بازدید 8050

سرمای زمستان آلمان و بازار داغ ذخیره شمع و هیزم

آلمانی‌ها در مواجهه با بحران انرژی، پس از روی آوردن به استفاده از زغال سنگ به جای گاز طبیعی در بخاری‌هایشان، اکنون به فکر استفاده از شمع در مواقع قطع برق هستند چرا که برق آلمان نیز با استفاده از گاز تولید می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۵۸۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰ 21 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از تارنمای اِن پی آر، استفان تومان مدیر فنی انجمن تولیدکنندگان شمع اروپا، گفت: صنعت شمع‌سازی در آلمان دوران خوشی را تجربه می‌کند چرا که تقاضای شمع در حال حاضر بسیار زیاد است.

رونق شمع در طول همه‌گیری کرونا و پس از اعمال قرنطینه توسط دولت که آلمانی‌ها شروع به گذراندن زمان بسیار بیشتری در خانه‌هایشان کردند، آغاز شد.

تومان خاطرنشان کرد: صنعت شمع‌سازی انتظار داشت که پس از پایان قرنطینه‌ها و بازگشایی کشور، این رونق پایان یابد اما پس از آن، جنگ (در اوکراین) آغاز شد.

قبل از جنگ در اوکراین، آلمان بیش از نیمی از گاز طبیعی خود را از روسیه تامین می‌کرد که این کشور را به بزرگترین مشتری گاز طبیعی روسیه در اتحادیه اروپا تبدیل کرده بود و بسیاری از آلمانی‌ها از این گاز برای گرم کردن خانه‌های خود و تولید برق برای مصرف خانگی و کارخانه‌های خود استفاده می‌کردند.

با این حال پس از شروع جنگ، آلمان شروع به کاهش واردات گاز طبیعی روسیه کرد اما اقتصاد آلمان تا حد زیادی به گاز روسیه وابسته بود و سیاستمداران تمایلی به قطع کامل جریان گاز نداشتند.

با این حال، در تابستان امسال روسیه به دلیل تعمیر و نگهداری یک خط لوله گاز بزرگ در دریای بالتیک، جریان گاز به آلمان را قطع کرد. سپس، در ماه سپتامبر بخش‌هایی از همان خط لوله منفجر شد که مقامات هنوز در مورد چگونگی و چرایی این اتفاق بحث می‌کنند. به هر دلیلی، لوله گاز روسیه به آلمان اکنون تقریباً به طور کامل بسته شده است.

آلمان اکنون قصد دارد اقتصاد انرژی خود را متحول کند و مصرف گاز خود را کاهش دهد و اگرچه در این زمینه تا حدودی موفق شده اما بسیاری از آلمانی‌ها همچنان نگران قیمت بالای انرژی و احتمال کمبود و قطع برق هستند و در پاسخ به این نگرانی، شروع به خریدن و ذخیره شمع کرده‌اند.

موریتز کوهن (اقتصاددان از دانشگاه بن) و همکارانش در مطالعه‌ای که در اوایل سال جاری منتشر شد، اقتصاد گاز طبیعی آلمان را تحلیل کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر این کشور بتواند تقاضای گاز خود را تا حدود ۲۰ درصد کاهش دهد و با موفقیت، منبع تهیه گاز طبیعی خود را از روسیه به کشور دیگری تغییر دهد، احتمالاً می‌تواند زمستان امسال را بدون قطعی برق پشت سر بگذارد.

آلمان در این راستا به جای دریافت گاز از روسیه، اکنون از کشورهایی مانند هلند، نروژ، بلژیک، قطر و آمریکا گاز وارد می‌کند و در حال ایجاد زیرساخت‌های جدید برای افزایش جریان گاز طبیعی از این منابع و سایر منابع غیر روسی است.

آلمان همچنین برای تنوع بخشیدن به مصرف انرژی خود و رهایی از وابستگی صرف به گاز طبیعی تلاش کرده است. آلمانی‌ها به طور فزاینده‌ای به انرژی خورشیدی روی آورده‌اند. این کشور همچنین به استفاده از زغال سنگ بیشتر برای جبران کاهش واردات گاز طبیعی خود متوسل شده است.

با وجود همه تلاش‌ها برای کاهش تقاضای گاز و افزایش و تنوع عرضه انرژی، قیمت گاز طبیعی در آلمان تا سپتامبر در مقایسه با سال قبل چهار برابر شده است. اگرچه در حال حاضر و بعد از ثبت رکورد تاریخی در سپتامبر، قیمت گاز کمی کاهش یافت اما هنوز هم بسیار گران‌تر از قبل از شروع جنگ است.

در حالی که آلمان از منابع جدید گاز استفاده کرده است اما این گاز هم به دلیل کاهش عرضه و هم به دلیل هزینه بیشتر حمل و نقل، هزینه بیشتری دارد.

پس از درگیری ژئوپلیتیک با روسیه، احساس ناامنی انرژی آلمان را فرا گرفته، قیمت انرژی سر به فلک کشیده و از آنجایی که در آلمان از گاز طبیعی برای تولید برق استفاده می‌شود، ترس از قطع برق نیز افزایش یافته است.

اگرچه دولت آلمان می‌گوید قطع برق در مقیاس بزرگ بعید است اما همچنان مردم را تشویق می‌کند که آماده باشند. پاییز امسال، وزارت اقتصاد فدرال و حفاظت از آب و هوا، اطلاعیه‌هایی در مورد اینکه مردم چگونه می‌توانند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند، منتشر کردند. اداره حفاظت مدنی و کمک در بلایای طبیعی آلمان نیز دستورالعمل‌هایی را در مورد چگونگی آماده شدن برای قطع برق از جمله پوشیدن لباس‌های گرم زیاد، تهیه چراغ قوه و لامپ‌های کمپینگ یا فضای باز و همچنین باتری‌های فراوان و خرید شمع صادر کرده است.

کوهن با اشاره به اینکه دوستان و خانواده‌اش سعی کرده‌اند برای گرم کردن آپارتمان‌هایشان هیزم بخرند اما آن هم هیچ جا پیدا نمی‌شود، گفت: اگر برای خرید هر چیزی که قابلیت سوزاندن داشته باشد و بتوانید آن را در فر خود سوزانده و گرما تولید کنید، به فروشگاه بروید، چیزی پیدا نمی‌کنید. هر چیز قابل اشتغالی فروخته شده یا قیمت‌های نجومی دارند.

اقتصاددانانی که با آنها صحبت کردیم به ما گفتند که آلمان با موفقیت در حال دور شدن از انرژی روسیه است. گونترام وولف عضو شورای روابط خارجی آلمان گفت: فروپاشی (اقتصادی) که بسیاری در ابتدای سال از آن می‌ترسیدند، اتفاق نیفتاده است.

کوهن با تاکید بر اینکه آلمان امیدوار است تا سال ۲۰۳۵ رویکرد تولید و مصرف انرژی مورد نیاز خود را به صورت ۱۰۰ درصد به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سوق دهد، گفت: در پایان، جایی که می‌رویم دقیقا همان جایی است که می‌خواستیم برویم اما جنگ اوکراین و بحران انرژی باعث شد تا مجبور شویم زودتر پا در این راه بگذاریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۹
روزی برسه همین المان ها صادر کننده برق به دنیا بشوند با برنامه ریزی و مدیران لایقی که دارند
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
پس چرا الان قطعی برق دارند؟
الان اشک شوق از چشمای وزیر خارجه و بعضی ها داره جاری میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
نه عزیزم اشک غم از چشمان شما داره جاری میشه
خودشون اینطوری میخوان کسی انها را مجبور نکرده
قیمت نفت و گاز حتی از ماههای گرم سال پایین تر اومده الکی حرف بی اساس نزنید
هر کی دوست نداره می تونه از آلمان بره! مثلا می تونن بیان ایران.
من واقعا انتظار داشتم همینطور بشه، اما دارم به چشم میبینم که قیمت بنزین داره به زمان قبل از جنگ برمیگرده. در حالیکه به بالاتر از 2 یورو در لیتر رسیده بود، الان، در آستانه سال نو، رسیده به 1.60، فکر نمیکنم کلا مشکلی برای تامین انرژی داشته باشن
آخه چقدر خالی بندی؟ پسر عموی من آلمان زندگی می‌کنه اصلا همچین خبرهایی هم نیست....
فکر میکنید مردم این گزارشات رو باور میکنند ؟؟؟؟ مردم آلمان سطح اول رفاه اروپا رو دارند ..مگر دولت آلمان مثل اینجاس که مردم رو به حال خودشون ول کنه که به فکر شمع و هیزم تو سرما باشن ؟؟؟؟؟؟
بابا خيلي فضايي فكر نكنيد .همه چيز المان عادي است و سالهاست هيزم هم براي شومينه مثل ما مصرف ميكنند.چقدر دلتان را به اين مقولات خوش ميكنيد
ببخشید تابناک جان یه گذارش از پردیس تهیه کنید گاز ما نزدیک یک ماه قطع بوده و الان اداره گاز ده میلیون تومان برای راه اندازی مجدد طلب کرده. صدامون به جایی نمی‌رسه
البته که احتیاج مادر اختراع است .این جمله فقط برای اونا خوبه اما وای اگر تو ایران افاق افتاده بود؟؟ چه تحقیر ها و توهین هایی از سوی برخی افراد نصیب این ملت میشد . ماجرای واکسن یادتون هست ؟ تعداد کشته ها در روز دوشنیه 19 دسامبر 140 نفر و در ایران 2 نفر با توجه نسبت جمعیتی تقریبا 19 برابر ایران .پیروزی آب مقطر بر واکسن فایزر .تحقیر کافی است .
گریم گرفت براشون
بیخود جو نده. این گزارشی که الان با آب و تاب اینجا آوردی برای سپتامبره، الان دسامبره و به جز چندتا شهر محدود، هیچ جای آلمان مشکل گاز نداره. فکر کردی سی سال پیشه هر دروغی بگین همه باور کنن؟ الان که به لطف شما توو هر خانواده یک یا چند نفری هستن که از مملکت رفته باشن و راحت میشه ازشون پرسید اوضاع چجوریه
همچین چیزی را حداقل بنده اینجا مشاهده نمی کنم. قیمت بنزین که برگشته به قبل از جنگ اوکراین و تا امروز حتی یک لحظه قطعی سیستم های گرمایش و برق مشاهده نشده و حتی توصیه ای برای مصرف کمتر!!! البته ای جدیدا نامه ای دریافت کردیم که دولت فدرال بخشی از هزینه افرایش گاز را برای مشتریان خانگی برعهده گرفته است. استفاده از هیزم در شومینه ها فقط توسط عده خاصی از مردم به عنوان یک کالای لوکس می باشد و ربطی به کمبود گاز ندارد
هرچند که هزینه انرژی نسبت به ایران بسیار بالاتر است و البته درامد مردم هم بسیار بالاتر است!!! یک خانواده 4 نفره در یک آپارتمان برای مثال 80 متری باید حدودا 200 یورو در ماه بابت برق و گرمایش پرداخت کنند که البته سبب مصرف درست میشه که در صورت امکان صادرات گاز در ایران و امکان واقعی کردن قیمت حامل های انرژی می توانست هم برای مردم، هم دولت هم کشور هم محیط زیست سودمند باشد
روسیه حتی بعد از جنگ هم خریداری برای گاز خود پیدا نخواهد کرد.
واقعا مایه تاسف هست که انسان دلش خوش باشد به اینکه در جای دیگر دنیا مردم دچار مشکلاتی شوند. البته مثل اینکه اینها توهمات و امید و آرزوی یه عده خاصی است و خداروشکر چنین اخباری صحت ندارد.
چقدر غربگدا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس