بازدید 12500
کانادا:‌

تحقیق درباره قطعات کانادایی در پهپادهای ایرانی

نخست وزیر کانادا: "از این شرکت پیگیری خواهیم کرد ... برای اینکه به صورت شفاف، معلوم شود تولیداتی که قرار نبود به طرف هایی مثل دولت ایران برسد چگونه به دست آنها رسیده است".
کد خبر: ۱۱۵۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰ 06 December 2022
تحقیق درباره قطعات کانادایی در پهپادهای ایرانی

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز دوشنبه (دیروز) گفت: مقامات کانادایی درباره چگونگی رسیدن قطعات تولید شده در کانادا به پهپادهای ایرانی مورد استفاده روسیه در حملات علیه اوکراین،‌ تحقیق می کنند.

رسانه های کانادایی گفته اند مرکز تحقیقات اروپایی "استیت واچ" (دیده بان دولتی) و مقامات اوکراین در پهپادهای ایرانی،‌ قطعات ساخت شرکت کانادایی "تالیسمان وایرلس" (Tallysman Wireless) پیدا کرده اند.

به گفته آنان در پهپادهای ایرانی بیش از 30 قطعه تولید شرکت های غربی از جمله اروپایی و امریکایی یافته شده است.


عکس گرفته شده و توزیع شده فرماندهی عملیات ارتش اوکراین در جنوب این کشور نشان دهنده لاشه و بخش هایی از پهپاد انتحاری ساخت ایران است که از سوی روسیه شلیک شده و در تاریخ 25 سپتامبر 2022 شهر اودیسا سرنگون شد.


نخست وزیر کانادا گفت: "قطعا در برابر این گزارش ها احساس نگرانی زیادی داریم ... نمی خواهیم از فناوری کانادایی در جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین یا در مشارکت ایران در این جنگ، استفاده شود".

وی تاکید کرد: "مقررات درباره صدور مجوز صادرات فناوری های حساس،‌ به صورت جدی اعمال می شوند".

ترودو ادامه داد: "از این شرکت پیگیری خواهیم کرد ... برای اینکه به صورت شفاف، معلوم شود تولیداتی که قرار نبود به طرف هایی مثل دولت ایران برسد چگونه به دست آنها رسیده است".

او افزود: "شرکت تالیسمان وایرلس به طور کامل با این تحقیق همکاری می کند".
دولت کانادا به تازگی هم تحریم هایی علیه تعدادی از شرکت های ایرانی ساخت پهپاد اعمال کرده است.

پیش از این هم وزیر خارجه کانادا (ملانی جولی)‌ در بیانیه ای گفته بود این کشور شماری از مقامات و دو مجموعه ایرانی "تحقیقات صنایع هوایی شاهد" و "صنایع هوایی قدس" را تحریم می کند. او انها را به بی ثبات سازی امنیت و صلح بین المللی متهم کرد.

کانادا می گوید این دو شرکت در ساخت و صادرات پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، مشارکت دارند.

درواکنش به این خبرها،‌ شرکت کانادایی "تالیسمان وایرلس" از استفاده از قطعات تولیدی این شرکت در پهپادهای ایرانی ابراز تاسف کرد.

رئیس شرکت گفت که هیچ کدام از قطعات تولیدی خود را به ایران نمی فروشد.

او گفت احتمالا این قطعات به وسیله شرکت های صوری خریداری و به ایران منتقل شده اند.

پهپادهای ایرانی مورد استفاده ارتش روسیه در جنگ علیه اوکراین به یکی از تسلیحات موثر تبدیل شده اند که ضربات اساسی را به اوکراین وارد کرده اند. اوکراین به دنبال تهیه تسلیحات لازم برای مقابله با این پهپادهاست.

قبل از این امریکا، اروپا و بریتانیا هم تحریم هایی را مرتبط با این پهپادها علیه ایران اعمال کرده اند.

ایران به تازگی پذیرفته است تعدادی پهپاد نظامی به روسیه داده اما تاکید می کند این پهپاد را قبل از جنگ روسیه علیه اوکراین به مسکو داده و از کاربرد انها در جنگ،‌ بی اطلاع است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم گفته بود در صورتی که ایران از استفاده از پهپادهای خود در جنگ روسیه علیه اوکراین مطمئن شود نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهد ماند.

ایران تاکید می کند در جنگ روسیه علیه اوکراین،‌ بی طرف و مخالف حمایت تسلیحاتی از دو طرف جنگ است. روسیه هم می گوید این پهپادها ساخت این کشور هستند و ارتباطی به ایران ندارند.

پهپاد ایرانی "شاهد 136" نوعی پهپاد انتحاری و رادار گریز است که هم اکنون ارتش روسیه در حملات علیه اوکراین از آن استفاده می کند.

دولت اوکراین پیش از این هم اعلام کرد در واکنش به فروش پهپادهای ایران به روسیه،‌ حضور دیپلماتیک ایران در اوکراین را کاهش می دهد. دولت اوکراین همچنین اعتبارنامه سفیر ایران را لغو کرد و تعداد دیپلمات های ایرانی در اوکراین را کاهش داد.

روسیه از 5 اسفند 1400 جنگ علیه اوکراین را آغاز کرد و این جنگ همچنان ادامه دارد. روسیه تاکنون توانسته مناطق متعددی را در شرق و جنوب اوکراین، اشغال کند.

 

عکس منتشر شده از سوی ارتش اوکراین - ارتش اوکراین می گوید این عکس بقایای پهپاد ساخت ایران که توسط ارتش روسیه در جنگ اوکراین استفاده می شود و ارتش اوکراین آن را در شهر خارکیف سرنگون کرده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۱
ماشالله ایراااان
چی شد پههادها هم وطنی نیستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
اتفاقا وطنی هستن و باعث سوزش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
آقا امید، یا در مورد سیستمهایی که از قطعات ریز و درشت و نحوه تولید آنها در کل دنیا اطلاع درست نداری که در این حالت بهتره اظهار نظر نکنی، یا اگه اطلاع داری و اینطوری اظهار نظر میکنی بهتره اسمت رو از «امید» به «یأس» تغییر بدهی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
جنابعالي يكي از توليدات كشورهاي غربي را معرفي كن كه صد درصد وطني باشد آنوقت جواب خود را خواهي گرفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
جالب اینکه در دمای زیر صفر کار نمی کنند
با یک تیر چند نشان می خواهند بزنند . اول ایران پهپاد فروخته پس مقصره و دوم قطعات غیر ایرانیه پس پهپاد ساختن در تخصص ایرانی ها نیست .
کانادا هم به سراغ تحریم ثانویه خواهد رفت. مجبورش کردید!
معنی خودکفایی و بومی سازی هم فهمیدیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
اینطوری که معلومه، این رو هم نفهمیدی داداش، شاید هم آبجی
دشمن وقتی قدرت برتر را تاب نمیاره دست ب هر حیله و نیرنگی میزنه تا همین دیروز اینها فتوشاپ و اسباب بازی بود ولی الان چنان هراسی ب دل ابرقدرت انداخته که بجزع جفنگ گویی و سوع استفاده از قوانین ب اصتلاح بین المللی چیز دیگه ای برا گفتن نداره اره جناب ابرقدرت اینا همون فتوشاپ هستش ،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر