بازدید 1601
اقتصاد در گذر زمان

از «بررسی مجدد مصوبه مالیات بر خانه‌های خالی» تا «نفت از صعود هفتگی بازماند»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹ 06 November 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

15 آبان 1311، کارهای ساختمانی بندر شاهپور تمام شد و وسایل پهلو دادن کشتی‌های بزرگ تجاری برای تخلیه مال‌التجاره آماده شد.

15 آبان 1315، کارخانه قندسازی میاندوآب که ششمین کارخانه قندسازی ایران بود، افتتاح شد.

15 آبان 1320، دولت سیستم جیره ‌بندی را در تمام کشور به اجرا درآورد و به مردم کوپن نان، قند، شکر، چای و خواربار داد.

15 آبان 1331، لایحه ملی شدن تلفن با قید دوفوریت به مجلس داده شد.

15 آبان 1334، مجوز ایجاد خط لوله سراسری نفت آبادان - تهران، به تصویب شورای عالی نفت رسید.

15 آبان 1335، فرودگاه ‌های مهرآباد و آبادان بین ‌المللی شدند.

15 آبان 1338، وزیر دارایی و امور اقتصادی فرانسه وارد تهران شد.

15 آبان 1348، مک ‌نامارا، رییس بانک بین ‌المللی وارد تهران شد.

15 آبان 1390، بهروز علیشیری رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران گفت: ۲۲درخواست تاسیس بانک خارجی به این سازمان ارائه شده است که هم اکنون در حال مذاکره با آنها هستیم.

15 آبان 1391، سید شمس ‌الدین حسینی درخصوص اینکه چرا به‌ رغم تاکید دولت بر تک نرخی شدن ارز هم ‌اکنون با چند نرخی شدن ارز در بازار مواجه هستیم؟، گفت: تلاش دولت تک نرخی کردن ارز در کشور بوده و همچنان هست.

15 آبان 1392، بهروز علیشری معاون وزیر اقتصاد از راه ‌اندازی صندوق ارزی ایرانیان خارج از کشور خبر داد.

15 آبان 1393، قسط‌ چهارم از دور دوم آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران به حساب بانک مرکزی واریز شد. به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی، مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا براساس توافق ایران و گروه ۱+۵ بابت بدهی کشور هندوستان در قالب قسط چهارم از طریق بانک مرکزی امارات دریافت و به حساب بانک مرکزی ایران واریز شد. با احتساب واریز قسط چهارم، مبلغ ۹/۱ میلیارد دلار از کل مبلغ ۸/۲ میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی واریز شده است. همچنین طبق این توافق‌ها، در مرحله اول ۲/۴ میلیارد دلار دیگر از درآمدهای نفتی طی ۸ قسط دریافت شده بود.

15 آبان 1395، وزیر آموزش و پرورش از رسیدگی به مساله صندوق ذخیره فرهنگیان به‌عنوان نخستین اولویت این وزارتخانه یاد کرد. فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی توضیح داد: گروهی را تعیین کرده‌ام و این گروه شروع به جمع‌آوری گزارش‌ها و بررسی حساب‌های شرکت‌های مختلف وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان کرده‌اند. او افزود: این گروه در حال فعالیت است و امیدوارم نتایج آن مرحله به مرحله به مسوولان گزارش داده شود و در یک مدت کوتاه بتوان این مساله را جمع کرد. دانش‌آشتیانی گفت: ما بیشتر روی فعال‌سازی صندوق ذخیره که بهره‌وری داشته باشد، اقدام خواهیم کرد.

15 آبان 1396، اکبر کمیجانی قائم ‌مقام بانک مرکزی از کاهش شتاب رشد نقدینگی در شهریورماه 96 نسبت به سال گذشته خبر داد. به گفته اکبر کمیجانی، رشد نقدینگی در دوازده ماه منتهی به پایان شهریور ماه 96، به ۸/ ۲۳ درصد رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل نزدیک به ۵ درصد افت داشته است.

15 آبان 1397،  رسانه های خارجی اعلام کردند که دولت کره جنوبی بعد از ماه ها مذاکره با ایالات متحده سرانجام موفق به اخذ معافیت برای واردات محموله های نفتی ایران از سوی واشنگتن شد. این در حالی است که ایالات متحده تحریم های مجددی را علیه بخش نفت و گاز ایران به دنبال خروج از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به امضاء رسیده بود، اعمال کرد. همچنین دولت ترامپ کشورهای خریدار نفت ایران را تهدید به اعمال اقدامات تنبیهی در صورت خرید نفت ایران کرد و وعده داد که صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

15 آبان 1399،  مهدی طغیانی ، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با بررسی و رفع ایرادات مصوبه مالیات بر خانه‌های خالی برای تامین نظر شورای نگهبان، این مصوبه در اولین جلسه علنی مجلس بررسی می‌شود.

15 آبان 1400، قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر بی اعتنایی تولیدکنندگان اوپک پلاس به درخواست آمریکا برای تسریع روند افزایش عرضه و تشدید نگرانیها نسبت به کمبود عرضه، بیش از دو درصد صعود کرد. بهای معاملات نفت برنت دو دلار و ۲۰ سنت افزایش یافت و در ۸۲ دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و ۴۶ سنت افزایش، ۸۱ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه بود. برنت حدود دو درصد کاهش هفتگی داشت که دومین کاهش هفتگی متوالی بود در حالی که وست تگزاس اینترمدیت ۲.۷ درصد کاهش یافت.

 
 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی