بازدید 3484

آغاز نشست آستانه با تمرکز بر بازسازی سوریه

نشست چارچوب آستانه برای تمرکز بر چشم انداز بازسازی سوریه پس از جنگ و دورنمای جلسات کمیته قانون اساسی سوریه کار خود را روز سه شنبه آغاز می کند.
کد خبر: ۱۱۵۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷ 22 November 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر به نقل از تاس، نوزدهمین نشست بین المللی در قالب آستانه درباره سوریه روز سه شنبه در پایتخت قزاقستان گشایش می‌یابد.

ظرف دو روز کاری، مذاکره کنندگان حساس‌ترین موضوعات حل و فصل کشور سوریه از جمله وظایف تأمین مالی پروژه‌ها برای بازسازی زودهنگام و تسهیلات اجتماعی-اقتصادی در این کشور را بررسی خواهند کرد.

این نشست ممکن است دورنمای انتقال جلسات کمیته قانون اساسی سوریه از ژنو به مکان دیگری را روشن کند.

یک روز قبل از مذاکرات در قالب آستانه، قزاقستان انتخابات فوق العاده ریاست جمهوری برگزار کرد که با پیروزی قاسم ژومارت توکایف، رئیس دولت فعلی به پایان رسید. علیرغم رویدادهای پر جنب و جوش سیاسی داخلی قزاقستان، مقامات این کشور برنامه‌های خود را برای برنامه دو روزه نشست آستانه در مورد سوریه تأیید کردند و قرار است این دور از نشست آستانه با نشست عمومی برنامه ریزی شده برای ۲۳ نوامبر و همچنین کنفرانس مطبوعاتی مذاکره کنندگان پایان یابد.

در آستانه مذاکرات، طرف روسی از قبل رویکرد خود را بیان کرده است. میخائیل بوگدانوف، نماینده ریاست جمهوری روسیه در خاورمیانه و آفریقا، معاون وزیر امور خارجه روسیه به تاس گفت که مسکو طرفدار «راه حل های مذاکره شده» و جستجوی راه حلی مبتنی بر «به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت و تمامیت ارضی بین سوریه و ترکیه» است.

سرنوشت آینده کمیته قانون اساسی سوریه یکی دیگر از موضوعات حساس در دستور کار است. در حال حاضر جلسات کمیسیون قانون اساسی به دلیل اینکه ژنو با پیوستن به تحریم‌های ضد روسی و ضد سوری وضعیت بی طرف خود را از دست داده است، به حالت تعلیق درآمده است. لاورنتیف فرستاده ریاست جمهوری از جمله گزینه‌های احتمالی برای برگزاری جلسات کمیته قانون اساسی را، شهرها و پایتخت کشورهای امارات متحده عربی، عمان و بحرین را ابوظبی، مسقط و منامه عنوان کرده است.

همچنین عملیات بیشتر مکانیسم کمک‌های فرامرزی در سوریه نیز نیازمند بحث دقیق است. این مکانیسم تا ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ تمدید شد. مسکو متقاعد شده است که باید تجهیزات از طریق خطوط تماس جایگزین شود. همانطور که ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، روسیه این مکانیسم کمک را اقدامی موقتی می‌داند و معتقد است که در نهایت باید کمک به سوری‌ها مطابق با وضعیت میدانی و با هنجارهای حقوق بشردوستانه بین المللی باشد.

تحریم‌های غرب هنوز هم تأثیر جدی بر وضعیت انسانی در سوریه دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از نشست «تروئیکا» آستانه که در ۱۹ ژوئیه در تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد که تحریم‌های غرب علیه سوریه نتایج فاجعه‌باری برای مردم این کشور به همراه دارد و خواستار پرهیز از سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه به سوریه شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی