بازدید 15188

دلیل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره افزایش اخیر قیمت ارز و سکه، گفت: ما در این مدت ناترازی ارزی نداریم و درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ما است، بنابراین دلیل اقتصادی برای افزایش نرخ ارز در مقطع فعلی وجود ندارد. دشمن در جنگ ترکیبی و اغتشاشات اخیر، یک ناامنی در کشور ایجاد کرد تا مسیرهای کریدوری بسته شود و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز سرمایه خودشان را از بازار کشور خارج کنند و همین امر، یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر است.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳ 30 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، علی بهادری‌جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت در نخستین جلسه از سلسله همایش‌های جهاد تبیین حوزه علمیه تهران در مدرسه مروی حضور پیدا کرد و ضمن تشریح چالش‌ها و دستاورد‌های دولت سیزدهم به پرسش‌های طلاب حاضر در این نشست پاسخ داد.

سخنگوی دولت با مثبت ارزیابی کردن روند کلی پیشرفت کشور در طی ۴۳ سال گذشته گفت: در ۴۳ سال گذشته خدمات بسیاری از سوی دولت‌های مختلف برای رشد و پیشرفت کشور صورت گرفته است و بررسی آمار‌های بین‌المللی و مقایسه شاخص‌های کشور با میانگین رشد جهانی نشان می‌دهد علی‌رغم وجود برخی نارسایی‌ها و سوء‌مدیریت‌ها در ادوار مختلف و همچنین دشمنی‌های بسیار با ملت ایران این روند هرگز متوقف نشده است.

وی وجود برخی ناکامی‌ها و نارسایی‌ها در روند کلی حرکت کشور را امکان‌پذیر دانست و افزود: هر ملتی در طرح کلان حرکت ممکن است گاهی دچار خطا یا ناکامی شود، اما ارزیابی واقعی باید به‌صورت همه‌جانبه و کلان باشد و از جزئی‌نگری و توجه صرف به موفقیت‌ها یا ناکامی‌ها باید پرهیز شود.

بهادری‌جهرمی ادامه داد: آنچه که امروز در فضای رسانه‌ای از حرکت کلان کشور در حال ترویج و القا به مردم ایران و جهان است، تصویری سیاه و مطلق از ناکامی‌ها و شکست‌ها است در حالیکه وقتی به کلیت این مسیر نگاه می‌کنیم، در طی این ۴۳ سال رشد ملت ایران به‌صورت خطی نبوده، بلکه به شکل سینوسی و رو به صعود بوده است و ایجاد همین ذهنیت منفی باعث می‌شود ادراک درستی از ایران عزیز در اذهان عمومی داخل یا خارج صورت نگیرد.

سخنگوی دولت افزود: دشمنان برای ارائه یک تصویر غلط و مخدوش از ایران سال‌هاست در تلاش‌اند و می‌خواهند با یک جنگ شناختی و با ابزار رسانه، ایران‌هراسی را به افکار عمومی القا کنند و در این شرایط اهمیت جهاد تبیین برای ارائه تصویر صحیح و واقعی از ایران اهمیت پیدا می‌کند.

بهادری‌جهرمی در ادامه این جلسه با اشاره به بحران‌های کشور در شهریور ۱۴۰۰ و زمان تحویل دولت دوازدهم به دولت سیزدهم، به تشریح تلاش مجموعه دولت طی یک سال و ۴ ماه اخیر برای بهبود شرایط کشور در حوزه‌های مختلف پرداخت.

سخنگوی دولت در مورد دستاورد‌ها و اقدامات دولت سیزدهم طی یک سال اخیر، اظهار کرد: شهریور سال گذشته روزانه بیش از ۷۰۰ نفر فوتی کرونایی داشتیم، در حالیکه در آذرماه امسال ۱۳ روز بدون فوتی کرونا ثبت شد، ما یک سال است که لیست تمام ابربدهکاران بانکی که در گذشته نامشخص بود را به صورت شفاف در سایت منتشر کردیم. همچنین نسخه‌نویسی الکترونیکی که ۱۶ سال پیش تصویب شده بود و تا شروع دولت، ۱۰ درصد رشد داشت، در دولت سیزدهم به رشد ۹۸ درصد رسیده است. مسئله ناباروری نیز که در کشور ما بیمه نبود، در این دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفت و ۹۰ درصد هزینه‌های آن را دولت می‌پردازد.

وی تسهیل صدور مجوز کسب و کار‌ها را یک اقدام اساسی و دغدغه کارآفرینان برشمرد و گفت: تبدیل ۵۰۰ مجوز کسب و کار به صورت ثبت‌محور، حذف یک‌هزار شرط مبهم از مجوز‌های کسب و کار، صدور برخط بیش از ۱۵۰ هزار مجوز کسب و کار از ابتدای امسال از اقدامات مهم برای تسهیل شرایط برای فعالان کسب و کار بوده است.

بهادری‌جهرمی، جلوگیری از فرار مالیاتی را یکی از اهداف دولت در سند تحول و تکالیف قانونی عنوان کرد و گفت: دولت سیزدهم در همین راستا ۱۸ میلیون دستگاه کارتخوان را ساماندهی و به درگاه مالیاتی متصل کرد و با اینکار ۱۰۰ درصد درآمد‌های مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون بودجه با جلوگیری از فرار مالیاتی صورت گرفت.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره دلایل عدم تغییر برخی مدیران دولتی، گفت: این مطلب که الزاماً هر کسی که در دولت قبل کار کرده، شخصی ناکارآمد یا با گفتمان متفاوت نسبت به دولت باشد، درست نیست، اما قبول می‌کنم که دولت در تغییر برخی از مدیران سرعت مناسبی نداشته است؛ به علاوه قبه طور قطع سیاست‌ها در حوزه‌هایی که تغییر مدیریتی نداشته، در این دولت نسبت به دولت گذشته تغییرات جدی داشته است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد سیاست خارجی دولت، بیان کرد: نگاه این دولت به درون کشور است و معتقدیم که حل مشکلات در داخل کشور و با توان داخلی انجام می‌شود. ما یک کشور مقتدر و مستقل با ویژگی‌های منحصر به فرد هستیم که مانند تمام کشور‌های جهان، با سایر کشور‌ها تعامل می‌کنیم. ما تنها رژیم غاصب صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و برای ارتباط با سایر کشور‌ها مشکلی نداریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما در صورت حفظ استقلال و حقوق مان با همه کشور‌ها تعامل خواهیم کرد و کشوری که حقوق ما را رعایت نکند، فرقی ندارد که شرقی یا غربی باشد، با آن ارتباط برقرار نمی‌کنیم. این آمریکا و کشور‌های غربی هستند که ما را ظالمانه و غیرقانونی تحریم کرده‌اند و اگر آن‌ها هم تحریم‌ها و سوءنیت‌شان را کنار بگذارند، به طور قطع با آن‌ها هم همکاری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: تجربه تاریخی ما نشان داده دنیای غرب نه‌تن‌ها حق ما را خورده، بلکه هر جا وعده‌ای داده، زیر آن زده است؛ بعد از برجام غربی‌ها قرارداد‌ها و تفاهم‌های بسیاری با ما بستند که در حوزه‌های مختلف مانند نفت، راه، هواپیما، راه‌آهن، گاز و انرژی سرمایه‌گذاری کنند، اما با عهدشکنی هیچکدام آن‌ها را اجرایی نکردند. آن‌ها تعدادی هواپیمای ملخی بی‌فایده به ما فروختند و عده‌ای نیز ساده‌انگارانه با آن عکس گرفتند، اما هم‌اکنون ۱۰ فروند از ۱۳ فروند آن در پارکینگ خوابیده و کار نمی‌کند.

سخنگوی دولت افزود: در مثال دیگر با چشم‌پوشی از توان شرکت‌ها و متخصصان داخلی با توتال قرارداد نفتی بسته شد، اما این شرکت فرانسوی به جای اینکه چاه را فعال کند، چند سال توسعه صنعت نفت و گاز ما را معطل نگه داشت، از طرف دیگر همین شرکت مخزن در کشور مجاور را همزمان بهره‌برداری می‌کرد؛ عدم‌النفع این قرارداد سالانه میلیارد‌ها دلار برآورد می‌شود که غربی‌ها و بانیان آن باید پاسخگوی این قرارداد خسارت‌بار باشند.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره افزایش اخیر قیمت ارز و سکه، گفت: ما در این مدت ناترازی ارزی نداریم و درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ما است، بنابراین دلیل اقتصادی برای افزایش نرخ ارز در مقطع فعلی وجود ندارد. دشمن در جنگ ترکیبی و اغتشاشات اخیر، یک ناامنی در کشور ایجاد کرد تا مسیر‌های کریدوری بسته شود و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز سرمایه خودشان را از بازار کشور خارج کنند و همین امر، یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در روز‌های اخیر است.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای القای ناامنی در عرصه اقتصاد پس از اغشاشات اخیر، افزود: اخیراً یکی از مجموعه‌ها گزارش داد که فقط در آبان‌ماه، ۳۵ هزار خبر واحد برای القای آینده منفی ارزش پول ملی و آینده اقتصادی کشور تولید شده که در نهایت منجر به فرار سرمایه شود و در بازار ارز تأثیر منفی بگذارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد تعرفه واردات خودرو نیز بیان کرد: یکی از آفت‌های خودرو وارداتی، زیاد بودن تعرفه واردات بود که باعث افزایش نهایی قیمت خودروی خارجی می‌شد و دولت برای اولین بار در آیین‌نامه واردات خودرو، تعرفه واردات خودرو را از ۱۰۰ درصد به ۳۵ تا ۹۰ درصد برحسب قدرت موتور کاهش داد تا قیمت مصرف‌کننده خودروی خارجی تا حد ممکن کاهش یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۶
شما مشكل ارزي نداري
مردم مشكل ارزي دارند
ممنون که دلیلشو گفتید.من همش فکر میکردم علتش دولته، نگو علتش ملت بود.
بله ما در افزایش قیمت دلار پیشرفت داشتیم
در افزایش فقر پیشرفت داشتیم
در آمار مرگ و میر جاده ای پیشرفت داشته ایم
در اختلاس و رانت و دزدی پیشرفت داشتیم
در راستای دین زدایی پیشرفت داشتیم به مدد مسئولین
در راستای کاپیتالیسم کردن جامعه پیشرفت داشتیم
در افزایش قیمت ها پیشرفت داشتیم
ما چقدر پیشرفت داشتیم
آفرین آفرین
توانایی انجام امور ندارید لااقل صادق باشید
کاملا معلومه که ناتراز نیست
مردم این وسط بازنده این جنگ ترکیبی هستند
که از دو طرف، از شما و از دشمن ضربه می خورند.
همه رامقصر میدونند جزاینکه بگن ارز بالا میره جیب دولت پر میشه برای همین نمیخوان جلوی دلالان ارز بگیرن
دقیقا مساله اعتراض به تبعیض و بی عدالتی و فقر و گرانی و بیکاری و رانت و فساد است بقیه بهانه هستش این اعتراضات نتیجه سالها عدم پاسخگویی هست اما دریغ از گوش شنوا
اصلا" شما سوپر منی هستید برای خودتان ! بد نبود کمی هم از چگونگی به فلاکت انداختن مردم هم افاضاتی میداشتید چون در تاریخ بشریت چنان فلاکت و بدبختی که برای مردم شما توانستید در همین یک سال و نیم انجام بدهید ، نمونه و مصداق دیگری وجود ندارد !
ادعاها دیگر اهمیت ندارد. عملکرد مهم است. درحال حاضر قیمت دلار و سکه و خودرو و مسکن سر به فلک کشیده است. دو ماه دیگر اینها خود را در سایر اقلام و خوراکی ها نشان می دهد. دارو گیر نمی آید. هوا بسیار آلوده است و آب بسرعت مشکل اصلی کشور خواهد شد. بر خلاف ادعای شما هیچ جای دنیا بدون ارتباط با جهان خارج نمی تواند رشد کند. متخصصین در حال فرار هستند افراد کارنابلد و پر ادعا و بی سواد جای انها را گرفته اند. شما از لکوموتیو پیشرفت صحبت می کنید. گویا شما در جهانی موازی با این کشور زندگی می کنید
خداروشکر این جنگ ترکیبی هم افتاد تو دهن شما وگرنه هیچ حرف جدیدی نداشتید
سینوسی همیشه صعودی است!!!!!؟
شما اگر این دشمن یا دشمنان رو نداشتین تقصیرات رو گردن کی می انداختین؟ بقیه کشورها همچین دشمنانی دارند که بخوان اقتصاد یا سیاست یا فرهنگ یا دینشون را از بین ببرن؟
42سال است شما هرسال از پیشرفت صحبت میکنید اما ملت ایران در این 42سال همه هستی شان را از دست دادند عملا هیچ پیشرفتی مردم نمی بینند نکند گرانی اجناس را پیشرفت حساب میکنید ان پیشرفتی که مد نظر شماست فقط دارایی های حساب شخصی شماست که از بیت المال بردید
وقتی مردم ناراضی باشن و امیدی به بهبود نداشته باشن همراه سرمایه هاشون مهاجرت می کنند
انشاا.. فردا شاهد برگشت قیمتهای ارز به نرخ قبل برگرده مردم از شعار حالشون بهم میخوره
همه چی آرومه... ما چقدر خوشحالیم .... نه گرونی ... نه تورم .... نه بیکاری .... هیییییییچ ....!!!!
الان باید تعرفه ده درصد باشه نه سی و پنج درصد شما حتی اون تاجری هم که گوجه و غیره میبره و می خواد ماشین وارد کنه رو هم بهش اجازه واردات نمیدین چون نونتون توی گرانیه خدا خیرتون نده که یه ملت رو نابود کردید
دلیل گرانی شماهایید قیمتها رو بیارید پایین هر چه پایینتر بهتر مردم در ارامش کامل در این دو روز دنیا ی زود کذر زندگی خوب وخوشی داشته باشند به امید روزهای خوش
دلیل گرانی شماهایید قیمتها رو بیارید پایین هر چه پایینتر بهتر مردم در ارامش کامل در این دو روز دنیا ی زود کذر زندگی خوب وخوشی داشته باشند به امید روزهای خوش
پس دشمن به حداقل خواسته خود رسید!
شما چقدر تلاش کردید که جلوی نقشه چندین باره آنها را بگیرید. مسلمان از یک سوراخ چند بار گزیده نمی‌شود
دولتیها خودشون کم حرف میزنن مگه که برای خودشون سخنگو هم دارن؟
ای خدا سخن گوی دولتمون که این باشه قیمت دلارمون هم باید ۴۴هزارتومان باشه،بخدا آدم خندش میگیره از حرفاش واقعا کی اینا رو تو دولت راه میده،ای بدبخت مردم که به امید کیا دل خوش میکنن
حرف فقط حرف الان خیلی لطف کنن میارن رو 38 هزار تومن همه هم راضی هستن
افزایش قیمت ارز و طلا و سایر اقلام دست خود خود خود دولت است و تمام.
آقای جهرمی واقعا" خجالت بکش. این راه و رسم مردانگی نیست . افزایش دادن قیمت دلار را بجه ده ساله هم میداند. جناب دکتر حداقل به آن تحصیلات عالیه ات ارزش قائل شو. این بازی ها فقط و فقط به خاطر کسری بودجه دولت است و بس. خواهشا" اظها نظر نفرمایید واقعا" اگر نمیتوانید. استعفا بده راحت شو در قبال وجدانت.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار