بازدید 3999

رئیس جمهور پرو پس از انحلال کنگره دستگیر شد

رئیس جمهور پرو ساعاتی پس از تلاش برای انحلال کنگره دستگیر شد.
کد خبر: ۱۱۵۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷ 08 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی، «پدرو کاستیو»، رئیس جمهور پرو روز چهارشنبه ساعاتی پس از اعلام انحلال کنگره، بازداشت شد.

کاستیو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی برای تصویب قانون اساسی جدید است. اعلامیه انحلال کنگره ساعاتی قبل از آغاز نشست استیضاح او در کنگره اعلام شد.

رئیس جمهور پرو اما پس از سخنرانی انحلال کنگره؛ بازداشت شد. ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن نشان داده می‌شود که کاستیلو در خیابان توسط پلیس بازداشت شده است. اعضای دادگاه قانون اساسی پرو اقدام کاستیلو برای انحلال پارلمان را «کودتا» توصیف و اعلام کردند او دیگر رئیس جمهور نیست و براین اساس به نظر می‌رسد و احتمال داده می‌شود که حکم بازداشت رئیس جمهور پرو نیز توسط دادگاه قانون اساسی این کشور صادر شده باشد.

در همین حال، قانونگذاران به رغم اعلام کاستیلو با موفقیت به استیضاح او رأی دادند.

همچنین «دینا بلوارته» به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شده است.

انحلال کنگره توسط رئیس جمهور پرو، با استعفای برخی نیروهای سیاسی از جمله اعضای حزب متحد رئیس جمهور محکوم شد و یک سری استعفاها در کابینه را به همراه آورد.

«کاستیلو» تا کنون دو استیضاح ناموفق را پشت سر گذاشته است. او به اتهام ارتکاب جرایم مرتبط با سازمان‌های جنایی تحت تحقیقات قرار دارد، اما کاستیو این اتهامات را رد کرده و گفته است گروه‌های مالی و اقتصادی به دنبال برکناری او هستند.

پرو از سال ۲۰۱۶ تاکنون پنج رئیس جمهور داشته است، از جمله کاستیلو، که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ انتخاب شد. در سال ۲۰۱۸ نیز، پدرو پابلو کوچینسکی با طرح استیضاح روبرو شد اما قبل از رأی گیری از سمت خود استعفا داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان