بازدید 14722
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

پنجره گفت‌وگو از سوی ایران باز است و امکان دستیابی به توافق وجود دارد/ جزئیات دستگیری برخی شهروندان اروپایی به اطلاع کشورهای متبوع رسید

امروز دوشنبه، پنجم دی ماه ۱۴۰۱ نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و ناصر کنعانی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹ 26 December 2022

پنجره گفتگو از سوی ایران باز است و امکان دستیابی به توافق وجود دارد

بین الملل تابناک: امروز دوشنبه، پنجم دی ماه ۱۴۰۱ نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و ناصر کنعانی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.

روز دوشنبه، ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره اینکه بعد از مذاکرات رفع تحریم ها که در امان برگزار شد، ادامه و پیگیری ها آن ها به چه شکل خواهد بود، آیا تصمیمی برای تغییر روند و ادامه گفت ‌گوها به صورت حضوری وجود دارد یا خیر، گفت: اجلاس بغداد ۲ فرصت خوبی برای گفت و گوها بین ایران و مذاکره کننده ارشد اروپا بود.

وی ادامه داد: نشست همه جانبه‌ای بین آقای امیرعبداللهیان با آقای بورل با حضور آقایان باقری و مورا انجام و در خصوص همه مسائل و مرتبط با توافق رفع تحریم ها گفتگو شد؛ جزئیات مرور شد و جمع بندی این گفتگو این بود که مسیر برای رسیدن به گام های نهایی ادامه پیدا کند.

سخنگوی دولت اظهار داشت:‌ متاسفانه رویکرد دولت آمریکا دوگانه توام با سرگردانی و مواضع منفی است؛ معتقدیم دستیابی به توافق وجود دارد و همچنان روی میز است و اگر اراده از سوی غربی ها صورت بگیرد توافق در دسترس است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در مورد دیگر موضوعات گفت وگوها میان امیر عبداللهیان و بورل گفت: وزیر خارجه کشورمان در این دیدار بار دیگر به مداخلات اروپایی به تحولات اخیر ایران  اعتراض کردند و این مداخلات غیرمسئولانه را مردود دانسته و نسبت به اقدامات برخی از این کشورها شدیداً اعتراض کردند که چرا برخی از کشورهای اروپایی با استفاده ابزاری از حقوق بشر به دنبال اعمال فشار سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران بودند .

کنعانی تاکید کرد: همچنین در خصوص تحولات اوکراین هم دو طرف گفت و گویی داشتند و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات اوکراین بار دیگر در این نشست از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به آقای بورل منتقل شد.

وی ادامه داد: وزیر خارجه کشورمان نسبت به اقدامات دولت های اروپایی و آمریکا در حمایت از یک طرف بحران هشدار داد و تاکید کرد اینگونه اقدامات و ارسال تسلیحات و تجهیزات به یک طرف جنگ کمکی به حل منازعه نمی‌کند و این یک اشتباه راهبردی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این دیدار فرصت خوبی بود که علاوه بر فرصت مذاکرات رفع تحریم‌ها، درباره موضوعات دیگر نیز ایران مواضع خود را بیان کند.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگرخبرنگار ایرنا در مورد اینکه ایران همواره آماده برداشتن گام های نهایی در احیای برجام است، پاسخ اروپایی ها چیست؟ گفت:اجلاس بغداد2 فرصت خوبی برای گفت و گوهای ایران و مذاکره ارشد اروپا بود که نشست مهمی که دو ساعت  به طول انجامید و قرار شد مذاکرات برای دستیابی به توافق ادامه داشته باشد.تواففق همچنان بر روی میز است و پنجره گفت و گو از سوی ایران باز است اما رویکرد دولت آمریکا رویکرد سرگردانی و متعارض دارد و مواضع آن ها منفی است اما معتقد هستیم که دستیابی به توافق وجود دارد و جواب باید عملیاتی باشد و اینکه آن ها مذاکره می‌کنند نشان دهنده این است آن ها باید گام عملی بردارند و بارها اعلام کردیم که سیاست خارجی ایران به برجام و میز مذاکره گره نخورده است و ایران سیاست های خود برای ارتباط با همسایگان دنبال می‌کند.

متن توافق آماده جمع‌بندی است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: متن توافق بر اساس مذاکراتی که بین دو طرف صورت گرفته و متن پیشنهادی که از طرف مذاکره کننده ارشد اروپایی به طرف ها مشخصات طرف ایرانی و اروپایی داده شده، آماده جمع بندی است.

کنعانی با بیان اینکه طرف آمریکایی یک بار به بهانه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره در آمریکا فرصت سوزی کرد در حالی که امکان امضای این جمع بندی وجود داشت، افزود: آنها بار دیگر هم با بهانه‌های دیگری مانند تحولات داخلی ایران یا طرح برخی از موضوعات مانند موضوع اوکراین برای جمع بندی توافق پایه کار نیامدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما معتقدیم که جمع بندی آماده امضای طرفین اس، افزود: آنها در ارتباط با آژانس بین المللی انرژی اتمی کار غیرسازنده ای انجام دادند؛ کار سازنده آنها می توانست این باشد که از گفتگوهای فنی ایران و آژانس حمایت کنند و اجازه بدهند چارچوب مذاکرات فنی برای رفع اختلافات فنی انجام شود.

وی ادامه داد: اقدام غیرسازنده طرف آمریکایی با همراهی چند کشور اروپایی سبب شد تا به جای کمک به روند مذاکرات فنی در آژانس، یک قطعنامه جدید را به آژانس بردند و روند همکاری های فنی را منحرف کردند.

کنعانی تاکید کرد: اساساً توپ در زمین طرف آمریکایی است و اقدامات غیر سازنده آنها منجر به تاخیر در توافق شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات عملی برای بازگشت به توافق نیز گفت: جواب باید در حوزه عملی ترجمه شود؛ آنچه مهم است اینکه جمهوری اسلامی منتظر اقدام عملی طرف‌های مقابل و مشخصا دولت آمریکا برای برگشت به متن توافق شده و جمع بندی توافق و از سرگیری اجرای آن است.

وی ادامه داد: اینکه آنها مذاکره می‌کنند نشان دهنده وجود تمایل برای توافق است اما برای جمهوری اسلامی ایران گام عملی طرف مقابل مهم است و ما منتظر هستیم طرف مقابل گام عملی را بردارد؛ ما بارها تاکید کرده ایم سیاست خارجی ایران به موضوع برجام  و از سرگیری توافق گره نخورده است و یکی از موضوعات سیاست خارجی ایران است.

وی تاکید کرد: ما پایبند میز مذاکره هستیم و این روند را تا زمانی که طرف مقابل منتظم باشد، ادامه می‌دهیم.

نفوذ و نقش ایران در منطقه قائم به ذات و منطبق بر ظرفیت‌های ملی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اجلاس بغداد ۲ و رویکرد خصمانه فرانسه در مورد ایران که در روزنامه النهار لبنان و نیز نشریه لوموند فرانسه منعکس شده است، گفت: درباره این موضوع دو روایت مختلف و متناقض مطرح است. ادبیاتی که توسط یکی از رسانه‌های عربی در لبنان با این مضمون که شما اشاره کردید و ادبیات متفاوتی که توسط منابع خبری لوموند مطرح شده کاملا متناقض است و اشاره دارد که حل مسائل منطقه متناسب با نفوذ ایران بدون حضور ایران میسر نیست؛ باید به روایت اصلی این اظهارنظر توجه کنیم و بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم دال بر غیرصحیح بودن روایت نشرنه لبنانی است.

کنعانی تاکید کرد: فارغ از اینکه بگوییم این روایت یا آن روایت نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه قائم به ذات و منطبق بر ظرفیت‌های ملی ایران است و با روایت‌های این فرد یا آن فرد یا آن نشریه یا آن رسانه شکل نمی‌گیرد و این توانایی محل توجه منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: نفس دعوتی که از ایران برای حضور در اجلاس بغداد ۲ در امان صورت گرفت و تاکید مکرری که از سوی میزبان مبنی بر اهمیت حضور ایران در این نشست داشت و همچنین دیدارهای مختلفی که در حاشیه این نشست میان مقام ایرانی با طرف‌های دیگر شرکت کننده صورت گرفت، دال بر اهمیت نقش ایران و مکشوف بودن این نقش برای طرف‌های دیگر است نباید خودمان را درگیر روایت‌های این و آن کنیم.

اتهام زنی به ایران کمکی به اوکراین نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتهام زنی مجدد رئیس جمهور اوکراین به ایران درباره پهپادها گفت: در این زمینه وزارت خارجه موضع خود را بارها اعلام کرده است و از زبان مقامات عالی جمهوری اسلامی نیز موضع و دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است تاکید می‌کنیم اتهام‌زنی به این و آن و به ایران مشخصاً کمکی به مردم و رهبران این کشور نمی‌کند.

کنعانی با تاکید بر رد اتهامات مقامات اوکراینی اظهار داشت: بار دیگر تاکید می کنیم ما بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم و برای کمک به حل بحران و استقرار صلح آمادگی داریم و ادبیات تهدیدآمیز را از سوی هر مقامی که باشد، غیرمسئولانه می دارنیم که پیامدهای سیاسی و حقوقی این اظهارات تهدیدآمیز را متوجه دولت اوکراین می دانیم.

دولت آمریکا مسئول اصلی ترور شهید سلیمانی است

کنعانی در پاسخ به سوالی که به تازگی گفته شده آقای الکاظمی نخست وزیر پیشین عراق در ترور شهید سلیمانی دست داشته است، گفت: در مورد این موضوع اظهار نظری نمی کنیم اما تاکید می کنم که موضوع پیگیری ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت با تروریسم جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف در حال پیگیری است و جمهوری اسلامی ایران مشخصاً دولت آمریکا را عامل و مسئول اصلی این ترور ناجوانمردانه و اقدام به عملیات تروریستی غیرقانونی در خاک جمهوری عراق می داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه مقامات دولت آمریکا رسماً مسئولیت این ترور را بر عهده گرفته اند، اظهار داشت: ما دولت آمریکا را در این زمینه پاسخگو می دانیم و پاسخگو خواهیم کرد و اقدامات مختلف حقوقی و بین المللی در این رابطه تا زمانی که مقامات دولت آمریکا این زمینه پاسخگو باشند، منطبق و قوانین بین‌المللی ادامه می دهیم و از همه روش های قانونی و مشروع و شناخته شده در این رابطه استفاده می کنیم.

کنعانی درباره ایده وزیر امور خارجه درباره برگزاری نشست مشترک وزرای دفاع تاکید کرد: رویکرد دولت سیزدهم تقویت سیاست همسایگی است که پیشبرد سیاست همسایگی می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد در قالب ها و کشورهای مختلف دنبال شود؛ابتکاری که آقای امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در مجمع گفتگوی تهران مطرح کردند، ناظر بر بخشی از رویکرد ایران برای تقویت سیاست همسایگی مبتنی بر نشست مشترک میان وزرای خارجه و دفاع و وزرای دفاع بود این ابتکار در آنجا به صورت علنی و رسمی اعلام شد.

وی ادامه داد: اجرای این ابتکارات منوط به موکول به همکاری دیگر کشورهای منطقه خواهد بود و امیدوار هستیم که با رویکرد و سازنده دیگر کشورهای همسایه در منطقه بتوانیم این ابتکار را پیش ببریم و به جنبه عملیاتی و اجرایی ببخشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد پرونده شهید سلیمانی گفت : اعلام کردیم ایران دولت امریکا مسئول اصلی ترور شهیدان سردار سلیمانی و ابو مهندس المهدی می‌داند و اقدامات حقوقی ایران با کمک عراق در حال پیگیری است و روند حقوقی زمان بر است و کمک موثر و سازنده کشور عراق بسیار تعیین کننده و کمک کننده است.

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کمکی به ثبات در منطقه نمی‌کند

از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر نتانیاهو درباره مذاکرات عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل پرسیده شد؛ کنعانی با تاکید بر اینکه نمی توان بر پایه گمانه زنی اظهار نظر کرد، گفت: موضع ایران در مقابل هویت غیرقانونی و نامشروع رژیم صهیونیستی مشخص است و معتقدیم توسعه مناسبات و عادی سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی هیچ کمکی به تقویت ثبات امنیت و آرامش در منطقه نمی‌کند.

کنعانی ادامه داد: تجربه نشان داده است این کار هیچ کمکی به احقاق حقوق ملت فلسطین نخواهد کرد؛ در موضوع فلسطین نخستین مدعی از کشورهای عربی و اسلامی منطقه، ملت فلسطین است که انتظار دارد دولت های عربی و اسلامی با همه قوا از حقوق حقه ملت فلسطین حمایت کند.

وی افزود: ملت فلسطین از عادی سازی روابط استقبال نکرده‌اند ملت‌های منطقه هم نشان داده اند از عادی سازی روابط برخی دولت های اسلامی و عربی با رژیم صهیونیستی استقبال نکرده اند و آن را قبول ندارند و دیدگاه های خودشان را در حوزه های مختلف عرصه‌های مختلف نشان داده اند؛ در زمان برگزاری جام جهانی هم صهیونیست‌ها اعلام کردند که ما بدون حضور در جام جهانی بازنده این میدان بودیم و ملت فلسطین بدون حضور در این عرصه برنده جام جهانی بودند.

وی ابراز امیدواری کرد نگاه ملت فلسطین و ملت‌های منطقه محل توجه دولت ها قرار بگیرد و به ماهیت تهدید آمیز رژیم صهیونیستی توجه ویژه بیشتر شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اغتشاشات و عقب نشستی غربی ها در میز مذاکرات گفت: به دولت های که دز این زمینه بازی کردند هشدار دادیم و اعتراضات در ایران حقوق شهروندی مردم ایران بوده و می‌توانند حقوق را مطرح کنند اما اینکه از بیرون در این مورد دخالت کنند و تبدیل اعتراض به اغتشاش بود که ایران این را نمی پذیرد و اشتباه محاسباتی آن ها بود و آثاری که ما در حوزه سیاسی می بنیم دال بر این است که اطمینان حاصل کردند که محاسباتشان غلط است و الان اعلام میکنند ما دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم.

وی ادامه داد: اقدامات غیرقانونی و مداخلات غربی ها ایران نقش آن ها را فراموش نمی کند و در حساب آن ها منظور خواهد کرد اما هنوز برخی از کشورهای اروپای غربی که یه این نقش خود اصرار دارند توصیه می کنیم.

جزئیات دستگیری تعدادی از شهروندان اروپایی به کشورهای متبوع داده شده است

از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بیانیه اخیر سپاه درباره دستگیری گروهی در کرمان به دلیل ارتباط با انگلیس و دست داشتن در ناآرامی های اخیر سوال شد؛ کنعانی در پاسخ گفت: من به جزئیات آن ورود نمی کنم اما آنچه مسلم است اینکه در جریان اغتشاشات اخیر تعدادی از شهروندان کشورهای اروپایی با نسبت‌های مختلفی از نقش آفرینی در جریان اغتشاشات بازداشت شده‌اند و پرونده برخی از آنها تکمیل شده و برخی نیز در مرحله تحقیقات هستند.

وی با بیان اینکه تعداد اتباع این کشورها و تعلق آنها به کدام یک از کشورها مشخص است، افزود: اطلاع کنسولی و سیاسی به کشورهای متبوع آنها داده شده است؛ ملاقات‌ها و مذاکراتی هم در این رابطه صورت گرفته است و بنابراین نقش شهروندان تعدادی مشخص از کشورها به ویژه کشورهای حوزه اروپا و اروپای غربی در نقش آفرینی در اغتشاشات اخیر کاملا مسجل و روشن است و اطلاعات دقیق در این زمینه وجود دارد.

کنعانی اظهار داشت: برخی از آنها شرایطشان روشن تر است و اطلاع رسانی کافی درباره آن صورت گرفته است؛ متاسفانه برخی از این افراد مورد سوءاستفاده طرف های دیگری قرار گرفتند و در این زمینه اطلاعات دقیق وجود دارد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برخی از کشورهای غربی نقش سیاسی غیرسازنده‌ای در ارتباط با تحولات اخیر در ایران داشته‌اند، نقش آنها را کاملاً تحریک کننده و دامن زننده به تندروی ها و اغتشاشات توصیف کرد و افزود: برخی از این افراد که تعداد آنها هم قابل توجه بود، در ایران بازداشت شده اند و مقامات این کشورها در حوزه های رسانه ای دیدگاه هایی را در خصوص این افراد بازداشت شده اعلام می کنند یا در این زمینه گلایه ها و اعتراضاتی را مطرح می‌کنند اما ما در نشست های دیپلماتیک اطلاعات لازم را درباره جرم این افراد بیان کرده ایم.

کنعانی با تاکید بر اینکه در ارتباطات بین سرویس های اطلاعاتی و امنیتی هم اطلاعات کامل به سرویس‌های کشورهای متبوع این افراد داده شده است، اظهار داشت: با نگاه به جنبه انسان دوستانه و با رعایت ابعاد انسانی و همچنین با پیگیری‌هایی که از سوی دستگاه دیپلماسی انجام شد، دستگاه قضایی در آستانه کریسمس و سال جدید میلادی در دو سه روز گذشته به سفارتخانه‌های اتباع این کشورها دسترسی کنسولی داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تعداد قابل توجهی از این سفارت‌ها با شهروندان خود در محل بازداشت دیدار کنسولی انجام دادند و برای تعداد باقیمانده نیز وقت ملاقات تنظیم شده که در حال انجام است.

به گفته کنعانی در آستانه سال نو میلادی به این افراد از سوی دستگاه قضایی اجازه ارتباط و گفتگوی تلفنی با خانواده هایشان و خدمت کنسولی ویژه داده شده است.

آخرین وضعیت سفارت ایران در کابل

از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ماموریت آقای کاظمی قمی در افغانستان سوال شد؛ کنعانی در پاسخ گفت:‌ گمان می کنیم اطلاعیه‌ای که روابط عمومی وزارت خارجه در این زمینه منتشر کرده بود، روشن است؛ در آن زمان اخباری غیردقیق در این زمینه منتشر و اعلام شده بود که آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان بود، به عنوان سفیر منصوب شده است.

کنعانی ادامه داد: همچنان روی این موضوع تاکید می‌کنیم که آقای کاظمی قمی همچنان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان هستند و با توجه به پایان دوره ماموریت آقای امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، آقای کاظمی قمی با حفظ سمت سرپرستی سفارت جمهوری اسلامی را در کابل عهده دار است.

وی تاکید کرد: آقای کاظمی قمی فعلاً این ماموریت را عهده دار خواهد بود.

کنعانی در پاسخ به سوالی درمورد اقدامات طالبان و محروم کردن دختران از تحصیل گفت: ما موضع خود را اعلام کردیم و امیدوارم دوستان ما در افغانستان این موضوع را حل کنند.

انتقاد ایران به تجمعات افراطیون مقابل مراکز فرهنگی ایران در خارج از کشور

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تجمع های خشونت آمیز علیه ایران در مقابل سفارتخانه ها و مراکز فرهنگی ایران گفت: متاسفانه در سایه شرایط نامناسب احساسی و اقدامات تحریک آمیز که از سوی برخی از جریانهای افراطی در تعدادی از کشورها صورت گرفت، نسبت به برخی از مراکز فرهنگی غیردولتی جمهوری اسلامی ایران تعرضاتی یا تجمع هایی صورت گرفت و در ارتباط با فعالیت اینگونه مراکز اخبار سوء، غلط و جهت داری منتشر شد تا بتواند چهره این مراکز را مشوه کند.

وی با یادآوری اینکه فعالیت برخی از این مراکز غیردولتی اسلامی به پیش از انقلاب می رسد، خاطر نشان کرد: متاسفانه مشکلات و محدودیت هایی در این مقطع برای برخی از این مراکز اسلامی ایجاد شد و حتی در برخی موارد شاهد تعرض به افرادی بودیم که در مناسبت‌های دینی و فرهنگی در این مراکز حضور پیدا کرده بودند.

کنعانی با انتقاد از تعرضات فیزیکی به مراجعه کنندگان به این مراکز و اینکه برخی از آنها مورد دشمن دشنام و ناسزا قرار گرفتند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در این گونه موارد توجهات لازم را درباره تامین امنیت این مراکز به مقامات کشورهای میزبان داده شده است.

از اظهارات وزیر خارجه عربستان استقبال می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و عربستان سعودی گفت: سیاست ما در ارتباط با عربستان سعودی و روند مذاکرات و گفتگوهای میان دو کشور سیاست روشنی است و خوشبختانه به نظر می‌رسد دوطرف در این خصوص در استمرار رویکرد مثبت و سازنده اتفاق نظر دارند.

وی با اشاره به پنج دور گفت و گو میان هیئت‌های رسمی دو کشور با کمک دولت عراق در بغداد افزود: با فضای موجود امکان برگزاری دوره جدیدی از گفتگوها در بغداد وجود دارد و دوستان عراقی ما به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند زیرا طرف عراقی مورد وثوق دو طرف ایران و عربستان سعودی است.

کنعانی تاکید کرد: تلاش‌های طرف عراقی در زمینه ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری دوره جدیدی از گفتگو مورد استقبال دو طرف است و گفتگوهای وزرای خارجه دو کشور در حاشیه نشست بغداد ۲ در امان  هم گفتگو های خوب، مثبت و توأم با ابراز حسن نیت و اعلام آمادگی برای ادامه گفتگو ها بود.

وی با استقبال از اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی در ارتباط با ایران مبنی بر آمادگی برای گفتگو با ایران، آن را اظهارات مثبتی ارزیابی کرد و افزود: به نظر می‌رسد در طرفین تمایل و اراده سیاسی برای برداشتن یک گام جدید به سمت جلو است و قطعاً مبتنی بر سیاست اعلامی و عملی جمهوری اسلامی می تواند روند مذاکرات تا زمان از سرگیری مناسبات رسمی دو کشور مهم منطقه‌ای ادامه پیدا کند و ما از چنین روندی استقبال می‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و آفریقا گفت: تحرکات اقتصادی وزارت خارجه را به طور منظم پیگیری میکنیم و باتوجه به وظیفه دستگاه دیپلماسی ، با هدف پیگیری مناسبات با کشورهای همسایگان و حوزه آفریقا این موضوع را پیگیری می‌کند که سفرهای معاون اقتصادی وزارت خارجه در همین راستا بوده است

وی در مورد حقیقت کمیته یاب بشر کفت: ما اصل دیدگاه خود را قبلا به صراحتا اعلام کردیم و تاکید میکنیم ایران استفاده سیاسی از حقوق بشر را سازنده نمی داند و غلط و نقض حقوق بشر می‌داند.

کنعانی در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام شهادت مظلومانه بانوی عالم فاطمه زهرا به ارادتمندان اهل بیت اسلام و شیعیان گفت: مقام عظمای این بانوی بزرگ بر همه ما معلوم است و همین بس در عظمت مقام این بانوی بزرگ که رسول اکرم در تکریم آن حضرت بارها بر منبر و مناسبت‌های مختلف از آن بانوی بزرگ تکریم می‌کرد و او را پاره تن خود اعلام می‌کرد و بر دستان آن حضرت بوسه می‌زد. این نشانه‌ای از عظمت و بزگی جایگاه مقام زن است. به روح آن بانوی بزرگوار سلام و تهیت می‌فرستیم.

وی همچنین با گرامیداشت فرارسیدن میلاد حضرت عیسی بن مریم (ع) افزود: میلاد این پیامبر الهی را خدمت پیرون دین حضرت عیسی و مسیحیان عالم و پیروان ادیان آسمانی و سماوی و موحدان عالم به ویژه هموطنان مسیحی تبریک و تهنیت می‌گویم در آستانه سال نوی میلادی برای همه ملل عالم سالی پر از صلح و دوستی و آرامش آرزو می‌کنم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۲
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۶۹
کدام توافق؟
فرصت را از دست دادید.
منتظر پیامدهای تحریم های گسترده تر و فشارهای بیشتر باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
زمستان سرد اروپا با کاهش قیمت گاز به 120 یورو تبدیل به بهار شده است.
زمستان سرد ایران هم با قطع گاز 800 سازمان دولتی و چند صد کارخانه همراه با افزایش ساعتی دلار و طلا از چند روز قبل آغاز شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
بیانات آقای سخنگو پیرو اولتیماتوم مذاکره ای چند روز قبل امیرعبدالهیان صورت می گیرد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
شما گمان می کنید با گدایی کار جلو می رود؟!
مگر غرب به آقای خاتمی و روحانی رحم کرد ؟!؟
گرانی دلار بهتر از حالی است که کشور غربگدای اوکراین و عراق و لیبی و ... دارند.
عراق که بیشتر از ایران نفت دارد و یک سوم ایران حمعیت.
با سلطه آمریکا الان چی دارد؟ راه یا برق یا امنیت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
هوا سرده پنجره رو ببند یخ کردیم.کنعان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
سوال:آیا تحریم ها نعمتند؟؟من دیگه سوالی ندارم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
برمی گردند غربی ها تاجر زبردستی هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
عزیز من مگر فراموش کرده اید که امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
افرادی که موضوعات فنی کشورداری رو به موضوع حیثیتی تبدیل کردن امروز باید پاسخگو باشند.حق مسلم ماست.فراموش نشده
تا موقعی که این را «شیطان بزرگ» آن را «گاو شیرده» و آن دیگری را «روباه پبر» می نامید، امیدی به گشایش در سیاست خارجی نیست.
برجام را چند بار در داخل و بیرون از مجلس آتش زدید. مذاکرات عراقچی را در سطل آشغال ریختید، دوباره 9 ماه باقری را با 50 - 60 نفر به اروپا فرستاده و مذاکرات را کش دادید. حالا دوباره پیام مذاکره می فرستید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
برجام نتوانست تولید ناخالص ملی را به زمان دولت دوم احمدی نژاد برساند
چقدر شما خیالباف هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
نه می خواستی کاری نکنیم تا بقیه ابزارهای قدرت را هم واگذار کنیم
عباس عبدی: فاجعه تمام عیار برای اقتصاد در راه است.
حمایت ایران از روسیه در جنگ با اوکراین، غرب را متقاعد کرد تا از هر گونه توافقی با ایران عقب بشیند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
ايران حمايت نكرد ، بي طرف بود
حمایت ایران از روسیه در جنگ با اوکراین، غرب را متقاعد کرد تا از هر گونه توافقی با ایران عقب بشیند.
در همین چند ماه که مذاکرات متوقف مانده، معادل تحریم های قبل از آن، تحریم های جدید علیه ایران انجام شده است! آیا شما هنوز به مذاکرات دلخوش هستید؟
آن روزی که رییس جمهور چین در سفرش به عربستان آب پاکی را روان ساخت، پنچره نگاه و چرخش به شرق هم بسته شد!
بهترین کار حمله مستقیم به خاک آمریکا هست باید مردم دنیا رو از این شیطان نجات داد. امروز ما هم قدرتشو داریم و هم انگیزه برای نجات دنیا. باید مردم خود آمریکا رو هم نحانچت بدیم تو همین دو روز هفت کشته بر اثر سرما داشتند.
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
بسمه الله هزینه جنگ رو شما بده و خودت هم برو به جنگ به عنوان مستقل از نام ایران حق ندارید استفاده کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
امریکا هم که لابد هیچ غلطی نمیتواند بکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
دمت گرم ، با مزه بود
لحن سخنان آقای سخنگو، لحن فاتح عرصه سیاست است!
پنجره برجان رو ببندید سردمون شده
جناب سخنگو میگه: « پنجره گفت و گو باز است» ولی اشتباه میگه. حقیقت اینه که «پنجره گفت و گو باز بود» و برجام می توانست در همان ماه های اول دولت بایدن در زمان روحانی احیا شود، ولی مافیای ضد برجام با تصویب عاجلانه قانون « اقدام راهبردی برای لغو(!!!) تحریم‌ها» و تحمیل شروط فرابرجامی جلوی احیای آن را گرفت. حالا هم که اوضاع جهان تغییر کرده است و پس از ارسال گسترده پهپاد به روسیه و سرکوب اعتراضات دیگر کسی حتی تمایل به مذاکره با شما را ندارد. پس نه تنها پنجره بسته شده است، گِل هم گرفته شده است.
زمستان سرد اروپا شروع شد.دلم برای اروپایی ها کباب شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
بفرمایید زمستان سخت با این مشاورین که مسئولین را احاطه کرده اند امیدی به گشایش نیست
پنجره بازاست ، گفتگو مثبت ارزيابي مي شود ، و... اما نتيجه اي در كارنيست
اعضای این دولت، از جمله این سخنگو، به قدری با برجام دشمن هستند که حتی نام آن را به زبان نمی آورند و با عنوان جعلی و مسخره «مذاکرات رفع تحریم ها» به آن اشاره می کنند. چطور می خواهید چیزی که با آن این قدر مخالف هستید را احیا کنید؟
قطار پیشرفت همچنان می تازد!!!!!
حقوق من شده یک ربع سکه
هزینه زندگی بدون قسط و وام و چک بیشتر از یک سکه
خدایا....!!!!!!!!
دردمو بکی بگم؟
چه پنجره ای بازه؟ دو سال فقط میرید و می آیید و به عمد هیچ توافقی هم نمی کنید.
حالا چه شده که اینقدر دولتیان التماس برای برگشت به برجام می کنند؟ برجام که بد بود . قرار نبود که کشور را به برجام گره بزنیم . دکتر محسن که قرار بود مشکل اقتصاد را حل کنند . چه شد کم اوردند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
باهوش خان ادبیات دیپلماتیکی هست که وقتی آنها حرف می‌زنند این طرف هم جواب می دهند
منظورتان از پنجره باز است،کدام پنجره است؟اگر برجام است که ان هم رفت کنار بورس خاک شد فقط سنگ قبرش مانده؟؟؟؟
20 ساله با مذاکرات و توافقات فرا قانونی ان پی تی دنبال حسن نیت هستید و همیشه تحریم شدید درحالی که طرف مقابل خوب می‌داند دنبال چی هست
چقدر دلسوزان ایران بهتون هشدار دادن با اتخاذ سیاست معقول از فرصت به وجود آمده برای توافق استفاده کنید. بادی به غبغب انداخته و از زمستان سخت اروپا گفتید. حالا که دلار رسیده به 41 هزار تومان، سکه 20 میلیون را رد کرده و روزی چند میلیون می ره رو قیمت خودرو صحبت از پنجره باز می کنید؟ فکر نمی کنید بعد از فروش پهباد به روسیه و همین طور اعتراضات اخیر و در حالی که در موضع ضعف هستید طرف مقابل میل چندانی برای مذاکره نداشته باشه؟
آخه شما که اینقدر منتقد و مخالف برجام بودید حالا که آمریکا اون رو نقض کرده و شفاها و عملا اعلام می کن برجام مرده است بیخود دنبال چی هستید؟ می هخواهید با اسم برجام جامعه رو آرام کنید و با گفتار درمانی آرامش به اقتصاد بدید؟ زهی خیال باطل
سرمای سخت اروپا به وزارت خارجه ایران رسید!!!
پنجره را ببند هوا آن ور سرده ، سرما میاد تو.
حاجی دیگه دیر شده درم باز بزاری کسی نمییاد
پاسخ ها
تهرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
دیگه حتی انجام انواع نرمش‌ها هم بی‌فایده است ..توصیه میکنم به شنا و بارفیکس و حرکات موزون فکر کنید ..
ببند اون پنجره رو مگه نمیگن تو مصرف گاز صرفه جویی کنین؟؟ ببند پنجره رو.
تنها هنر شما در حوزه مدیریت حرف درمانی است
وقتی که دیدین هیچ راهی ندارید شروع به زدن حرف های یک بام و دو هوا میکنید
این حرفا صرفا مصرف داخلی دارد و برای افکار داخلی گفته میشه تا از نظر روانی اوضاع تغییر کنه چون شما راهکار فنی برای شرایط فعلی ندارید
دولت یک دستتتتتتتتتتت!!!!!!!
چرا به عاقبت تصمیمات شان نمی اندیشند!؟ بی بصیرتی تا کی؟
اینکه با توافق برجام چه مقدار در اقتصاد کشور و معیشت مردم موثر است مهم است
البته از دو منظر موضوع قابل بررسی است اول از منظر روانی که طبیعتا موقت و پس از مدت زمانی کوتاه تاثیر روانی او از بین خواهد رفت مثلا قیمت دلار کاهنده و مجددا بازگشت می کند
اما از منظر دوم تاثیر واقعی آن است
در این موضوع فعال شدن بستر مجازی یک بحث است و بازاریابی هم بحث دیگر است
بنظر من در معیشت مردم و اقتصاد کشور تاثیر دارد اما تاثیر چندانی ندارد
چون اولا نظام پولی ما متاسفانه یک نظام پولی و بانکی ما مبتنی بر علم و دانش نیست و حاکمان ما بقدری دولت را گسترده کرده اند که فقط ایجاد کننده هزینه است و تمام این مسائل نشان می دهد که با حل برجام نمی توان روی آن حساب باز کرد
ثانیا اقتصاد ما ظرفیت گسترش را دارد اما توان و قدرت لازم را برای گسترش ندارد چون اگر ظرفیت لازم را داشت ما اینهمه واردات اجناس و کالا در کشور نداشتیم که حتی برخی از بازارهای خودمان را کاملا در اختیار خارجی ها گذاشته ایم و در دو موضوع کمیت و کیفیت روند مطلوبی نداریم مثلا در زمینه خودرو نه کمیت مطلوبی داریم و نه کیفیت و کیفیت خودرو های خارجی بمراتب بهتر از داخل است و یا در گوشی های موبایل بازار ما منحصراْ در دست اجانب و بیگانگان است که حتی قدرت تکان خوردن هم نداریم و با هر تکان ممکن است اوضاع این بازار بهم بخورد

اما بهر حال برجام موضوعی است که پرونده آن باید بسته شود و طولانی شدن آن نه برای ایران خوب است و نه برای طرف های غربی و از سیاستمداران خودمان و از غربی ها پرسید که آیا از اینهمه خصومت بر ضد همدیگر که بضرر هر دو طرف است و باعث از دست دادن بازار ایران برای غربی ها هم شده است خسته نشده اید؟
چون بخش خصوصی طرف های غربی هم دنبال بازار جذاب ۷۰ میلیونی ایران هستند ضمن اینکه منابع کامودیتی ایران هم می تواند در متعادل کردن فضای رقابت جهانی موثر و باعث کاهش هزینه های آنها شود (که جنگ روسیه و اکراین باعث تشدید آن شده است)
بنظر میاد ادامه این ماجراها دیگه رنگی برای داخل و خارج نداره و کسی به این چیزها اهمیت نمیده
زرنگی؟ این همه وقت داشتی توافق کنی خواب بودی؟
پنجره گفتگو را باملت بازکنیدتمام مشکلاتتون حل میشه این بهترین راه حله
پنجره باز بود دیدمت وا موند دیدمت میرفتی دیدمت
اسمتو میگفت دیدمت میخندیدی دیدمت شاد بودی دیدمت♪♪♫♫♪♪♯
کاشکی نمیذاشتم باز اون پنجره رو میموندم از توهنوزم بی خبرو
کاشکی یه روزم تو جای من شی بفهمی این حالو
تمام شده فرصت دیگه
اوکراین شروع کرده به ایجاد خرابکاری و انفجار داخل مرزهای روسیه. از جنگ اوکراین خارج شوید چون ممکنه دست به خرابکاری داخل ایران بزنند.
پنجره را ببندید هوای زمستان سرد مناسب نیست در جائیکه می شود دق الباب کرد و یا اف اف در را فشار داد نیازی به باز بودن پنجره نیست
باز دلار گرون شد و پنجره دروغکی باز شد.اخه شما که دو مرتبه می تونستید به برجام برگردید باز میگید پنجره که مثلا بازار آروم کنید
لطفا به فرافکنی زلنسکی که از جای دیگه میخوره و دردش میاد، به طرف ما داد میزنه تا فرار روبه جلو داشته باشه و خوراک برای طلب کمک بیشتر از رئیسش بکنه ، جواب دندان شکن حقوقی بدید که دیگه خفه خون بگیره.
راه نجات برجام است
برای جمهوری اسلامی ایران فقط دو راه وجود دارد یا رسیدن به توافق، یا اینکه رسیدن به بمب اتم، بزودی شاهد یکی از این دو گزینه خواهم بود.
این چه سیاستی خدایابرس به دادمان
مرگ بر آمریکا مرگ بر غربگرا
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
تو یکی خیلی باحالی.
دیگه این دروغ ا قدیمی شده
به نظر من صبر کنید تابستون بشه چون تابستون اروپایی ها گرمشون میشه خودشون میان برای مذاکره !
برجام مرده التماس نکنید
فرصت از دست رفت...
اولا که حاجی پنجره رو ببند یهو هوای آلوده مسولین رو اذیت نکنه
ثانیا دیگه با در و پنجره و برجام و آزادی دلارهای کره جنوبی و اینا بازار آرام نمیشه
هوا بس ناجوانمردانه سرداست .
و
پنجره را بسته اند .
پنجره از جانب شما باز هست ولی غرب دیگه تمایلی به توافق نداره. فرصت‌سوزی کردید آقایان بی‌تجربه.
دوستان عزیز شر درست نکنید بمب اتم چیه ؟ اصلا ایران هیچوقت دنبال بمب نبوده ونیست.فقط دعاکنیدکه همه زورگویان داخلی وخارجی سرعقل بیاد بخدا جنگ ترسناک است من داغدیده جنگ عراقم اونایی که ازجنگ لذت میبرند هنوز جنازه تکه تکه عزیزانشان راندیده انداما من بچه بودم واز شکستن دیوارصوتی میگ ۲۹ ومیراژ تشنج کرده ام وجنازه برادرم رو روی زمین غرق درباروت بخوبی بیاد میاورم.نفرین به جنگ
تیم باقری کنی و امیر عبدالهیان باید محاکمه شوند
«پنجره گفت‌وگو از سوی ایران باز است و امکان دستیابی به توافق وجود دارد»
باز بودن این پنجره دیگر اهمیتی ندارد. باز بودن این پنجره آن زمان ارزشی داشت که قطار مذاکرات از مقابل ایستگاه های مختلف توافق رد می شد. الان تمامی ایستگاه های توافق پشت سر مانده و پنجره ای رو به بیابان به درد کسی نمی خورد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان