بازدید 2284

توسعه فضای مجازی با حفظ استقلال و مدیریت ملی

دبیر شورای عالی فضای مجازی بر تاکید مقام معظم رهبری، شورای عالی فضای مجازی کشور و در کل جمهوری اسلامی ایران برای توسعه فضای مجازی مبتنی بر آخرین تکنولوژی ها، نوآوری ها با توجه بر بومی سازی، استقلال و مدیریت ملی آن خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰ 28 November 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در نشست شورای فضای مجازی استان کرمان با بیان این مطلب افزود: برخلاف ادعای برخی که معتقدند محدودیت در ارایه خدمات برخی سکوهای خارجی باعث اختلال در فعالیت های اقتصادی فضای مجازی شده است، جمهوری اسلامی همسو با کشورهای توسعه یافته در این حوزه تا امروز نسبت به توسعه فضای مجازی به خصوص در حوزه زیرساخت های ارتباطی با رعایت امنیت و استقلال این فضا اقدام کرده است.

وی با اشاره به مصوبات شورای عالی فضای مجازی که به دنبال بهره مندی از مزایای تکنولوژی برای رفاه مردم با حفظ عزت ملی است، گفت: فضای مجازی یک فضای جهانی است که در ذات آن مرز پذیری تعریف نشده و صرفا قلمروهایی به صورت مجازی در آن وجود دارد و به صورت شبکه ای توسعه یافته که مهمترین خصیصه آن تولید قدرت نرم در ابعاد بسیار بزرگ است تا جایی که بر قدرت سخت در برخی از حوزه ها غلبه دارد.

دکتر فیروزآبادی تاکید کرد: این قدرت سه خصیصه اجتماعی، اقتصادی و مبتنی بر فناوری دارد که به صورت جهانی و بی قاعده عمل می کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که در فضای مجازی بخش خارجی آن به هیچ وجه توافق پذیرنیست، گفت: مدیران این فضا در خارج از کشور به دنبال ایجاد نظم نوینی در سطح جهانی هستند که بتوانند حداکثر مدیریت قدرت نرم آن را در اختیار داشته باشند و به همین دلیل شکل شبکه آن سکویی است تا صاحبان سکوها بتوانند این قدرت نرم را مدیریت کنند.

وی درخصوص شیوه حکومت داری در عصر فضای مجازی افزود: در فضای مجازی که بازیگران و مدیران قدرت نرم خارجی وجود دارند و تمام جامعه کنشگران بالقوه بوده و به صورت فراگیر در حال قضاوت حکومت هستند، باید متولیان و مسئولان حکومتی و دولتی در هر تصمیمی مردم را مد نظر قرار داده و حکومت داری را تبدیل به حکمرانی کنند به نحوی که مولفه اجتماعی در آن لحاظ شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: برای حفظ قدرت نرم در این فضا امروز نمی توانیم درباره روایت ها سکوت کنیم و باید روایت اول و نگاه اول به عنوان یک اصل مهم در حکمرانی مد نظر قرار گرفته و در نهایت شفافیت پاسخگو باشیم چرا که دشمنان کشور از بدترین روش ها برای روایت های جعلی استفاده می کنند و ماموریت به خلق اخبار جعلی و دروغ علیه کشور دارند که این روایت های اول بیش از 80 درصد قضاوت انسانی را در مرحله نخست شکل می دهد و تغییر آن سخت تر خواهد بود.

وی با اشاره به این که باید از قدرت نرم و سخت جمهوری اسلامی که تا امروز با خون شهدا و فداکاری ملت حفظ شده، حفاظت شود، تاکید کرد: نظام اداری کشور باید با شفافیت و مسئولیت پذیری به فوریت پاسخگو باشد تا معارضین نتوانند نسبت به بزرگنمایی، اخبار جعلی و انتشار تصاویر اعوجاج شده، اقدام کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که میزان اقدامات دشمن علیه کشور کم سابقه بوده اظهار داشت: بدون هیچ گونه مانعی اخبار خشونت آمیز مغایر با مبانی سکوهای خارجی علیه کشور منتشر شده، صفحات مقامات ایرانی مسدود و حملات سایبری متعددی با کمیت و کیفیت بسیار گسترده صورت گرفته است که این نشاندهنده یک جنگ تمام عیار نرم علیه ماست اما خوشبختانه با آمادگی کامل توانستیم خدمات ارتباطی کشور را با شبکه ملی اطلاعات حفظ کرده و نظام بانکی، حمل و نقل، آموزش، دولت الکترونیک و... فعال بوده است.

وی افزود: برخی که تا امروز مخالف شبکه ملی اطلاعات و ملی سازی سکوها در کشور بودند، امروز شاهد تحریک مردم توسط دشمن در سکوهای خارجی هستند و برهمین اساس در این فضا باید به عنوان وظیفه شرعی و ملی نسبت به قلمروسازی در آن اقدام کنیم و به قلمروهای محتوایی و اطلاعاتی خود در این فضا غنا بخشیم که این گام بزرگ می تواند سناریوهای آنها درخصوص اختلال در ارایه خدمات، دروغ پراکنی و حملات سایبری را مختل کند.

دکتر فیروزآبادی با اشاره به اهمیت سواد فضای مجازی در کشور گفت: مشابه کلاهبرداری، آسیب های اجتماعی و امثال خطرات زیست در فضای فیزیکی در فضای مجازی نیز وجود دارد که باید به عنوان یک شهروند که آموزش زندگی سالم در فضای فیزیکی داشتیم برای زیست سالم در این فضا آموزش ببینیم و دولت نیز امنیت آن را همچون فضای فیزیکی حفظ کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که شوراهای فضای مجازی استان ها می تواند به این مهم کمک کند، تاکید کرد: توسعه فناوری های فضای مجازی در استان ها به خصوص در استان کرمان به دلیل وجود نیروی انسانی متخصص و منابع مناسب در اولویت قرار گرفته و باید حمایت شود و شورای عالی فضای مجازی و دولت سیزدهم این مهم را در اولویت قرار داده و اخیرا نیز مصوبه ای درخصوص اقتصاد دیجیتال برای کسب وکارهای کوچک با تدابیر مناسبی همچون تسهیل در شرایط ورود به بازار و معافیت های مالیاتی تصویب شده که به سرعت عملیاتی خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان