بازدید 38920
از دلایل «گرانی خودرو» تا شروط «عرضه خودرو» در بورس کالا

روایت وزارت صمت از دلایل تلاطم در بازار خودرو / منتظر کاهش قیمت خودرو در بازار باشیم؟!

در روز‌های اخیر، همزمان با رشد نرخ ارز، شاهد افزایش چشمگیر قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی و خارجی هستیم. این در حالی است که بازار همچنان چشم انتظار ورود خودرو‌های صفرکیلومتر وارداتی است. در این میان وزارت صمت اعلام کرده است، به‌ زودی شاهد کاهش قیمت‌های کاذب در بازار خودرو خواهیم بود.
کد خبر: ۱۱۵۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ 18 December 2022

روایت وزارت صمت از دلایل تلاطم در بازار خودرو/ دلایل «گرانی خودرو» و شروط «عرضه خودرو» در بورس کالا چیست؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ وزارت صمت معتقد است، طرح مالیات بر عایدی سرمایه، چند سالی است در مجلس معطل‌ مانده و تا زمانی که کشور از مالیات بر عایدی سرمایه محروم باشد، هر بازاری برای سوداگران و دلالان باز است.

در این شرایط، روند افزایشی قیمت خودرو در حالی است که آمار وزارت صمت نشان می دهد، از آغاز سال ۱۴۰۱ تا نیمه آذرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تحویل خودرو توسط دو خودروساز اصلی کشور به مشتریان ۱۸۷ هزار دستگاه بیشتر شده و رشد ۳۲ درصدی داشته است. سال گذشته تا نیمه آذرماه دو خودروساز اصلی کشور ۵۷۷ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده بودند که امسال به ۷۶۴ هزار دستگاه افزایش یافته است.

همچنین تولید خودروهای ناقص توسط دو خودروساز اصلی کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۹۱ درصد کاهش یافت. تا نیمه آذرماه سال گذشته، مجموع خودروهای تولیدی دارای نقص قطعه ۵۰۸ هزار دستگاه بود که در مدت مشابه امسال به ۴۷ هزار دستگاه کاهش یافته است.

وزارت صمت اعلام کرده است: خودروهای انبارشده در پارکینگ خودروسازان به علت نقص قطعه در سال ۱۴۰۱ تقریباً صفر شده است. مجموع تعداد خودروهای کف پارکینگ در خودروساز اصلی کشور تا آبان‌ماه سال گذشته ۱۶۵ هزار دستگاه بود که در مدت مشابه امسال، به یک‌هزار و ۶۱۸ دستگاه کاهش یافته که نشان‌دهنده کاهش ۹۹ درصدی خودروهای کف پارکینگ و به عبارتی صفر شدن آن است.

بیشتر بخوانید 

تولید انواع خودرو در هشت ماه ابتدایی امسال به ۷۴۸ هزار دستگاه رسید که بالاترین رقم در چهار سال اخیر محسوب می‌شود. تولید خودرو در هشت ماه ابتدایی نخست امسال ۱۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل، ۲۰ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۵۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۸ بوده است.

روایت وزارت صمت از دلایل تلاطم در بازار خودرو/ از دلایل «گرانی خودرو» تا شروط «عرضه خودرو» در بورس کالا/ به‌زودی شاهد کاهش قیمت‌ خودرو خواهیم بود؟

وزارت صمت تاکید دارد: التهاب در بازار خودرو و به هم خوردن توازن عرضه و تقاضا، به عملکرد دولت گذشته بازمی‌گردد که به بهانه تحریم‌ها قدمی برای رفع مشکلات این صنعت برنداشت و سبب سقوط شدید تولید خودرو شد. صنعت خودرو در شرایطی به دولت سیزدهم تحویل داده شد که ده‌ها هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ خودروسازان مانده بود، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان سر به فلک کشیده بود، زنجیره تامین قطعات خودرو از هم گسیخته بود، زیان خودروسازان رو به افزایش و صحبت از ورشکستگی در میان بود.

پنج دلیل گرانی خودرو چیست؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است: معضل بازار خودروی کشور از سال ۹۷ تاکنون وجود داشته و دلایل زیر باعث ایجاد تلاطم در بازار خودرو در چند سال اخیر بوده است؛

۱- کاهش تولید خودروسازان داخلی از سال ۹۷ به میزان نصف سال ۱۳۹۶ و عدم اهتمام دولت گذشته برای رفع مشکلات این صنعت، در حالی که دولت سیزدهم در یک سال اخیر عرضه و تولید خودرو را به شدت افزایش داد.

۲- تولید خودروهای ناقص و دپوی آن در پارکینگ خودروسازان که به سبب نقص و کامل نبودن، امکان عرضه به بازار را نداشتند.

۳- تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای، در شرایط ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی کشور و شرایط تورمی.

۴- هجوم دلالان به این بازار به سبب قیمت‌گذاری دستوری در محصولات خودروسازان داخلی و تفاوت ایجاد شده در بازار و رونق سوداگری.

۵- نبود اهرم‌های لازم برای اخذ مالیات بر درآمدهای اتفاقی و سودهای بادآورده ناشی از سوداگری (به علت عدم تصویب آن در مجلس).

عوامل نامبرده سبب شد مساله خودرو از سال ۹۷ تا پایان سال گذشته به گره کوری تبدیل شود. از پایان سال گذشته با اجرای برنامه‌های تحولی وزارت صمت تاکنون، تحویل خودرو در سال جاری بیش از ۵۰ درصد رشد داشت و در عمل جریان تولید در سال جاری تاکنون تثبیت شد.

از سوی دیگر، از شهریور سال جاری در عمل تولید خودروهای ناقص متوقف گشت و خودروهای دپوشده در پارکینگ‌ها هم به صفر رسید؛ بنابراین، یکی از عوامل و یک عارضه مزمن که بیش از چهار سال بازار خودروی کشور را متلاطم می‌کرد، کاملاً درمان شد ولی مساله بازار خودروی کشور جنبه‌های دیگری نیز دارد.

در پی افزایش تولید و سپس با اجرای طرح موفق فروش از طریق سامانه یکپارچه خودرو، محصولات یکی از خودروسازان پس از چهار سال از قرعه‌کشی خارج شد و در عمل دیگر نیازی به ادامه طرح نبود، زیرا تنها عرضه یک خودروساز در قرعه‌کشی مانده بود و تاکنون نیمی از ظرفیت تولید محصولات خودروسازان از فرآیند قرعه‌کشی خارج و در بورس کالا عرضه می‌شود.

در چند ماه گذشته، طرح عرضه خودرو در بورس کالا به آزمون گذاشته و به‌عنوان یکی از شیوه‌های قیمت‌گذاری و عرضه خودرو به بازار پذیرفته شد؛ بنابراین، با اعلام شرایط عرضه توسط وزارت صمت، که لازم‌الاجرا بود تا در کنار افزایش تولید خودروسازان و تنظیم‌گری وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت بورس کالای ایران، پاسخگوی بخشی از تقاضای مصرف‌کنندگان واقعی باشد.

شرایط عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا در راستای تنظیم بازار با رعایت این شرایط باید انجام شود؛

۱- حداقل عرضه هر محصول در هر دوره به تعداد ۲ هزار دستگاه در هر محصول برای دو شرکت بزرگ خودروساز و برای سایر شرکت‌های خصوصی حداقل به میزان ۵۰۰ دستگاه است.

۲- شرکت‌های خودروساز موظف‌اند فهرست خریداران محصولات در ۴۸ ماه گذشته را پیش از هر عرضه به بورس کالا اعلام نمایند تا تمامی افراد فهرست تجمیع شده مذکور و همچنین خریداران دوره‌های پیش در بورس کالا (که اطلاعات آن‌ها نزد سازمان بورس موجود است) از شمول خرید در هر عرضه جدید خارج شوند.

۳- خودروسازان موظف‌اند تعهدات قانونی ابلاغی (نظیر طرح جوانی جمعیت، اسقاط خودرو و …) را متناظر با عرضه‌ها در بورس کالا انجام دهند.

۴- خودروسازان موظف‌اند برنامه‌ریزی لازم در خصوص عرضه در بورس را مطابق مجوزهای فروش اعطا شده به گونه‌ای انجام دهند که خدشه‌ای در تعهدات پیشین ایشان ایجاد نشده و یا تعهدات معوق جدید ایجاد نشود.

۵- هرگونه عرضه خودرو فراتر از مجوز اخذ شده و یا مشتقات مالی وابسته به خودرو اعم از گواهی سپرده، معاملات سلف و سلف موازی استاندارد و یا هر نوع اوراق بهادار و یا پشتوانه دارایی (ABS) مبتنی بر خودرو در بورس کالا با توجه به آن‌که بر تعهدات آتی هر خودروساز تأثیر می‌گذارد، مستلزم اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

در این راستا، با توجه به عدم رعایت بند نخست این بخشنامه در عرضه یک محصول گروه بهمن در روز دوشنبه (۲۱ آذر)، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، خواستار ابطال معاملات این روز و رعایت تمامی شرایط بخشنامه ابلاغی به خودروسازان شد.

همچنین در پی عدم رعایت شرایط رقابت و میانگین قیمت یک محصول دیگر گروه بهمن در روز چهارشنبه (۲۳ آذر) کمیته معاملات شرکت بورس کالای ایران، معاملات این روز را تأیید نکرد.

بنابراین، نهادهای حاکمیتی ناظر و تنظیم‌گر بازار کالای فیزیکی خودرو با رصد دقیق و بررسی چگونگی عرضه خودرو در بورس کالا، از همه امکانات و اختیارات خود برای مقابله با شکل‌گیری تقاضای کاذب در دوگانه «قیمت بورسی ـ قیمت بازار» و افزایش قیمت‌ها استفاده می‌کنند تا از بروز رفتارهای انحصاری و شبه انحصاری پس از عرضه خودرو در بورس کالا جلوگیری شود.

رابطه نرخ دلار و قیمت خودرو

در ادامه گزارش وزارت صمت آمده است: با بررسی روند تغییرات قیمت خودرو و ارز در شش ماه اخیر، همبستگی افزایش قیمت خودرو در بازار به‌واسطه افزایش قیمت ارز قابل مشاهده است. همچنین روند تغییرات دلار و دو خودروی نمونه ایران‌خودرو و سایپا در شش‌ماهه اخیر نسبت به قیمت آن در تیر سال جاری، بیانگر رشد ۱۷ درصدی دلار در ماه آذر نسبت به ماه تیر بوده، که به تبع آن، قیمت خودرو در نهایت ۹ درصد رشد داشته است؛ بنابراین، پیش‌بینی می‌شود با تدابیر همه‌جانبه وزارت صمت از جمله تسهیل واردات خودرو به‌زودی شاهد کاهش قیمت‌های کاذب در بازار باشیم.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۹۳
منتظر 206 یک میلیاردی باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
یا باید تولیدات و واردات بشدت افزایش یابد

و همزمان شاخص های اقتصادی بهبود یابد و دلار ارزان

گردد ،
که هیچکدام میسر نبوده و نیست و نخواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
این آقای وزیر صمت زمانی که تخصصی تو کار خودروسازها بود و کارش فقط در حوزه خودرو بود کاری نکرد حالا میخواهد کاری کند!؟
saleh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
خودرو تولید داخل که عوام جامعه توان خریدآنرا داشتند با حقه و تزویر قیمتش را کهکشانی کردند و حالا در بورس میخواهند بگذارند یعنی تثبیت قیمت کهکشانی آن و نه در جهت منافع عامه مردم؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
ایول عالیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
با گوله های یک کشور که درگیری اقتصادی و سیاسی داریم نمی توانیم به جنگ اقتصادی با آن کشور برویم ( دلار )
در جنگ افزار خودکفا شدیم ولی در اقتصاد بشدت وابسته به واحد پول های دیگر هستیم و این را کشور مقابل هم می داند !
ناشناس
| Canada |
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
در این کشور استعفا وبرکتاری معنی و مصداقی نداره
من که نفهمیدم چی شد بالاخره
فقط فهمیدم که مجددا ناکارآمدی آقایان تقصیر دولت گذشته شد و ارزونی خودرو هم رویای بر باد رفته ملت
چقدر حرف مفت زدن آسونه تو این مملکت
پاسخ ها
h
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
واي به روزي كه بفهميم چي شد ؟؟
همه چیتون مانند همه چیزتون هست. وقتی به جای افراد با سواد باهوش افراد رانتی و مخلص رو سرکار میارید 100 سال دیگه هم چیزی درست نمیشه
مشکلات رو گردن هیچ کس به جز دولت و سیستم نندازید لطفا
ما یه عمر منتظر کاهش قیمتها هستیم
آقاي وزير،ديگه حال مابهم ميخوره از صغراوكبراچيدن شمامسئولين.
هیچ دلیلی جز بی کفایتی مدیران و نمایندگان و وزیران و همدستیشون با تابوت سازهای داخلی برای اینکار وجود نداره
ارههه منتظر باشین. هموجوری که پراید شد ۴۰ میلیون ارزون شد ۲۰۰ میلیون. این دفعه هم همونجوری کنترل میکنین بازارو
ربطی به مالیات بر عایدی نداره! مسئله کاهش شدید و مستمر ارزش پول ملی است و در واقع پول ملی تبدیل شده به پول میلی! هر کس در قدرت باشد آن را به میل خود بی ارزشتر میکند! مالیات بر عایدی هم ببندید فروشندگان میکشند روی قیمت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
مالیات بر سوادگری یعنی مالیات بر دلالی و با مالیات چیزهای دیگر فرق می کند
و همه کشورها که ان را اجرا کردن تورم کم شده در نتیجه ارزش پول ملی آنها هم حفظ شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
مردم میدانند که مالیات بر عایدی یعنی مالیات گرفتن از سوداگران! اما این روش وقتی تورم را کم میکند که کشور در وضعیت عادی باشد نه کشوری که تحت تحریم است و ارتباطش با دنیا قطع شده و حتی در معرض تهاجم نظامی قرار گرفته و دوست عزیزش چین هم به آن نارو زده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
دوست گرامی مالیات بر عایدی سرمایه یا سوداگری ربطی به تحریم ندارد و اتفاقا در کشوری که تحریم شده و عده ای در داخل از آن سو استفاده می کنند برای گران کردن و دپو از نان شب هم واجب تر هست
هرچند همین نظر شما بیشتر بوی سیاسی می دهد تا دنبال درست شدن
24 میلیون خودرو تو ایران هست که اگر هر 10 سال یکبار خودرو رو بخوای تعویض کنی و همچنین کسانی که تازه به سن بلوغ میرسن حساب کنیم سالی حداقل 2.5 میلیون نیازه . خوب این 780 هزار تا به کجای این 2.5 میلیون میرسه ؟
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
عزیزم کی به شما گفته همه باید خودروی شخصی داشته باشند؟میدونی ارزش سوخت مصرفی خودروهای ایرانی معادل کل واردات ایران است اگر ما نفت نداشتیم با جمعیت ۱۰ برابر این هم نمیتونستیم یک پنجم این تعداد خودرو را وارد کنیم الان هم بنزینی را وه باید صادر کنیم و تولید را بسازیم تباه می کنیم تا مردم دور دور کنند اگر کارکنان دولت در خانه بنشینند و سر برج حقوق بگیرند بیشتر به تفع مملکت است
روز به روز داره دلار گران میشه و سرمایه کوچک مردم ارزش ریالی بیشتری به واسطه از بین رفتن ارزش پول ملی پیدا می کنن. بعد شما می گین سود باد آوره. خیلی جالبه !!!!!!!!!!
احسنت به این ابتکار دولت رییسی! ماشاا...!! همچین پارسال وزیر صمت گفت که قرعه کشی که دولت قبل گذشته اثر مخربی بر بازار داشته و کارشناسی نشده بوده و .... و ما ال میکنیم و بل میکنیم و سال دیگه قرعه کشی رو برمیداریم که همه فکر کردیم تولید اونقدر زیاد میشه که هر کسی از کارخونه میتونه همون روز خرید کنه! و اختلاف قیمت با بازار صفر میشه ولی منظورش بعد از 2 سال!؟! بورس بود و اون هم با این مافیا بازی و فروش به قیمت دلخواه کارخونه! و به گردن انداختن تمام هزینه ها به خریدار!! واقعا راست گفته بود خب. به عقل جن هم نمیرسید اینطور کلاه گذاشتن سر مردم! واقعا دولتمردان قبلی در این زمینه کوتاهی کرده بودن! کی بهتر از اینها میتونست جیب کارخونه و دلال ها رو با هم پر کنه؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
کلاه شرعی که میگن همینه. از اون طرف با میگن ما با اقتدار جلوی افزایش قیمت کارخونه رو گرفتیم! ولی از درب پشتی بهشون اجازه میدن به هر قیمتی که میخوان بفروشن!!
بعد جالبیش اینجاست که اون اختلافی که قبلا قیمت کارخونه با بازار داشت رو الان قیمت فروش رفته تو بورس پیدا کرده! و یعنی همون اختلافه تو بازار به قیمت بورس اضافه شده!!
از زمان ساسانیان تاکنون ( قبلش مورخ ها اختلاف نظر دارند ) هیچ جیزی تو ایران ارزون نشده ممکن آهنگ رشدش کند بشه فقط
وقتی تورم چهل درصد است وقتی یهویی مسکن 50 تومنی شده یک میلیارد چطوری ماشین سی تومنی نشه سیصد تون؟
جالبه هر رزو صبح که از خواب بیدار می شیم 5 درصد از دیروز فقیر تریم ( چه باحال)
دليل ٦ وجود وزير صمت كه تعطيل هست
والا قطع واردات و تحریمها بعد از برجامی و ... از سال 97 به بعد بود! بعدشم که دولت رو تحویل شماها دادن! الان شماه هم دو سال دولت دستتون هست! فکر کنم تا 8 سال دیگه هم همه چیز رو گردن دولت قبلی میندازید!! یعنی اون روزی که کاندیده شدید، دولت قبلی و کارهاش رو ندیده بودید؟! یعنی واقعا فکر میکردید فقط اسم اصولگرا جلوی دولت بیاد تمام مشکلات کشور حل میشه؟!!! خخخخخخ
واقعا جای تاسف دارد که بازی با آمار راحتترین راه برای فرار وزیر محترم از شرایط موجود است.
این آمارها وقتی مورد توجه است که شرایط بازار رویه ای مثبت داشته باشد ، در صورتیکه قیمت ها به صورت غیر قابل باوری صعودی است.
قیمت خودرو نسبت به 2 ماه گذشته 9 درصد افزایش داشته است؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
باسلام
من از کودکی که پراید 6 میلیون بود و الان که نود سالمه پراید شده 220 میلیون
همیشه مسئولین گفتن منتظر کاهش قیمت باشید
منم منتظر هستم
مسئول بجنب
یک منتظر اینجا نشسته
دلیل ششم نا کارآمدی وزیر صمت- رانت ..
یعنی خسته نشدید از اینکه میگید ارزان میشود ولی گران میشود
اقای ریسی شهامت داشته باش و استعفا بده برو همان مشهد و اداره استان قدس رضوی
همیشه در این کشور تورم و گرونی بوده نهایتا قطعنامه جنگ یا برجام امضا شد یه مدت کوتاهی رکود بوده باز تورم شروع شده چرا وعده ارزونی میدید هر کس یک روز هم صبر کنه واسه ارزونی در نهایت بازنده هست تو این کشور به اندازه همون یک روز
وزیر بی کفایت
هر وقت میکن قیمت پایین می یاد بدان وحشت ناک افزایشی فقط خودرو بخر پر سوده از واردات که خبری نیست
اون نخبه اقتصادی کجاست که می خواسته ارز کشور در منطقه قویترین باشه؟؟!
تا حالا شده چیزی گرون بشه بعد اارزون بشه؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
مثلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
بنام خدا
روغن
مرغ
بدلیل نخریدن مردم ، ارزون شدن
دوباره دروغ مثل همیشه
امیدی به آینده نیست (ازطلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرمایید مارامفرع کنید
دلیل گرانی فقط فساد است
ببخشید مالیات عایدی بر سرمایه یک طرح دروغین برای سرکیسه کردن مردم هستش
وقتی من خودرویی را مثلا پارسال خریدم 100 میلیون و به دلیل بی عرضگی مسئولین و تورم زیاد قیمتش شده 200 میلیون من سودی نکردم که بخواهم مالیات بدم
ضمنا اکثر خرید خودرو و خانه توسط مردم فقط و فقط حفظ ارزش پول(ریال بی صاحب)خودشون هستش و نه دلال گری.کسی که میخواد ارزش پولش را حفظ کنه دلال و سوداگر نیست.بیخودی به مردم تهمت نزنید
اگر واقعا بازیتون نمیاد اجازه وارداتذخودرو با مالیات صفر به هرسرپرست خانوار بدید تا دیگر مردم بازیچه پولداران عرصه خودرو نباشند اخه چرا فقط شما باید خودرو وارد کنید وسودش رو ببرید این چه مسخره بازیه ب
باسلام به دوستان
خدا بانی این بازار آشفته وگرونی رابده،چرا کسی به فکر این مردم کم درآمد نیست،چرایک با انصاف که به فکرمردم ایران باشه،نه بفکرخالی کردن جیب مردم،به خدا۹۹درصد این مردم ازاین گرونی روز به روز ماشین وچیزهای دیگر ناراضی هستند،دارند سکته میکنند،انشالله یک فرد با تدبیر از کره مریخ به فریادمان میرسید.
یاحق
فکر کردید مردم از پشت کوه اومدند؟ اواسط دهه هشتاد بود که رئیس سازمان گسترش و نوسازی اعلام کرد " انقلاب در قیمت خودرو ...!!! " چی شد؟
گوشمون از این حرفها پره.
باید برای کاهش قیمت منتظر کاهش قیمت خودرو در بورس کالا باشیم
مالیات بر عایدی یعنی چی؟!
مثلا کسی که ۵۰ هزار متر زمین دارد همواره ارزش آن در طول زمان ثابت است و این پول ملی است که بخاطر بی عرضگی مسئولین اقتصادی کم و بی ارزش می شود و آقایان فکر می کنند ملک او افزایش پیدا کرده است

تمرکز دولت باید روی سود باشد هر کس سود بیشتر کرد باید بیشتر مالیات بدهد تا جایی که در سودهای بسیار بسیار بالا مثل دلالی و ... درصد مالیات ها بالا می شود مگر اینکه مالیات دهنده سودهای خودش را وارد تولید و افزایش ظرفیت تولید کند

از لحاظ شرعی و قرآنی هم بخواهید حساب کنید مصداق آن آیات مربوط به خمس است که کسی که سود می کند باید ۲۰ درصد از سود خودش (که اصل سرمایه محاسبه نمی شود و فقط سود) را به بیت المال جهت امورات مسلمین پرداخت کند اموراتی مثل جنگ های احتمالی و رفاه اجتماعی و در راه ماندگان و ... و صحبتی از اصل سرمایه و عایدی سرمایه نکرده است

مثلا خودرویی که ۱۲ درصد مالیات بر آن وضع کرده اند بالا است و باید قیمت خودرو از مواد اولیه کم شود و هرچقدر سود در آن بود از آن سود ۲۰ درصد بابت مالیات می شود که در نهایت مالیات ان ممکن است در حد ۵ درصد باشد نه ۱۲ درصد
باید کاری کرد که مردم در خانواده به یک خودرو باکیفیت و در شان یک انسان دسترسی داشته باشند و داشتن چند خودرو در خانواده ارزش اقتصادی نداشته باشد این موضوع باید در کنار یک ناوگان حمل و نقل قوی اتفاق بیفتد
باید کاری کرد که مردم در خانواده به یک خودرو باکیفیت و در شان یک انسان دسترسی داشته باشند و داشتن چند خودرو در خانواده ارزش اقتصادی نداشته باشد این موضوع باید در کنار یک ناوگان حمل و نقل قوی اتفاق بیفتد
206 تا تابستون اینده رو ۶۵۰...۷۰۰....حالشو ببر
آره خودرو ارزون میشه اینا همه حبابه تورم حبابه دلار حبابه سکه حبابه مسکن حبابه اصلا زندگی تو ایران داخل یه حباب تشکیل شده بترکه همه چی مثل سابق گل و بلبل میشه خسته نمیشید انقدر وعده الکی میدیداصلا خودتون به حرفی که میزنید باور دارید که انتظار دارید مردم باور کنن
همش حرف بی خود و بی پایه و اساس
این مشکلات زمانی حل میشه که خودرو سازها به بخش خصوصی واگذار بشه
ههههههه
بە چە دلیل ارزان بشە وقتی تمامی فاکتورهای تورمی با تاثیر بیشتری وجود دارند، در سال 1405، اگر این دولت وجود داشتە باشە، هر متر مسکن میشە 120میلیون تومان
شما بلد نیستید! اجازه بدید وزارت صمت با "تدبیر" وارد بشن ببین چه محشری میشه
یه سئوال دارم از آقایونی که این مطلب را پیگیری میکنند ، پارتی وزیر صمت چه کسی هست خواستند استیضاء اش کنند یکدفعه دوباره رای اعتماد کسب کرد چطور به ایشان رای اعتماد دادند وقتی می دانند تجربه این کار را نداره چرا به مردم ظلم میکنید؟ منافع چه کسانی مرتبط با این موضوع هست؟
چقدرشماساده هستیدخودروی ۷۷۲میلیونی میارن بورس یک میلیاردوصدوخورده ای میفروشن بعداینهاقیمت میارن پایین ایران خودرو وسایپادولتی هست اینهابابخشنامه وزارت صمت پیش میرن وآنهایی که توبورس میخرن همه دلال هستند
کجای این مملکت تلاطم نیست بگو
منتظر کاهش قیمت مسکن باشید ! منتظر کاهش تورم باشید !منتظر کاهش قیمت دلار باشید ! منتظر کاهش قیمت گوشت برنج روغن ....... باشید !،
منتظر اتمام عمرتان باشید !!!
آقا وزریر این نظرها رو می بینید نگاه میکنید یا فقط حرف میزنید میروید پی خوشهایتون واسه مردم دولت قبلی وفعلی شما فرقی نمی کنه واسه ما مردم فقیر فقط ارزونی اونی که فرق میکنه به حالمون نمی دونم خدایی هست یا نه که بگم بترسید از خدا، جوانان ارزو داشتن یک ماشین ارزان قیمت را به گور میبرن امان از دست قولهای ال گی شماها
ازآن روزی که آقای وزیرصمت آمد فقط برای خراب کاری آمدوقتی خواستنداستیضاعش کنندگفت تاعیدافزایش قیمت نداریم به دوروزطول نکشیدصدوپنجاه میلیون رفت روقیمت خودرواصلاهیچ امیدی به این وزیرنیست.ا
بعد از صحبت و قول پارسال وزیر در کاهش بیست درصدی قیمت خودروهای الان بندر دیارن
آقای ریسی نمی تونی مملکت اداره کنی بزن کنار
اگر مالیات را برای تهدید فروشنده بکنید اونا میکشند روی قیمت خودرو.حالا که سر کلاس بازیگوش بودی لطفا یکمی با تاکسی و اتوبوس در کشور مسافرت بکن بعداً برو تحلیل و علت گرامی را بنویس
با عرض پوزش، راحت ترين كار براى ما انتقاد و اعتراض غير منصفانه به مسؤلين و دولت است. نظريات وزير محترم صنعت و سياستگذارى وزارت صمت بطور خلاصه در سه كلمه " حذف مافياى دلالى" خلاصه ميشود. با توجه باينكه رانت بازار سياه خود رو بيش از 100,000,000,000,000 تومان ( بله درست خوانديد يك عدد 1 با چهارده تا صفر در مقابل ان) در سال ميباشد، بديهى شبكه پيچيده مافياى دلالى و عوامل نفوذى انها با تمام قدرت در مقابل كسى كه صحبت از قطع اين درامد نجومى و باداورده ميكند بايستد و با ترفند توبيخ و استيضاح ان را از سر راه خود بردارد تا ضمن ادامه حرامخوارى خود به ديگر مسؤولان هم پيام دهد تا دست از پا خطا نكنند!!!؟؟
در حاليكه عقلا و منطقا عرضه خودرو از طريق بورس بهترين روش براى كشف قيمت در بازار ميباشد با ترفند شبكه دلالى ممكن أست اثرات مثبت اين روش در كوتاه مخدوش شود تا باين بهانه مانع اجراى اين طرح بشوند. اصولا چرا بايد توليد كننده بعلت قيمت دستورى متضرر و نهايتا ورشكست شود و در مقابل ان ساليانه حد اقل يكصد هزار ميليارد تومان پول حرام به جيب رانتخواران حرفه اى سرازير شود؟؟ اگر با حذف دلالان بخشى از اين پول به توليد كننده برسد قطعا با پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان در زمانى كوتاه شاهد شكوفايى صنعت خودرو و ايجاد اشتغال براى ده ها هزار كارگر فنى، تكنسين و مهندس خواهيم بود. با افزايش توليد و كاهش هزينه ها نه تنها قيمت خودرو متعادل ميشود بلكه زمينه صادرات ده ها هزار خودرو به بازار بالقوه اتومبيل در منطقه فراهم ميگردد. مخلص كلام سياست اعلام شده در صورت اجراى صحيح و كامل يك اقدام برد - برد براى مصرف كننده داخلى و توليد كنندگان خودرو خواهد بود. البته واردات حساب شده اتوموبيل هم براى ايجاد رقابت نسبى ، افزايش بهره ورى و ارتقاء كيفيت توليد كنندگان داخلى قطعا مكمل طرح اصلى خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
خودتو پاک زدی به اون راه ! مدیر نالایق که نتونه تولید بهره ور داشته باشه، حق نداره هزینه بی لیاقتیش رو از مردم بگیره! دولتمردان هم تحمیل نیروی کار مازاد به خودروسازها رو تمومش کنن. موسسه خیریه نیست که هی از جیب مردم هزینه می کنین!
تنها راه باقی مانده استعفای رئیسی و وزرای رانتی است
دولتمردان جواب دهند چرا سرمایه های سرگردان رابه سمت زمین که تو کشور هم بسیار داریم سوق نمیدهند این کار که هم برای خودشان سود دارد و کشور رو از حالت رکود تورمی خارج میکند اینهمه خاک و زمین سرمایه بزرگی هست بعد میایند طلا و دلار و ماشین رابه مردم تحمیل میکنن که تمام اینها باعث تورم بیشتر تو کشور میشه اگر قیمت زمین تو کشور بشکنه بیشتر مسائل خودبخود حل خواهد شد
خوبه دلار شده ۵هزار ما نبودیم... ثابت کردید سواد برای اداره کشور ندارید عمو... وقتی وارد کنندگان همان تولیدکنندگان پیت حلبی می شوند معلومه نه وارداتی صورت میگیره که بنفع مردم باشه نه قیمتی ارزان میشه .
این وزیر خودش سهامدار اصلی ایران خودرو هست احتمال زیاد
بخدا مردم زیر بار این فشار افزایش قیمت خودرو له شدند
والله اینها که ماشین می‌خرن با این قیمت ها فقط دلال هستند یک درصد هم مصرف کننده نیستن
خودرو این قیمتی تا حالا ندیدیم
یکم شرم کن حداقل از ی جایی دیگه بس کنید مگر ی خودرو یکماه چقدر باید گران بشه
ی فرد عادی ۳۰۰ سال یه نمیتونه ماشین دار بشه
خدا وکیلی خودتون از قیمت پرایدی که تولید هم نمیشه خجالت نمی کشید به
وطنم!ای شکوه پابرجا!!!!!!
وزارت صمت نه. بگید وزارت رانت
یا ابوالفضل خدا رحم کنه اینها هرچی گفتن برعکس میشه دلار پنجاه تومن را باید ببینیم
پیر شدیم و داشتن خودرو برامون شده یه آرزو
اگر دروغ نباشه شاید خوب باشه
فقط بخرید! !!هر یک دقیقه که دیرتر بخرید باید هزینه بیشتری بکنید!نه خودرو همه چی
هرچی به سرمان اید حقمان است وقتی که صف میکشیم وسه ماه جلو جلو پول میریزیم به ایران فرغون بایدم قیمتا کهکشانی بشه فقط فقط فقط نخریم نخریم قیمتا میان پایین رگ خواب ملت دستشونه کو گوش شنوا
انشالله که این دروغ. راست
سلام ماهم جوونیم دل داریم باماهی ۵میلیون تومن خرید ی ماشین صفر اونم باموتوره پراید آرزو که نه میشه رویا.
در رده خودروهای بالای میلیارد اری چون تنوع و عرضه به نسبت جمعیت هدف زیاد است اما ارزان تر ها خیر و گرانی داریم
وزیر صمت بی لیاقتی و ناکارامدی خودش و انداخته به دولت قبل . هر دولتی اومده ناکارامدی و بیسوادی خودش و انداخته به دولت قبلی . قیمت خودرو رو با بورس کالا به چندین برابر قیمت واقعی رسوندن .
این حرفها همش باد هواست همه چیز دست اقایونه ما سر کاریم
ما برون را ننگریم و قال را
همه مشکلات به مجلس برمیگردد، تا مجلس علمی و کارشناسی تصمیم نگیره اصلاح امور بسختی انجام میشه واقعا جای مجلس سنا خالیه
این همه دورغ ب مردم دیگه خجالت بکشید
آقای وزیرخجالت ازمردم نمکشید تاکی میخواهید گرانیها بهگردن دولت قبل بیندازید چطوراست حدود250 میلیون تومان 206 دراین دولت گرانترشده بعد میگوید مشکل دولت قبل است بخدا اگراین دوکارخانه خودروساز دولتی وفرغون ساز دست دوتا بچه ابتدایی بدهیم بهترازاین مدیران اداره میکنند تمام این اعتراضات مقصرش شماهستید که متوجه نیستید با مردم چه رفتاری میکنید چرا مردم حق انتخاب ندارند کجای دنیا رسم است دولت برایشان تکلیف کند چه خودرویی بخرند چراباید ورود خودرو ممنوع باشد تا این تابوت سازان مرگ هرروز 1000 مردم به سوی مرگ هدایت کنند حتی رهبرعزیزهم از بی کیفیت خودروسازهای داخلی گهله مند وناراضی چرا باید رهبرعزیز ناراحت باشند بنده از ریاست قوه قضائیه بعنوان یک ایرانی میخواهم دست بکارشوید واین مدیران این خودروساز را به اشد مجازات کنند چرا باید ماشین چینی بی کیفیت 15هزاردلاری بیش ازدومیلیارد تومان بفروش برود حتما فردا این تعدادی که قراراست واردات خودرو وارد کنند بازهم مافیای خودرو دخالت کنند ودربورس قیمت گذاری کنند خیلی جالب بود اقای قالیباف که درصداوسیما بودند هرروز ناراضی بودند وشکایت داشتند ازروند تولید وفروش وگرانی وبی کیقیت ولی متاسفانه وقتی سخنگوی صمت شدند فوری نظرشان تغییرکرد شدند حامی تابوت سازان تورا به قران تورا به امام زمان لاقل بگذارید مردم نرخ خودرو تعیین کنند والله باید درآن دنیا جوابگوی مردم خوب این کشور باشید خجالت بکشید لاقل قیمت خودروهای داخلی برگردانید به سال 98 دست بردارید شما باعث اعتصابات هستید همه مردم چه عادی چه حزب اللهی چه بی طرف چه مسلمان چه اقلیت دینها ازشما دولتمردان ناراضی هستند آقای اژه ای به داد مردم برسید اگر به داد مردم نرسید مردم را ازدست میدهید آقایان دلسوزاین مردم وکشور دستبکارشوید تا دیرنشده است بس است جناب آقای سردار رضایی شما که درانتخابان وعده وحید میدادید دلار ارزان میکنم وضع مردم خیلی بهتر میشود الان معاون اقتصادی دولت هستید پس فقط میخواستید رای مردم بگیرید الان وقت جنگ با این خودروسازها هست شما که 8سال با مزدوران وآدمکشهای عراقی وحزب ننگین آدمخوار بعثی جنگیدید ازشما ها که دلاورانه ازاین کشورحمایت کردید حالا بی تفاوت باشید خیلی زشت است سرداران بزرگ مرد سپاه شرکت خاتم انبیا شما دست بکارشوید واین خودروسازهای بی کیفیت بدست بگیرید مثل بهپادهایکه ساختید بهترین خودرو بسازید ومردم را خوشحال کنید این خودروسازها هرروز افزایش قیمت میدهند وبعد با پرروگری میایند درسیما میگویند ما ضررمیکنیم بس است خجالت بکشید
اقایی‌ریسی‌اگه‌همان‌روز‌اول‌که‌وزیرصمت‌به‌حرف‌اش‌اعتنای‌نکرداگه‌بیرونش‌کرده‌بود‌الان‌وضع‌خودرواین‌نبودکه‌مردم‌ازدروغ‌وزیرصمت‌خسته‌نمی‌شدن
اولا که مملکت صاحب ندارد که اینطوری شده ؟
دوما که جراحی اقتصادی دکتر ایت الله رییسی از اقتصاد زیر جراحی به کما وهر لحظه مرگ ان را پیش بینی می کنند ؟
سوما فروش خودرو در بور مال دلالها وپولدارا است وهمش فورمالیته است که خودرو به نرخ رسیده وبدون افزایش است دروغ محض می باشد چون شرایطی که برای خرید خودرو در بورس است همه نمی توانند شرکت کنند پس باطل می باشد ؟.
راننده تاکسی بعدش تعریف دیگری کرد که حدود 7-8 سال قبل دو نفر را سوار کردم گفتند فلان قدر ما را می بری ایران خودور گفتم چرا نمی برم . تو راه صحبت می کردیم ( مثل الان که با شما صحبت می کنم !!) گفتم شا میرید ایران خودرو چیکار ؟ گفتند ما راننده هستیم میریم نفری دو تا سمند بگیریم می بریم یک پارکینگی که تو مامازن هستش . بعد پرسید ماما زند می دونید کجاست گفتم اره تو همون راه ورامین ! گفت افرین !!!! بعد ادامه داد که خلاصه این دو نفر گفتند یک بابای که با این ایران خودرو اشناست و پارتی داره ماشین سمند خریده که قیمتش بالا رفت بعد می فروشه ! اگه بری پارکینگش همینطور ماشین هستش که خوابیده !!!! ما هم راننده هستیم بعد گفت خانم ماشین سمند که الان تولیدشم مثلا متوقف شده پارسال بوده 230 میلیون الان شده 370 میلیون در عرض یک سال ! من این پراید هم ماشین کارم هستش هم ماشین خانواده گاهی پسرم هم باهاش اینور اونور میره ! یک پسر دانشجو و یک دختر دم بخت دارم که کلاس کنکور میره یک دختر هم شوهر دادم از صبح افتاب نزده میام بیرون تا شب کار می کنم ! تا شرمنده زن و بچه نباشم ! اخه این چه وضعیه ؟ استیک پراید شده یک میلیون هفتصد هزار تومان چقدر کار کنم یک جفت لاستیک بخرم بندازم زیر این ماشین هر روز یکجاش خراب میشه ! واقعا هم ماشینش داغون شده بود به خاطر مسافر کشی ! خوب واقعا اقای وزیر صمت این درد دلها را می شنود ؟ ایا این ملت سزاوار رسید گی به وضع معیشتشان نیستند ؟ چرا واردات خودرو باز هم انحصاری شد ؟
دروغ دروغ و دروغ
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل