیوس، مک کارتی روز یکشنبه بسته ای از تغییرات قوانین را برای دوره جدید کنگره معرفی کرد که تلاشی در جهت جلب نظر جمهوری خواهان و کسب حمایت آنها برای ریاست خود محسوب می شود.

تغییرات قوانین به منزله امتیاز دادن به محافظه کاران است که پیش از این خواهان تغییرات در کنگره بودند. از جمله این تغییرات پیشنهادی شامل مواری می شود که قبلا خط قرمز مک کارتی بوده است.

قوانین پیشنهادی مک کارتی به جمهوری‌ خواهان اجازه می‌دهد در هر زمانی برای اخراج او رای گیری کنند.

مک‌کارتی هفته‌ها است برای جلب حمایت با قانونگذاران جمهوری خواه گفتگو می کند. این درحالی است که وی عملکرد ضعیفی در انتخابات میان دوره ای داشت و به فاصله کمی توانست به پیروزی برسد.

پیش از این، اعلام شده بود که مک کارتی در انتخابات غیررسمی انتخاب رهبر مجلس نمایندگان جمهوریخواه بر اندی بیگز نماینده محافظه کار تندرو با ۱۸۸ رای در مقابل ۳۱ رای، غلبه کرد.

وی مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و شماری از اعضای اصلی فراکسیون آزادی از جمله «جیم جوردن» و «تیلور گرین» است. اما دیگر اعضای محافظه کار این مجلس ساز مخالفت با او را سر داده اند. برخی هشدار می دهند تعداد مخالفان او حتی بیشتر از این عده است.

جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ به دنبال دستاوردهای بزرگ بودند. کوین مک کارتی از ایالت کالیفرنیا و رهبر اقلیت جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان فعلی، تغییر با کسب ۶۰ کرسی بیشتر را پیش‌بینی کرده بود - که کار را برای آنها جهت پیشبرد قوانین در این مجلس در سال آینده راحت تر می کرد.

به گزارش هیل، جمهوریخواهان عملکرد ضعیفی در انتخابات میان دوره ای کنگره داشتند و با وجودی که اکثریت را بدست آوردند اما اختلاف آنها با دموکرات ها بسیار اندک بود و تنها تعداد انگشت شماری کرسی بیشتر را بدست آوردند. این امر باعث می شود که آنها در بررسی طرح ها در صحن مجلس فرصت چندانی برای هر گونه خطا و اشتباه را نداشته باشند.

این وضعیت به نفع فراکسیون راست افراطی «آزادی» است که اصلی ترین اعضای مخالف مک کارتی را در داخل این حزب تشکیل می دهند و همین حالا هم مخالف برخی اصلاحات بودجه ای و خواستار پایان دادن به حمایت مالی از اوکراین هستند. بر خلاف اعضای این فراکسیون رهبران اصلی حزب جمهوریخواه تمایلی به تایید این خواسته آنها ندارند.

اگر جمهوریخواهان می توانستند اکثریت بیشتری را حفظ کنند رهبران آن در برابر چنین خواسته هایی محافظت می شدند اما اکنون مک کارتی مجبور است صداهای مخالفان را هم بشنود و متوجه خطر اکثریت شکننده جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ باشد.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی ان ان وابسته به دموکرات ها نیز در تحلیلی نوشت: مجلس جدید تحت تسلط جمهوری خواهان نشان دهنده بازگشت به قدرت ترامپیسم در گوشه ای قدرتمند از سپهر سیاسی آمریکا است. حتی اگر کوین مک‌ کارتی، رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان، در رقابت برای تصدی کرسی ریاست دوره جدید مجلس بر تندروهای هم حزبی اش پیروز شود، پس از دادن امتیازات متعدد به راستگرایان افراطی، به طور دائم در معرض برکناری قرار خواهد داشت.

یک رئیس مجلس ضعیف و یک جناح طرفدار ترامپ در حزب جمهوری خواه می تواند به درگیری های مالی با کاخ سفید منجر شده و افزایش سقف بدهی دولت تا میانه سال ۲۰۲۳ را با اما و اگر روبرو سازد. در صورت عدم توافق بر سر این موضوع، دولت آمریکا با خطر ناتوانی در پرداخت دیونش روبرو خواهد شد.

به نظر می رسد در دو سال آتی، احتمال تعطیلی دولت بیشتر از همکاری دو حزب دموکرات و جمهوریخواه باشد. حزب جمهوری خواه وعده داده که در مورد روابط تجاری پسر رئیس جمهوری، هانتر بایدن، و بحران در مرز جنوبی نیز تحقیق کند.

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، هشتم نوامبر ۲۰۲۲(۱۷ آبان) برگزار شد و حزب دموکرات با اختلاف اندکی، اکثریت سنا را به دست آورد و مجلس نمایندگان، تحت کنترل جمهوریخواهان درآمد.

نتایج به دست‌آمده و جانمایی جدید کرسی‌های قانونگذاری آمریکا بی‌ تردید پیامدهای مهمی برای سیاست خارجی واشنگتن و به دنبال آن، سایر کشورهای جهان در سال‌های آینده خواهد داشت.

انتخابات میان دوره ای در ایالات متحده اغلب به عنوان یک همه‌پرسی درمورد رئیس‌جمهوری مستقر و حزب او تلقی می شود. به این ترتیب بسیاری از آمریکایی‌ها از رای خود برای اعلام نظر درمورد وضعیت دموکراسی و تهدیدهای حقوق اساسی در کشورشان استفاده کردند.

این انتخابات فدرال، نخستین انتخاباتی بود که شهروندان پس از حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره توسط حامیان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق، که با تشویق وی تلاش کردند نتایج انتخابات را معکوس کنند، به پای صندوق‌های رای رفتند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر