بازدید 4704

گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه ترکیه و آمریکا

وزیران خارجه ترکیه و آمریکا پنجشنبه شب تلفنی درباره منطقه و روابط دوجانبه گفت وگو کردند.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶ 23 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود تاکید کرد که آنکارا قاطعانه به مبارزه با تروریسم در سوریه ادامه خواهد داد.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه، چاووش‌اوغلو و بلینکن در این گفت‌ وگو درباره آخرین تحولات اوکراین به‌ ویژه اجرای توافق‌نامه غلات، گسترش ناتو، روند خرید اف-۱۶ و برنامه سفرهای آتی بین آنکارا و واشنگتن رایزنی کردند.

بر اساس این گزارش وزیران خارجه ترکیه و آمریکا همچنین آخرین تحولات سوریه را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش تر با هشدار به نیروهای ائتلاف بین المللی به ویژه آمریکا درمورد حمایت از شبه نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق خطاب به آن‌ها گفته بود: اگر به تامین سلاح، تجهیزات و مهمات این سازمان تروریستی ادامه دهید ما نیز خودمان را مدیریت خواهیم کرد و آنچه لازم باشد برای دور کردن تهدید تروریسم از مرزهای خود انجام خواهیم داد.

ارتش ترکیه از ۲۰ نوامبر حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را به مناطق شمال سوریه شدت بخشیده است. اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که این کشور اجرای عملیات زمینی به خاک سوریه را نیز در حال بررسی دارد.

همزمان با جدی شدن تهدیدهای مقامات آنکارا مبنی بر احتمال انجام حملات زمینی به سوریه، رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که اردوغان به همراه شورای امنیت ملی این کشور انجام چنین عملیاتی را بررسی می‌کند.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار