بازدید 14818

راه آهن در آستانه شکستن رکود ۱۰۰ ساله افت حمل بار

به روش استدلال آقای میعاد صالحی، ای بسا اگر ایشان تشریف نیاورده بودند، رکورد به مراتب بالاتری رقم می‌خورد! همانطور که دیده می‌شود، تحقق عملکرد فوق ناشی از روندی خارج از کنترل راه آهن بوده که پیش از انتصاب صالحی آغاز شده و در ماه‌های پس از حضور وی نیز ادامه یافته است.
کد خبر: ۱۱۵۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 17 December 2022

تابناک ـ میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن در ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در صفحه توییتر خود نوشت: «به لطف خدا با تلاش‌های شبانه روزی چهارماهه و عملیاتی کردن تفاهم با کشور‌های همسایه از جمله ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و پاکستان، ترانزیت بار ریلی کشور با دو برابر شدن نسبت به سال قبل، رکورد تاریخ صدساله راه آهن را شکست و انشاءالله تا پایان سال هر روز این رکورد را جا به جا خواهیم کرد.»

مدیرعامل راه‌آهن بار دیگر در آبان ماه سال ۱۴۰۱ در مراسم افتتاح راه آهن زاهدان-خاش این ادعا را تکرار کرد. بررسی عمیق‌تر عملکرد ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۰ بیانگر آن است که ادعای فوق، بیش از این که یک واقعیت قابل اتکا باشد، بازی با آمار و بزرگنمایی آن، جهت سرپوش گذاشتن بر عملکرد نامطلوب حمل بار در راه آهن در دوره اخیر است.

در خصوص میزان اعتبار ادعای فوق نکات زیر قابل بررسی است؛

گوگرد ترکمنستان، جور افزایش آمار ریلی ایران را کشید

۱ ـ ریشه اصلی رکورد ادعایی مطرح، افزایش شدید صادرات گوگرد ترکمنستان در اثر افزایش قیمت و تقاضای جهانی آن بوده است. شاهد این مدعا نیز ارتباط مستقیم و همیشگی میزان ترانزیت حمل ریلی ایران با میزان صادرات گوگرد توسط ترکمنستان از مسیر ایران بوده و سال ۱۴۰۰ نیز از این موضوع مستثنی نبوده است.

گوگرد ترکمنستان سهم حدود ۸۰ درصدی (۸۲ درصد تناژ و ۷۶ درصد تن-کیلومتر) از ترانزیت ریلی ایران را در سال ۱۴۰۰ داشته است. دقت در ترکیب ترانزیت ریلی بیانگر این مهم است که عملیاتی کردن تفاهم با کشور‌های همسایه ـ که مورد ادعای مدیر عامل راه آهن است ـ هیچ گونه تأثیری در ثبت رکورد فوق نداشته است، چون سهم سه کشور قزاقستان، روسیه و پاکستان بر خلاف ادعای فوق، بسیار ناچیز و نزدیک به صفر بوده و افزایشی هم نداشته است. اساساً ادعای به فعلیت رساندن چهار ماهه تفاهم نامه‌های بین المللی در حوزه ترانزیت، با نگاه خوش بینانه بیانگر بی تجربگی ادعاکننده و با نگاه واقع بینانه، بیانگر تلاش جهت انحراف افکار عمومی از واقعیات وخیم حمل بار ریلی است.

رکوردزنی صالحی در افت تناژ حمل بار داخلی

۲ ـ مغالطه دوم در این ادعا، بزرگنمایی جزء کوچکی از یک واقعیت بزرگ است. به عبارت دیگر سهم ترانزیت از کل حمل بار ریلی طی سالیان گذشته حدود ۳ درصد بوده است. یعنی همه آنچه که مدیرعامل راه آهن به عنوان رکورد ۱۰۰ ساله تکرار می‌کند درباره ۳ درصد راه آهن است، اما درباره وضعیت ۹۷ درصد دیگر (بار داخلی) چیزی نمی‌گوید. علت این است که اگر چه بار ترانزیتی در سال ۱۴۰۰ کمی بیش از یک میلیون تن افزایش یافته، ولی حمل بار داخلی (غیر ترانزیت) نزدیک به پنج میلیون تن کاهش یافته است!

این میزان افت حمل بار در یک سال، رکورد تاریخی محسوب می‌شود. نحوه اطلاع رسانی مدیرعامل راه آهن در خصوص رکورد حمل ترانزیت مانند دانشجویی است که در معدل تمام دروس مشروط شده، ولی به نمره ۲۰ در یک درس افتخار کرده و در هر محفلی هم آن را بیان می‌کند.

به نام زدن توفیق گذشتگان

۳- وضعیت عملکرد ترانزیت در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ که در دوره مدیریت قبل بوده نیز دلیل دیگری بر سست بودن این ادعاست. اولاً حدود نیمی از عملکرد ترانزیت در سال ۱۴۰۰ طی شش ماهه اول سال محقق شده است. ثانیاً عملکرد ترانزیت در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۲۵ درصد رشد همراه بوده، در حالی که در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل، این رشد به ۹۸ درصد کاهش یافته است.

به روش استدلال آقای میعاد صالحی، ای بسا اگر ایشان تشریف نیاورده بودند، رکورد به مراتبی بالاتری رقم می‌خورد! همانطور که دیده می‌شود تحقق عملکرد فوق ناشی از روندی خارج از کنترل راه آهن بوده که پیش از انتصاب صالحی آغاز شده و در ماه‌های پس از حضور وی نیز ادامه یافته است.

انتساب رکورد فوق به عملکرد صالحی در دوره کوتاه سکانداری راه آهن ساده انگاری آماری و حتی جا زدن توفیقات دیگران به نام ایشان است. با توجه به توضیحات فوق می‌توان ادعا کرد این روش اطلاع رسانی و استفاده از آمار، مصداق بارز ارائه اطلاعات غلط است که می‌تواند ضمن انحراف افکار عمومی از واقعیت‌های صنعت ریلی، موجب تصمیم گیری‌های اشتباه توسط مدیران ارشد دولت شود و البته که اظهارات و ادعا‌های مدیرعامل راه آهن در سایر موضوعات را هم بی اعتبار می‌کند. واقعیت کنونی راه آهن این است که افت حمل بار ریلی در سال ۱۴۰۱ کماکان با شتاب ادامه دارد و چنانچه این موضوع چاره اندیشی نشود رکورد ۱۰۰ ساله افت حمل بار ریلی (براساس آمار‌های واقعی و نه داده‌های تخیلی) به نام مدیرعامل فعلی راه آهن ثبت خواهد شد.

میلاد فعال

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۹
کل سیستم این دولت همین است متاسفانه
ایکاش آقای صالحی به جای شوآف قدری هم کار واقعی انجام دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
نه فقط صالحی بلکه هر مدیری که در ایران بگویید متاسفانه دچار
مشکل مدیریت است.در صنایع گاز و نفت ، در صنعت و تجارت، در فرهنگ و هنر و....
ما باید یپذیریم در موقع انتصابات در هر وزارتخانه و سازمانی بهترین روش و گزینه افراد با سابقه و تحصیل کرده همان وزارتخانه و سازمان هستند
با این مملکت چه کردید...؟ تمام کریدورهای ترانزیتی در حال بسته شدن بروی ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
اين گزارش كه خلاف حرف شما را ثابت مي كند.
پس این حرفهایی که میاد هر روز تلویزیون میزنم چیه؟ باید یک متر و معیار واقعی برای ارزیابی عملکرد ایشان ارائه بشه
متاسفانه در دوره مدیریت آقای میعاد صالحی آمار سوانح ریلی هم بطرز نگران کننده ای بالا بوده است. علاوه بر سانحه خروج از خط قطار مشهد یزد که به مرگ برخی از هموطنان عزیز منجر شد ، سوانح بزرگ دیگری نیز دایما در بخش حمل بار در حال رخداد است که تبعات هزینه ای سنگین دارند و با تکرار آنها بیم رخ دادن یک فاجعه بزرگ مسافری مجدد هم میرود.
دولت محترم باید زودتر ایشان را تعویض کند. متاسفانه ایشان دایما توهم توطئه دارند و از ترس اینکه فساد رخ ندهد بسیاری از ظرفیتهای افراد و مدیران و کلیت بخش ریلی را متوقف و ضایع نموده اند ضمن اینکه با تهمت های مکرر و زدن برچسبهایی به صغیر و کبیر همچون بانیان وضع موجود ، مفسد ، بیسواد و ... باعث دلسردی و خروج سرمایه های انسانی و حتی دوستداران نظام از این بخش شده اند.
چطور میتوان باور کرد که مدیران کل راه آهن حق ندارند شماره موبایل ایشان را داشته باشند و حتی معاونین و قایم مقام راه آهن هم راهی برای ارتباط مستقیم با ایشان ندارند و صرفا باید مطالب خود را به یک جوان کم تجربه تر از خود آقای صالحی بعنوان معتمدشان (آقای حسین زاده) منتقل کنند تا به سمع مقام عالی و شاهانه ایشان برساند؟ این چه اخلاق سلطنتی ای است که یک کارگزار نظام اسلامی دارد؟ ما این همه جان و مال فدا نکرده ابم که چنین افرادی بر زندگی مردم عزیز و شهیدپرورمان مسلط شوند .
بعنوان دلسوز نظام عرض میکنم که با توجه به روحیات ضد کار و ضد مدیریتی خاص و نادر آقای صالحی که در مدیران اجرای کشور کم نظیر است ، ایشان برای پستهای اجرایی به ویژه در سطوح کلان کشوری مناسب نیستند و به نفع دولت است که ایشان را در جای دیگر هم در چنین سطحی بکار نگیرد. شاید همان محیط دانشگاهی بهترین جا برای استفاده از ظرفیت علمیشان باشد. خداوند عاقبت همه ما را ختم بخیر کند .

والعاقبه للمتقین
مسئولین آمار باز
البته افت حمل و نقل داخلی نشانگر واقعیت هولناک دیگری است که کاهش شدید تقاضای داخلی و تولید ناخالص داخلی در یکی دو سال گذشته به یمن سیاستهای داخلی و خارجی بانیان امور و صاحبان قدرت اتفاق افتاده است و فقر شدید موجود بازتاب این سیاستهای شکست خورده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
خیر اینطور نیست
بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، آمار بخش جاده ای که ۹۰ درصد در جابه‌جایی ها سهم دارد رشد
خوبی داشته
الحمدلله داریم همه رکوردها را با دولت یکدست انقلابی می زنیم
میعاد صالحی جزو فرهیختگان کشور هستش و بعید میدانم با آمار یا مخاطب بخواهد بازی کند.
دو حالت دارد: یا حرف شما درست است که باید فرصت دفاع و استدلال های ایشان را هم بدهیم. یا حرف شما غلط است و از طیف حسودید که سعی میکنید دستاوردها را کوچک شمرده و مدیران توانمند جوان را کنار بزنید و به دست کسانی که مناصب را از دست داده اند بسپارید که به نظرم تلاش بیهوده ای است.
کوبیدن یک نفر کاری ندارد. تریبون را به من بدهید طوری شما و کل تابناک را بکوبم تا نای بلند شدن نداشته باشید.
پاسخ ها
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
عزیزم شما یه سر به سایت راه آهن بزن و سالنامه آماری رو مطالعه کن تا به متوجه بشی. همه چیز رو که نمیشه سیاسی و جناحی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
جان من فامیلشی یا خودشی؟
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
این مقاله رو دقیق بخونید فقط و فقط برای خراب کردن میعاد صالحی هست و بس .نویسنده تلاش زیادی کرده میعاد صالحی رو خراب کنه . میعاد صالحی به خاطر عملکردش در برابر مافیای قدرت مورد غصب آقازاده و گردکلفت ها هست
راه آهنه یا مهد کودک؟؟؟
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
آقای صالحی یک سال است از همه تریبون‌های نظام استفاده می کنند و بحث رشد ترانزیت روشوآف می کنند چرا در این یک سال یک جمله در مورد بار داخلی و کاهش یا افزایش بارداری راه آهن حرف نزدند . دلیلش روشنه چون حرفی برای گفتن در این بخش ندارند. البته این اوضاع خراب به بار داخلی محدود نمی شه و در سایر بخش‌های راه آهن هم همین گونه است
توشهرما کا حدود۴هزارنفرجمعیت داره حدودآ ۱۵ساله دراند کوها راسوراخ وتونل میزند حالا برای چی که حدود۲۰دقیقه راه نزدیکتر بشه حالا بگید کجا به کجا ومگه برای شهرخوبه برای اینکه دسترسی خوانسار وبویین میاندشت راحترباشه که بوئین ومیاندشت ازخوانسارکوچکتروجمعیتشم کمتره حداقل دوبرابرهزینه تونل توش بخوره بخوره بچم بارمیبره براشون میگه میگنند فاکتورکنم مثلآ کرایه حمل ۵۰۰بعد ۳۰۰مال پسرم و۲۰۰خودشون نه این حتی برنامه های دیگش بهترین خونه ها را درشهر هرچهارنفربنوعی مهدسین اجاره کردنند وغداهای هتل ورنگ ورنگ حالا خواستم بگم کدام قانون کدام راستی
عزیزم یک سیستم‌پوسیده یک دقت ناکافی ‌‌یک ناتوانی مدیریتی چی خواهد ساخت؟ حمل و‌نقل نمود شکوفایی اقتصاد هست این‌موضوع در بعد دوم‌ربطب به راه اهن‌نداره باید‌گندم‌تولید‌کنی و‌از مشهد ببری بندر عباس از اونور پنبه بخری ببری به کاشان نه توان تولید داری که گندم ببری و نه پول داری که پنبه بخری تازه پول هم داشتی فروشنده پنبه نمیفروشم بفروشه پولش را نمیتونی منتقل کنی چرخ اقتصاد به دلیل پایخ غلط به تحریم ها و قادری بی پشتوانه و‌دشمن تراشی بی مورد متوقف شده نه به راه آهن مفلوک ما مربوطه نه به بنیان تجاری ما مربوطه به سیاست غلط با دنیا است به جای انتقاد از مدیر راه آهن از کارشناسای وزارت خارجه انتقاد کنید اونها هستن که وظیفه دارن مشاوره های درست بدن که سیاست خارجی ما اقتصادی بشه وقتی سفارتخانه ما بازرگانان را دعوت نکنن سمینار نزارن مبلغ خوبی برای دعوت باز کانان چه خرید‌چه فروش نباشن نتیجه اون میشه اینی که میبینی راه آهن فلج صنعت فشل بازرگانی بی رونق کشاورزی متضرر و‌را اهن‌ورشکست خلاص
در دولت جدید کل مجموعه وزارت راه شامل راه اهن به حال خود رها شده است
پاسخ ها
کارگر تراورس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
وقتی آقای رئیسی، رئیس قوه قضایه بود، حکم انتقال شرکت تراورس ب دولت رو ابلاغ کرد. از وقتی رئیس جمهور شده، نتونسته وزیر اقتصاد رو مجاب کنه که انتقال انجام بشه و حالا دوازده ساله که هشت هزار نفر کارگر شرکت تراورس بلاتکلیف اند و رها شده به حال خودشون. بزرگترین شرکت ریلی خاور میانه منتظر امضاء وزیر اقتصاد هستند
میانگین سرعت راه آهن در ایران 90 کیلومتر در ساعت و متوسط جهانی 260 کیلومتر در ساعت ،تازه زمانی که ما راه آهن داشتیم خیلی کشورها نداشتند؟علت نرسیدن به این شبکه که سبب رشد و حفظ سرمایه است چیست؟؟؟
روزگاری عددهای میلیون و میلیارد عددهای بزرگی بودند ولی در دهه های آینده در فروشگاهها باید با اعداد تریلیون و تریلیارد بیشتر آشنا شویم
شاید در عصر مدرن بزودی بچه ها برای رفتن به مدرسه یک میلیارد تومان معادل یک تریلیارد قرون قدیم پول تو جیبی دریافت کنند تا یک بستنی یا کیک بخرند واقعا این قطار پیشرفت ایران دور از ذهن نیست و متوقف شدنی هم نیست
سرعت نور 300 هزار کیلومتر بر ثانیه است
سرعت تورم مسکن در حال عبور از این عدد است
تست آمار
به دلیل شورشها این مشکل پیش امد کسی جرئت نمیکنه بارش از کشور خارج کنه
وقتی که در پاکدشت و رباط کریم یک نفر بیکار هم پیدا نمیشود البته که ترانزیت کالای ریلی هم دو برابر میشود. علی برکت ا...
ایکاش از وضعیت قطارهای مسافری هم خبر داشتید وآمار واقعی می دادید که این خصولتی کردن آن چه فاجعه ای را برای کشور درست کرده
اگر زير ساختها آماده باشد نه افزايش حمل بار نتيجه عملكرد راه آهن است و نه كاهش آن
با توجه به عدم انعطاف و سرعت پائين حمل ريلي، اين نوع حمل و نقل در وهله فعلي قدرت رقابت با بخش جاده اي را ندارد لذا كاهش و افزايش حمل بار صرفا بر اساس ميزان كاهش و افزايش ميزان تقاضا در داخل كشور صورت مي گيرد نه بازاريابي راه آهن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی