بازدید 7432
۵

برخی رشته‌های دانشگاهی برای ۵۰ سال پیش هستند

رئیس دانشگاه اصفهان، با اشاره به ضرورت مهارت محور شدن دروس دانشگاهی، درباره عمر برخی از رشته‌های تحصیلی توضیح داد: برخی از رشته‌های دانشگاهی برای ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته هستند و در گذر زمان هیچگاه به‌روزرسانی نشده‌اند. در این زمینه مطالعات بین‌رشته‌ای باید تقویت شود که برمبنای آن بتوان رشته‌های متناسب با نیاز روز تعریف کرد.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳ 31 December 2022

به گزارش «تابناک»، دکتر حسین هرسیج در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی که این روزها در ارتباط با دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، مسئله جامع‌محور بودن دروس دانشگاهی است؛ تصریح کرد: دروسی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند باید مبتنی بر مسائل مبتلابه جامعه باشند. مسائل و مشکلات جامعه باید شناسایی شود و براساس مسائل شناسایی شده، رشته‌های دانشگاهی تعریف شود.

وی با بیان اینکه برخی از رشته‌های دانشگاهی تنها به صورت تئوریک ارائه می‌شوند و دانشجو به صورت عملی نمی‌تواند از دانش خود بهره‌ببرد، توضیح داد: به طور مثال، یک دانشجوی رشته زمین‌شناسی با تمام سنگ‌های دنیا در دروس تئوری خود آشنا می‌شود اما هنگامی که وارد معدن می‌شود، نمی‌تواند جنس سنگ را تشخیص دهد.

دکتر هرسیج درباره تعریف رشته‌های دانشگاهی متناسب با ظرفیت و پتانسیل هر منطقه گفت: رشته‌های دانشگاهی باید متانسب با نیاز هر استان باشد و بومی‌سازی شوند. اصفهان، یک شهر توریستی است؛ بنابراین بسیاری از مؤلفه‌ها می‌تواند بر مبنای این پتانسیل تعریف شود یا گسترش یابد. رشته گردشگری می‌تواند یک فرصت مناسب باشد اما چنین رشته‌ای در دانشگاه اصفهان وجود ندارد.

وی ادامه داد: اینطور تصور نشود که تعریف رشته بر اساس نیاز هر منطقه محدود به رشته‌های علوم‌انسانی شود بلکه رشته‌های فنی‌مهندسی هم می‌توانند براساس نیاز صنعت باشد. به طور مثال، صنایع فولاد و پتروشیمی در استان اصفهان وجود دارد، دانشگاه‌ باید با این صنایع وارد مذاکره شود و براساس نیازهای پژوهشی و آموزشی آنها، رشته‌های تحصیلی را گسترش دهد. دانشگاه‌ها نباید خود را در یک فضای کوچک قرار دهند و خود را محدودکنند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: تنها در عالم ذهن سیر می‌کنیم، باید وارد دنیای واقعیت شویم. واقعیت در این است که نیازهای جامعه را شناسایی کنیم و با توجه به این نیازها، رشته‌های دانشگاهی را تعریف کنیم. اگر تعریف رشته‌های دانشگاهی برمبنای نیاز هر منطقه باشد، باید برخی از رشته‌ها را برای همیشه به دست فراموشی سپرد و به جای این رشته‌ها، رشته‌ای جدید تعریف کرد.

دکتر هرسیج اظهار کرد: دانشگاه‌ها برمبنای صنایع خلاق می‌توانند علوم‌انسانی نوین را گسترش دهند، آنچه که مربوط به گذشته است نباید گسترش یابد. در حال حاضر، رشته‌های قدیمی گسترش می‌یابند و رشته‌ای جدید مبنی بر نیاز منطقه تعریف نمی‌شود. اگر بخواهیم به شرایط کنونی ادامه دهیم، به طور قطع، با خیل بیشتری از فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی مواجه می‌شویم.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید در یک آمایش سراسری مورد جراحی عمیق قرار گیرند، تصریح کرد: بسیاری از دانشگاه‌های آزاد، دولتی و غیرانتفاعی نباید وجود داشته باشند. دانشگاه‌ها به واسطه مباحث سیاسی گسترش می‌یابند. اگر یک مرکز یا دانشگاه صرفا برای خشنودی یک چهره سیاسی احداث شود، به طور قطع، اهداف آموزش عالی هیچگاه محقق نمی‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
دوازده سال در اموزش وپرورش را از دست میدهید بعد میخواهید دانشگاه را مهارت محور کنید!!!!
رشته‌های بی خاصیت را جمع کنید در عوض هنرستان‌ها را تقویت و توسعه دهید. تجارت مدرک فروشی باید هر چه سریعتر جمع شود.
اکثر رشته ها به روز نیستند
دانشگاه در بسیاری از موراد از صنعت ایران نیز بسیار عقب افتاده تر است
دانشگاه ازاد که نبود فاجعه میشد.
همین الان هم تحصیل کرده های بسیار موفق فارغ التحصیل دانشگاه ازاد هستند.
دقیقا اینکار باید زودتر انجام می گرفت.بیچاره جوان‌هایی که عمرشون رو تلف کردند درس الکی خواندند واسه هیچی.
برای جامعه ای که 500 سال از ذنیا عقب هست، رشته ای که 50 سال هم از دنیا عقب تر باشد، 450 سال از آن جلوتر است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست