بازدید 3059

تظاهرات سودانی‌ها علیه دخالت خارجی

هزاران نفر از مردم سودان عصر یکشنبه در خارطوم علیه دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی این کشور و همچنین توافق صورت گرفته بین نظامیان و تعدادی از احزاب سیاسی تظاهرات کردند.
کد خبر: ۱۱۵۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲ 19 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، هزاران نفر در خارطوم، پایتخت، علیه توافقنامه امضا شده بین ارتش و غیرنظامیان و دخالت خارجی در امور داخلی تظاهرات کردند.

بر اساس این گزارش، معترضان در این تظاهرات شعارهایی از جمله «نه به انحلال نیروهای مسلح» و «نه به خلق بحران جدید» سردادند.

تظاهرکنندگان همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «نه به توافق استبداد خارجی»، «نه به توافق دوجانبه»، «نه به دخالت خارجی»، «مردم قیمومیت را نمی‌پذیرند».

هزاران شهروند از هفته گذشته در اعتراض به توافق اخیر بین گروه‌های غیرنظامی و ارتش موسوم به «توافق چارچوب» با هدف یافتن راه حلی برای بحران سیاسی در این کشور در خارطوم، پایتخت و شهرهای «ام درمان» و «بحری» به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش ایرنا، منابع رسانه‌ای دوشنبه ۱۴ آذرماه از امضای توافقی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی نظامی سودان برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور خبر داده بودند.

خبرگزاری رسمی سودان در این باره اعلام کرد که این توافق که مبنای حل بحران سیاسی کنونی سودان قرار می‌گیرد، در خارطوم و با حضور مقامات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی انتقالی سودان امضا شد.

این گروه‌ها بر سر یک دوره انتقالی ۲۴ ماهه توافق کردند که از زمان انتخاب نخست وزیر انتقالی آغاز خواهد شد. طبق توافق صورت گرفته، این قدرت انتقالی کاملا مدنی و دموکراتیک و بدون مشارکت نظامیان خواهد بود.

همچنین در این توافق آمده که نیروهای واکنش سریع باید در یک دوره زمانی معین با نیروهای مسلح سودان ادغام شده و هیچ گروه شبه نظامی در این کشور تشکیل نشود.

نشست امضای توافق سیاسی در سودان با حضور نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، آمریکا، انگلیس، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا برگزار شد.

توافق گروه‌های سودانی برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور، استقبال طرف‌های بین‌المللی حاضر در این نشست و در رأس آنها نمایندگان آمریکا عربستان و امارات را به همراه داشت.

سودان که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، از سال گذشته در پی کودتای نظامی گرفتار بحران سیاسی نیز شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی