بازدید 2993

سلامت تغذیه در شب یلدا

کد خبر: ۱۱۵۵۹۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱ 21 December 2022

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: میهمان‌نوازی از ویژگی‌های اصیل ایرانیان است و مسلما در شب یلدا نیز این مهم اجرا می‌شود اما باید توجه داشت که ارج نهادن به میهمان، از طریق عرضه غذاهای سالم و خودداری از ارائه خوراکی‌های زیان‌بار معنا می‌یابد.

به گزارش ایسنا، زهرا باقری اظهار کرد: بزرگداشت شب یلدا از آیین‌های باستانی ایرانیان است که فلسفه آن ارج نهادن به گرمای حضور جمع و مهربانی به یکدیگر است. در این شب اعضای خانواده و دوستان معمولاً در منزل بزرگان به دور هم جمع می‌شوند و ضمن تجدید دیدار و تحکیم مهر و محبت، با انواع خوراکی‌ها پذیرایی می‌شوند.

وی افزود: میهمان‌نوازی از ویژگی‌های اصیل ایرانیان است و مسلماً در شب یلدا نیز این مهم اجرا می‌شود اما باید توجه داشت که ارج نهادن به میهمان، از طریق عرضه غذاهای سالم و خودداری از ارائه خوراکی‌های زیان‌بار معنا می‌یابد.

شیرینی و چربی کمتری روی سفره شب یلدا ببرید

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: توصیه می‌شود برای پذیرایی شب یلدا به جای غذاهای چرب و شیرین و پرنمک مانند انواع شیرینی‌ها و آجیل شور و تنقلات فاقد ارزش تغذیه‌ای، از میوه‌های تازه و مغزهای بی‌نمک مانند پسته، بادام، فندق، بادام زمینی و سایر مغزهای غیر شور استفاده شود.

وی بیان کرد: توصیه می‌شود که مصرف میوه و خشکبار سالم نیز با اعتدال باشد تا از بروز سوء هاضمه و دیگر مشکلات ناشی از پرخوری جلوگیری شود.

باقری افزود: با توجه به اینکه تنقلات و خوراکی‌های شب یلدا حاوی مقادیر زیادی کالری هستند، بنابراین لازم است مردم نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند؛ شیرینی‌ها، کاکائوها و شکلات‌ها دارای انرژی و چربی بالا هستند و بهتر است که در ترکیب مواد خریداری شده شب یلدا، کمتر از آن‌ها انتخاب شود.

وی گفت: انار و هندوانه سرشار از ویتامین C و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم هستند و از جمله میوه‌هایی هستند که بیش از میوه‌های دیگر در این شب مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مصرف میوه باعث برآورده شدن نیازهای بدن به مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف می‌شود.

توصیه‌های تنقلاتی

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: در این شب به علت مصرف تنقلات، میوه‌ها و آجیل‌ها بهتر است یک شام سبک سرو شود. به جای تنقلاتی مانند چیپس، پفک و لواشک نیز از آجیل‌ها و مغزهای کم نمک و بوداده نشده استفاده شود.

وی بیان کرد: از خرید آجیل‌هایی با رنگ مصنوعی و اسید غیر خوراکی خوداری و آجیل خام و بی نمک خریداری شود، توجه کنید که آجیل‌های مرطوب و نم‌کشیده سریعتر دچار کپک‌زدگی می‌شوند. در ضمن، آجیل‌ها هنگام صرف باید کاملا جویده شوند که دچار سوءهاضمه نشوید.

باقری افزود: مصرف مایعات به دفع بهتر مواد مصرفی در شب یلدا کمک می‌کند. میوه‌ها نیز قبل یا دو ساعت بعد از غذا مصرف شود و فاصله بین صرف غذا و خوابیدن، دو ساعت باشد.

تغذیه شب یلدا برای بیماران

وی گفت: بهتر است بیماران کلیوی و دیابتی از قندهای ساده، انواع مغزها و شیرینی‌ها به مقدار تجویز شده در برنامه غذایی آن‌ها، استفاده کنند. بیماران کلیوی مراقب مقدار مصرف مایعات باشند و کمتر از هندوانه استفاده کنند. افراد دیابتی نیز بهتر است قسمت‌هایی از هندوانه که کم شیرین است و به پوست هندوانه نزدیک‌تر است را انتخاب کنند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: به بیماران دیابتی توصیه می‌شود که از برگه آلو و آلو خشک به جای توت خشک و کشمش استفاده کنند.

وی گفت: افرادی که دارای تری گلیسرید خون بالا هستند، بهتر است از مصرف مغزهای چرب مانند پسته، بادام و گردو خودداری کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان