بازدید 14394
۲

ثبات واقعی به بازار ارز بر می‌گردد

عضو کمیسیون امنیت ملی و خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز وزیر اقتصاد قول داد تا پایان امسال ثبات واقعی به اقتصاد و بازار ارزی برگردد.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳ 26 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، کریمی قدوسی به تشریح مصوبات امروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت پرداخت و گفت: نکته بسیار مهم این است که دولت هیچ مشکلی در تامین ارز ندارد و ۳۳ میلیارد دلار فقط در نیما ارز واگذار شده است.

امروز مجلس دقایقی را به صورت غیر علنی بود و در بانک مرکزی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور مخصوصا در حوزه ارز صحبت کردند فکر می‌کنید که چالش‌های پیش رو چگونه قابل رفع هست و نهایتا صحبت‌هایی که وزیر و بین بانک مرکزی داشتند در مجلس تا چه اندازه‌ای توانست نماینده‌ها را قانع بکند؟

همان طور که اشاره کردید امروز هم جلسه غیر علنی داشتیم و هم علنی یک بخشی از توضیحات در جلسه علنی بود بخش مفصل تر آن در بخش غیر علنی قبل از این جلسه هم ما در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها گزارشی مستقیم از آقای وزیر اقتصاد و بانک مرکزی نسبت به موضوع بازار ارز و اقتصاد کلان دریافت کردیم.

گزارش‌های قبل در کمیسیون‌ها و این گزارش حاکی از این هست که به حمدلله کشور ما امروز مشکل ارز ندارد در تامین ارز سه بازار عمده ارز در کشور شناخته شده است بازار نیما عمدتا روی حواله کار می‌کند ارز ناشی از واردات توزیع می‌شود در اختیار وارد کننده‌ها قرار می‌گیرد و بازار متشکل ارزی که خدماتی که لازم است توزیع می‌شود و اسکناس جابه جا می‌شود.

بخش دیگر بازار غیررسمی است این نوسانات صددرصد مربوط به بازار غیر رسمی ارز است که این نوسان سازی‌ها دارد انجام می‌شود ریشه این نوسان سازی هم در بازار غیررسمی دلایل مختلفی دارد چه روانی چه فیزیکی، در قضایا و مسائل روانی که در سه ماه گذشته در کشور پیش آمد با آن جنگ ترکیبی که وجود داشت که مقام معظم رهبری ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در دیدار با همافران صحبت از جنگ ترکیبی کردند ایشان ذکر می‌کنند جنگ اقتصادی، جنگ دیپلماسی، جنگ فرهنگی، جنگ امنیتی در فضای جنگ اقتصادی که حلقه‌ای از جنگ ترکیبی است.

راهبرد دشمن بی اعتماد کردن مردم نسبت به جایگاه نظام اقتصادی پولی و بانکی شان است، تشویش اذهانی که دشمن دست می‌زند سرمایه هایتان را از بانک خارج کنید سرمایه هایتان را از کشور خارج کنید و امثال این‌ها بخشی از آن مربوط به جنگ ترکیبی در بازار غیر رسمی ارز است که در بازار غیر رسمی معاملات فردایی هم شکل می‌گیرد بنابراین ما متمرکز هستیم روی جنگ اقتصادی در بازار غیررسمی براساس کار روانی راه‌های آرام سازی این موضوع هم کاملا بحث شد سرجمع آقای وزیر اقتصاد برنامه هایش این بود که تا پایان امسال یک ثبات واقعی و درستی انشالله به فضای اقتصاد به خصوص در فضای ارزی انشالله بر می گردد.

آیا ما برگشت به نرخ را داریم به نرخ‌های قبلی یا اینکه نه ثبات در همین نرخ‌ها باقی می‌ماند؟

حالا آن قابل برآورد نبود کسی این طوری صحبت نکرد طبیعتا اگر عرضه و تقاضا با هم برابر باشد ثباتی حاصل می‌شود عرضه بیشتر از تقاضا باشد فرض کنید مثل داستان مرغ دیگر الان این روز‌ها مشهود است، چون عرضه بیشتر از تقاضا است تنزل قیمت داریم به هر صوت نکته بسیار مهم ما برای ما این است که دولت هیچ مشکل در تامین ارز ندارد ۳۳ میلیارد دلار فقط در نیما ارز واگذار شده است.

فکر نمی‌کنید که باید مدیریت یک مقدارمنسجم‌تر اتفاق می‌افتاد؟

بله بایستی در این قضیه در واقع از پیش به تدارک و وضعیت رفت، چون این حوادث غیر مترقبه نیست و کاملا قابل پیش بینی است و بایستی درصدد باشند من هم شخصا با آقای وزیر صحبت کردم گفتم بنایتان را بر این بگذارید که ثبات را برگردانید به بازار ابزار هم در اختیارتان است قانون عایدی بر سرمایه که امروز دست ما هست و در دستور هم هست و شاید از فردا شور دومش بررسی شود که این خیلی به اقتصاد و بازار‌ ارز آرامش می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۲
تا دست از خودسری بر ندارید هیچ ثباتی اتفاق نمی افتد قیمت را بازار تعیین می کند بخصوص این دولت بیسواد فشل که اصلا کاری نمی تواند بکند .
خجالت بکشید فقط دنبال زمان خریدن هستید
شما که نمایندگان مجلس هستید چرا هیچ اختیاری از خود ندارید
واقعا عرضه ندارید چندتا وزیر دولت رو استیضاح کنید و دولت رو به چالش بکشید تا حواسشو جهت کار کردن درست برای این ملت بیچاره جمع کنه متاسفانه از این وعده ها زیاد داده شده و اینها فقط دنباله زمان خریدن هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست