بازدید 3400

بشار اسد: ایران همواره حامی سوریه است

رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه ایران همواره حامی سوریه بوده است، تاکید کرد ترکیه یا کشورهای عربی اگر خواهان عادی کردن روابط خود با دمشق هستند باید این رویکرد خود را در عمل نشان دهند نه حرف.
کد خبر: ۱۱۵۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴ 26 November 2022


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، هفته گذشته «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه نشستی در کاخ ریاست‌جمهوری دمشق با جمعی از روزنامه‌نگاران و کارشناسان سوری به دور از کانون توجه رسانه‌ها داشت. این دیدار که طی آن به مسائل مختلف سوریه پرداخته شد حدود 3 ساعت به طول انجامید و بشار اسد به مجموعه‌ای از سوالات که حاضران مطرح کرده بودند پاسخ داد.

درحالی که عمده صحبت‌های بشار اسد در این نشست مربوط به مسائل داخلی سوریه، تاثیرات جنگ بر جامعه و اقتصاد این کشور و همچنین مشکلات معیشتی و اقتصادی سوری‌ها در نتیجه محاصره و تحریم‌های تحمیل شده از جانب غرب بود، اما او بخشی از سخنان خود را نیز به اظهار نظر درباره برخی مسائل سیاسی مرتبط با روابط کشورهای همسایه سوریه یا کشورهای فعال در پرونده سیاسی این کشور اختصاص داد.

رئیس جمهوری سوریه در وهله نخست درباره رابطه با ترکیه صحبت کرد که به نظر می‌سد این روزها تا حدودی مثبت شده است. بشار اسد اشاره کرد که روابط با آنکارا اکنون صرفا ماهیت اطلاعاتی دارد اما بالا رفتن سطح دیدارها را به همراه خواهد داشت و ترکیه نشان داده که آمادگی اجابت خواسته‌های دمشق را دارد. البته سوریه از ترکیه انتظار عمل دارد نه صرفا حرف. اکنون ممکن است ترکیه در رویکردهای خود نسبت به برخی کشورهای عربی صادق‌تر باشد اما نمی‌توان قضاوت کرد که این موضع ترکیه جدی بوده یا صرفا مانوری سیاسی است.

وی تصریح کرد، این اشتباه است که روزنامه‌نگاران یا پژوهشگران تغییر سیاست هرکشوری را بر اساس تغییر اشخاص بسنجند.

بشار اسد با اشاره به اظهارات رسمی مثبت آنکارا در قبال دمشق اعلام کرد که باید از صِرف صدور بیانیه یا مطرح کردن اظهارات پرهیز شده و این اظهارات با اقداماتی عملی همراه باشد. تماس‌هایی نیز با نیروهای کُرد در شمال سوریه درباره مشکلات و ناراحتی‌های روزمره در برخی مسائل خدماتی و معیشتی انجام شده است.

وی روابط با «قسد» ( نیروهای دموکراتیک سوریه) را شبیه به رابطه قبلیه‌ای توصیف و تاکید کرد که روابط با نیروهای کُرد ادامه دارد ؛ اما بدون تحول.

بشار اسد درباره آمریکا و اشغالگری‌ آن در سوریه نیز گفت که ما هیچ ارتباطی با آمریکایی‌ها برقرار نمی‌کنیم و روی تشدید مقاومت مردمی برای فشار علیه آمریکایی‌ها جهت خروج از اراضی سوریه که اشغال کرده‌اند حساب باز کرده‌ایم.

 

رئیس جمهوری سوریه درباره روابط با هم‌پیمانان این کشور اظهار داشت، ایران همواره فعالانه از سوریه حمایت کرده و به این حمایت‌ها در سطوح اقتصادی و نظامی ادامه می‌دهد و در حق ما کوتاهی نکرده است. روسیه نیز کمک‌های زیادی به ما کرده است اما واقعیت امروز بعد از عملیات نظامی این کشور در اوکراین و فشارهای اقتصادی و نظامی که بر مسکو وجود دارد متفاوت شده است.

وی در رابطه با حزب‌الله لبنان اظهار داشت، ما از حزب‌الله حمایت کرده‌ایم و همچنان به حمایت از آن ادامه خواهیم داد؛ زیرا حزب‌الله متحد استراتژیک ماست. نگرانی‌هایی درباره لبنان و آینده آن در سایه وضعیت فعلی وجود دارد اما این کشور حامی سوریه بوده و ثبات در آن برای ما بسیار مهم است.

بشار اسد درباره روابط با عراق نیز گفت که مناسبات ما با این کشور مبتنی بر رابطه دوستی بوده و ما با عراقی‌ها روی سیاست کلی حساب می‌کنیم؛ نه مواضع فردی.

وی در پاسخ به سوالی درباره احیای روابط با جنبش حماس فلسطین اظهار داشت، حماس علنا از سوریه عذرخوهی کرد و این یک عذرخواهی از همه مردم سوریه است. این امر در سفر اخیر «خلیل الحیه» (عضو ارشد دفتر سیاسی حماس) به دمشق و صحبت‌های علنی وی در این زمینه صورت گرفت.

رئیس جمهور سوریه درباره کشورهای عربی نیز گفت، ما منتظر بودیم که موضع مصر در قبال سوریه با همه کشورهای عربی متفاوت باشد اما مصری‌ها رویکردی دوگانه دارند؛ چرا که آنها ابتدا پیغام می‌دهند با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب موافق هستند اما زمانی که این مسئله به طور رسمی مطرح شد مصر مخالف بازگشت دمشق به اتحادیه بود.

وی درباره کشورهای حوزه خلیج فارس نیز گفت که موضع سلطان‌نشین عمان منطقی‌ترین و صادقانه‌ترین موضع درباره سوریه بوده و موضع امارات در مرتبه بعدی قرار می‌گیرد. درباره عربستان و بحرین، موضع محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی منفی نبود اما او تحت فشار قرار گرفت تا با دولت دمشق همکاری نکند. بحرین نیز هرچند از نظر وسعت بسیار کوچک است اما در بازگشایی سفارت خود در دمشق پیش‌دستی کرد.

بشار اسد در پایان گفتگو با روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه تاکید کرد، ما مشکلی برای بازگرداندن روابط خود با هر کشوری مانند شرایط قبل از جنگ نداریم؛ مشروط به اینکه آنها رفتار خود را نسبت به ما تغییر دهند. ما برای اجرای هر ابتکاری در راستای بالا بردن سطح روابط آماده‌ایم؛ به شرط اینکه طرف‌های مقابل از ما نخواهند که امتیازی بدهیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر