بازدید 11606

به جای روبان سرخ، قلم سرخ روی «ایدز» کشیدند!

کیست که نداند آموزش در این موارد پیچیدگی‌هایی دارد و باید ملاحظات مختلفی را شامل شود؛ کاری که ظاهرا از دید برخی مسئولان نشدنی جلوه و مجابشان کرده که از اساس همه چیز را کنار بگذارند و مانع هر گونه آموزشی در این باره شوند تا مبادا برخی ملاحظات رعایت نشود و مورد بازخواست قرار گیرند؟!
کد خبر: ۱۱۵۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 17 December 2022

به جای روبان سرخ، قلم سرخ روی «ایدز» کشیدند!تابو‌های ایدز کم بود، حالا سد تازه‌ای هم در راه آموزش نکات حیاتی پیرامون این بیماری کشیده شده است.

به گزارش «تابناک»؛ آموزش‌های نوین درباره اچ‌آی‌وی و بیماری ناشی از آن، ایدز، در مدارس ممنوع شده است؛ اتفاقی دستوری که طی نامه‌ای به اداره ایدز آموزش‌وپرورش ابلاغ شده است. تصمیمی که درباره بیماری‌ گرفته شده که در سایه تلاش‌های فراوان، برخی از تابو‌ها پیرامون آن شکسته شده و امید می‌رود که بتوان با آموزش، روز به روز از ابتلای افراد بیشتری به آن جلوگیری کرد؛ مراقبت و پیشگیری‌ که به جهاتی ضروری‌تر از همیشه است، چون شاهد تغییر الگوی انتقال ویروس از تزریق به روابط جنسی هستیم و به تاکید آسیب‌شناسان، سن ارتباط جنسی کاهش یافته است.

توجه به همین عوامل یعنی تغییر الگوی انتقال عامل این بیماری و کاهش سن روابط جنسی، کافی است تا دریابیم چقدر بیشتر از قبل نیازمند آموزش در این باره، به ویژه در گروه سنی نوجوانان هستیم و برای این کار چه جایی بهتر از مدارس؟ مکانی که برای ارائه فراگیر آموزش دایر شده و یکی دیگر از کارکرد‌های اصلی اش، پرورش است؛ پرورش افرادی که می‌آموزند به بیماران انگ نزنند و مراقب باشند مبادا با بی‌عدالتی با مبتلایان برخورد کنند.

البته آمار مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی در ایران به نسبت بسیاری از کشور‌های جهان کم است و برآورد‌ها، حکایت از ۵۴ هزار بیمار در کشورمان دارد که اکنون حدود ۲۳ هزار تن از ایشان در زنده هستند و ۱۶ هزار نفرشان تحت درمان قرار دارند؛ اما نمی‌توان صرفا به آمار پایین دل بست و امیدوار بود که تغییرات رقم خورده در انتقال بیماری منجر به شدت گرفتن شیوع آن نشود؛ دورنمایی که راه خلاصی از آن، آموزش است.

به جای روبان سرخ، قلم سرخ روی «ایدز» کشیدند!

اهمیت آموزش در این خصوص زمانی بهتر مشخص می‌شود که بدانیم در کشور همسایه شرقی مان، پاکستان، بر اساس اعلام رسمی مقامات بهداشتی، تست اچ‌آی‌وی ۹۷۷۳ تن مثبت شده، آن هم در حالی که درصد قابل توجهی از این مبتلایان، مردان و زنانی‌اند که دارای رفتار‌های پرخطر نبوده‌اند و به تازگی دچار آلودگی به این ویروس شده‌اند. افرادی که در میان آن‌ها کودکان نیز دیده می‌شوند؛ تغییراتی که در نتیجه تغییر الگوی انتقال این بیماری رقم خورده و حکم زنگ خطری جدی را دارد.

نگرانی بزرگی که باید با آموزش پاسخ داده شود و کیست که نداند آموزش در این موارد پیچیدگی‌هایی دارد و باید ملاحظات مختلفی را شامل شود؛ کاری که ظاهرا از دید برخی مسئولان نشدنی جلوه و مجابشان کرده که از اساس همه چیز را کنار بگذارند و مانع از هر گونه آموزشی در این باره شوند تا مبادا برخی ملاحظات رعایت نشود و مثلا موجب شود، مورد بازخواست قرار گیرند؟!

نگاهی مسبوق به سابقه که موجب شده آمار‌ها در کشورمان در این باره مخدوش باشند و به تاکید برخی کارشناسان، شمار بسیاری از مبتلایان به اچ‌آی‌وی شناسایی نشوند و در نتیجه عدم مراقبت ایشان، شیوع ویروس و بیماری در لایه‌هایی پنهان ادامه داشته باشد؛ وضعیتی ترسناک که اگر بدانیم بعضی مدعی هستند فقط ۴۰ درصد مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی شناسایی شده اند و هنوز ۶۰ درصد دیگر هیچ تستی در هیچ پایگاهی انجام نداده‌اند، بهتر خودنمایی می‌کند.

خطر چنین وضعیتی این است که هم سلامت خود فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و هم سلامت جامعه و شریک جنسی او در خطر قرار می‌گیرد؛ وضعیتی که اهل فن دلیل آن را نابرابری می‌خوانند و تاکید دارند بخشی از آن به نظام سلامت برمی‌گردد که نتوانسته خدمات را به گونه‌ای توزیع کند که همه افراد یکسان از آن بهره‌مند شوند و بخش دیگری به این دلیل است که افراد جامانده از خدمات و نظام سلامت، تاکنون دیده نشده‌اند و باید با تغییر رویکرد، در مسیر رفع این نقیصه خطر آفرین گام برداشت.

تدبیری که قطعا با توسعه آموزش محقق خواهد شد، نه اینکه مسیر آموزش‌های حداقلی و ابتدایی در مدارس را هم مسدود کنیم؛ اقدامی که باید مورد سوال از مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا نگرانی از توبیخ و بازخواست و عدم رعایت ملاحظات ویژه در این خصوص، موجب نگردد که آموزش از دستور کار خارج شود و در نهایت کشور با آسیبی مواجه شود که زیانش بسیار بسیار هنگفت خواهد بود و می‌تواند به بحرانی فراگیر و جامع بدل گردد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۵
مسئولان فقط صورت مساله را پاک می کنند و می خواهند خلاف جریان عمومی دنیا حرکت کنند!!!!
در مدارس هیچ چیز مفید و درستی آموزش داده نمی شود والدین باید خود بفکر آموزش به فرزندانشان باشند.
پاسخ ها
لادن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
من خودم معلم هستم و در درس سلامت و بهداشت پایه دوازدهم درسی به عنوان بیماری های واگیردار است و در آن درمورد بیماری ایدز به صورت مناسب بحث می شود و من خودم در یک جلسه یک ساعته فقط در مورد ایدز و راه های انتقال و نحوه برخورد با مبتلایان آموزش دادم. هیچ وقت قضاوت کلی نکنید. .
سند۲۰۳۰رو حذف کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
چه عجب بلاخره یه اقدامی راجع به این قانون شد
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواه ای که مروج اصلی فساد اخلاقی و روابط ازاد و بی بند باری در جامعه است همین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
آره دیگه برنامه های شبکه ملی هم که ترویج صیغه در سنین پایینه اونم بدون هیچ گونه ملاحظه بهداشتی . برو ببین سایت های صیغه چه خبره ناشناس عزیز . دلت خوشه ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
تمام گرفتاری امروز و مصیبت مملکت زیر سر کانالها و برنامه های ماهواره ای است که اصل فرهنگ و نظام اسلامی را نشانه رفته اند و رسما هم اعلام دشمنی کرده اند باز هم عده ای میگویند توهم توطِه است
همه دنیا نمی فهمند فقط ما می فهمیم یکی از بند های سند ۲۰۳۰ همین بود که می توانستیم با توجه به فرهنگ خودمان جوانان را آموزش دهیم که در آینده مشکلاتی بوجود نیاید نه اجازه دادیم آن سند اجرا شود نه خودمان کاری کردیم . و جامعه رهای رها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
سند ۲۰۳۰ ترویج فرهنگ غربی هست ، مال مردم دنیا هم نیست مال پنج تا کشور استعمارگر هست
برادران دکتر علایی را به خاطر همین ایدز انداختن زندان و بعد از ازادی رفتن انگلیس و اونجا لقب سر گرفتن.
دقیقا در تمام زمینه ها بهترین ها را فراری دادیم و
خوب به جاش آموزش حریم و حیا و حجاب را جایگزین کنن
وقتی جامعه پاک و سالم باشه، آموزش میتونه در سن مناسبش داده بشه
یعنی داخل اجتماع نیستید آسیبهای اجتماعی رو نمی‌بینید یا خودتون رو به اون راه میزنید فکر میکنید اگر بدید زیر فرش دیگه حل میشه به هزار و یک دلیل اجتماع عوض شده مثل دوران ما صاف و ساده و یکدست نیست خیلی چیزها زمان ما تابو بود الان بد شکسته بد هم شکسته آیا شما کتمان کنید از بین می‌ره واقعیت اینه که هست خب حالا باید چکار کنیم همه چیز رو ممنوع کنیم ایدز از بین می‌ره یا بدتر میشه فقط به خاطر از دست ندادن صندلی ریاست بیاییم صورت مسئله رو پاک کنیم که اصلا وجود ندارد سر سال کلی بیمار بیوفته گردن اجتماع از ندونم کاری یه عده نالایق
تابناک باز که سیاه نمایی کردی ما تو مملکتمون از این جور چیز ها نداریم!!! این جور چیز ها مختص دشمن است.
آموزش اونم برا پیشگیری از ایدز؟؟؟ تو کتاب علوم تجربی پایه هشتم متوسطه ی اول علائم بلوغ یا همون صفات ثانویه ی جنسی رو از متن درس حذف کردن، بم شدن صدا و روئیدن موی صورت و بدن و..... اینا شده کلمات ممنوعه شما میخواین آموزش پیشگیری از ایدز رو حذف نکنن؟؟
مؤثرترین استراتژی مهار ایدز، آموزش است.
و بهترین گروه سنی برای آموزش، دانش آموزان سال های آخر و دانشجویان هستند.
منع آموزش در مدارس، شبیه فرو بردن سر در برف است و به جز شعله ور تر شدن بیماری، اثری ندارد.
این شیوه از برخورد با مشکل، یا پاک کردن صورت مسأله، خیلی وقته خاصیت خود را از دست داده است.
چرا مسؤولان و سیاستگزاران همچنان سرشان را در برف فرو می برند؟؟؟؟
در ضمن آمار واقعی بیماری در ایران، بالای 200 هزار نفره
ما در آمار دادن هم از سیاست استتار و انکار تبعیت می کنیم.
ولی ویروس اچ آی وی، استتار و انکار و مصلحت اندیشی را نمی شناسد.
قرار بود این موضوع در مدارس آموزش داده بشه ولی متاسفانه دوستان انقلابی دو آتیشه و جماعت سوپرمذهبی به این آموزشها اعتراض کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
سند ۲۰۳۰
« .٠٠ قلم سرخ روي « ايدز » كشيدند !!
----------------------------
روي « اقتصاد » هم قلم سرخ كشيدند ! ... درسته مسئول اقتصادي مربوطه ؟!!.. قلم سرخ روي اقتصاد نكشيدين ! بنده اقتصاد دان نيستم ، اما حال و روز گار اقتصادي ام در اين ادعا اظهر من الشمس است !
-- نه برادر ! ما به « عقتصاد » خيلي اهميت مي دهيم ! انشا الله كه برنامه اقطثاد ي ما در آينده به ثمر خواهد نشست و شما از ميوه و ثمره آن بر خوردار خواهيد شد و شما ملتفت خواهيد شد كه ما در زمينه اقتساد چه قدر خوب عمل كرده ايم !! ... برنامه عقتسادي كه قاشق سازي نيست كه بزنيم تو قاشق
گود بشه ، دُم قاشق بكشيم دراز بشه ! ... صبر و حوصله كن برادر ! ...ان الله يحب الصابرين !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
چقدر زور زدی اینطوری سیاه نمایی کنی
چیزی به نام خجالت بین مسولان وجود ندارد
خیانتی بزرگ وباورنکردنی!
ایدز و اقتصاد اچ پی وی چیه دیگه فقط فقط روسری دوستان
کشورهای مدینه فاضله به اسم آموزش جنسی و ایدز و... الان غرق در شهوت و خیانت و ایدز هستند
در ضمن شما باز با تقلید از همان کشورها از چند دهه قبل که زن را می آورید در جامعه مردان نامحرم کار کنند باید به فکر این چیزها و چیزهای دیگر می بودید که آیا ارزشش داست با نه و سبک و سنگین می کردید اول
کشورهای دیگه دارن از 13 سالگی واکسن اچ پی وی میزنن. بعد ایران...
چهارتا افراطی هم پیدا میشه که میگه همش تقصیره ماهواره هس. طرز فکر این هارو درک نمیکنم. فقط در این حد میدونم که همه چیزو ربط میدن به مسائل جنسی.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل