بازدید 4813

چگونه می توان بلیط هواپیما را کنسل کرد؟

بدون شک ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که مجبور شوید سفر خود را در دقایق آخر کنسل کنید! در اینگونه مواقع قطعا از خود می‌پرسید چگونه می توان بلیط هواپیما را کنسل کرد؟ کنسل کردن بلیط هواپیما با توجه به نوع آن قوانین مختلفی دارد. شرکت هواپیمایی و آژانس واسطه نیز در این موضوع دخیل هستند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا کمی دقیق‌تر با شرایط کنسل کردن بلیط هواپیما آشنا شویم.
کد خبر: ۱۱۵۴۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱ 11 December 2022

چگونه می توان بلیط هواپیما را کنسل کرد؟

لازم است قبل از خرید هر نوع بلیط هواپیما، شرایط استرداد آن را بدانید

گاهی اوقات پس از خرید بلیط هواپیما یا حتی دقایقی پیش از سفر پیش می‌آید که به دلایل مختلفی سفر شما کنسل شود یا نظرتان از سفر برگردد. خبر خوب این است که در مورد بلیط هواپیما این گزینه وجود دارد که در اکثر مواقع می‌توانید با پس گرفتن بخشی از پول خود، بلیط را مسترد کنید. البته این موضوع برای بلیط‌های چارتری و سیستمی تفاوت دارد. بلیط‌های سیستمی به جز موارد خاصی قابل استرداد هستند. در ادامه بیشتر درباره این موضوع توضیح خواهیم داد.

میزان درصدی که جریمه می‌شوید و میزان بازگشت پول نیز با توجه به ایرلاین صادرکننده بلیط، مدت زمان باقی‌مانده تا پرواز و کلاس بلیط هواپیما، تفاوت دارد. اما بدانید که پرواز چارتر عموما غیرقابل استرداد است ولی اگر بلیط چارتری هم خریده‌اید می‌توانید با پشتیبانی آژانس فروشنده تماس بگیرید تا امکان استرداد را از چارترکننده استعلام شود. توجه داشته باشید که در این شرایط نیز مدت باقی مانده تا پرواز بسیار اهمیت دارد و اگر مدت زمان کم‌تری به پرواز شما مانده باشد احتمال سوخت کامل بلیط هواپیما وجود دارد. اما اگر مدت زمان زیادی تا پرواز باقی مانده باشد ممکن است چارترکننده درصدی از هزینه بلیط را به شما برگرداند. ن

کته مهم این است که پیش از خرید هر نوع بلیطی، شرایط استرداد آن را مطالعه کنید. این شرایط معمولا در سایت فروشنده نوشته شده است. اگر دیدید که احتمال کنسل شدن سفر شما وجود دارد و بلیط نیز غیر قابل استرداد است، از خریداری کردن آن خودداری کنید.

چگونه می توان بلیط هواپیما را کنسل کرد؟

بلیط هواپیما در چه شرایطی قابلیت استرداد بدون جریمه دارد؟

بر اساس قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، تأخیر بالاتر از دو ساعت و یا کنسل شدن خود پرواز شرایطی هستند که مسافر می‌تواند بدون هیچ گونه جریمه برای استرداد و کنسل کردن بلیت هواپیما خود اقدام بکند. علاوه‌ بر این شرایطی که گفتیم، اگر مسافر قصد داشته باشد به هر دلیلی بلیط هواپیما خود را کنسل کند، درصد جریمه با توجه ‌به قوانین ایرلاینی که از آن بلیط خریده، کلاس نرخی و مدت زمان باقی مانده تا پرواز محاسبه می‌شود. پس از کسر از مبلغ بلیط، باقی آن به مسافر پس داده می‌شود. در مجموع، ابطال بلیط ممکن است به دو شکل صورت بگیرد:

  • کنسلی بلیط از سوی مسافر بنا به دلایل شخصی مانند انصراف از سفر، تغییر تاریخ سفر و غیره.
  • کنسلی بلیط از سوی ایرلاین بنا به دلایلی مانند شرایط جوی نامناسب، نقص فنی هواپیما و غیره.

آیا می‌توان همه انواع بلیط هواپیما را کنسل کرد؟

در مقدمه، اشاره‌ای مختصر به بلیط هواپیما چارتر و بلیط سیستمی داشتیم. در این بخش به طور دقیق‌تر به تفاوت استرداد این دو نوع بلیط می‌پردازیم:

به طور کلی در جریان هستید که مسافران می‌توانند با خرید بلیط‌های چارتری سود کرده و در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی زیادی بکنند. با این تفاوت که بلیط چارتر انعطاف‌پذیری بلیط‌ سیستمی را ندارد. در حالت معمولی برای خرید بلیط پروازهای سیستمی، مسافر می‌تواند ماه‌ها قبل از سفر، با توجه ‌به نیاز خود و همچنین مقصد و زمان سفر، بلیط مد نظر را خریداری کند و حتی به هر دلیلی بعد از خرید، آن را با کسر مبلغی جزئی کنسل کند. در حالی‌ که در پرواز چارتری چنین انعطاف‌پذیری‌هایی وجود ندارد. در مورد بلیط چارتر امکان تغییر تاریخ و یا زمان پرواز موجود نیست و اگر مسافر به هر دلیلی بعد از خرید، از سفر خود منصرف بشود، امکان استرداد وجه بلیط وجود ندارد و در واقع پول بلیط سوخت خواهد شد.

پس حتما دقت کنید که اکثرا کنسلی بلیط‌های پرواز چارتری قابل انجام نیست و پس از خرید در صورت عدم استفاده، بودجه شما از بین خواهد رفت. البته این برای تمام شرکت‌های چارتر کننده قابل تعمیم نیست و برخی از این مجموعه‌ها، برای پروازهای خود، قابلیت کنسلی در نظر می‌گیرند. با این تفاوت که در صورت کنسلی این بلیط‌ها، بین 80 تا 95 درصد جریمه خواهید شد! اما بلیط‌های پرواز سیستمی را می‌توانید با خیالی راحت خریداری کنید. چرا که این بلیط‌ها قابلیت کنسلی دارند و به راحتی می‌توانید با استرداد آن‌ها، درصدی از مبلغ پرداختی خود را پس بگیرید.

حقوق مسافران هواپیما در شرایط کنسل شدن پرواز

جالب است از حقوق مسافران در شرایطی که کنسلی از جانب ایرلاین صورت می‌گیرد نیز مطلع باشید. بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت ابطال (کنسلی)، تأخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، به عهده‌ شرکت هواپیمایی برگزارکننده‌ پرواز است. در این مورد، بر اساس مفاد ماده پنج قانون هواپیمایی کشوری، برای همه شرکت‌های هواپیمایی الزامی است که در صورت ابطال پرواز، حقوق مسافر را مطابق موارد زیر رعایت کنند.

  • مطابق قانون، همه مسافران به‌ صورت یکسان از خدمات شرکت‌های هواپیمایی بهره‌مند می‌شوند و در صورتی ‌که با وجود داشتن بلیط تائیدشده، شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر (از نظر محدودیت‌های شرکت حمل‌کننده) امتناع کند، شرکت حمل‌کننده موظف به استرداد وجه و همچنین عرضه یک بلیط رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر خواهد بود.
  • اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیط تا یک هفته پیش از انجام پرواز باشد، در این ‌صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیط به شما خواهد بود. اگر ابطال پرواز از ۶ روز تا ۲۴ ساعت پیش از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیط و ارائه یک بلیط مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر می‌شود.
  • اگر ابطال از ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز اتفاق بیفتد، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیط نیم‌بهای مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. البته این تبصره هم وجود دارد که ارائه بلیط مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پرواز) در اولین فرصت زمانی انجام شود. همچنین، در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه یا مابه‌التفاوت توسط مسافر یا خسارت توسط شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود.

چگونه می توان بلیط هواپیما را کنسل کرد؟

آیا جریمه لغو بلیط هواپیما در کلاس‌های پروازی مختلف تفاوت دارد؟

گفتیم که میزان جریمه کنسلی کاملا بستگی به ایرلاین برگزار کننده، کلاس نرخی و زمان استرداد بلیط هواپیما دارد. در بسیاری از شرایط اگر شما بلیط را تا 15 دقیقه پس از صدور بلیط کنسل کنید، جریمه‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد و تمام هزینه پرداختی شما برگشت داده می‌شود. البته به عنوان مثال در صورت رزرو بلیط هواپیما از ایران ایر، تفاوت هزینه کنسلی بلیط فقط به زمان کنسلی بستگی دارد و برای تمام کلاس‌های پروازی یکسان خواهد بود.

اما به صورت کلی، درخواست کنسلی بلیط‌های سیستمی از طرف مسافر، مطابق قوانین هواپیمایی کشوری، شامل جریمه‌ کنسلی است.

مقدار این جریمه طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و قوانین ایرلاین متفاوت است. پس از درخواست استرداد توسط مسافر، مبلغ جریمه کنسلی و مبلغ کارمزد انتقال وجه از قیمت بلیط کسر خواهد شد و باقی‌مانده مبلغ به حساب مسافر واریز می‌شود. این مسئله در مورد پروازهای غیر قابل استرداد مانند بلیط چارتر هواپیما صدق نمی‌کند. در نظر داشته باشید که مدت زمان بازگشت وجه، تابع مقررات بین بانکی (حداکثر تا ۷۲ ساعت کاری) است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار