بازدید 4446

تمایل افغانستان برای همکاری ریلی با ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ما آماده هستیم صادرات بار از ایران و واردات از افغانستان را از شبکه ریلی انجام شود و این مشارکت ایران در بازسازی و تامین منابع برای علمیات بازسازی، براساس مدلی است که راه‌آهن افغانستان ارائه دهد.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵ 27 September 2023

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، میعاد صالحی در نشست خبری حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با بیان اینکه متاسفانه در ٢٠ سال گذشته علیرغم تاکیدات رهبری، حمل و نقل ریلی در اولویت نبوده‌است، اظهار داشت: اولویت حمل و نقل ریلی باید در مقام عمل نه در شعار، در اولویت باشد چراکه رهبری در سال ٩۴ اولویت حمل و نقل ریلی را ابلاغ کردند و در آبان ماه ١۴٠١ مجددا درباره غفلت از حمل و نقل ریلی تذکر دادند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته موضوع سیگنالینگ و علایم از پروژه‌های عمرانی ریلی حذف شد، گفت: در حدود ١٠ سال گذشته متاسفانه پروژه‌های ریلی بدون سیگنالینگ و علایم که بخش جدایی ناپذیر از ایمنی هستند، احداث شدند و سیگنالینگ از ردیف بودجه پروژه‌های عمرانی به طور کامل حذف شد.  در حال حاضر بیش از نیمی از خطوط اصلی تحت پوشش علایم هستند اما پروژه‌هایی مانند راه‌آهن قزوین - رشت فاقد سیگنالینگ است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی کالای اساسی گفت: کالاهای اساسی سال گذشته با وزارت جهاد کشاورزی تفاهمنامه خوبی درباره حمل کالای اساسی منعقد کردیم تا اولویت حمل کالاهای اساسی بر مد حمل و نقل ریلی انجام شود. البته برای تحقق این امر امکانات تخلیه و بارگیری باید توسعه پیدا کند و با توسعه زیرساخت‌ها در سال آینده شاهد جهش حمل ریلی کالاهای اساسی خواهیم بود. 

صالحی درباره برگشت قطارهای حومه‌ای به شبکه ریلی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در ١٠ سال گذشته در حمل و نقل ریلی رخ داده،  خصوصی سازی‌هایی بوده که به نادرستی بوده و این واگذاری‌ها به افراد و نهادهایی انجام شده که یا علاقه‌ای به پذیرفتن آن نداشتند یا فاقد صلاحیت بودند ، یکی از این موارد واگذاری شرکت رجا بود که ١٠ سال گذشته در اقدام غیرکارشناسی به بخش عمومی و بازنشستگی واگذار شد و در طول این مدت از این واگذاری نادرستی در حال رنج هستیم. سازمان بازنشستگی تمایلی به پذیرش این شرکت نداشت چراکه زیانده و به دنبال پذیرش مجموعه‌های فولادی بود تا بتواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش قطارهای حومه‌ای و چه قطارهای بین‌شهری در ١٠ سال گذشته نه تنها نوسازی نشده بلکه دچار انباشت تعمیرات شده است و رجا در ٧ سال گذشته بابت استفاده از لکوموتیو و حق دسترسی حتی یک ریال هم پولی به راه آهن نداده چراکه اساسا پولی نداشته که بدهد و سازمان بازنشستگی تزریق نقدینگی به رجا نداشته‌اند. ی پی یو‌های قطار حومه‌ای رجا تعمیر نشده بود و کولرهای این قطارها کار نمی کرد و ایمنی و رفاه مسافران را به خطر انداخته بود و پس از چند بار تذکر راه‌آهن رجا نتوانست این مشکل را برطرف و سیر ایمن انجام دهد. 

وی ادامه داد: ١۴ ریل باس در اختیار رجا اخیرا به ۴ ریل باس رسید اما تابستان امسال دیگر این ریل بازی‌ها امکان سیر نداشتند و به وزارت رفاه در این باره تذکر دادیم پس از تعمیر از  ١۴ ریل‌ باس ۵ ریل‌باس به مدار برگشته‌اند. 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوال ایلنا درباره جزییات دیدار با مسئولان افغان برای همکاری‌های ریلی اظهار داشت: اخیرا دو جلسه با مدیرعامل راه آهن افغانستان برگزار کردیم و سیاست ایران است که دیپلماسی حمل و نقل با تمام کشورهای همسایه دنبال کند و تلاش ما برای افزایش تعاملات ریلی با کشورهای همسایه از جمله افغانستان است. 

وب افزود: ۶٠ کیلومتر راه‌آهن از شمتیغ تا روزنک در خاک  افغانستان ساخته شده‌ است که پس از تغییر دولت از افغانستان بخشی از این مسیر دچار تخریب و سرقت شد. در جلسات با مدیران ریلی افغانستان قرار بر این شد که نواقص احصا و بررسی شود.

صالحی افزود : همکاری برای بازسازی این مسیر نیاز به این دارد که دولت افغانستان نسب به عقد قرارداد اهتمام داشته باشد. ما آماده هستیم صادرات بار از ایران و واردات از افغانستان را از شبکه ریلی انجام شود و این مشارکت ایران در بازسازی و تامین منابع برای علمیات بازسازی، براساس مدلی است که راه‌آهن افغانستان ارائه دهد. البته افغان‌ها اعلام کردند که در این حوزه تمایل به همکاری با ایران را دارند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۵
طالبان زبان نفهم که به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
شما حق آبه ایران را را نتوانستید از طالبان بگیرید حال می خواهید با طالبان پیمان ببندید. ای وای بر مردم ایران
امیدوارم حاکمان فعلی افغانستان سر عقل بیان و در تکمیل کریدور شرق به غرب از چین تا اروپا همکاری کنن که به نفع مردم دو کشور هست و باری از روی دوش معضلات اقتصادی افغانستان برخواهد داشت و در نتیجه کمتر شدن مهاجرین افغانستانی را در پی خواهد داشت
خیلی خوب میشه
بین ایران و افغانستان یه دیوار قطور کشیده بشه که نیان ایران....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
????هوایی میایم
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
بله از خداش باشه کسی نمیره توی این کشور سرمایه بزاره فقط ایران دست به سینه افغانها هست
اگر ایران بره کل افغانستان رو ریل گذاری بکنه و واگن هم براشون بخره و راه اندازی کنه . مطمئن باشند طالبان پولشو نمیدن.
بذارید جای انتقال گاز به هند خوب بشه بعد.
خداوندگار ایران را مجازاتی عظیم کرد،همسایگی با کشوری مثل افغانستان خودش یک بلای ویرانگر ومجازاتی سهمگین برای هر کشوری میباشد، فقط همسایگی با این مثلا کشور برای نابودي یک مملکت کافی میباشد، خواهشمند نشر دهید.
ایران شده کابل
برای چه ریل گذاری شود افغانها راحتر بیان ایران ماملت ایرانکا ازترس افغانیها به کشورافغان برای کردش نخواهیم رفت
همینجوری هم روزی چند هزار افغانی وارد کشور میشه حالا میخواید قطار سریع السیر براشون بذارید بجای راه اهن ایران افغانستان ریلهای فرسوده کشور رو تعمیر کنید که سالی چند فاجعه به بار نیاد
افسوس که نظر بنده جایی را نمی گیرد ایرانی جماعت فکر می کنند خدا هستند.
هی هی روزگار بود کشور ایران از ما افغانستانی ها طلب یادگیری فونن ریلی قطار می کرد که با گذشت زمان دست شما ایرانی جماعت بر افغانستان زیاد شده که آرامش مارو گرفته اید .باعث بدبختی ما شما ایرانی جماعت هستین ما افغانستانی ها نیاز به ساخت ريل نداریم شما ها اسرار به درآمد بالای خود تمرین می کنید افغانستان محصولات ایرانی نیست فکرت باشه .نمی دانی سرچ کن تا مطمئین شوی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست