بازدید 33689
تلخ نگاري يك جنايت با تأکید بر پیگیری وضعیت آمران؛

دادستان وقت تهران در‎باره وضعیت کهریزک قبول مسئوليت كرده بود!

رسانه‌هاي ضد ايراني از همان آغاز صدور خبر انتشار حكم دادگاه، كوشيدند با فضاسازي رسانه‌اي اين حكم را يك نمايش بنامند؛ اما.../ از سوي ديگر، در پي طرح شكايتي (چند هفته پيش) عليه دادستان وقت تهران، در يكي از شعب دادسراي كاركنان دولت، براي اين پرونده قرار منع تعقيب صادر شده است/ يكي از مسئولان دفتر آقا تماس گرفتند كه اين افرادي را كه الان در كهريزك هستند، حتما بگوييد به جايي به غير از كهريزك منتقل كنند.
کد خبر: ۱۱۵۲۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۹ 21 August 2010
57 روز پيش، حكم دادسراي نظامي تهران درباره متهمان انتظامي پرونده كهريزك اعلام شد؛ قصاص، زندان، شلاق و ديه. اكنون اين حكم در آستانه رسيدگي نهايي در ديوان عالي كشور و ابلاغ، قرار دارد.

به گزارش «تابناک»، رسانه‌هاي خبري ضدايراني، از همان نخستين لحظات صدور خبر انتشار حكم دادگاه، كوشيدند با فضاسازي رسانه‌اي، اين حكم را يك شعبده‌بازي و نمايشي بنامند؛ هر چند حدود سی شاكي پرونده، شاهد آن بوده‌اند كه پرونده‌اي هجده جلدي كه بيش از سه هزار صفحه و مستندات را در دل خود داشته، با چه دقتي در هشت جلسه فشرده و سنگين از اسفند ماه 88 تا فروردين 89 مورد رسيدگي قرار گرفته است.

بنا بر این گزارش، صدور احكام متهمان در دادسراي نظامي، بخش مهمي از حلقه رسيدگي به پرونده جنايت كهريزك را تكميل كرد؛ اما انتظار بر آن است تا درباره آمران نيز تصميم‌گيري مقتضي شود.

در همین باره، هفته نامه پنجره در شماره جدید خود نکات جدیدی در مورد وضعیت آمران این جنایت منتشر کرده که به شرح زیر است:

تعليق يا منع تعقيب!

تابستان سال گذشته (17 مرداد 88) پيرو شكواييه علي كامراني به رييس وقت قوه قضاييه، گزارش‌هايي درباره عملكرد سه قاضي (متخلف) پرونده كهريزك ـ كه بعدها در گزارش مجلس و ديگر گزارش‌هاي تهيه شده، به‎ عنوان مقصران اصلي شناخته شدند ـ تهيه و در گردش كاري در شهريور ماه سال گذشته در دادگاه انتظامي قضات مورد بررسي قرار گرفت. اكنون پس از گذشت یازده ماه اين پرونده، با ارجاع به يكي از شعب اين دادگاه، از سوي سه قاضي در دست بررسي و صدور رأي است تا پس از تعليق قضات، به اتهامات آن‎ها رسيدگي شود.

از سوي ديگر، در پي طرح شكايتي (چند هفته پيش) عليه سعید مرتضوی دادستان وقت تهران، در يكي از شعب دادسراي كاركنان دولت، براي اين پرونده قرار منع تعقيب صادر شده است.


بنا بر این گزارش، اين قرار منع تعقيب، مورد اعتراض شاكي ـ پدر مرحوم محمد كامراني ـ قرار گرفته و با اراِیه مداركي تازه از سوي شاكيان در هفته گذشته، در شعبه‌اي ديگر از دادگاه عمومي تهران در دست رسيدگي است. عمده محورهاي اين شكايت بر مجهول بودن وضعيت بازداشتگاه كهريزك از سال 86 تاكنون، مطرح‌سازي بحث بيماري مننژيت و تشكيك در تناسب قرار تأمين با جرم، مبتني است.

برگي تازه

در نخستين گزارش «پنجره» درباره بازداشتگاه كهريزك آمده بود كه در تاريخ 22 تير 88، دستور تعطيلي بازداشتگاه كهريزك از سوي دبير شوراي‌عالي امنيت ملي به دادستان وقت تهران ابلاغ شده كه جنبه عملي به‌ خود نگرفته بود، سعید مرتضوی دادستان وقت تهران، در جوابيه‌اي كه به دنبال قرائت گزارش نمايندگان مجلس در مورد كهريزك 26 دي سال گذشته منتشر كرد، مي‌نويسد:

«‌قبل از اعزام ‌١٤٧ نفر متهم مورد اشاره به بازداشتگاه كهريزك، اينجانب پس از شركت در جلسه صبح روز جمعه مورخ ‌١٩/٤/٨٨ كميته سياسي و امنيتي شوراي‌عالي امنيت ملي و طرح موضوع در جلسه مذكور با معاونت امنيت دادسراي تهران و قاضي رسيدگي كننده تماس گرفته و تأكيد نمودم با بررسي دقيق پروند‌ه‌ها تنها افرادي كه با چاقو و قمه در اغتشاشات شركت داشته و اموال خصوصي و عمومي مردم را به آتش كشيدند و در زمره اراذل و اوباش هستند تا زمان تدارك جا در اوين به صورت موقت مي‌توانند به بازداشتگاه كهريزك اعزام نمايند و تأكيد مضاعف نمودم چنانچه افراد تحصيل كرده يا دانشجو در بين بازداشت شدگان باشد، به هيچ وجه به بازداشتگاه كهريزك اعزام نشوند...»

اما حجت الاسلام والمسلمین غلامحسين محسني‌ا ژه‌اي، دادستان كل كشور، در مصاحبه‌اي كه پايگاه اطلاع‌رساني khamenei.ir، 26 تير ماه گذشته منتشر كرده، درباره ماجراي اين روز روايتي ديگر را بيان مي‌كند و مي‌گويد:

«من يادم هست كه 19 تير 1388 [يعني ساعاتي پس از حضور بازداشت شدگان در كهريزك] يكي از مسئولان دفتر آقا تماس گرفتند كه اين افرادي را كه الان در كهريزك هستند، حتما بگوييد به جايي به غير از كهريزك منتقل كنند. اتفاقا ما همان شب جلسه داشتيم. آن زمان دادستان وقت تهران، برخی از افراد ديگر در وزارت اطلاعات و غيره بودند كه در دفتر من جلسه داشتيم. من هم چون در آن جلسه با آن آقايان صحبت كرده و خواستار اين بودم كه دادستان تهران آنها را هر چه زودتر منتقل كند و از آنجا ببرد و آنها هم قول داده بودند كه ما اين كارها را مي‌كنيم، به همين دليل، به فردي كه از طرف آقا تماس گرفته بودند، اطمينان دادم و گفتم كه جلسه، پايان يافته و اينها قول دادند كه حتما همين امشب همه اين‎ها را منتقل مي‌كنند.» 
 
رايزني‌ها و ديدارها

در خبرها آمده بود كه پدران شهداي كهريزك با برخي مقامات عالي‌رتبه قضايي و انتظامي ديدار و گفت‌وگو داشته‌اند. به ‌گفته يك منبع آگاه، در نشست با مسئول عالي‌رتبه قضايي، بر اين نكته تأكيد شد كه نقل اين مطلب كه در ديدار با دادستان وقت تهران به ‌او گفته شده كه ميزان و ملاك، معدل عملكرد افراد است، تكذيب شد.

مقام ارشد انتظامي نيز در ديدارهايي جداگانه با خانواده شهداي فاجعه كهريزك، بر اين نكته تأكيد كرده است كه اعزام بازداشت‌شدگان رخدادهای پس از انتخابات 88 به كهريزك با وجود مخالفت او و دستگاه تابعه‌اش صورت گرفته و دادستان وقت تهران در اين‎باره مسئوليت پذیرفته است.

در همین زمینه، گفت وگو با پدران سه قربانی این جنایت را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ببخشید...! ولی این رسانه های ضد شما فعلا" که راست گفتند ...؟! مرتضوی راست راست می گردد و به ریش همه می خندد از جمله ...
ما نفهمیدیم بالاخره شما از این آدم گناهکار دارید حمایت می کنید یا چی؟
اگر قبول مسئولیت کرده چرا محاکمه نشد هیچ ،ترفیع هم گرفتند
اگه اقاى مرتضوى محاكمه بشه ،،اعتماد مردم به قوه قضائيه و نظام برميگرده ،، واقاى كروبى حرفى براى گفتن نخواهد داشت ،، بعضى از سبزها به خاطر داستان كهريزك وشهادت 3 جوان بيگناه
به جنبش سبز پيوستن
نظام بايد حقانيت خود را با قاطعيت تمام اثبات كند .مردم در خلا به سر ميبرند.
با سلام ضمن اینکه آنچه در جریان کهریزک اتفاق افتاد دردناک است وانشائالله دیگر تکرار نشود اما اطلاق نام شهید هم امری است که هیچ توجیه عقلانی وشرعی ندارد ولازم است تابناک بیش از اینهادرمورد بکارگیری الفاظ ارزشی توجه کند
مرتضوی فعلا داره از رییس جمهور محترم مسئولیت می گیره
همانطور كه شما گفته ايد: انتظار بر آن است تا درباره آمران نيز تصميم‌گيري مقتضي شود.

راستي در مورد آمران و عاملان حمله به كوي چه خبر؟
چرا همیشه مقام معظم رهبری باید در اوضاع دخالت کند؟ هر قسمت مسئول ندارد؟ آگر ولایت را نداشتیم چه بر سر کشور میامد؟
تابناك منافق و نون به نرخ روز خور...
در قانون جرمي بنام پناه دادن به متهم وجود نداره؟ آيا اگر كسي به يك متهم پناه داد، مجازات نمي شه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی